Gå til innhold

Fortalte ikke at jeg ble oppsagt på jobbintervju. Konsekvenser?


Anbefalte innlegg

Var på et jobb intervju forige uke, da jeg ble spørt om min forige jobb sa jeg at jeg sluttet selv. Intervjuet gikk bra og jeg fikk så å si jobben de ville ha referanser bare. Sannheten er at jeg ble oppsagt etter 10 år i jobben.

Par uker før jeg fikk oppsigelsen fortalte jeg kollegaer at jeg har tenkt å si opp, pga konflikter med sjefen og at jeg var drit lei. Jeg godtok oppsigelsen og tok det som at jeg selv sa opp. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke fortalte på intervjuet at jeg ble oppsagt, angrer vilt nå. Jeg måtte også oppgi gammle jobben som referanse og tenker nå at de har sagt mye dritt om meg i tilegg til at de fortalte at jeg ble oppsagt. Hva tror dere konsekvensen blir og var det veldig dumt av meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville mannet meg opp og vært ærlig. Si at du ikke tenkte helt klart, at du har tvilt mye på hva du skulle si, og at konflikten og situasjonen i den gamle arbeidsplassen gjorde deg så usikker at du følte du måtte si det som gagnet deg best, selv om det nødvendigvis ikke var sannheten der og da. Hvis du er ærlig, så viser du at du er verdt å ta vare på. Ring i morgen tidlig og be pent om å få et nytt møte, eller ta det på tlf hvis det ikke er praktisk eller passende å få til i når fremtid. Ærlighet varer alltid lengst.

 

Det er jo fint om du klarer å ha et objektivt og klart bilde av hele konflikten, sånn at du kan svare tydelig om det hvis du blir spurt. Da viser du at du er ikke den som skaper problemer, men heller den som er samarbeidsvillig. Hvis ledelsen på den nye arbeidsplassen ikke setter pris på slik selvinnsikt, så er det høyst usannsynlig at de er verdt å jobbe for, eller noe bedre enn den forrige arbeidsplassen likevel.

 

Du kan jo også si at du forstår fullt ut hvis de velger å ikke ansette deg på grunn av det her, bare for å vise enda mer visdom.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har rett takk for rådet! Intervjuet var på et bemanningsbyrå forresten. De har allerede snakket med gammle jobben, og da med selve denne sjefen jeg hadde konflikt med. Det var en bullshit grunn, han var ute etter å ta meg og jeg lot han for jeg trivdes ikke der lenger. Jeg fortalte på intervjuet at jeg hadde en konflikt med sjefen og det var en av grunnene til at jeg ikke ville jobbe der mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...