Gå til innhold

Våpenskap - Fastbolting, vektkrav 150 kg


Sithric

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg ser for meg å begynne med pistolskyting. I den forbindelse er det jo da også naturlig å etterhvert gå til innkjøp av egen pistol.

Det jeg da lurer på er dette med våpenskap. Jeg mener å ha lest et sted at et våpenskap må boltes fast i veggen. Stemmer dette? Jeg leier boligen min, så dette vil være uaktuelt og hvis skapet må boltes fast må jeg droppe å kjøpe egen pistol etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøper et våpenskap over 150 kg, så slipper du kravet om fastbolting. Dersom du kjøper et skap som veier under 150 kg, må det boltes fast. Unntaket er hvis du legger lodd inni det, slik at totalvekten blir over 150 kg.

 

https://www.fgsikring.no/contentassets/a275b9c3a4894ede8ec841996c440181/fg-530_1-informasjon-og-krav-til-fg-godkjente-verdioppbevaringsenheter.pdf

 

 

"4.3 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring - alternativ Sikkerhetsskap som ikke har egenvekt på 150 kg, kan suppleres med lodd slik at den totale egenvekten overstiger 150 kg. Loddene skal være montert på skapets innside"

 

Jeg er litt usikker på hva som menes med monteres, men jeg tror det skal være tilstrekkelig å legge f. eks. bly- eller stålvekter i bunn på innsiden for å øke totalvekten. Det står tross alt ikke fastmonteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva som menes med monteres, men jeg tror det skal være tilstrekkelig å legge f. eks. bly- eller stålvekter i bunn på innsiden for å øke totalvekten. Det står tross alt ikke fastmonteres.

Litt off-topic, men vil det ikkje være langt vanskeligare å stjele eit 150 kg våpenskap med lause vekter enn eit tilsvarande skap med stabilt tyngdepunkt?

Med lause vekter vil det jo være heilt håplaust for to personar å bære skapet sidan tyngdepunktet stadig flytter seg.

Så logisk sett burde det ikkje være krav om at vektene må festast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper et våpenskap over 150 kg, så slipper du kravet om fastbolting. Dersom du kjøper et skap som veier under 150 kg, må det boltes fast. Unntaket er hvis du legger lodd inni det, slik at totalvekten blir over 150 kg.

 

https://www.fgsikring.no/contentassets/a275b9c3a4894ede8ec841996c440181/fg-530_1-informasjon-og-krav-til-fg-godkjente-verdioppbevaringsenheter.pdf

 

 

"4.3 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring - alternativ Sikkerhetsskap som ikke har egenvekt på 150 kg, kan suppleres med lodd slik at den totale egenvekten overstiger 150 kg. Loddene skal være montert på skapets innside"

 

Jeg er litt usikker på hva som menes med monteres, men jeg tror det skal være tilstrekkelig å legge f. eks. bly- eller stålvekter i bunn på innsiden for å øke totalvekten. Det står tross alt ikke fastmonteres.

Hvor stort skap snakker vi for å oppnå en vekt på 150 kilo? Ser ikke for meg å skaffe noe stort rifleskap, men er lite et med plass til en pistol eller 2.

Lenke til kommentar

Bly har ein eigenvekt på 11,3 kg per liter. So dersom vi tek utgangspunkt i at du bruker blylodd so treng du 13,3 liter med kun bly for å nå 150 kg. Realistisk sett treng du nok ca 10 liter med plass til lodd sidan skapet i seg sjølv fort veg nokre kilo også.

 

Sidan du kun skal ha pistol i skapet så burde dette være mulig å få til med eit våpenskap på størrelse med eit minibar-kjøleskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bly har ein eigenvekt på 11,3 kg per liter. So dersom vi tek utgangspunkt i at du bruker blylodd so treng du 13,3 liter med kun bly for å nå 150 kg. Realistisk sett treng du nok ca 10 liter med plass til lodd sidan skapet i seg sjølv fort veg nokre kilo også.

 

Sidan du kun skal ha pistol i skapet så burde dette være mulig å få til med eit våpenskap på størrelse med eit minibar-kjøleskap.

Tusen takk for svar! Det høres veldig bra ut. Var noe sånt jeg så for meg. Trenger man forresten eget lignende skap til ammunisjon, eller holder det at dette oppbevares et annet sted enn sammen med våpenet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil mene at å lage noe små hull i veggen til et lite våpenskap (Raufoss Safehouse eller lignende) bør være langt innenfor det som er greit når man leier, det er tross alt en bolig og ikke et hotellrom. Skal sies, om du ser for deg å holde på med skyting og kanskje etter hvert med langvåpen så er et stort skap med 150 kilo egenvekt den eneste veien å gå. Kan fint kjøpes brukt, de holder seg greit i pris. Slike skap kan også brukes til å oppbevare verdisaker og kompromitterende bilder fra firmafesten når du er bortreist.

For ammunisjon er kravet "nedlåst adskilt fra våpen" med noen unntak for våpenskap. Om du har et stort nok skap tror (merk tror) jeg at du kan ha inntil 2000 skudd sammen med våpenet i skapet (dobbeltsjekk dette i lovverket, husker ikke i farta). Ellers er en låsbar skuff i et skrivebord eller denslags godt nok for ammo.

 

Om du kjøper et lite skap som du skal ha vekter i så kan det fort være like greit å bruke stål, det koster en tidel av bly og har egenvekt på omtrent 7 (eller 8) så det tar ikke mer enn 50% mer plass. I et lite høyskap har det ingenting å si om du bare skal oppbevare kortvåpen.

Lenke til kommentar

Politiet har ingen hjemmel for å be deg om dokumentasjon på skap, det eneste de kan gjøre er å gi deg 48 timers varsel for å komme å se til at oppbevaringen er i henhold. Det er jo fullt mulig og lovlig å kjøpe brukte skap, og da får man ikke kvittering.

 

Det andre du skriver er jeg fullstendig enig i.

 

Merkelig, kanskje saksbehandleren gjorde feil da.

Lenke til kommentar

Enkelte politidistrikt har fått det for seg at de har lyst til å be om dokumentasjon på våpenskap, og det har visstnokk dessverre bredd om seg. Hele tankegangen bak er idiotisk. Jeg nevnte allerede det med bruktkjøp, en annen problemstilling er at en førstegangskjøper naturligvis ikke gidder bruke en hel ukes lønning på å kjøpe skap før han vet om han får innvilget søknaden. Å be om bilde av skapet for dokumentasjon er jo dødfødt, siden det bare er å få sendt over et bilde av skapet til onkel Georg på Skjåk.

 

Det er et eksempel på byråkrati som tar seg friheter ut over det de har lovhjemmel til, og som ikke blir utfordret på det.

Lenke til kommentar

Jeg vil mene at å lage noe små hull i veggen til et lite våpenskap (Raufoss Safehouse eller lignende) bør være langt innenfor det som er greit når man leier, det er tross alt en bolig og ikke et hotellrom. Skal sies, om du ser for deg å holde på med skyting og kanskje etter hvert med langvåpen så er et stort skap med 150 kilo egenvekt den eneste veien å gå. Kan fint kjøpes brukt, de holder seg greit i pris. Slike skap kan også brukes til å oppbevare verdisaker og kompromitterende bilder fra firmafesten når du er bortreist.

For ammunisjon er kravet "nedlåst adskilt fra våpen" med noen unntak for våpenskap. Om du har et stort nok skap tror (merk tror) jeg at du kan ha inntil 2000 skudd sammen med våpenet i skapet (dobbeltsjekk dette i lovverket, husker ikke i farta). Ellers er en låsbar skuff i et skrivebord eller denslags godt nok for ammo.

 

Om du kjøper et lite skap som du skal ha vekter i så kan det fort være like greit å bruke stål, det koster en tidel av bly og har egenvekt på omtrent 7 (eller 8) så det tar ikke mer enn 50% mer plass. I et lite høyskap har det ingenting å si om du bare skal oppbevare kortvåpen.

Ok, tusen takk for info! Da er nok høyskap veien å gå dersom dette blir noe av.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...