Gå til innhold

Den svenske gigafabrikken får milliardinvestering


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Nei der er det nok du som trekker en konklusjon. Jeg har ikke argumentert med resirkulering, men det faktumet at der ikke finnes råstoffer nok i verden til å lage nok batterier, så alle bilene med motorer som bruker fossilt drivstoff i dag, kan bli erstattet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Så du mener batteriene begynner å nå høyden av hva som er mulig?

Faststoffbatteriene er på veg inn. Flere prototyper, f.eks glassbaserte kan klare seg uten kobolt. Det finnes mange etiske koboltgruver. Ny Caledonia f.eks som forsyner Tesla. Batteriteknologi er ennå i sin vugge, tro meg. Bensin og dieselmotorer derimot...

Nei det har jeg ikke sagt, men du trakk den konklusjonen av det jeg skrev.

 

Batterier er en av de eldste teknologiske oppfinnelser, som enda eksisterer og prinsippet har ikke forandret seg så mye.

Lenke til kommentar

 

Så du mener batteriene begynner å nå høyden av hva som er mulig?

Faststoffbatteriene er på veg inn. Flere prototyper, f.eks glassbaserte kan klare seg uten kobolt. Det finnes mange etiske koboltgruver. Ny Caledonia f.eks som forsyner Tesla. Batteriteknologi er ennå i sin vugge, tro meg. Bensin og dieselmotorer derimot...

Nei det har jeg ikke sagt, men du trakk den konklusjonen av det jeg skrev.

 

Batterier er en av de eldste teknologiske oppfinnelser, som enda eksisterer og prinsippet har ikke forandret seg så mye.

 

"faktumet at der ikke finnes råstoffer nok i verden til å lage nok batterier", når du sier dette så sier du at du i praksis at man ikke kan greie å lage nye batterier basert på andre grunnstoffer enn lithium og kobolt. Derav vil jeg si at batteriene er i sin vugge. Fram til lithiumbatteriene kom gikk ting svært tregt, de førte Li-ion var svært dyre og et nisjeprodukt i mange år. Nå akselererer utviklinga og alt fra glassbaserte, svovelbaserte og en rekke andre lovende kjemier prøver ut. Å si at det ikke finnes nok råstoffer forutsetter at utviklinga stoffer opp og ikke beveger seg bort fra å bruke dagens råstoff. Mulig du mente noe annet, men slik tolka jeg det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Så du mener batteriene begynner å nå høyden av hva som er mulig?

Faststoffbatteriene er på veg inn. Flere prototyper, f.eks glassbaserte kan klare seg uten kobolt. Det finnes mange etiske koboltgruver. Ny Caledonia f.eks som forsyner Tesla. Batteriteknologi er ennå i sin vugge, tro meg. Bensin og dieselmotorer derimot...

Nei det har jeg ikke sagt, men du trakk den konklusjonen av det jeg skrev.

 

Batterier er en av de eldste teknologiske oppfinnelser, som enda eksisterer og prinsippet har ikke forandret seg så mye.

 

"faktumet at der ikke finnes råstoffer nok i verden til å lage nok batterier", når du sier dette så sier du at du i praksis at man ikke kan greie å lage nye batterier basert på andre grunnstoffer enn lithium og kobolt. Derav vil jeg si at batteriene er i sin vugge. Fram til lithiumbatteriene kom gikk ting svært tregt, de førte Li-ion var svært dyre og et nisjeprodukt i mange år. Nå akselererer utviklinga og alt fra glassbaserte, svovelbaserte og en rekke andre lovende kjemier prøver ut. Å si at det ikke finnes nok råstoffer forutsetter at utviklinga stoffer opp og ikke beveger seg bort fra å bruke dagens råstoff. Mulig du mente noe annet, men slik tolka jeg det.

 

Uansett hvordan du vender og vrir på det, så er det på atomnivå elektroner som gå gjennom en krets, for å danne en strøm. Hvor effektiv den strømmen er og blir, er kartlagt gjennom det periodiske system.

 

Batteriet som oppfinnelse har ikke utviklet seg så fryktelig mye, mens de oppladbare batteriene derimot har utviklet seg kraftig de siste ti årene.

Men på atomnivå er det lite man kan gjøre. Energitettheten er forferdelig lav på batterier og det er den som må forbedres i fremtiden.

 

Dagens 1.5 milliarder biler kan ikke bli erstattet av batterier.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Jo. Det kan om man kan bruke metaller/grunnstoff man har overflod av som alternativer til f.eks kobolt og lithium.

 

Faststoff er en av nøklene som innebærer en kraftig økning i energitetthet. Flere firma har begynt å selge faststoffbatterier til småelektronikk, men man må få på plass flere ting som brukstemp før de funker bra i biler.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Energitettheten er forferdelig lav på batterier og det er den som må forbedres i fremtiden.

 

Dagens 1.5 milliarder biler kan ikke bli erstattet av batterier.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

http://bldr.no/BEw

 

En annen ting er at selv om diesel har 20 ganger høyere energitetthet enn dagens Li-ion så er virkningsgraden til Li-ion 3-4 ganger høyere sånn at rekkeviddeforskjellen med f.eks 50 kg energitank bare er ca 5-7 ganger.

 

En tredje ting er at dieseltanken ikke kan fylles hjemme. Avhengig av kjøremønster kan man altså ende opp med å måtte flere ganger innom bensinstasjonen per år enn man må innom hurtigladere per år.

 

Jo. Det kan om man kan bruke metaller/grunnstoff man har overflod av som alternativer til f.eks kobolt og lithium.

 

Faststoff er en av nøklene som innebærer en kraftig økning i energitetthet. Flere firma har begynt å selge faststoffbatterier til småelektronikk, men man må få på plass flere ting som brukstemp før de funker bra i biler.

Henrik Fisker hevder hans selskap har tilgang på masseproduserte faststoffbatterier som er egnet for biler fra og med 2020. Mye tyder på at Tesla også har det samme år med sin nye Roadster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Energitettheten er forferdelig lav på batterier og det er den som må forbedres i fremtiden.

 

Dagens 1.5 milliarder biler kan ikke bli erstattet av batterier.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

http://bldr.no/BEw

 

En annen ting er at selv om diesel har 20 ganger høyere energitetthet enn dagens Li-ion så er virkningsgraden til Li-ion 3-4 ganger høyere sånn at rekkeviddeforskjellen med f.eks 50 kg energitank bare er ca 5-7 ganger.

 

En tredje ting er at dieseltanken ikke kan fylles hjemme. Avhengig av kjøremønster kan man altså ende opp med å måtte flere ganger innom bensinstasjonen per år enn man må innom hurtigladere per år.

 

Jo. Det kan om man kan bruke metaller/grunnstoff man har overflod av som alternativer til f.eks kobolt og lithium.

 

Faststoff er en av nøklene som innebærer en kraftig økning i energitetthet. Flere firma har begynt å selge faststoffbatterier til småelektronikk, men man må få på plass flere ting som brukstemp før de funker bra i biler.

Henrik Fisker hevder hans selskap har tilgang på masseproduserte faststoffbatterier som er egnet for biler fra og med 2020. Mye tyder på at Tesla også har det samme år med sin nye Roadster.

 

Se på denne, så ser du hvor ynkelig energitetthet batterier har.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density#/media/File:Energy_density.svg

Lenke til kommentar

Jeg så det første gangen du linket dit. Har du noe nytt å komme med? Er det meningen at jeg skal repetere det jeg skrev nå sånn at vi kan få en skikkelig hakk-i-plata-diskusjon?

 

Som du ser er det bare et par år igjen til elbiler får omtrent samme rekkevidde som fossilbiler med litt under middels stor drivstofftank. Og allerede hurtiglader veldig mange elbileiere sjeldnere enn fossilbileiere må fylle drivstoff..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Batterier er en av de eldste teknologiske oppfinnelser, som enda eksisterer og prinsippet har ikke forandret seg så mye.

 

 

Blir alltid like fascinert av at dette brukes som et argument. Hva er det egentlig det forsøkes sagt med dette?

 

Bruker vi samme logikk på en bensinmotor så blir den betydelig eldre. Forbrenning er tross alt en teknologi menneskene behersket lenge før elektrisiteten. Prinsippet har heller ikke her endret seg, du starter en reaksjon som utvikler varme og gasser. Dette utnytter du til å få bilen til å kjøre.

 

Å peke på at de fysiske lovene er de samme i dag som de alltid har vært  er ikke særlig opplysende. Hadde alle store og små forbedringer blitt møtt med holdninger som dette ville vi nok aldri blitt ferdig med steinalderen.

 

Er det en ting moderne batterier og forbrenningsmotorer har til felles så er at de i dag har svært lite likheter med det som ble laget for noen generasjoner siden, bortsett fra som du påpeker de fysiske prinsippene de virker etter er grunnleggene uendret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Min spådom: Trumph finner "beviser" for masseødeleggelsesvåpen i Afghanistan og trapper opp invasjonen og styringen av landet.

Vel. Bostonbomberen brukte jo WMD, og det var en hjemmelaget bombe, så det kommer helt an på definisjonen av masseødeleggelsesvåpen.

 

https://www.nbclosangeles.com/news/national-international/NATL-Why-Accused-Boston-Bomber-Was-Charged-with-Using-a-WMD-204332511.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...