Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er greia med angst /depresjon?


OleBrumle

Anbefalte innlegg

Jeg lurer egentlig på hva som er greia med angst/depresjon.
Hva gjør at dette er blitt et mer og mer utbredt fenomen. Jeg er født i 1978 og i min oppvekst husker jeg ikke at noen hadde dette problemet. I dag virker det som om ganske mange flere har det.
Spiseforstyrrelser er blitt mer utbredt, psykiske lidelser generelt virker mer utbredt og den generelle fysiske og psykiske helsen til folk flest virker mye dårligere.

 

Jeg har noen tanker selv;

1. internett/media/økt kroppspress/prestasjonspress/mobiltelefoner/mobiltelefonbruk

2. Trådløse nett/stråling

3. kjemikalier i mat av ulike slag

4. lettprodukter

Mine tanker om mulig løsning:

1. Spise økologisk dyrket mat uten tilsetningsstoffer, giftstoffer eller sprøytemidler

2. Unngå trådløs stråling fra smartmåler, trådløs internett, trådløs mobiltelefonbruk i hus

3. Skape et miljø som ikke skaper et prestasjonspress fra foreldre eller omgivelser

 

Kom gjerne helst med tanker om hva som fører til dette og hvordan man kan redusere dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har aldri hatt så stor informasjonsflyt som vi har nå tvers over hele kloden, jeg vil si at vi hører det mer fordi vi hører generelt mer fra andre, jeg tror ikke på at vi har mer psykiske forstyrrelser nå enn før. 

Det er ikke så lenge siden vi behandlet psykiske syke med å bare låse dem vekk og glemme dem, så det er ganske nylig at vi har begynt å vise en større forståelse for psykiske lidelser og hvordan de burde behandles på en human måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med all respekt, trådstarter bør også forstå sine begrensinger og fokusere på grunnleggende naturvitenskap, enn å spekulere i om dette fungerer eller ikke. Skal man spise "kjemikaliefri" eller "giftfri" mat så er det kun et alternativ; å ikke spise.

 

Mennesker hadde nok depresjoner for 50 år siden, dog har fremskritt gitt økt kunnskap om fenomenet.

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Virker nok ikke som TS går til stortingsvalg på grunnlag av det som står i førsteposten, men ja, kan selvsagt ikke avgjøre alt med spekulasjoner... Likevel tror jeg det kan være noe i det første punktet som hen trekker frem, sammen med det som står i post #2. Jeg tror mengden informasjon vi tar til oss absolutt har noe å si. Det begrunner jeg i egne erfaringer og samtaler med bekjente. Årsaker til folks lidelse kan vi også finne i forskningslitteratur. Olweus-gruppen mot mobbing viser f. eks til forskning som forteller at mobbing og utestenging kan gi psykiske lidelser.

Løsning nummer tre høres forsåvidt flott og fint ut, men håper selvsagt ikke det skulle gått på bekostning av folks evne og lyst til å yte godt her i verden. Framgang for arten vår krever innsats helt ned på individnivå.

Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig på hva som er greia med angst/depresjon.

Hva gjør at dette er blitt et mer og mer utbredt fenomen. Jeg er født i 1978 og i min oppvekst husker jeg ikke at noen hadde dette problemet. I dag virker det som om ganske mange flere har det.

Spiseforstyrrelser er blitt mer utbredt, psykiske lidelser generelt virker mer utbredt og den generelle fysiske og psykiske helsen til folk flest virker mye dårligere.

 

Jeg har noen tanker selv;

1. internett/media/økt kroppspress/prestasjonspress/mobiltelefoner/mobiltelefonbruk

2. Trådløse nett/stråling

3. kjemikalier i mat av ulike slag

4. lettprodukter

 

Mine tanker om mulig løsning:

1. Spise økologisk dyrket mat uten tilsetningsstoffer, giftstoffer eller sprøytemidler

2. Unngå trådløs stråling fra smartmåler, trådløs internett, trådløs mobiltelefonbruk i hus

3. Skape et miljø som ikke skaper et prestasjonspress fra foreldre eller omgivelser

 

Kom gjerne helst med tanker om hva som fører til dette og hvordan man kan redusere dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein slektning av meg fortalte at det var enkelte i hans nære familie som sleit ganske tungt, for rundt 40-50 år sidan. På den tida var det ikkje internett å henvende seg til, leger visste knapt kva psykiske problem var og forsøk på å få støtte frå vener ville bli møtt med hånlatter. So det dei faktisk gjorde når problema var som verst var at dei låste seg inn i potetkjelleren og haldt seg der inne til dei turte å vise seg blant folk igjen. Det var naturligvis ikkje ein løysing, men det var antakeligvis den einaste måten dei klarte å stabilisere seg sjølv på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig på hva som er greia med angst/depresjon.

Hva gjør at dette er blitt et mer og mer utbredt fenomen. Jeg er født i 1978 og i min oppvekst husker jeg ikke at noen hadde dette problemet. I dag virker det som om ganske mange flere har det.

Spiseforstyrrelser er blitt mer utbredt, psykiske lidelser generelt virker mer utbredt og den generelle fysiske og psykiske helsen til folk flest virker mye dårligere.

 

Jeg har noen tanker selv;

1. internett/media/økt kroppspress/prestasjonspress/mobiltelefoner/mobiltelefonbruk

2. Trådløse nett/stråling

3. kjemikalier i mat av ulike slag

4. lettprodukter

 

Mine tanker om mulig løsning:

1. Spise økologisk dyrket mat uten tilsetningsstoffer, giftstoffer eller sprøytemidler

2. Unngå trådløs stråling fra smartmåler, trådløs internett, trådløs mobiltelefonbruk i hus

3. Skape et miljø som ikke skaper et prestasjonspress fra foreldre eller omgivelser

 

Kom gjerne helst med tanker om hva som fører til dette og hvordan man kan redusere dette?

Før internettet kom så jeg knapt en Ferrari.

 

Tidligere i dag ble det sluppet massevis av videoer på Youtube med test av deres entry level model Ferrari Portofino, så internett og sosiale medier har gjort verden mye mindre.

 

Internett er vel også årsaken til at flere av disse sykdommene/hjerneskadene er blitt mer kjent og utbredt, for mobbing i stor skala var ikke mulig på samme måte tidligere, nå kan folk ta selvmord iløpet av noen timer pga et umenneskelig trykk dette kan generere ved hjelp av så lite som en setning som spres med rekordfart.

 

Og alt på jorden er teknisk sett kjemikalier...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mine tanker om mulig løsning:

1. Spise økologisk dyrket mat uten tilsetningsstoffer, giftstoffer eller sprøytemidler

2. Unngå trådløs stråling fra smartmåler, trådløs internett, trådløs mobiltelefonbruk i hus

Tull, tøys, ønsketenkning og ville fantasier. Du gjør alle som sliter psykisk en enorm bjørnetjeneste med å klemme ut av deg slit uutdannet svada. Trødløs stråling er helt ufarlig, sier alt av forskning (med untak noen få rapporter som ikke kan kalles forskning, om man vet hva forskning er).

 

Økologisk dyrket mat også bare tull. Det er absolutt ingen flere næringsstoffer, eller mer gift i økologisk amt kontra konvensjonell.

 

 

Minte tanker om mulig løsning, er at slike som deg, som åpenbart har researcha dette på youtube, på nettsiden til Advocado Wolfe, og Foodbabe, holder kjeft. Overlat det til dem som har gådd flere års utdanning og lært om psykiske plager. Eventuellt utdann deg selv innenfor feltet.

 

Det er rett og slett respektløst ovenfor dem som sliter, at du sprøyter ut slike banale og åpenbart helt feile "svar" på et problem som er veldig komplekst.

 

 

Det er litt som om man skulle sagt "Det er bare å ta seg sammen!"

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Jeg lurer egentlig på hva som er greia med angst/depresjon.

Hva gjør at dette er blitt et mer og mer utbredt fenomen. Jeg er født i 1978 og i min oppvekst husker jeg ikke at noen hadde dette problemet. I dag virker det som om ganske mange flere har det.

Spiseforstyrrelser er blitt mer utbredt, psykiske lidelser generelt virker mer utbredt og den generelle fysiske og psykiske helsen til folk flest virker mye dårligere.

 

Jeg har noen tanker selv;

1. internett/media/økt kroppspress/prestasjonspress/mobiltelefoner/mobiltelefonbruk

2. Trådløse nett/stråling

3. kjemikalier i mat av ulike slag

4. lettprodukter

 

Mine tanker om mulig løsning:

1. Spise økologisk dyrket mat uten tilsetningsstoffer, giftstoffer eller sprøytemidler

2. Unngå trådløs stråling fra smartmåler, trådløs internett, trådløs mobiltelefonbruk i hus

3. Skape et miljø som ikke skaper et prestasjonspress fra foreldre eller omgivelser

 

Kom gjerne helst med tanker om hva som fører til dette og hvordan man kan redusere dette?

Før internettet kom så jeg knapt en Ferrari.

 

Tidligere i dag ble det sluppet massevis av videoer på Youtube med test av deres entry level model Ferrari Portofino, så internett og sosiale medier har gjort verden mye mindre.

 

Internett er vel også årsaken til at flere av disse sykdommene/hjerneskadene er blitt mer kjent og utbredt, for mobbing i stor skala var ikke mulig på samme måte tidligere, nå kan folk ta selvmord iløpet av noen timer pga et umenneskelig trykk dette kan generere ved hjelp av så lite som en setning som spres med rekordfart.

 

Og alt på jorden er teknisk sett kjemikalier...

 

Hver så snill å slutt å lat som du kan noe.

https://thepeopleschemist.com/

"Everything is made of atoms"  R. Feynman

Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig på hva som er greia med angst/depresjon.

Hva gjør at dette er blitt et mer og mer utbredt fenomen. Jeg er født i 1978 og i min oppvekst husker jeg ikke at noen hadde dette problemet. 

 

 

Jeg er født i 1979

 

Det viser seg at jeg har dyskalkuli, noe som ikke ble oppdaget da jeg var barn, sikkert fordi lærere ikke hadde kompetanse for å fange opp slike ting. Jeg har også ADD, igjen noe som ikke ble fanget opp. Slik jeg forstår det er skolen flinkere på slike ting nå, samfunnet generellt sett er flinkere. Disse tingene ble uansett oppdaget av tester, ikke fordi jeg sa at bla-bla-bla.

 

 

James Bond slår damer, på den tiden var det ikke et problem at menn slo damer. 

 

 

 

For å oppsummere, depresjon er noe som rammer mange, men de fleste kommer over kneika. Det finnes dog de som rammes hardere enn andre. Hvis du virkelig ønsker å forstå temaet så se på denne forelesningen 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer egentlig på hva som er greia med angst/depresjon.

Hva gjør at dette er blitt et mer og mer utbredt fenomen. Jeg er født i 1978 og i min oppvekst husker jeg ikke at noen hadde dette problemet. I dag virker det som om ganske mange flere har det.

Spiseforstyrrelser er blitt mer utbredt, psykiske lidelser generelt virker mer utbredt og den generelle fysiske og psykiske helsen til folk flest virker mye dårligere.

 

Jeg har noen tanker selv;

1. internett/media/økt kroppspress/prestasjonspress/mobiltelefoner/mobiltelefonbruk

2. Trådløse nett/stråling

3. kjemikalier i mat av ulike slag

4. lettprodukter

 

Mine tanker om mulig løsning:

1. Spise økologisk dyrket mat uten tilsetningsstoffer, giftstoffer eller sprøytemidler

2. Unngå trådløs stråling fra smartmåler, trådløs internett, trådløs mobiltelefonbruk i hus

3. Skape et miljø som ikke skaper et prestasjonspress fra foreldre eller omgivelser

 

Kom gjerne helst med tanker om hva som fører til dette og hvordan man kan redusere dette?

Før internettet kom så jeg knapt en Ferrari.

 

Tidligere i dag ble det sluppet massevis av videoer på Youtube med test av deres entry level model Ferrari Portofino, så internett og sosiale medier har gjort verden mye mindre.

 

Internett er vel også årsaken til at flere av disse sykdommene/hjerneskadene er blitt mer kjent og utbredt, for mobbing i stor skala var ikke mulig på samme måte tidligere, nå kan folk ta selvmord iløpet av noen timer pga et umenneskelig trykk dette kan generere ved hjelp av så lite som en setning som spres med rekordfart.

 

Og alt på jorden er teknisk sett kjemikalier...

 

Hver så snill å slutt å lat som du kan noe.

https://thepeopleschemist.com/

"Everything is made of atoms"  R. Feynman

 

Du har jo ikke bevist at du kan annet en å linke til en intetsigende side, gratulerer - for du er ikke alene da dette klarer millioner av mennesker hver eneste dag.

 

Bra jobba at du klarte å stoppe opp på ved den ene setningen som minst relevant til det trådstarter spurte om, det må kreve mye å klare.

Endret av fo2re
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Før i tiden surfet ikke hunder på foilboards etc, og jeg syns det er blitt veldig mange flere katter rundtforbi.

Kan problemet være internett? Har de formert seg som kaniner mens vi ikke fulgte med?

Kan løsningen på denne voldsomme oppblomstringen av hunde- og kattebestanden være å bli vegetarianer?

Det må da vel i det minste få disse hundene bort fra surfebrettene!

 

giphy.gif

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

-

 

 

Det der var en veldig kul link, keelling. Så gjennom hele den podcasten i går kveld og gikk ned på Tanum i dag tidlig, kjøpte boka til Johann Hari (Lost Connections) og har lest i den i hele dag . Det er så opplagt riktig at jeg skammer meg over å ikke ha sett sammenhengene han viser frem i boka før nå. Det var øyeåpnende for meg, poeng til deg!

 

PS: Joe Rogan virker litt dum, er det bare i denne podcasten han fremstår sånn eller er det gjennomgående i alle intervjuene hans?

Endret av Seen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

-

 

 

Det der var en veldig kul link, keelling. Så gjennom hele den podcasten i går kveld og gikk ned på Tanum i dag tidlig, kjøpte boka til Johann Hari (Lost Connections) og har lest i den i hele dag . Det er så opplagt riktig at jeg skammer meg over å ikke ha sett sammenhengene han viser frem i boka før nå. Det var øyeåpnende for meg, poeng til deg!

 

PS: Joe Rogan virker litt dum, er det bare i denne podcasten han fremstår sånn eller er det gjennomgående i alle intervjuene hans?

 

Takk.(på ordentlig)  Enig med deg, også ang. Rogan, men det hender ofte han har interessante gjester som tar opp viktige saker..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...