Gå til innhold

Går Barnevernet for langt?


Anbefalte innlegg

Barnevernet gjør en utrolig tøff jobb og fortjener all mulig honnør for det arbeidet de gjør. De gjør en type arbeid der de blir fordømt enten de griper inn eller ikke, og de har ingen mulighet til å forsvare det arbeidet de faktisk gjør.

 

Jeg kjenner godt til noen enkeltsaker der barnevernet har vært involvert, og jeg har sett hvordan foreldrene har fremstilt saken i media, og kanskje spesielt sosiale media i etterkant. Foreldrene har flaks at barnevernet ikke kan korrigere deres utsagn for det var ikke mye sannhet i det som ble sagt fra foreldrenes side. 

 

Når det er sagt er de som jobber der bare mennesker og kan gjøre feil de og. Det hjelper neppe på kvaliteten av de ansatte at de stadig utsettes for hets og trusler når det arbeidet de gjør sliter nok på psyken som det er.

Endret av Reg2000
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde at i prosessen av å "verne" barnet, så involvérte det å gå i dialog med individene som er i barnets/ungdommens umiddelbare miljø? Man kan vel ikke bare stå på sidenlinje og se på en katastrofe utvikle seg, og dermed bare plukke barnet ut og sette det på en institusjon sammen med andre traumatisérte barn og fortsette å se på? Man -gjør- vel noe? Derfor mente jeg at man må jo holde oversikt over miljøene i skolen, følge med på mobbingen, gripe inn, snakke med mobbernes foreldre, gå inn og starte/føre dialog. Helst uten å dømme eller være påtrengende. Foreldre er ofte i en sensitiv situasjon, så det nytter ikke å komme der med storslegga og hamre løs.

 

Det er garantert forsøkt med flere løsninger og samtaler med foreldre, det er ikke bare å få et vedtak på omsorgsovertakelse ut av det blå (med mindre det er fare for liv og helse som nevnt tidligere). Før man i det hele tatt vurderer omsorgsovertakelse forsøker man med flere hjelpetiltak - https://www.bufdir.no/Barnevern/Tiltak_i_barnevernet/Hjelpetiltak_i_hjemmet/

 

Når man er på det punktet hvor omsorgsovertakelse er aktuelt tror jeg at jeg som forelder også hadde blitt frustrert. Men når saken først har blitt slik ville jeg prioritert at barnet mitt ble så lite påvirket som mulig, sørget for at barnet ble med frivillig og forstår at de fortsatt kommer til å ha kontakt med meg og mor, i tillegg ville jeg fulgt opp at barnet får et midlertidig bosted med stabile omsorgspersoner og besøkt barnet så ofte som overhodet mulig. - rett og slett vise at jeg er en ansvarsfull far.

Så hadde jeg kjempet med nebb og klør i rettsvesenet og eventuelt sendt alle sakspapirer til media om det er slik at barnevernet har gjort en dårlig jobb eller helt grunnløst foretar omsorgsovertakelse, da kan folk lese begge sider av saken og gjøre seg opp en god mening, ikke bare engasjere en lynsjemob i sosiale medier.

 

For meg fremstår det ut fra videoen som om mor gjør saken enda verre og traumatisk for barnet med all skrikingen og oppstyret rundt, det kommer virkelig ingenting godt ut av det.

Endret av Vekteren
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man leser kommentarene under innlegget på Facebook så er det nesten bare sjokkerte, triste og sinte reaksjoner. Her på forumet ser det ut til å være omvendt? Hva kommer det av? Er følgere av gruppen "Steng grensen nå" mer empatiske? Rart!

 

Det er lett å avfeie slike hendelser om man antar at barnevernet alltid hadde en god grunn, som de blir tvunget til å holde skjult. Så lenge barnevernet har høy tilitt i det norske samfunnet, vil folk flest ta barnevernet sin side om det ikke er mulig å bevise at de tok feil.

 

Følgere av gruppen "Steng grensen nå" representerer ikke gjennomsnittnordmannen og de vil gjøre det motsatte. De vil anta at barnevernet tar feil, om man ikke kan bevise det motsatte.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man leser kommentarene under innlegget på Facebook så er det nesten bare sjokkerte, triste og sinte reaksjoner. Her på forumet ser det ut til å være omvendt? Hva kommer det av? Er følgere av gruppen "Steng grensen nå" mer empatiske? Rart!

Ja de er mer empatiske, for foreldrenes del, ikke barnet. Det er det største problemet med slike folk og grupper, de ønsker å rive ned barnevernet, tygg litt på den, de vil ikke ha noe vern for barn i utgangspunktet. Det høres svært lite empatisk ut for meg, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis man leser kommentarene under innlegget på Facebook så er det nesten bare sjokkerte, triste og sinte reaksjoner. Her på forumet ser det ut til å være omvendt? Hva kommer det av? Er følgere av gruppen "Steng grensen nå" mer empatiske? Rart!

 

Ja de er mer empatiske, for foreldrenes del, ikke barnet. Det er det største problemet med slike folk og grupper, de ønsker å rive ned barnevernet, tygg litt på den, de vil ikke ha noe vern for barn i utgangspunktet. Det høres svært lite empatisk ut for meg,

Nå var det vel gutten de fleste følte med, inkludert meg selv.

Mulig jeg har fått feil inntrykk av barnevernet, men hvis det er sånn som jeg har fått inntrykk av så bør det absolutt rives ned og erstattes av noe annet.

Jeg er ikke en følger av den Facebook gruppen bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende omsorgsovertakelse er riktig avgjørelse i denne saken. Jeg fikk allikevell vondt i magen av å se en tolv år gammel gutt flykte fra statlig ansatte som tar han med makt fra foreldrene mot sin vilje. Dette var ikke greit!

Selvsagt trenger vi barnevern. Generelt har jeg et inntrykk av at barnevernet gjør en god jobb men på samme tid er det svært mange som i utgangspunktet ville klart seg fint, har fått livene ødelagt av barnevernet.

 

Hele etaten trenger en reform.

Lenke til kommentar

Hvis man leser kommentarene under innlegget på Facebook så er det nesten bare sjokkerte, triste og sinte reaksjoner. Her på forumet ser det ut til å være omvendt? Hva kommer det av? Er følgere av gruppen "Steng grensen nå" mer empatiske? Rart!

 

No offence, men helt klart flere intelligente mennesker her. Facebook grupperinger som det du nevner er bare en gjeng med mindre intelligente mennesker som hauser hverandre opp, du må gjerne sammenligne de med de rasistiske gruppene det for øyeblikket florerer av på facebook.

Slike mennesker nekter å se på situasjoner objektivt. De er styrt av følelsene sine, som igjen grunner i uttalelser fra foreldre som er fratatt sine barn.

 

En stor andel av brukere på forumet forstår at en statlig orginasjon har gode rutiner og regler for deres arbeid og at synsvinkler fra foreldre som er fratatt barna er svært lite pålitelige.

 

EDIT: Ser at du nevner over at du ikke er medlem av nevnt gruppe, se bort ifra "No offence" på starten av setningen :)

Endret av Muffinss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt hende omsorgsovertakelse er riktig avgjørelse i denne saken. Jeg fikk allikevell vondt i magen av å se en tolv år gammel gutt flykte fra statlig ansatte som tar han med makt fra foreldrene mot sin vilje. Dette var ikke greit!

Joda, men hva er egentlig alternativet når barnevernet har avgjort omsorgsovertakelse og barnet stikker av?

La barnet løpe og satse på at barnet kommer tilbake slik at de kan prøve igjen og igjen? Tror ikke det er noe særlig bedre for noen av partene.

 

Når foreldrene ikke spiller på lag med barnevernet og får med barnet frivillig så er det ikke så mange gode alternativer når barnet stikker av..

Lenke til kommentar

Når foreldrene ikke spiller på lag med barnevernet og får med barnet frivillig så er det ikke så mange gode alternativer når barnet stikker av..

 

Et annet alternativ er å sette seg ned med barnet og foreldrene og finne en løsning som er positivt for alle parter. Kanskje han kan bo hos et familiemedlem. Kanskje han godtar en midlertidig plassering. Kanskje han bare trenger en ny skole. Lytter man ikke, så vil man heller ikke kunne hjelpe.

 

Tvang burde være siste løsning for barnevernet, og barnevernet bør tenke litt over om de skader mer enn de hjelper. Selv om foreldrene mishandler barna, så betyr ikke det at det ikke er mulig å gjøre vondt verre. Jeg vet ikke om dette er relevant for denne saken, men det er en generell kommentar.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Altså det er jo faktisk ikke lov å ha hjemmeskole for ungen din. Det er skoleplikt i dette landet. Om du holder barnet ditt vekke fra skolen, så vil du naturligvis få reaksjoner. Alle fortjener en skikkelig utdanning, og ingen bær få noe kult-opplæring istedenfor vanlig skole som noen gjør i USA. 

 

Du kan faktisk ikke holde barnet ditt hjemme fra skolen og så klage når det kommer reaksjoner. Hvis du bryter landet lover så kommer politiet. Blir som den andre tråden jeg leste hvor en bruker problematiserte at småkriminelle ikke kunne hente pass på politistasjonen fordi da ble de arrestert.

 

Det er åpenbart at ting har skjedd på forhånd av dette også, fordi som nevnt her så kommer ikke barnevernet på døren med politiet en dag og kidnapper barnet ditt. Det finnes system og prosedyrer, og uansett om de gjør ting galt, så tar de ikke unge uten advarsel med mindre de anser det som fysisk farlig for barnet å være der 1 minutt lengre.

 

Det er utrolig at det også alltid skal være barnevernet som skal fikse alt. Foreldre kan være så vrange de vil, og ikke være med på noe, hva gjør BV da? De kan ikke bruke tvang. Foreldrene kan eksempelvis ha sagt "utvis x og y elev ellers kommer ikke z på skolen". 

 

Og beklager, men om BV føler de må ha med seg politiet så er foreldrene vanskelige. De forventer altså at foreldrene fysisk vil prøve å hindre dem. BV er til for å hjelpe barn, ikke foreldre. Folk som mener BV kommer helt uten grunn finner jeg helt utrolig. Går BV gjennom gule sider og finner tilfeldige "mål"? Har de hemmelige agenter? Avlytter de hus? Nei, de reagerer på varsler. 

 

Det greiene minner meg om League of Legends. Folk som går og klager på forum over at du har blitt straffet for "ingenting" og så kommer en ansatt fra Riot game, finner hva de har skrevet og poster det, og vanligvis er det så grovt og så ille at de øker straffen det automatiske systemet gav. Det er mange som ikke bare lyver om at de ikke har gjort noe galt, men de tror de ikke har gjort noe så galt. Det er ikke sikkert folk lyver, men folk kan faktisk bare fortelle utifra hva de tror og mener er riktig og galt, som er veldig på kant med hva samfunnet mener. Som er grunnen til at BV kommer inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Når foreldrene ikke spiller på lag med barnevernet og får med barnet frivillig så er det ikke så mange gode alternativer når barnet stikker av..

 

Et annet alternativ er å sette seg ned med barnet og foreldrene og finne en løsning som er positivt for alle parter. Kanskje han kan bo hos et familiemedlem. Kanskje han godtar en midlertidig plassering. Kanskje han bare trenger en ny skole. Lytter man ikke, så vil man heller ikke kunne hjelpe.

 

Tvang burde være siste løsning for barnevernet, og barnevernet bør tenke litt over om de skader mer enn de hjelper. Selv om foreldrene mishandler barna, så betyr ikke det at det ikke er mulig å gjøre vondt verre. Jeg vet ikke om dette er relevant for denne saken, men det er en generell kommentar.

 

De har garantert satt seg ned og snakket med foreldrene på forhånd. De tar barnet som siste utvei når foreldre ikke hører på hva BV sier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De prøver jo dialog og samarbeid først. Men det er ikke alltid det er nok eller at der når frem.

Overtagelse er jo deres siste alternativ, ikke første.

Men jeg tenkte nå mest på når de først skal ta barnet og det løper, så er det ikke så mange gode alternativ.

 

De har garantert satt seg ned og snakket med foreldrene på forhånd. De tar barnet som siste utvei når foreldre ikke hører på hva BV sier.

 

Har de det? Hvordan vet dere at de har gjort det?

 

Jeg har hørt mange detaljerte historier fra barnevernet, og det som kjennetegner alle sakene er at barnevernet har vært upersonlige og byråkratiske. Det er vanskelig å forstå for noen som har veldig høy tilitt til barnevernet, men tenk litt på hvordan NAV behandler sine klienter. Hvorfor skulle barnevernet være mye bedre? Det er også årsaken til at barnevernet har fått mye kritikk. 

 

8 av 10 plasseringer skjer som akkuttvedtak. Jeg tviler derfor på at de har snakket med foreldrene om ulike alternativ. Det har nok fungert som vanlig, de sendte dem et brev i posten, de undersøkte dem og ba dem om å gjøre forskjellige ting. De presterte ikke godt nok og barnevernet gjennomførte et akkuttvedtak. Ingen steder i den prossessen var det noe dialog.

 

https://forskning.no/barn-og-ungdom-psykologi/2012/05/de-fleste-barn-hentes-uanmeldt

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvis man leser kommentarene under innlegget på Facebook så er det nesten bare sjokkerte, triste og sinte reaksjoner. Her på forumet ser det ut til å være omvendt? Hva kommer det av? Er følgere av gruppen "Steng grensen nå" mer empatiske? Rart!

Empatiske ja.

 

Det minner meg om slike kristen konservative samfunn i USA. Folk som voldtar barnene sine og folk vet om det, men de sier ingenting til BV, politi eller FBI. Fordi de er så empatiske og beskytter sine egen mot urett fra loven som er så urimelig. Når du går til presten og griner fordi faren din har slått deg, men presten forteller deg at du ikke må gjøre faren din sint da.

 

Kategoriserer du det som empati?

 

Her på forumet så støtter folk at samfunnets verdier blir opprettholdt og at folk som bryter lover vil oppleve konsekvenser. Og liten tro på at noen som gjør alt riktig og er perfekte foreldre får politi på døren som tar fra dem barnet. Og vi lever i en rettsstat, om de mener det er urimelig, kan de gå til sak. Men skal jeg vedde, så tror jeg de taper. Rettssak er nemlig et sted hvor BV kan legge frem sin side av saken i motsetning til media.

 

"Steng grensen nå" fremstår for meg som en svært konservativ gruppering med konservative idealer. Men det har faktisk lite å si hva de synes er ok eller ikke å gjøre mot barn. I Noen land så synes folk det å slå barn er naturlig del av oppdragelse, men i Norge synes vi det ikke er. Det å drive med hjemmeskole synes nok den gruppen er ganske greit og, men det er faktisk ikke lov i Norge. Empati eller beskytte seg og sine egne? Kan være en form for empati det og selvsagt, men du får dem til å virke som bedre/snillere mennesker. I realiteten kan det være det motsatte. Folk som ikke forteller styresmakter om overgrep mot barn er ille. Vi har hatt et par store saker i Norge og i mindre bygder.

 

Her har BV følt at de måtte gå inn og faktisk ta fra dem barnet, altså finnes det definitivt grunner for dette. Det å tro at foreldrene er 100% uten skyld blir naivt. Kanskje har BV gjort feil i denne saken. Mulig kommunen kunne behandlet denne mobbesituasjonen mye bedre. Men foreldrene er åpenbart ikke uten skyld. Og selv om skolen gjør noe galt ifht mobbesituasjonen gir det deg ikke rett til å bryte loven å holde unge hjemme. Det er mulig å synes synd på dem, slik du kan synes synd på en kriminell.  Men sånn stakkars de gjorde ingenting galt, men mistet barnet sitt pga det slemme BVet? Det har vært mobbesaker nylig der kommuner har tapt og måtte betalt. Hvor blir det av alle rettssakene mot BVet for å urettmessig ta fra folk barn? 

 

Det eneste jeg kan finne troverdig er hvis foreldre sier ting som "vi gjorde mye galt, men synes det var altfor streng å ta vekk barnet" eller lignende. 

 

 

Og til slutt, BVets jobb er egentlig ikke å gjøre barns liv bra, bare hindre dem fra å ha et enda verre liv. Selvfølgelig om du tar et barn fra foreldre så vil det aldri være bra. Men alternativet kan være verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De prøver jo dialog og samarbeid først. Men det er ikke alltid det er nok eller at der når frem.

Overtagelse er jo deres siste alternativ, ikke første.

Men jeg tenkte nå mest på når de først skal ta barnet og det løper, så er det ikke så mange gode alternativ.

 

De har garantert satt seg ned og snakket med foreldrene på forhånd. De tar barnet som siste utvei når foreldre ikke hører på hva BV sier.

 

Har de det? Hvordan vet dere at de har gjort det?

 

Jeg har hørt mange detaljerte historier fra barnevernet, og det som kjennetegner alle sakene er at barnevernet har vært upersonlige og byråkratiske. Det er vanskelig å forstå for noen som har veldig høy tilitt til barnevernet, men tenk litt på hvordan NAV behandler sine klienter. Hvorfor skulle barnevernet være mye bedre? Det er også årsaken til at barnevernet har fått mye kritikk. 

 

8 av 10 plasseringer skjer som akkuttvedtak. Jeg tviler derfor på at de har snakket med foreldrene om ulike alternativ. Det har nok fungert som vanlig, de sendte dem et brev i posten, de undersøkte dem og ba dem om å gjøre forskjellige ting. De presterte ikke godt nok og barnevernet gjennomførte et akkuttvedtak. Ingen steder i den prossessen var det noe dialog.

 

https://forskning.no/barn-og-ungdom-psykologi/2012/05/de-fleste-barn-hentes-uanmeldt

 

Ehm, fordi det er vanlig prosedyre?

 

Det er du som kommer med spekulering ifht hva som har skjedd. Og du har heller ikke noe bevis for det du sier. Og hva foreldrene sier i slike saker er ikke troverdig en plass. De sender ikke et brev i posten og møter opp med politi på trappen neste uke. Selvfølgelig er det dialog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehm, fordi det er vanlig prosedyre?

 

 

 

Det er du som kommer med spekulering ifht hva som har skjedd. Og du har heller ikke noe bevis for det du sier. Og hva foreldrene sier i slike saker er ikke troverdig en plass. De sender ikke et brev i posten og møter opp med politi på trappen neste uke. Selvfølgelig er det dialog.

Hvorfor er det en selvfølge? Du har sikkert søkt om ting på NAV eller UDI, hadde de en samtale med deg angående søknaden eller måtte du følge en A4 prosedyre beskrevet på deres nettsider? Ser du på historiene vil du se at barnevernet behandler sine klienter omtrent på samme måte. Det er egentlig ikke overaskende, fordi de er alle sammen et produkt av det norske samfunnet.

 

De starter med å sende et brev. Neste steg er undersøkelse, hvor de da kommer inn og sjekker situasjonen. Det er ikke snakk om dialog her. De kommer, og sjekker om du er god nok. Du prøver å være en lydig hund, og er enig i alt de sier og gjør alt de ber deg om. Det er ikke mulig å ha en ordentlig dialog med noen som etterforsker deg.

 

Som oftest bestemmer de seg at du er flink nok, hurra for deg. Men om du ikke er like flink, så må de gjøre en avgjørelse. Setter de seg da ned med deg og prater om hva som er best for deg og barna. Nei, siden de er redd for at du vil flykte, så kjører de på med et akkuttvedtak uten å informere. Det er heller ikke dialog.

 

Resultatet er at når noen innvandrerforeldre får en beskymringsmelding så sender de barna tilbake til hjemlandet. Og noen barn bruker barnevernet som trussel for å unngå grensesetting. En del vil si at det er ikke barnevernet sitt feil at de gjør det. Men er det i barnets interesse å gi all skyld til foreldrene, istedenfor å øke tilitten sånn at dette ikke skjer?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du ser altså på BV som fienden ja. Kan forklare en god del. Jeg vet hvordan det fungerer på NAV. Du går dit og snakker med rådgiver om hva du bør gjøre, fremtidsutsikter og slik. Altså en dialog.

Nei, det er ikke slik NAV fungerer. Om du går dit, vil de si at alt må gå igjennom nettsiden. Om du sier du vil bestille time, sier de bare at det er ikke sånn det fungerer. Så lenge du ikke blir innkalt til en time så tar du kontakt via telefon eller via nettsiden.

 

Og jeg sa aldri at barnevernet er fienden, jeg sa at barnevernet har ikke ordentlig dialog med sine klienter, og det fører til unødvendig skade på barna de prøver å hjelpe. At det finnes en hær med nordmenn som hevder at barnevernet er nesten perfekt, gjør det veldig vanskelig å diskutere hvordan vi kan gjøre barnevernet bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...