Gå til innhold

Den svenske gigafabrikken får milliardinvestering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både batteriproduksjon og Hydrogenproduksjon er ( burde være) et satsingsområde i Skandinavia.

Batteriproduksjon gjennom NOM/Keliber i Norge/Finnland/Sverige, og Hydrogenproduksjon via NEL  som har god kompetanse i Norge og w.w., med norsk vannkraft og vindkraft, og solkraft i sydligere områder.

 

Hvis man mener alvor med å redusere lokal forurensning kan man nå etablere forurensningsfri transport i  vinterlandet Norge med tilgjengelig  teknologi og lokal kraft. 

Noe alle nasjoner kan, enten med vannkraft ( foss, elv, tidevann, bølge ), vind, sol eller bio ( alge).

Hver nasjon til sin pris (forbruk av arbeidskraft). Det er ingen fornuftig grunn til at forbrukskraft skal prises likt fra nasjon til nasjon.

 

Annet er (parti) politikk og tullball.

Lenke til kommentar

Hver nasjon til sin pris (forbruk av arbeidskraft). Det er ingen fornuftig grunn til at forbrukskraft skal prises likt fra nasjon til nasjon.

 

Annet er (parti) politikk og tullball.

Det som ville skjedd då, er at dei fyrste to landa som knytte kraftnetta saman ville fått eit stort konkurransefortrinn, og industrien ville flykta over grensa til dei landa. Tenk korleis det hadde gått med norsk industri om vi ikkje hadde hatt kraftutvekslinga og -handelen med Sverige, Danmark og Finland. Sunndal verk måtte lagt ned eller redusert produksjonen kraftig. Hydro byggjer ut på Karmøy, for der har dei god utveksling med Danmark og Nederland, og snart Tyskland og Storbritannia. Finnmark hadde hatt svært ustabil straumforsyning.
Lenke til kommentar

For noen år siden investerte staten ca en halv milliard kroner i fremtidens pelletsfabrikk i nabokommunen. Året etter gikk galskapen konkurs, men først etter at tusener av husstander hadde latt seg lure til å kjøpe pelletsovner som kostet ca 50 000.

 

Elbilgalskapens historie ligner mye på pelletshysterriets historie som raste rundt i Brussel og medlemsstatene ca et tiår før det hele døde ut for en 3-4 år siden..

 

Elbiler kan ikke engang i teorien bli en suksess. Elbil er for dumt og alt forresursskrevende. Elbiler vil ikke bli en suksess selv om regjeringer har begynt å kjøpe inn og dele ut elbiler gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For noen år siden investerte staten ca en halv milliard kroner i fremtidens pelletsfabrikk i nabokommunen. Året etter gikk galskapen konkurs, men først etter at tusener av husstander hadde latt seg lure til å kjøpe pelletsovner som kostet ca 50 000.

 

Elbilgalskapens historie ligner mye på pelletshysterriets historie som raste rundt i Brussel og medlemsstatene ca et tiår før det hele døde ut for en 3-4 år siden..

 

Elbiler kan ikke engang i teorien bli en suksess. Elbil er for dumt og alt forresursskrevende. Elbiler vil ikke bli en suksess selv om regjeringer har begynt å kjøpe inn og dele ut elbiler gratis.

Dette må være noe av det dummeste og mest kunnskapsløse jeg noen sinne har lest. Elbiler har all grunn til å lykkes. Hvorfor? De er i vuggen av utviklinga si som går fort framover med bedre og billigere batterier. Fornybar energi blir gradvis billigere. Solenergi er nå rimeligere enn kullkraft flere steder, dette var utenkelig for få år siden. Forbrenningsmotoren er på høyden av hva man kan få til mtp effektivitet. Kina har bestemt seg for å satse storstilt på elbiler, noe også BMW, VAG, Nissan, Tesla og omtrent alle andre store bilprodusenter gjør, satsninga på pellets er dråper i havet til sammenligning, det tror du virkelig du har forstått noe de ikke har?

 

Om elbiler hadde vært pelletsovner så hadde de neppe investert flere titalls milliarder i årene som kommer på nettopp elbiler. For de fleste var pelletsovn en grei måte å bytte ut oljeovnen på, noe som reduserte lokal forurensning og kunne brukes i eksisterende systemer som tidligere var oljefyrt. Hvorfor forsvant pelletsovnene? Jo, varmepumper med luft, vann og jord slår knock-out på dem prismessig. Elbilene kommer snart til å gjøre det med fossilbilene. Når en elbil som trenger lite vedlikehold, koster svært lite å kjøre og ofte har langt bedre ytelser og koster omtrent det samme som fossilbiler så vil folk velge det. Folk går etter pris, pellets var aldri noen prisvinner, bare en overgangsordning. Hva er egentlig fornuftig med en ekstremt komplisert motor til bensin og diesel som i beste fall kan ha en effektivitet på 40ish %? En elmotor kan ligge over 90%. Hva er fornuftig med å pumpe dinosaurjuice og spy ut lokal forurensning med påfølgene helseplager og dødsfall?

 

Jeg er ikke imot fossilbiler, men elbiler er kommet for å bli og utviklinga går svært fort nå. Nå kommer f.eks Tesla med Model 3 som har ca 500 000 reservasjoner, semitrailerne deres har og fått enormt med bestillinger allerede, Airbus med droner for persontransport. På store skip hvor effektiviteten kan nå 60% på dieselmotorene har fossilmotorer en funksjon i lang tid framover, men i persontransport vil andelen droppe dramatisk når det ikke lønner seg. Du får stå å stange hodet hardt i veggen om noen år da det viste seg at du tok feil, noe jeg kan garantere deg at du gjør. For all del, kjør nå videre med dieselbilen vell vitende om at du bruker 10,- pr mil mens jeg bruke 2,- pr mil og ikke bidrar til å forurense byene (jeg bruker ikke piggdekk, noe 9 av 10 elbileiere heller ikke gjør).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De trenger kortreist og trygge leveranser av etisk utvunnet kobolt. Opprinnelsegarantier kan bli verdt mye i dette markedet som er spesielt opptatt av både miljø, etikk og leveringssikkerhet. La oss utrede mulighetene for å starte opp igjen ved blaavarveverket i Buskerud.

Enig, derfor bruker flere av de største elbilprodusentene nå Ny Caledonia som koboltleverandør. Desverre lang reiseveg. Blåfargeverket burde helt klart starte opp igjen, de begynner nok allerede nå å bli lønnsomt igjen. Mange glemmer at koboltproduksjon også utvinner andre metaller som f.eks brukes i fossilbiler. Man kan skrike om at elbilene er uetiske, men samtidig bør man gå i seg selv og tenke på at mye av det du selv bruker også er uetisk laget.

Lenke til kommentar

For noen år siden investerte staten ca en halv milliard kroner i fremtidens pelletsfabrikk i nabokommunen. Året etter gikk galskapen konkurs, men først etter at tusener av husstander hadde latt seg lure til å kjøpe pelletsovner som kostet ca 50 000.

Wow! Det var dyre pelltsomnar. Er dei lagd av gull? For det dobbelte kan du få ein generator som genererer straum i tillegg av pelletsen.

 

Elbilgalskapens historie ligner mye på pelletshysterriets historie som raste rundt i Brussel og medlemsstatene ca et tiår før det hele døde ut for en 3-4 år siden..

Nei, dei er veldig ulike. Du treng ingen pelletsfabrikk eller oljeplattform og raffineri for å produsere drivstoff til ein elbil. Det kan produserast på veldig mange måtar, og alle har det i huset.

 

Elbiler kan ikke engang i teorien bli en suksess. Elbil er for dumt og alt forresursskrevende. Elbiler vil ikke bli en suksess selv om regjeringer har begynt å kjøpe inn og dele ut elbiler gratis.

Elbilar er ein fantastisk suksess! Over halvparten av alle personbilar registrert i Noreg desember i fjor var ladbare. Når du òg tek omsyn til over halvparten av salet er bilar til næring, og næringsdrivande har få elbilfordelar (kan trekkje frå mva på både bil og drivstoff etc), og at modellutvalet framleis er ganske lite, er det ingen tvil om at elbilar er ein suksess. Eigarane er svært nøgde. Av dei som kjøper elbil er det nesten ingen (4%) som seier dei vil kjøpe eksosbil neste gong. Stadig fleire av husstandane med ein elbil og ein eksosbil byter ut eksosbilen med ein elbil til.

 

Eksosbilar er berre sløsing med energi, og det er ingen tent med. Då kan du like godt brenne olje i hagen din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elbil er for dumt og alt forresursskrevende. Elbiler vil ikke bli en suksess selv om regjeringer har begynt å kjøpe inn og dele ut elbiler gratis.

 

Her vil jeg gjerne se en bedre begrunnelse enn at elbil er "for dumt". Mer nøyaktig, hva er det som er så dumt med elbil, sammenlignet med andre fremkomstmidler?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De trenger kortreist og trygge leveranser av etisk utvunnet kobolt. Opprinnelsegarantier kan bli verdt mye i dette markedet som er spesielt opptatt av både miljø, etikk og leveringssikkerhet. La oss utrede mulighetene for å starte opp igjen ved blaavarveverket i Buskerud.

 

Hvorfor må man absolutt benytte kobolt?

Lenke til kommentar

Det er riktig, man ikke bruke kobolt, men grunnstoffet har en ønsket funksjon: Det øker energitettheten til katoden. Siden energitetthet er sterkt ønsket er også kobolt et onde man ofte velger for å få den energitettheten man ønsker. Kobolt har en rekke negative sider (miljø, slavearbeid og leveringssikkerhet) så det forskes stadig på måter å redusere koboltbruken uten at at energitettheten synker veldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Elbil er for dumt og alt forresursskrevende. Elbiler vil ikke bli en suksess selv om regjeringer har begynt å kjøpe inn og dele ut elbiler gratis.

Her vil jeg gjerne se en bedre begrunnelse enn at elbil er "for dumt". Mer nøyaktig, hva er det som er så dumt med elbil, sammenlignet med andre fremkomstmidler?

 

Det dumme er at det finnes ikke nok råstoffer til å lage batterier så alle dagens biler som bruker fossilt drivstoff kan erstattes.

Lenke til kommentar

 

 

Elbil er for dumt og alt forresursskrevende. Elbiler vil ikke bli en suksess selv om regjeringer har begynt å kjøpe inn og dele ut elbiler gratis.

Her vil jeg gjerne se en bedre begrunnelse enn at elbil er "for dumt". Mer nøyaktig, hva er det som er så dumt med elbil, sammenlignet med andre fremkomstmidler?

Det dumme er at det finnes ikke nok råstoffer til å lage batterier så alle dagens biler som bruker fossilt drivstoff kan erstattes.
Du forutsetter da at det siste og beste batteriet er opofunnet og at det aldri kommer til å komme nye typer batterier med andre typer kjemiske sammensetninger?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

Elbil er for dumt og alt forresursskrevende. Elbiler vil ikke bli en suksess selv om regjeringer har begynt å kjøpe inn og dele ut elbiler gratis.

Her vil jeg gjerne se en bedre begrunnelse enn at elbil er "for dumt". Mer nøyaktig, hva er det som er så dumt med elbil, sammenlignet med andre fremkomstmidler?
Det dumme er at det finnes ikke nok råstoffer til å lage batterier så alle dagens biler som bruker fossilt drivstoff kan erstattes.
Du forutsetter da at det siste og beste batteriet er opofunnet og at det aldri kommer til å komme nye typer batterier med andre typer kjemiske sammensetninger?

 

Forutsetter samme utvikling som frem til nå. Batterier har ikke all verden av energitetthet og elektroner kan ikke gjøres mindre. De fleste metaller er oppfunnet og utstudert nøye. Hva som finnes i jordskorpen og hva de resursene kan forvandles til er også greit kartlagt, så nei, dagens batteribiler har ikke livets fremtid med seg.

 

Brenselceller derimot....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. som om det er lett å finne platina nok til at hele bilparken kan ha brenselceller :lol: Hvor mange Mirai trengs det for å bruke opp hele verdens produksjon av platina? 1 million?

 

Råvareproblemet til batterier er hovedsaklig produksjonskapasiteten til kobolt der kobolten er billigst. Reservene rekker til å elektrifisere et hundretalls millioner biler. Kobolt er populært i dagens batterikjemier på grunn av noen gunstige egenskaper, men kobolt er ikke en forutsetning for at de skal fungere. Mange batterikjemier er uten kobolt. De fleste batterikjemier som er under utvikling nå er uten kobolt blant annet på grunn av usikkerheten rundt det metallet.

 

Neste på lista er litium. Reservene er store nok i massevis, men i likhet med olje er det kun de billigste det fokuseres på. Disse er noe begrenset per i dag, men med økte priser øker også de konkurransedyktige reservene. Også her spiller utviklingen en stor rolle. F.eks har iPhone mye høyere andel litium per Wh batteri enn en Tesla. Ganger man opp med antall produserte enheter sluker også iPhone en større del av verdens litium-produksjon enn Tesla.

 

Tredje på lista er nikkel. Det er reserver nok i massevis og ingen leveringsproblemer, men mesteparten brukes til stållegeringer. Bare en liten del til batterier. Derfor er dette også et relativt dyrt materiale i batteriproduksjonen. Men siden elbiler utgjør en veldig mye mindre del av forbruket enn det stålindustrien trenger så vil ikke en økning i antall elbiler påvirke prisen nevneverdig.

 

Resten av råstoffene, som karbon, silisium og mangan er det ikke leveringsproblemer på. Ei heller små reserver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

.. som om det er lett å finne platina nok til at hele bilparken kan ha brenselceller :lol: Hvor mange Mirai trengs det for å bruke opp hele verdens produksjon av platina? 1 million?

 

Råvareproblemet til batterier er hovedsaklig produksjonskapasiteten til kobolt der kobolten er billigst. Reservene rekker til å elektrifisere et hundretalls millioner biler. Kobolt er populært i dagens batterikjemier på grunn av noen gunstige egenskaper, men kobolt er ikke en forutsetning for at de skal fungere. Mange batterikjemier er uten kobolt. De fleste batterikjemier som er under utvikling nå er uten kobolt blant annet på grunn av usikkerheten rundt det metallet.

 

Neste på lista er litium. Reservene er store nok i massevis, men i likhet med olje er det kun de billigste det fokuseres på. Disse er noe begrenset per i dag, men med økte priser øker også de konkurransedyktige reservene. Også her spiller utviklingen en stor rolle. F.eks har iPhone mye høyere andel litium per Wh batteri enn en Tesla. Ganger man opp med antall produserte enheter sluker også iPhone en større del av verdens litium-produksjon enn Tesla.

 

Tredje på lista er nikkel. Det er reserver nok i massevis og ingen leveringsproblemer, men mesteparten brukes til stållegeringer. Bare en liten del til batterier. Derfor er dette også et relativt dyrt materiale i batteriproduksjonen. Men siden elbiler utgjør en veldig mye mindre del av forbruket enn det stålindustrien trenger så vil ikke en økning i antall elbiler påvirke prisen nevneverdig.

 

Resten av råstoffene, som karbon, silisium og mangan er det ikke leveringsproblemer på. Ei heller små reserver.

Det som er fordelen med brenselcelle, er at forskningen er langt fra å nå taket.

 

Platina er ikke hindring. Det begynte de å løse for 10 år siden.

https://www.tu.no/artikler/lager-brenselcelle-uten-platina/221809

 

 

Flere synspunkter på at batterier ikke er løsningen.

https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/aug/10/electric-cars-big-battery-waste-problem-lithium-recycling

 

http://energyskeptic.com/2016/not-enough-lithium-for-electric-car-batteries/

 

https://www.greentechmedia.com/articles/read/is-there-enough-lithium-to-maintain-the-growth-of-the-lithium-ion-battery-m

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut at du bare har lest begynnelsen og ikke herfra:

 

 

There are, however, grounds for optimism. Thus far, the poor rates of lithium-ion battery recycling can be explained by the fact that most are contained within consumer electronics, which commonly end up neglected in a drawer or chucked into landfill.

 

This won’t happen with electric vehicles, ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...