Gå til innhold

Passerte 2 Gbit/s i 4G-nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bestemor fikk nylig tilbud på å legge inn fiber i boligen fordi fiber er framtiden sa selgeren. Ser heller ut som at elleville hastigheter på mobilen gjør fiber meningsløst for bestemor. Hun trenger 2 Mbps og fri datakvote for 99 kr måneden. Det begynner å bli vanlig med frie datakvoter i mange land nå. Hvem blir først i Norge? Ikke Telenor, Ikke Telia (som er ute etter å kjøpe seg inn i bredbånd markedet i Norge. Så da er det bare ICE igjen men så spørs det om de vil det da siden det fikke finnes noe konkurranse i Norge på fri datakvote på mobilt nettverk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Mitt tips er at ICE vil gi fri bruk, og ta betalt for den hastigheten du ønsker. ICE er utfordreren i markedet og snart har de et landsdekkende nett der der er herre i eget hus. De kommer til å være først med fri bruk, og bli fulgt av Telia og Telenor i samme rekkefølge.

Lenke til kommentar

Takk for godt innspill, Tore Rosander. Setningen er litt upresis og vil bli rettet slik: 

"Litt av poenget med testen for Ericsson er å vise operatørkundene at de i sine 4G-nettverk vil være i stand til å levere kundene hastigheter som tilsvarer det 5G er ventet å skulle levere. Og at operatørene dermed kan levere enkelte 5G-tjenester med den dekningen de er vant til fra 4G allerede nå, før 5G er på plass. Dette gjelder kun tjenester som handler om kapasitet, og neppe tjenester som krever ekstremt lav svartid (latency) og tjenester som skivedelte nettverk (network slicing)."
Lenke til kommentar

Mitt tips er at ICE vil gi fri bruk, og ta betalt for den hastigheten du ønsker. ICE er utfordreren i markedet og snart har de et landsdekkende nett der der er herre i eget hus. De kommer til å være først med fri bruk, og bli fulgt av Telia og Telenor i samme rekkefølge.

 

Det er jo lov å håpe, men har vi noe historisk grunnlag for å tro at det vil komme en slik revolusjon i dette markedet? Det ville vel betydd fri mobilt bredbånd og døden for ADSL også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har tenkt litt siden jeg postet. Hvis det innføres fri bruk og hastighet øker med pris, tipper jeg at de fleste kunder vil være fornøyd med 5 Mbit, og da blir det vanskelig for operatørene å selge dyrere abonnement. Det blir bad for business.

 

Én annen sak: hvor høy hastighet behøver man egentlig til nettbank, avislesing, musikk og video?

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt siden jeg postet. Hvis det innføres fri bruk og hastighet øker med pris, tipper jeg at de fleste kunder vil være fornøyd med 5 Mbit, og da blir det vanskelig for operatørene å selge dyrere abonnement. Det blir bad for business.

 

Én annen sak: hvor høy hastighet behøver man egentlig til nettbank, avislesing, musikk og video?

En litt upresis sammenligning siden moderne nettsider er mer krevende enn tidligere, men jeg opplevde alle disse tjeneste som uproblematisk når vi hadde 2mbit/s og 4mbit/s nett med lav latency (6-7ms mot uninett)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...