Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Voldtekt?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et spørsmål angående et scenario.

 

Er dette voldtekt?:

 

Kjærestene ligger i senga en morgen. Han våkner og tenker å prøve med litt seksuell oppvåkning av kjæresten. Han begynner å sutte henne på nipplene som hun elsker. Hun våkner ikke. Han tar da tak i armene og holder de hardt nede samtidig, som hun elsker. Hun våkner ikke. Han vekker henne for å så prøve å strekke seg mot vagina. Hun slår vekk hånden og sier nei. Han stopper og legger seg ned igjen.

 

Kan hun i dette tilfellet påberope voldtekt?

 

Helt konkret hva kan hun eventuelt gjøre med denne situasjonen rent juridisk hvis hun ikke likte det?

 

Anonymous poster hash: 08a68...68b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette er voldtekt.

 

 

§ 291. Voldtekt

Med fengsel inntil 10 år straffes den som

 

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,

b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller

c) ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

Eller i det minste;

 

§ 297. Seksuell handling uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket i det.

Endret av Ketil_H
Lenke til kommentar

Det som gjør ting annerledes her er setningen "som hun elsker". Dette er *tydeligvis* en vane paret har, så han kan forvente at kvinnen godtar handlingen. Det er fryktelig urettferdig av kvinnen å påberope voldtekt i en slik setting .. hvis det er slik at dette har vært en vane i lang tid, mener nå jeg da. Men i den rent hvite, 100% firkantede og perverse delen av lovverket, så kan det vel påberopes. Blir på nivå som når milliardærer kjøper seg fri fra skandaler.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Ja, dette er voldtekt.

 

 

§ 291. Voldtekt

Med fengsel inntil 10 år straffes den som

 

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,

b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller

c) ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

Eller i det minste;

 

§ 297. Seksuell handling uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket i det.

 

 

 

Hvis du mener det er voldtekt, er du enten jomfru, aldri vært i forhold eller ikke lever i virkeligheten.

hvis dette er tilfellet er det fryktlig mange som er voldteksforbrytere meg selv innkludert, har da også blitt voldtatt en rekkeganger.

 

Det er ingen i et forhold som spør "Unnskyld, men du, kan jeg pule deg"? come on ærligtalt

Lenke til kommentar

Hvis du mener det er voldtekt, er du enten jomfru, aldri vært i forhold eller ikke lever i virkeligheten.

hvis dette er tilfellet er det fryktlig mange som er voldteksforbrytere meg selv innkludert, har da også blitt voldtatt en rekkeganger.

 

Det er ingen i et forhold som spør "Unnskyld, men du, kan jeg pule deg"? come on ærligtalt

Aldri påstått at ikke mange lever i gråsonen her, meg inkludert, men loven er krystallklar. En sovende person er ikke i stand til å gi samtykke. Uten samtykke er det ikke lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, TS, dette er voldtekt. Som nevnt: sovende personer kan ikke samtykke.

 

I praksis, derimot, dersom dette er et etablert forhold, vil det nok ikke bli noe problem ut av det så lenge han ga seg med en gang hun våknet og signaliserte at hun ikke ville.

 

Det som gjør ting annerledes her er setningen "som hun elsker". Dette er *tydeligvis* en vane paret har, så han kan forvente at kvinnen godtar handlingen. Det er fryktelig urettferdig av kvinnen å påberope voldtekt i en slik setting .. hvis det er slik at dette har vært en vane i lang tid, mener nå jeg da. Men i den rent hvite, 100% firkantede og perverse delen av lovverket, så kan det vel påberopes. Blir på nivå som når milliardærer kjøper seg fri fra skandaler.

 

Nei. Du kan aldri forvente at noen godtar noe som helst du gjør med kroppen deres, uavhengig av hvor mange ganger du har fått lov tidligere. Dette er helt grunnleggende og jeg er lamslått over at dette må påpekes så ofte som det må.

 

Hvis du mener det er voldtekt, er du enten jomfru, aldri vært i forhold eller ikke lever i virkeligheten.

hvis dette er tilfellet er det fryktlig mange som er voldteksforbrytere meg selv innkludert, har da også blitt voldtatt en rekkeganger.

 

Det er ingen i et forhold som spør "Unnskyld, men du, kan jeg pule deg"? come on ærligtalt

 

 

Jeg har vært gift i et tiår og har hatt masse sex med flere forskjellige partnere men har aldri hatt problemer med å vite med sikkerhet at partnerne har villet. Det er da virkelig det mest trivielle i verden.

 

Det stemmer at fryktelig mange er voldtektsforbrytere. Det er det som er hele problemet. Denne holdningen om at man bare kan ta seg til rette uten å forsikre seg om at partneren vil. Jeg begriper det ikke; hvor svekkede sjelsevner er det mulig å ha?

 

 



Anonymous poster hash: c8bcb...bc3
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En sovende person er ikke i stand til å gi samtykke. Uten samtykke er det ikke lov.

 

 

 

 

Ja, TS, dette er voldtekt. Som nevnt: sovende personer kan ikke samtykke.

 

 

 

Samtykke kan da gis på forhånd - jeg spurte en ex på et tidspunkt hvordan hun stilte seg til å bli våknet av sex, og vi avklarte at det var OK for begge parter, hvis en skulle få lyst til å finne på det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er kva paret har vane med og ev. avtalar i vaken tilstand av betydning her, eller er det lovmessig overtramp uansett så lenge ein person er ubevisst?

 

Om td. eit par har avtalt at dette er er greit, kanskje til og med oppfordra til, og dette pågår over lengre tid før den eine parten brått ein dag slår seg vrang og meiner det er valdtekt eller ei seksuell handling vedkomande ikkje ynskja. Er det då i strid med loven sidan den eine parten er ubevisst, eller er det at parten har sagt ja til det i bevisst tilstand eit omstende som gjer at vedkomande ikkje kjem noko vei? I ein ev. konflikt vil det sjølvsagt bli ord mot ord, moglegvis med eit utfall avhengig av om den enkelte part lyg eller ei, men lat oss anta at begge fortel sanninga om alle avtalar gjort i bevisst tilstand og at dette har vore ein vane.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtykke kan da gis på forhånd - jeg spurte en ex på et tidspunkt hvordan hun stilte seg til å bli våknet av sex, og vi avklarte at det var OK for begge parter, hvis en skulle få lyst til å finne på det.

 

 

Nei. Hvis jeg sier i dag til partner at jeg har lyst på fredag, betyr ikke det at partner bare kan ta seg til rette på fredag. Hvis jeg ikke har lyst når det kommer til stykket, så blir det ikke noe. Og hvis jeg sover har jeg ikke mulighet til å bedømme hvorvidt jeg har lyst eller ikke, har jeg vel?

 

Igjen: i et parforhold hvor man har hatt denne samtalen vil det nok i praksis ikke være noe problem, men denne grunnholdningen som utvises her i tråden er definitivt et problem. 

 

Er kva paret har vane med og ev. avtalar i vaken tilstand av betydning her, eller er det lovmessig overtramp uansett så lenge ein person er ubevisst?

 

Sovende personer kan ikke samtykke. Ei heller kan fulle personer det.

 

Anonymous poster hash: c8bcb...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En sovende person er ikke i stand til å gi samtykke. Uten samtykke er det ikke lov.

 

 

Ja, TS, dette er voldtekt. Som nevnt: sovende personer kan ikke samtykke.

 

 

Samtykke kan da gis på forhånd - jeg spurte en ex på et tidspunkt hvordan hun stilte seg til å bli våknet av sex, og vi avklarte at det var OK for begge parter, hvis en skulle få lyst til å finne på det.

 

Har hun noen gang trekt tilbake dette samtykke, eller mener du at det er fritt frem for deg fremdeles?

 

Begge parter har rett til å selv bestemme hva som er greit/ikke greit. For at begge parter skal kunne bestemme dette, så må begge parter være i stand til å gi/trekke et samtykke.

 

Dersom din samboer sier ja til å ha sex, men ombestemmer seg midt i akten, så er det voldtekt om man ikke avslutter. Hvordan skal en sovende person ha anledning til å ombestemme seg, eller si i fra om det foregår ting som ikke er greit?

Lenke til kommentar

 

Er kva paret har vane med og ev. avtalar i vaken tilstand av betydning her, eller er det lovmessig overtramp uansett så lenge ein person er ubevisst?

 

Sovende personer kan ikke samtykke. Ei heller kan fulle personer det.

 

Eg har aldri snakka om kva samtykke sovande eller fulle personar kan gje. Eg snakkar om edru personar i eit langvarig parforhold som gjer avtalar som er gjeldande i ein ubevisst (sovande) tilstand.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har aldri snakka om kva samtykke sovande eller fulle personar kan gje. Eg snakkar om edru personar i eit langvarig parforhold som gjer avtalar som er gjeldande i ein ubevisst (sovande) tilstand.

 

 

Og jeg sier at ingen avtaler som omhandler kroppslig kontakt er gjeldende i sovende tilstand. Dette er utenfor avtalerettens område. Igjen: det vil ikke i praksis være noe problem for et par hvor de har hatt denne samtalen, men i prinsippet så er det et overgrep.

 

Utgangspunktet mange ser ut til å ha er "fravær av protest = samtykke". Det er feil holdning. Holdningen burde være "tilstedeværelse av entusiasme = samtykke". Sovende personer er ikke entusiastiske for noe som helst.

 

Anonymous poster hash: c8bcb...bc3

Lenke til kommentar

 

Samtykke kan da gis på forhånd - jeg spurte en ex på et tidspunkt hvordan hun stilte seg til å bli våknet av sex, og vi avklarte at det var OK for begge parter, hvis en skulle få lyst til å finne på det.

 

 

Nei. 

Feil.

Les deg opp på hva samtykke er og når det kan gis. Referer forøvrig til krikkerts post over.

 

 

 

En sovende person er ikke i stand til å gi samtykke. Uten samtykke er det ikke lov.

 

 

Ja, TS, dette er voldtekt. Som nevnt: sovende personer kan ikke samtykke.

 

 

Samtykke kan da gis på forhånd - jeg spurte en ex på et tidspunkt hvordan hun stilte seg til å bli våknet av sex, og vi avklarte at det var OK for begge parter, hvis en skulle få lyst til å finne på det.

 

Har hun noen gang trekt tilbake dette samtykke, eller mener du at det er fritt frem for deg fremdeles?

 

Begge parter har rett til å selv bestemme hva som er greit/ikke greit. For at begge parter skal kunne bestemme dette, så må begge parter være i stand til å gi/trekke et samtykke.

 

Dersom din samboer sier ja til å ha sex, men ombestemmer seg midt i akten, så er det voldtekt om man ikke avslutter. Hvordan skal en sovende person ha anledning til å ombestemme seg, eller si i fra om det foregår ting som ikke er greit?

 

Her var det flust av stråmenn gitt. Forstår du begrepet "implisitt"? Med mindre annet er avtalt, er det selvsagt implisitt at et samtykke til sovesex utløper ved forholdets opphør. Les deg forøvrig opp på hva samtykke betyr og når det kan gis.

 

Hvis noen sier stopp så har man selvsagt plikt til å stoppe, slutt å les mellom linjene der det ikke er noe. Har man gitt samtykke til sovesex så har man gitt samtykke med kunnskapen om at man ikke selv kan si nei mens man sover. Dette er ærlig talt ikke vanskelig.

Referer forøvrig til krikkerts post over.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både ja og nei.

Det er en straffbar handling så man lever forsåvidt farlig i den forstand at man kan anmelde i ettertid og det blir opp til en evt domstol å avgjøre hvem som har den beste forklaringen og hvem som evt kan dokumentere sin versjon.

 

Man kan samtykke til en ulovlig handling hvor man allikevel vil kunne argumentere for at man "ikke forsto konsekvensene" eller whatever.

 

Jeg er ganske sikker på at jeg har lest minst et par artikler i min tid hvor playrape og lignende saker har ført til dommer tross samtykke i forveien.

 

Så jeg tror det blir litt for bastant å påstå at dette er 100% greit.

 

(Altså - i 99.9% av tilfeller vil dette gå helt fint men det er plenty psykoer som vil kunne være i stand til å misbruke noe slikt i hevnens navn).

Lenke til kommentar

Feil.

Les deg opp på hva samtykke er og når det kan gis. Referer forøvrig til krikkerts post over.

 

Jeg vet godt hva samtykke er, problemet er at lovverket ikke ser ut til å vektlegge det noe særlig. Krikkerts svar er et glimrende eksempel på problemet. Hva partneren gjorde og ville i går, i forrige uke eller hele fjoråret er fullstendig irrelevant som argument for hvorvidt hun har lyst akkurat nå.

 

Svenskene har nylig godkjent en endring av lovverket som innfører begrepet kontinuerlig samtykke, noe som er ment å understreke viktigheten av at samtykke må være til stede under hele akten. Det holder ikke at dama hadde lyst i går, eller at dere "pleier å ha sex på fredags kvelden" eller en av 100 andre unnskyldninger kåte mannfolk liker å bruke for å sikre seg lett tilgang til fitte.

 

Selv om vi i Norge ikke ser ut til å gå mot en såpass spissformulering av lovverket foregår det debatt om å skjerpe inn lovverket også her.

 

https://www.adressa.no/nyheter/politikk/2017/12/20/Solberg-kritisk-til-svensk-samtykke-lov-15782953.ece

 

Anonymous poster hash: c8bcb...bc3

Lenke til kommentar

 

Feil.

Les deg opp på hva samtykke er og når det kan gis. Referer forøvrig til krikkerts post over.

Jeg vet godt hva samtykke er, problemet er at lovverket ikke ser ut til å vektlegge det noe særlig. Krikkerts svar er et glimrende eksempel på problemet. Hva partneren gjorde og ville i går, i forrige uke eller hele fjoråret er fullstendig irrelevant som argument for hvorvidt hun har lyst akkurat nå.

 

Dette forandrer jo ikke det faktum at om man har gitt samtykke til fremtidig sovesex så står det samtykket til det trekkes.

Ellers forstår jeg ikke når situasjonen du nevner skal oppstå - hvis dama sa igår at hun vil ha sex i kveld, men når kvelden kommer sier hun at hun ikke orker likevel, så er det da ingen friske mennesker som presser seg inn under dekke av at "du sa ja igår!”. Dette er ikke en realistisk situasjon med mindre man allerede er i et forhold med misbruk. Og det er ikke det vi snakker om her, vi snakker om normale/gjennomsnittlige par. I et normalt forhold hvor ikke den ene part er kuet/redd for den andre fungerer ordet "nei" mer enn godt nok.

 

Forøvrig synes jeg vi skal prøve å holde oss til saken, som er når én part sover, og hva de eventuelt har samtykket til.

 

Jeg har forøvrig en kamerat med en litt forstyrret eks som ble anmeldt for nettopp dette. Sovesex hadde skjedd fra begges side flere ganger i forholdet, men når han gjorde det slutt fant hun ut at hun skulle anmelde for det siste tilfellet. Det ble etterforsket, han var i avhør og sa alt ærlig, og det ble naturligvis ingen sak ut av det.

Det norske rettsvesen er, heldigvis, stort sett utstyrt med sunn fornuft som de fleste av oss.

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...