Gå til innhold

Daimler: Elbiler og dieselflukt kan gi bilindustrien store problemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stakkars Daimler som har tatt hinsides risiko og satset hele butikken på å fremskynde overgangen til ren batterielektisk transport.

Hva kunne de gjort anderledes? Ingenting.

Verden er urettferdig.

Det er i det minste godt å vite at Daimler har hjertet på riktig plass og fra i år går foran å kutter all produksjon og videreutvikling av fossile kjøretøy.

Hadde alle satset like hardt på grønn teknologi som dem ville vi jo vært i mål for lenge siden.

;-)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tenkte at bortfall av dieselbiler ville by på problemer med CO-utslippskrav (95 g per km i 2021). Men bensinbiler i Norge har jo i snitt lavere CO2-utslipp enn dieselbiler (se statistikk for nye biler hvert år). Noe av grunnen til dette er at folk går over fra bensinbil til tyngre firehjulsdrevne SUV'er. Tipper at utfasingen av diesel i Europa ikke vil bety så mye for nye EU-krav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Daimler, BMW, VAG osv klarer seg nok. Da blir det værre for dem som KUN satser på EL og dermed ikke har inntektene fossilsalget gir. Dette er kanskje dårligst nytt for Tesla, som går med enorme underskudd hvert kvartal, mens de overnevnte firmaene går med enorme overskudd. Forspranget deres bare øker og øker. Kjører selv Tesla, men neste elbil blir definitivt tysk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilindustrien har kjørt seg inn i et hjørne ved å satse så mye på diesel. Gamle sannheter som at diesel motorer er billige å bruke og vedlikeholde er ikke rett lenger. Jeg har kjørt diesel i mangen år men etter at common rail partikkelfiler scr og mye mere egr er innført er disse uegnet til mitt bruk og sikker mange andres. Kostnader med å vedlikeholde disse systemene er store og er man uheldig å skjærer en høytrykkspumpe eller partikkelfilter går tett går vinninga fort opp i besparelsen på fuel.

 

At utslipp er 3 ganger høyere i praksis enn typegodkjenning har fått konsekvenser for lokal forurensing i mange storbyer.

 

Moderne diesel biler er profittmaskiner for bilfabrikantene. Ettermarked gir god avkasting da de er kompliserte å vedlikeholde.

 

Dette har mange brukere oppdaget og ser seg nå om etter alternativer. Dette burde nok fabrikkene se komme, de har i alle fall hatt nødvendige kunnskaper til å forutse dette.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Stakkars Daimler som har tatt hinsides risiko og satset hele butikken på å fremskynde overgangen til ren batterielektisk transport.

Hva kunne de gjort anderledes? Ingenting.

Verden er urettferdig.

Det er i det minste godt å vite at Daimler har hjertet på riktig plass og fra i år går foran å kutter all produksjon og videreutvikling av fossile kjøretøy.

Hadde alle satset like hardt på grønn teknologi som dem ville vi jo vært i mål for lenge siden.

;-)

 

Tror du har misforstått dette ganske grovt. MB skal ikke på noen som helst måte slutte med ICE, de skal bare ha et elektrisk alternativ i alle modellserier. Og husk at elektrisk i denne sammenheng inkluderer hybrider.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Stakkars Daimler som har tatt hinsides risiko og satset hele butikken på å fremskynde overgangen til ren batterielektisk transport.

Hva kunne de gjort anderledes? Ingenting.

Verden er urettferdig.

Det er i det minste godt å vite at Daimler har hjertet på riktig plass og fra i år går foran å kutter all produksjon og videreutvikling av fossile kjøretøy.

Hadde alle satset like hardt på grønn teknologi som dem ville vi jo vært i mål for lenge siden.

;-)

 

Tror du har misforstått dette ganske grovt. MB skal ikke på noen som helst måte slutte med ICE, de skal bare ha et elektrisk alternativ i alle modellserier. Og husk at elektrisk i denne sammenheng inkluderer hybrider.

Flott at du påpeker dette RS2600. Det var nødvendig.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja ja bilfabrikanter, det er dette som kalles disrupsjon. Istedet for å bruke store kapital og humanresurser på marginale forbedringer av dieselmotoren, er det faktisk ganske mange andre nyvinninger transportsektoren trenger.

 

Selv en gammel caterpillar kjørt mot et passende hybridsystem med batteri, slår disse "revolusjonerende" dieselmotorene deres på CO2 utslipp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Stakkars Daimler som har tatt hinsides risiko og satset hele butikken på å fremskynde overgangen til ren batterielektisk transport.

Hva kunne de gjort anderledes? Ingenting.

Verden er urettferdig.

Det er i det minste godt å vite at Daimler har hjertet på riktig plass og fra i år går foran å kutter all produksjon og videreutvikling av fossile kjøretøy.

Hadde alle satset like hardt på grønn teknologi som dem ville vi jo vært i mål for lenge siden.

;-)

 

Tror du har misforstått dette ganske grovt. MB skal ikke på noen som helst måte slutte med ICE, de skal bare ha et elektrisk alternativ i alle modellserier. Og husk at elektrisk i denne sammenheng inkluderer hybrider.

Det går an å «misforstå» dit håpet er lysegrønt. Og rullegardiner er billige.

Og jo, det endelige målet er kun å lage utslippsfrie biler.

Artikkelen påpeker egentlig at 90% av underleverandørene blir borte når Elbilen overtar.

Daimler har påpekt dette før.

Budsjettene til Daimler er selvforklarende.

https://min.e24.no/mercedes-benz-satser-100-milliarder-kroner-pa-elbiler/a/1kOGOM

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Stakkars Daimler som har tatt hinsides risiko og satset hele butikken på å fremskynde overgangen til ren batterielektisk transport.

Hva kunne de gjort anderledes? Ingenting.

Verden er urettferdig.

Det er i det minste godt å vite at Daimler har hjertet på riktig plass og fra i år går foran å kutter all produksjon og videreutvikling av fossile kjøretøy.

Hadde alle satset like hardt på grønn teknologi som dem ville vi jo vært i mål for lenge siden.

;-)

Tror du har misforstått dette ganske grovt. MB skal ikke på noen som helst måte slutte med ICE, de skal bare ha et elektrisk alternativ i alle modellserier. Og husk at elektrisk i denne sammenheng inkluderer hybrider.
Det går an å «misforstå» dit håpet er lysegrønt. Og rullegardiner er billige.

Og jo, det endelige målet er kun å lage utslippsfrie biler.

Artikkelen påpeker egentlig at 90% av underleverandørene blir borte når Elbilen overtar.

Daimler har påpekt dette før.

Budsjettene til Daimler er selvforklarende.

https://min.e24.no/mercedes-benz-satser-100-milliarder-kroner-pa-elbiler/a/1kOGOM

 

"og fra i år går foran å kutter all produksjon og videreutvikling av fossile kjøretøy."

 

Mener du altså at dette er riktig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette vil gi ringvirkninger for mange. Tenk på alle som jobber med utvikling. Volvo har vel sagt at de ikke kommer til å utvikle flere små dieselmotorer og flere kommer nok til samme konklusjon. Bmw har brukt milliarder på dieselmotor utvikling. Alle disse høyt kompetente folkene hvor skal de få jobb? En hel idustri som leverer egr kjølere, scr systemer, egr ventiler, pluss alle de andre komponentene som kan bli overflødige. Å kjøpe batterier og koble disse til en el motor er enkelt. Vi får bare håpe at de klarer å utvikle elbiler slik at vi får noen biler som ikke ser ut som ombyggede kalkunegg med sykkelhjul.

Lenke til kommentar

Hvor mange av de som er villige til å betale rundt millionen for en elektrisk bil vil velge Tesla, når alle de store tyske kvalitetsmerkene kommer med sine modeller som vil konkurrere på ris og rekkevidde ?

Og de fleste har fått med seg at Model 3 blir lagd for hånd med en nøyaktighet som en 6 åring hadde vært flau over.

Det hadde aldri vært et tema for en tysk produsent å sende slike biler ut på markedet. Tesla kommer til å miste en massiv mengde kunder når tyskerene er på markedet med sine modeller.

Raljeringen her inne når det gjelder andre bilmerker enn Tesla er bare patetisk. Mercedes, BMW, VW og Audi bruker mer på utvikling enn Tesla har i omsetning, og går med massive overskudd. Tesla er en mygg som går med massive underskudd år etter år og som antagelig kun er en underleverandør av batterier for andre bilfabrikanter om 5 år.

 

Men som alltid: TU`s forum er alltid underholdende :-)

Lenke til kommentar

Hvor mange av de som er villige til å betale rundt millionen for en elektrisk bil vil velge Tesla, når alle de store tyske kvalitetsmerkene kommer med sine modeller som vil konkurrere på ris og rekkevidde?

Har eg ikkje lese dette med jamne mellomrom dei siste 5 åra skal tru, akkurat her i kommentarfeltet til TU? Då var òg tyske konkurrentar rett rundt hjørnet, og ikkje minst var kvaliteten elendig og Tesla kom til å gå konkurs neste kvartal. Ikkje berre har Tesla klart å halde det gåande, trass i den uendelege visdommen til enkelte her i kommentarfeltet, dei har klart å oppretthalde fleire års forsprang på konkurrentane heile tida. Tesla treng nok ikkje frykte reell konkurranse dei neste åra heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"ettersom de må investere i elektrifisering og selvkjøringsteknologi"... Og hvorfor må dette gå hånd i hånd? Ja, det kunne vært artig å hatt en selvkjørende bil når man har vært ute på en bedre middag, men hva er det egentlig som foregår? Forespør vi forbrukere virkelig en selvkjørende doning? Skal utviklingen penses inn på et spor hvor vi som synes det er gøy å kjøre, i fremtiden må gjøre dette på lukkede baner? Nei, jeg vil ikke føle meg trygg med en hackbar AI bak rattet, noe elektronisk leamikk som stadig må oppgraderes for å dekke inntektstapet til "eierskapet bak stort sett alt"!

Lenke til kommentar

 

Hvor mange av de som er villige til å betale rundt millionen for en elektrisk bil vil velge Tesla, når alle de store tyske kvalitetsmerkene kommer med sine modeller som vil konkurrere på ris og rekkevidde?

Har eg ikkje lese dette med jamne mellomrom dei siste 5 åra skal tru, akkurat her i kommentarfeltet til TU? Då var òg tyske konkurrentar rett rundt hjørnet, og ikkje minst var kvaliteten elendig og Tesla kom til å gå konkurs neste kvartal. Ikkje berre har Tesla klart å halde det gåande, trass i den uendelege visdommen til enkelte her i kommentarfeltet, dei har klart å oppretthalde fleire års forsprang på konkurrentane heile tida. Tesla treng nok ikkje frykte reell konkurranse dei neste åra heller.

Sture S

 

Du er som alltid klar til å forsvare Tesla... Sannheten er at Tesla går med enorme underskudd, sliter med kvaliteten, sliter med produksjonen og ligger bak konkurrentene på selvkjøring.

 

Det kommer mange nye elbiler de nærmeste årene, og konkurransen vil nok bli knallhard.

 

Nissan pøser nå ut enorme mengder av nye Leaf, som nok vil stjele mange kunder fra Modell 3. Jeg tror vi vil se en overproduksjon av elbiler i nærmeste fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...