Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skal gi lån til venn, kan jeg føre inn i avtalen at låntaker binder seg til å fast overføre terminbeløpet istedet for faktura?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Håper dere kan gi meg en avklaring her. Jeg skal låne bort penger til en venn og jeg har skrevet et utkast til låneavtale. Han skal betale ned lånet med et fast terminbeløp en gang i måneden til en bestemt dato.

I stedet for å sende faktura på terminbeløpet hver måned, er det juridisk greit å heller skrive i avtalen at låntaker forplikter seg til å overføre et fast beløp tilsvarende terminbeløpet en gang i måneden med den avtalte forfallsdatoen? Jeg fører også inn i avtalen at ved purring eller inkasso benyttes uansett post (håper ikke dette er aktuelt)

 

Vi er gode venner og ønsker ikke å styre med faktura osv.
Jeg kommer selv til å føre regnskap med lånet for å holde kontroll på utestående, påløpte renter og innbetalinger. Videre hente ut kontoutskrifter fra banken som viser låntakers innbetalinger.

 

 



Anonymous poster hash: ea896...77c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Jeg ville (heller) ikke lånt penger til en venn som ikke får lånt penger i banken selv.

 

Jeg fører også inn i avtalen at ved purring eller inkasso benyttes uansett post (håper ikke dette er aktuelt)

Her må du passe på at inkassoloven blir lagt til grunn for ordlyden.

 

Husk også at beløpet skal føres opp som formue hos deg og gjeld hos låntager, og at renter skal føres som renteinntekter og -utgifter.

Lenke til kommentar

TS har aldri skrive at den bekjente ikkje får lån i banken, så det er fleire her i tråden som er litt raske på avtrekkeren. Den generelle anbefalinga om å ikkje låne vekk så mykje er eg einig i, men det finnes mange tilfelle der dette går heilt fint. Det avgjerande er kva slags forhold du og den bekjente har, hans jobbsituasjon osv. TS har heller ikkje nemnd kva beløp det er snakk om.

 

Eg har sjølv lånt vekk eit sekssifra beløp til ein bekjent og fekk det tilbakebetalt som avtalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

TS her.

 

Takk for deres tilbakemeldinger her. Jeg synes noen av dere er raske med å fraråde lån.
Årsaken for personen spør meg, er ikke fordi denne personen ikke for lån i bank. Hadde personen søkt om forbrukslån hadde den sikkert fått det. Personen har god inntekt og eier leilighet. Som kjent har forbrukslån høy rente.

 

Dette er en god venn av meg og jeg tenkte da på å hjelpe med et lån  til en ok rente.
Jeg er enig i at vennskap blir ødelagt, om enn ikke ornder opp i gjeld seg i mellom.



Anonymous poster hash: ea896...77c
Lenke til kommentar

Jeg måtte låne ca 800k av en bekjent til min egenkapital

 

Banken nektet full belåning ved huskjøp på 6 mill ( selvfølge )

 

Hadde dog nettopp gått opp fra 600k til 1.2m i året ( Hadde ikke tid til å vente i X antall år med å spare selv )

 

Sååå det er mange saker som kan være forskjellige til hvorfor man må ha et kjapt lån som ikke banken bevilger en

 

Men ja..vi kan vel generelt sett si at man ikke skal låne til venner, men helvettes mange dårlige "venner" det da finnes egentlig når 90% har denne oppfatningen :)



Anonymous poster hash: 30ba3...532
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...