Gå til innhold

Går Barnevernet for langt?


Anbefalte innlegg

En video som sprer seg på Facebook viser et barn som blir jaget av politi og Barnevern fordi han ikke ville gå på skolen fordi han ble mobbet. Foreldrene (moren er kanadisk, faren er norsk) valgte å hjemmeskolere ham frem til skolen fikk ordnet opp i mobbeproblemene sine, men skolen valgte heller å sende barnevernet etter dem med obligatorisk hjelp fra politiet.

 

Dette er en side av saken og det er kanskje mer vi ikke vet, men barnet kan da umulig ha en god mental utvikling med en sånn opplevelse. Ingen barn fortjener å bli jaget på denne måten.

 

https://facebook.com/story.php?story_fbid=1282041871941600&id=733251590153967

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, jeg tror alle vet at barnevernet kan gjøre feil som alle andre. Problemet her er at barnevernet aldri kan gå ut å forsvare seg pga taushetsplikt slik at foreldrene har fritt spillerom til å vinkle saken slik de ønsker.

 

Jeg er litt kjent med barnevernet da jeg har hatt flere fostersøsken og det er mye som kunne vært gjort annerledes, men de sakene jeg kjenner til - tar aldri barnevernet noen ut av hjemmet helt uten videre. Det er en lang prosess (med mindre det er fare for liv og helse), og flytte barnet er siste alternativ.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Finnes utallige saker der barnevernet har gjort vondt verre og da tenker jeg på for barna. Kjenner faktisk flere som har hatt med barnevernet å gjøre og sakene er helt utrolige. Så utrolige at folk ikke tror på det. Jeg kjenner disse foreldrene godt og skjønner hverken hvorfor eller hvordan de skulle klare å sitte og lyve og vinkle historiene feil for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Finnes utallige saker der barnevernet har gjort vondt verre og da tenker jeg på for barna. Kjenner faktisk flere som har hatt med barnevernet å gjøre og sakene er helt utrolige. Så utrolige at folk ikke tror på det. Jeg kjenner disse foreldrene godt og skjønner hverken hvorfor eller hvordan de skulle klare å sitte og lyve og vinkle historiene feil for meg.

Bare lurer, la oss si at foreldrene er slemme med barnet, tror du de ville vært åpne med det til venner og familie?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Finnes utallige saker der barnevernet har gjort vondt verre og da tenker jeg på for barna. Kjenner faktisk flere som har hatt med barnevernet å gjøre og sakene er helt utrolige. Så utrolige at folk ikke tror på det. Jeg kjenner disse foreldrene godt og skjønner hverken hvorfor eller hvordan de skulle klare å sitte og lyve og vinkle historiene feil for meg.

Bare lurer, la oss si at foreldrene er slemme med barnet, tror du de ville vært åpne med det til venner og familie?
Nei men tror de hadde droppet å fortelle at de har noe med barnevernet å gjøre i det hele tatt.

Nå er det ikke slemme de har blitt beskyldt for å være heller. Det er småting som barnevernet lager et kjempespetakkel ut av. Noe som ikke er godt for noen.

Endret av sånn er det!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mest sannsynlig ikke (ser bort fra nyanser, vi alle vet at ting ikke er svart hvitt)

BV kan ikke forsvare seg, ergo du får aldri den fulle sannheten hvis du ikke er oppi det selv eller kjenner noen som er involvert som i tillfegg mangler den veldig menneskelige evnen til å dreie på sannheten når den gjør for vondt - det er nok noe sinnsykt vanskelig og vondt å innrømme at man rett og slett ikke kan ta tilstrekkelig vare på sine egne barn, så jeg har medlidenhet for smerten deres, men ikke det at de ikke evner å se langt nok til å virkelig gjøre det beste for barnet sitt. 

Ensidige barnevernssaker gir meg spasmer som tidligere barnevernsbarn selv. Jeg var sint som faen på dem lenge, men etter noen få år og litt mer mellom øra så gikk det opp for meg at de faktisk gjorde det beste med det de visste og hadde. Folk glemmer veldig fort at barn er en av tingene folk oftest mister hodet over, så beklager, men du kan ikke stole på historien til en hysterisk foreldre som mener at de er perfekte foreldre og at alle andre offentlige instanser er ute etter å ta dem og deres barn. Bare se på ordbruken de ofte bruker, BV er alltid den store stygge ulven og de er alltid overrumplet, perfekte foreldre.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nei men tror de hadde droppet å fortelle at de har noe med barnevernet å gjøre i det hele tatt.

Nå er det ikke slemme de har blitt beskyldt for å være heller. Det er småting som barnevernet lager et kjempespetakkel ut av. Noe som ikke er godt for noen.

Det var nå bare ett eksempel, men man får uansett bare en side av saken, fra de som har alt å vinne på å lyve. Vet du f.eks med sikkerhet at det bare er småting, eller er det noe foreldrene sier til deg?

 

Godt mulig det de sier er sant, enten deler eller hele, men vet du egentlig med sikkerhet at de ikke lyver til deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke vite noe med sikkerhet. Men er et mønster i historiene om barnevernets måte å operere på som gjør at jeg tror på mye av anklagene mot barnevernet.

Har lest en del historier jeg også, men her også, man får kun en side av saken, alltid. Og denne siden kan lyve så mye de vil uten å bli tatt for noe, ettersom det kun er de og BV som har sannheten og BV kan ikke gå ut med noe som helst så kan de i praksis si hva som helst.

 

Noen ganger lurer jeg på hvor mange som aldri skulle hatt lov til å være alene med barn men som får massiv støtte på diverse FB-sider..

Har jo sett de som ikke får samvær uten at politiet er til stede, de er så klart verdens snilleste og beste foreldre de også, i følge de selv..

 

Barnevernet er så klart ikke perfekte de heller, det er ikke det jeg sier heller, men man burde ikke stole blindt på at foreldrene sin historie stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har ikke kommet langt nok i psykologisk utvikling, fagkunnskap og lærdom enda til at barnevernet skal kunne drive forsvarlig. Slike situasjoner er et bevis på den påstanden i all sin rett. Hvis barnevernet hadde drevet riktig, så hadde det aldri oppstått en slik situasjon. De hadde klart å opprette dialog med foreldre, skolevesen og politi på et mye tidligere tidspunkt og avverget hele greia. De ville "gått etter" mobberne i stedet for offeret! Det er bare sykt, i mine øyne.

 

Ja, det er bra at "utskudd" får en "frihavn" .. vet ikke hvor mye jeg legger i de to ordene, men i mangel av bedre ord bruker jeg de. Men poenget er at hvis man skaper trygge rammer og vet hvordan man gjør ting, så avverger man slike hendelser 1 år i forkant.

 

Men, jeg får vel si til deres (barnever verden overs) forsvar, at alle mennesker gjør så godt de kan ut fra utgangspunktet de har fått her i livet...

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

De tar jo ikke akkurat barnet som ett førstevalg, det er siste alternativt etter alt annet er forsøkt. Evt det eneste trygge alternativet for barnet. I tilfeller der barnet blir f.eks grovt misshandlet er det jo åpenbart at man tar barnet raskt og ikke går inn i en lang dialog og lar foreldrene fortsette så lenge.

 

Hvordan skal de ta "mobberne" i stedet for "offeret"? "Mobberne" er jo i slike tilfeller foreldrene og offere barnet..

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde at i prosessen av å "verne" barnet, så involvérte det å gå i dialog med individene som er i barnets/ungdommens umiddelbare miljø? Man kan vel ikke bare stå på sidenlinje og se på en katastrofe utvikle seg, og dermed bare plukke barnet ut og sette det på en institusjon sammen med andre traumatisérte barn og fortsette å se på? Man -gjør- vel noe? Derfor mente jeg at man må jo holde oversikt over miljøene i skolen, følge med på mobbingen, gripe inn, snakke med mobbernes foreldre, gå inn og starte/føre dialog. Helst uten å dømme eller være påtrengende. Foreldre er ofte i en sensitiv situasjon, så det nytter ikke å komme der med storslegga og hamre løs.

Lenke til kommentar

Jeg trodde at i prosessen av å "verne" barnet, så involvérte det å gå i dialog med individene som er i barnets/ungdommens umiddelbare miljø? Man kan vel ikke bare stå på sidenlinje og se på en katastrofe utvikle seg, og dermed bare plukke barnet ut og sette det på en institusjon sammen med andre traumatisérte barn og fortsette å se på? Man -gjør- vel noe? Derfor mente jeg at man må jo holde oversikt over miljøene i skolen, følge med på mobbingen, gripe inn, snakke med mobbernes foreldre, gå inn og starte/føre dialog. Helst uten å dømme eller være påtrengende. Foreldre er ofte i en sensitiv situasjon, så det nytter ikke å komme der med storslegga og hamre løs.

Omsorgsovertakelse er siste alternativ. De har veldig mange andre tiltak i verktøykassa som blir prøvd ut før de tar unger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trodde at i prosessen av å "verne" barnet, så involvérte det å gå i dialog med individene som er i barnets/ungdommens umiddelbare miljø? .....man må jo holde oversikt over miljøene i skolen, følge med på mobbingen, gripe inn, snakke med mobbernes foreldre, gå inn og starte/føre dialog. Helst uten å dømme eller være påtrengende.

 

Og det er nettopp det de gjør.  Så finnes det unntak, som det alltid gjør med absolutt alt, og ting går galt, en slett jobb blir gjort, eller en ansatt er uegnet og skulle aldri fått en slik jobb.  Slikt kan man aldri gardere seg 100% mot.

 

Det man derimot kan gardere seg mot er å anta at enkelthendelser beskriver helheten, eller at saker hvor kun en part uttaler seg inneholder den fulle og hele sannheten.  Til det behøver man bare sunn fornuft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen barn fortjener å bli jaget på denne måten.

Her er jeg enig, sånn grovt sett. Men hva er det bedre alternativet?

Forsøke igjen og igjen over flere dager?

Droppe hele saken selv om barnevernet har avgjort at barnet skal bort fra hjemmet av en eller annen grunn?

La barnet løpe og potensiellt bli borte og måtte ha leteaksjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...