Gå til innhold

Hjelp! Har studielån og må velge mellom oppsigelse eller sparken.


Anbefalte innlegg

Hei alle samme! Jeg befinner meg i en aldri så liten pickle her..

 

Det har seg slik at jeg er (Voksen)Tømrerlærling, med egentlig fagprøve i November. Jeg har studielån og er i ferd med å miste jobben pga. jeg har forsovet meg en del.

 

Jeg har fått sjansen til å si opp, men må gjøre det ila. de neste 2 dagene.

 

Hva er best for meg nå? Har jeg egentlig noe å vinne på å bli sagt opp mtp. Dagpenger? Når jeg allikevel har studielån?

 

Og hvilke fordeler har jeg med å si opp fremfor å la bedriften gjøre slutt på meg?

 

Hehe, jeg sitter fast. Noen som kan rådgi meg her? Burde jeg si opp?

 

Tusen takk for svar og Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel eneste jeg kan tenke meg sånn i farten er vel at det ser bedre ut hvis du sier opp selv, enn at du blir sagt opp. Og du trenger ikke å utdype det mer. Men hvis du sier du ble sagt opp, vil ny arbeidsgiver ofte vite hvorfor.

Angående dagpenger og studielån så har jeg ikke peiling.

 

Men hvis bedriften kommer til å si deg opp uansett, så hadde jeg valgt å si opp selv først.

Lenke til kommentar

Vil du at din neste potensielle arbeidsgiver skal få vite at du ble oppsagt fordi du ikke gadd å møte opp på jobben når den begynte?

Jeg peser dette argumentet, men selv om TS selv sier opp, hva stopper bedriften fra å si han forsov seg ofte når dem blir oppgitt som referanse, selv om han sier opp selv.

 

 

Jeg ser ikke noen klare punkter hvor TS tjener på å si opp selv, kontra å bli sagt opp. Ved å si opp selv mister man alle rettigheter hos NAV i 12 uker.

Lenke til kommentar

Får du sparken har du en kort periode uten dagpenger hvis du har jobbet lenge nok til den ytelsen.
Sier du opp står du vel 2 måneder uten dagpenger, hvis du har jobbet bla bla bla.

Kanskje en ide å bruke opptjente midler på en sprek vekkeklokke eller tre.


ps - nav dått no er en nettside med mye informasjon med forbehold om at infoen jeg ga er utgått på dato.

Endret av fo2re
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som lærling er det ikke sikkert at du har tjent nok til å få dagpenger. Du må ha tjent minst 1,5 G i fjor eller 3 G i løpet av de tre siste kalenderårene for å få dagpenger. Per tid er 1 G lik 93 634 kr.

Du finner mer her: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-n%C3%A5r-du-er-arbeidsledig--893

 

Jeg støtter ham som sier at du burde kjøpt en god vekkerklokke.

Endret av €uropa
Lenke til kommentar

 

Vil du at din neste potensielle arbeidsgiver skal få vite at du ble oppsagt fordi du ikke gadd å møte opp på jobben når den begynte?

Jeg peser dette argumentet, men selv om TS selv sier opp, hva stopper bedriften fra å si han forsov seg ofte når dem blir oppgitt som referanse, selv om han sier opp selv.

 

 

Jeg ser ikke noen klare punkter hvor TS tjener på å si opp selv, kontra å bli sagt opp. Ved å si opp selv mister man alle rettigheter hos NAV i 12 uker.

 

 

Hvis de er hans eneste referanse og sier dette kan det bli lenge hos NAV. 

 

Ikke så smart å skru av vekkerklokka hele tiden.

Lenke til kommentar

Skaff deg jobb i butikk og jobb 10-17  Det passer nok de som sliter litt med å komme opp om morningen ;)

 

Har prøvd selv i 7 år å gjøre meg til et A-menneske.  Alt fra å legge meg tidlig (22:00) til å stå opp 06:00 for å liten joggetur, dusj og god frokost

 

Hadde jeg ikke hatt gjeld til oppover ørene hadde jeg tatt meg en jobb der arbeidsdagen starter litt senere og slutter senere

 

men alle er forskjellige ^^ men er lett for oss å si at det bare er å skjerpe seg. Noen blir fysisk dårlige av å stå opp tidlig og andre klarer å tvinge seg selv uten problem

Lenke til kommentar

På søknadsskjema for dagpenger krysser du av på at du har sagt opp som alternativ til å bli sagt opp. Da slipper du 12 uker karantene. Men siden det er selvforskyldt at du blir sagt opp (du har ikke møtt opp når du skal) tror jeg du kommer til å få 12 ukers karantene uansett (gitt at nav fanger det opp da)

Dette har jeg aldri sett. 

Lenke til kommentar

 

På søknadsskjema for dagpenger krysser du av på at du har sagt opp som alternativ til å bli sagt opp. Da slipper du 12 uker karantene. Men siden det er selvforskyldt at du blir sagt opp (du har ikke møtt opp når du skal) tror jeg du kommer til å få 12 ukers karantene uansett (gitt at nav fanger det opp da)

Dette har jeg aldri sett. 

 

Husk at arbeidsgiver må bekreftelse oppsigelsesgrunn eller sluttårsak. Dermed vil NAV garantert fange dette opp!

Lenke til kommentar

Hva ble det til?

 

Jeg kan ikke se hva fordel å si opp selv gir deg. Referansen blir dårlig uansett. Det beste alternativet er muligens å få en ny sjangs og gjøre grep for å ikke slurve med oppmøtet.

 

Dette er ikke verdens undergang for fremtidig jibbmuligheter. Men ingen arbgiver vil finne seg i forsovelser, det er ikke toleranse for det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...