Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eiendomsmeglerfirma som gjør alt selv?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Tanken er om dette er lovlig ?

 

At feks Regnskapsbyrå-Meglerkontor-Takstmann Kan slå seg sammen i samme firma 

 

Et firma som gjør alt ? 

 

Er selv elektriker og snart ferdig med kurs som gjør at jeg kan ta El takster, samtidig som jeg er regnskapsfører og vurderer å ta meg utdanning som megler

 

Tanken er å fokusere på regnskap for borettslag og kan gi x% prosent rabatter iløpet av året på regnskaps-kostnader ved hvert salg som blir gjort via da "mitt" firma

 

Ville gjort det jeg kan for å holde evt kostnader nede pga jeg selv sitter på informasjon meglere ofte betaler summer for+unødvendig bruk av underleverandør i form av en dyr takstmann

 

Vil egentlig gjøre noe slik for å kunne tilby billigere meglerpakker siden jeg har alltid irritert meg over at det skal over 100k å selge boligen sin.

 

Eller blir man inhabil når man setter takst på et hus man senere setter prisantydning på ^^?

 

Er jo lett å "manipulere", men igjen  det burde jo bli funnet ut av rimelig kjapt dersom noen ville prøve å lure seg til noe slikt

 

 



Anonymous poster hash: 609b4...28c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eiendomsmeglerloven § 5-1 første ledd:

Foretak​ og advokater​ som driver eiendomsmegling, jf. § 2-1, kan i tillegg til eiendomsmegling bare​ drive virksomhet som har naturlig sammenheng med eiendomsmegling og som ikke er egnet til å svekke tilliten til foretakets integritet og uavhengighet.

Eiendomsmeglerforskriften § 5-1:

(1) Foretak og advokater som driver eiendomsmegling, jf. eiendomsmeglingsloven § 2-1, kan i tillegg drive:

a) forretningsførsel for gårdeiere og utleieforvaltning,

b) taksering av fast eiendom som foretaket ikke har i oppdrag å formidle,

c) bistand ved gjennomføring av seksjonering av eiendommer og stiftelse av borettslag,

d) formidling av rengjørings- og flyttetjenester og strømprodukter,

e) formidling av innbo- og villaforsikringer, og

f) virksomhet nevnt i eiendomsmeglingsloven § 1-2 annet ledd nr. 4, når omsetningen ikke hovedsakelig tar sikte på overdragelse av eiendom eller rettighet som nevnt i eiendomsmeglingsloven § 1-2 nr. 1 til 3, og foretaket skriftlig gjør partene oppmerksomme på at virksomheten ikke er eiendomsmegling og at sikkerhetsstillelsen, jf. eiendomsmeglingsloven § 2-7, ikke gjelder, og

g) formidling av kreditt når den ikke krever tillatelse etter annen lovgivning.

 

Jeg tror planen din vil være vanskelig innenfor rammen av gjeldende regelverk. I alle fall kombinasjonen av virksomhet som takstmann og eiendomsmegling. Men du kan drive forretningsførsel, som jeg er ganske sikker på at omfatter regnskapsførsel.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Regnskapsførsel og eiendomsmegling kan kombineres, i alle fall regnskapsførsel for foretak som driver med fast eiendom (herunder borettslag og sameier), jf. forskriften § 5-1 (1) (a). Taksering kan du gjøre i medhold av § 5-1 (1) (b), men bare eiendommer foretaket ikke selv megler. Årsaken til dette kravet er at det skal være profesjonell distanse mellom megler og takstmann slik at megler kan vurdere taksten med et kritisk blikk.

 

 

Det vil være utfordrende å få til en rabattstruktur som gir x % rabatt på regnskapskostnadene til borettslaget dersom salg går via ditt meglerforetak. Det er ikke borettslaget som beslutter hvem som skal få salgsoppdrag, men andelseierne, og en andelseier som skal selge er ikke i en posisjon hvor det er særlig relevant for vedkommende at borettslaget oppnår rabatter etter at andelseieren har solgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...