Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriver bachelor i sosialt arbeid - trenger hjelp til teori


Anbefalte innlegg

Problemstilling per dags dato: Hvordan kan en person med lett psykisk utviklingshemming oppnå god livskvalitet gjennom sitt sosiale nettverk?  

 

Jeg har strøket på bacheloren min to ganger, og er nå desperat etter å få litt hjelp. Jeg føler problemstillingen er ok, og kan forsåvidt justeres litt etterhvert. Det jeg sliter med, er å finne en god nok teori til å svare på denne problemstillingen. Er det noen som har noen gode forslag?

 

(Eventuelt om det er noen som ønsker å hjelpe meg videre med å vurdere oppgaven min fortløpende, settes det stor pris på!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeid, miljø og mestring. Hint hint. :)

 

Hva som er god livskvalitet er jo veldig individuelt, men jeg tror nok de punktene du nevner kan gagne alle på en eller annen måte. Takk for hint, kan bruke disse som punkter innen drøftingen. Men hvilken teori ville du ha benyttet deg av for å svare på min problemstilling? Jeg har fått lånt to bøker nå med teorier og modeller, så skal se om noen passer der. Men jeg ønsker gjerne tips i mellomtiden :) 

Lenke til kommentar

Problemstilling per dags dato: Hvordan kan en person med lett psykisk utviklingshemming oppnå god livskvalitet gjennom sitt sosiale nettverk?  

 

Jeg har strøket på bacheloren min to ganger, og er nå desperat etter å få litt hjelp. Jeg føler problemstillingen er ok, og kan forsåvidt justeres litt etterhvert. Det jeg sliter med, er å finne en god nok teori til å svare på denne problemstillingen. Er det noen som har noen gode forslag?

 

(Eventuelt om det er noen som ønsker å hjelpe meg videre med å vurdere oppgaven min fortløpende, settes det stor pris på!)

 

Hør med Norges Blindeforbundet, Norges Handikapforbund og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon. Er flere du kan også ta kontakt med.

 

Det du gjør er å be om intervjue enten fysisk eller skype. Så tar du en samtale på dette med dem og hører hvordan deres medlemmer opplever dette med sosialt netverk for livskvalitet. Dernest bruker du all teori du har lært i studiet opp mot dybdesamtaler, intervjuer etc

Lenke til kommentar

 

Problemstilling per dags dato: Hvordan kan en person med lett psykisk utviklingshemming oppnå god livskvalitet gjennom sitt sosiale nettverk?  

 

Jeg har strøket på bacheloren min to ganger, og er nå desperat etter å få litt hjelp. Jeg føler problemstillingen er ok, og kan forsåvidt justeres litt etterhvert. Det jeg sliter med, er å finne en god nok teori til å svare på denne problemstillingen. Er det noen som har noen gode forslag?

 

(Eventuelt om det er noen som ønsker å hjelpe meg videre med å vurdere oppgaven min fortløpende, settes det stor pris på!)

 

Hør med Norges Blindeforbundet, Norges Handikapforbund og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon. Er flere du kan også ta kontakt med.

 

Det du gjør er å be om intervjue enten fysisk eller skype. Så tar du en samtale på dette med dem og hører hvordan deres medlemmer opplever dette med sosialt netverk for livskvalitet. Dernest bruker du all teori du har lært i studiet opp mot dybdesamtaler, intervjuer etc

 

 

Forstår det slik at mange velger å intervjue, men vi fikk beskjed at det beste var å ikke gjøre det. Men jeg skal ta til meg det du sier. Jeg vet om en del forskninger hvor de har intervjuet, hvor jeg kan trekke ut resultater og bruke i min oppgave. Men skal sjekke opp med de organisasjonene og se hva dem har å bidra med til oppgaven. 

 

Jeg fant en bachelor som fokuserte nettopp på det Panda sa, om mestring, miljø og arbeid. Her hadde hun tatt ut teori angående mestring, miljø, arbeid og tverrfaglig samarbeid, og brukt disse teoriene i drøftingene. Problemet er imidlertid at det står ikke hvilken karakter hun fikk på oppgaven. Er det innenfor å bruke teorier på denne måten, eller er det gjerne forventet én teori? 

 

Jeg virker veldig fjern på dette, det vet jeg. Jeg har hatt to ganske så forskjellige veiledere tidligere, og dem mente mye forskjellig. Etter å ha strøket to ganger grunnet dårlig valg av teori, føler jeg meg helt håpløs på dette punktet.. Håper flere har muligheten til å komme med forslag og hjelp :) 

Lenke til kommentar

Er bare en tanke om å få deg igjen. Har ikke kunnskap i ditt fagområde, men det kan heller ses på som inspirasjon å snakke med faktisk den det måtte angå. Aller viktigste forøvrig er jo litteraturstudiet, velge ut det aller viktigste, skissere problemstilling og innhente data. Så selv om det ikke evt blir noe intervjuer så kan det være at dem gir deg en retning på hvor hen du bør se til.

Angående det at du har strøket to ganger anbefaler jeg at du hører med hvilke områder som trakk ned sist. Å lære av egne feil og faktisk reflektere over hvordan man kan bruke dette til fordel for denne oppgaven er nyttig.

Lenke til kommentar

Er bare en tanke om å få deg igjen. Har ikke kunnskap i ditt fagområde, men det kan heller ses på som inspirasjon å snakke med faktisk den det måtte angå. Aller viktigste forøvrig er jo litteraturstudiet, velge ut det aller viktigste, skissere problemstilling og innhente data. Så selv om det ikke evt blir noe intervjuer så kan det være at dem gir deg en retning på hvor hen du bør se til.

 

Angående det at du har strøket to ganger anbefaler jeg at du hører med hvilke områder som trakk ned sist. Å lære av egne feil og faktisk reflektere over hvordan man kan bruke dette til fordel for denne oppgaven er nyttig.

 

Jeg har fått to tilbakemeldinger. Jeg strøk i hovedsag på siste fordi jeg hadde snakket litt utover min egen begrensning, også var teorien ikke godt forklart (sosial kapital). Skjønner hva du sier, skal sjekke det opp:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

McMillan og Chavis (1986) har skrevet en teori om "a sense of community". Jeg har ikke den artikkelen framfor meg, men i den står det om membership, influence, integration, fulfillment of needs og shared emotional connection. Artikkelen heter Sense of community: A definition of theory. Kanskje du finner den gjennom bibliotekdatabasen til høgskolen din. Artikkelen var i Journal  of Community Psychology. Slik jeg forsto det var artikkelen knyttet opp mot mennesker med utviklingsforstyrrelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...