Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a4, eksos i kjølevannet, sprekk i blokka?


sparkonge

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Første innlegg her, nå klør jeg meg litt i hodet. 

 

Har en Audi a4 2005, 1,6l bensin.

 

Tidligere i vinter oppdaget jeg at bilen ikke ble varm på tomgang. Det blåste iskaldt, men med en gang jeg ga gass blåste det varmt. Bilen var derfor varm under kjøring, og jeg heftet ikke nevneverdig ved dette.

 

På en litt lengre tur begynte plutselig temperaturen og pendle mellom 90 og 100 grader. Stoppet for å fylle kjøleveske, da var det skikkelig trykk i systemet. Det boblet over, noe som må ha kommet av at eksosen kom inn i kjølesystemet. Det var ikke olje i kjølevesken, og ikke kjøleveske i oljen, men jeg kom til at dette måtte være toppakning.

 

Et lokalt verksted (som er flinke) har nå byttet toppakning og vannpumpe, men problemet er der fortsatt.

 

Dette må vel da være sprekk i blokka? Finnes det noen måte å tette blokka på, eller er det ny motor, eventuelt skrap neste?


Setter stor pris på alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange muligheter her, nærmest hva som helst i kjølesystemet kan ha defekter.

Tett radiator eller varmeregister, dårlig/defekt vannpumpe, dårlig luftet kjølesystem med luftpropp som hindrer gjennomstrømming.

Hvis ditt verksted har gjort noe som ikke løste ditt problem ville jeg krevd problemet løst en gang for alle siden du allerede har betalt for det. Verksteder som bytter alt mulig rart uten å undersøke nok på forhånd er en uting og vitner om profittjag og dårlig kunnskap.

Lenke til kommentar

Det er mange muligheter her, nærmest hva som helst i kjølesystemet kan ha defekter.

Tett radiator eller varmeregister, dårlig/defekt vannpumpe, dårlig luftet kjølesystem med luftpropp som hindrer gjennomstrømming.

Hvis ditt verksted har gjort noe som ikke løste ditt problem ville jeg krevd problemet løst en gang for alle siden du allerede har betalt for det. Verksteder som bytter alt mulig rart uten å undersøke nok på forhånd er en uting og vitner om profittjag og dårlig kunnskap.

Takk for svar!

 

Jeg var selv med på å stille diagnosen om toppakning. (Vannpumpe ble skiftet samtidig ettersom den var noe slitt, og motoren allerede var åpnet). 

 

Det bobler som bare det i beholderen til kjølevesken, samtidig som det ryker en del.  (Og det etter at motoren har stått og gått noen minutter på litt turtall, ingen grunn til spesielt høy temperatur). 

 

Varmeregisteret og radiator er også sjekket - ikke tett. 

 

Dette synes jeg lukter sprekk i blokka lang vei, alt håp ute?

Lenke til kommentar

 

Har du sjekket eller byttet termostat?

Nei, men det latet til å åpne/lukke riktig når vi så på den. 

 

Termostaten kan vel ikke forårsake trykk/bobler/røyk i kjølesystemet(?)

 

 

Når det er kaldt ute slik som nå vil det jo komme røyk ut av systemet når du åpner opp proppen, vil jo også forsåvidt være noe trykk der pga varmen gjør at væsken utvider seg, og når tempen er kommet til 100 grader så koker jo innholdet før det er kommet til radiatoren, så det er noe jeg vil anse som normalt at det da bobler.

 

Hvis det ikke blir varmt i bilen er det mest sannsynlig noe som er galt med varmeregisteret ditt.

 

Koster vel ikke allverdens for en ny termostat? Mest sannsynlig noe galt med den, siden temperaturen går så høyt som 100 grader. 

 

Jeg hadde selv et lignende problem på en mercedes for noen år siden og da var det de to punktene som måtte skiftes.

Lenke til kommentar

Nå har termostaten blitt byttet, uten at det utgjorde noen forskjell. 

 

Bare lurer, ble toppen sjekket for skjevhet / sprekker når di hadde den av for å skiftte toppakkning? Hjelper ikke å skifte toppakning om ikke toppen er god. Kontroler om det er eksos i kjølevesken på bilen. Seriøse motor verksteder har utstyr for å sjekke dette.

 

Ja, dette har blitt gjort. 

 

_______

 

Bilen har brukt en del kjølevekse siste måneder, ikke spesielt mye, men jeg har etterfylt litt hver gang jeg har fylt bensin. Det er jo en varsellampe. 

Endret av sparkonge
Lenke til kommentar

Det kan hende at verksted ikke har gjort godt nok arbeid.

 

  • Hakk i toppen som som gjør at pakning lekker. Har selv gjort den feilen.
  • Feil under tiltrekking av strekkbolter. 
  • Toppen må planslipes før montering. (Det kan man enkelt gjøre selv med litt muskelkraft og en plan flate.)
  • Så lenge motoren ikke er frostsprengt, så er det vell toppen som har mest risiko for å sprekke. 

Toppen må av igjen og sprekksøkes. Her er en video hvordan gjøre penetrant test. 

 

Penetrant testing krever litt trening og i industrien kreves det sertifisering ihht til ISO 9712.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...