Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mulig defekt ASUS Prime Z370-a mobo. "no HDMI signal"


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nylig gått til innkjøp av ny pc.

 

Følgende specs:

Mobo: ASUS Prime Z-370a

CPU: Coffe Lake i7-8700k

GPU: Ingen GPU for øyeblikket

RAM: 16GB DDR4 3200Mhz

PSU: Corsair RM750i

Kjøling: Corsair Hydro Series H105

Lagring: 2x Samsung 850 EVO 500GB

Nettverk: T-Link Archer T9E

OS: Windows 10

 

Historikk:

Satte sammen PC selv, og alt fungerte knirkefritt på første oppstart.

Har kommet meg gjennom BIOS, lagt inn Windows 10 og fått lastet ned samtlige oppdateringer til OS og alle nødvendige drivere.

 

MERK: Det er for øyeblikket ingen GPU i maskinen, da jeg venter på et 1080ti som kommer i løpet av dagen i dag.

 

Jeg har hatt pc'en på fire ganger uten problemer eller feilmeldinger.

Jeg skulle skru den på nå i dag tidlig, og får feilmeldingen "no hdmi signal". Tenkte at dette var merkelig og forsøkte å restarte systemet - med samme resultat.

Indikatorlys for CPU, DRAM, VGA og BOOT på motherboard lyser opp i kronologisk rekkefølge, slik det skal. Ellers ingen andre feilmeldinger i form av lys på motherboard.

 

Det kan virke som om monitoren forsøker å finne signalet, da den går fra "no hdmi signal" til standby vekselsvis.

 

Feilsøking:

Jeg har forsøkt følgende

  • Forsøkt å starte systemet på tre ulike monitorer.
  • Tømme systemet for strøm ved å plugge ut PSU, og å holde inn power-knappen på pc'en i ett minutt. Ingen resultat.
  • Starte systemet med kun 8GB RAM i Slot 1 - Deretter 8GB RAM i Slot 2. Ingen resultat.
Dette var det jeg hadde tid til før jeg dro på jobb. Dersom noen har tips til hva som kan være galt, setter jeg stor pris på løsningsforslag.

 

EDIT:

Det er muligens selvforklarende, men jeg har ikke tilgang til BIOS i og med at motherboard ikke evner å sende via hdmi-utgangen.

 

Har ikke displayport-kabel å teste med for øyeblikket.

Endret av Cherrox Actual
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering.

 

Har forsøkt med både displayport og hdmi, med samme resultat. Motherboard henger seg opp på boot. Ingen feilmeldinger på RAM eller CPU.

 

Har vært på telefon og fått enestående service og hjelp til feilsøk både fra Komplett og ASUS.

 

Har montert hele systemet utenfor kabinettet for å utelukke mulige feil det kan ha ført med seg. Har også testet boot fra forskjellige harddisker, uten harddisker, og med en ny harddisk samt Windows 10 USB.

 

Har forsøkt å boote med annen PSU, samt forsøkt samtlige RAM konfigurasjoner uten at dette har hjulpet.

 

Har også forsøkt å resette BIOS, uten at dette har fungert. Det er muligens her feilen ligger.

 

Returnerer hovedkortet til komplett, og har fått tilbud på Z370F modellen istedet. Denne er forøvrig allerede på tilbud, men har altså fått den enda noe billigere.

 

Til tross for at jeg må vente noen ekstra dager før jeg kan dra nytte av ny pc, klager jeg ikke.

 

Den eneste tenkelige muligheten er at begge RAM brikkene har gått åt skogen samtidig, noe som er høyst usannsynlig dæ begge fungerte utmerket i går, samt at oppstarten registrerer at de er på plass, før den altså stopper på "boot" og blir hengende.

 

Takker likevel for svar i denne tråden - og anser saken som delvis løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...