Gå til innhold

Tanker om åpent kontorlandskap versus eget kontor?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nysgjerrig på hva slags tanker og erfaringer andre har om dette. Jobber selv i åpent kontorlandskap. Fikk aldri jobbet særlig effektivt i skolesammenheng i større grupper på grunn av bråk og ineffektivitet, men i jobbsammenheng fungerer det bedre enn jeg fryktet. 

 

Vi har et ganske seriøst arbeidsklima med lite utenomfaglig small-talk, så det hjelper på. Men jeg merker at hvis jeg har en litt dårlig dag eller må gjøre noe som krever stor konsentrasjon, så kan det være utfordrende å sitte i et åpent landskap.

 

Fordelen er vel at man sitter litt tettere på kollegaene og at det således kan være litt mer sosialt, men samtidig er terskelen kanskje høyere for small-talk ettersom man føler at alle hører alt uansett.

 

Så vidt jeg vet er det meste eller all forskning rundt åpne kontorlandskap negativ. 

 

Synspunkt og erfaringer? :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri likt åpent landskap. Det blir ein støyforureining ein ikkje kjem seg unna. Eg har tidvis på meg hovudtelefonar med musikk for å isolere meg, men det er ikkje alltid så praktisk.

 

Nokon jobbar sikkert betre i åpner landskap, men det har aldri vore mi greie. Eldre folk som brukar to fingre på tastaturet og det høyrest ut som dei skal gjennom bordet dor kvart trykk. Og dei som helst skal kringkaste telefonsamtalen sin med heile avdelinga. No har eg heldigvis ikkje berre kontorjobb, så det går stort sett greit, men av og til må eg berre gå ut ein tur.

 

Med veggar mellom plassane blir det betre, men ikkje ideellt det heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det meste eller all forskning rundt åpne kontorlandskap negativ. 

 

Synspunkt og erfaringer? :)

 

Kontorlandskap er stort sett altid elendig der man ønsker å faktisk få gjort noe.  Det kan være praktisk å bare kunne råpe til en person lengst borte om å gjøre noe, men det er kun positivt hvis du er den eneste som gjør det.

 

Der jeg har vært de siste 5 årene, har jeg som eneste utvikler hatt eget kontor de siste 3 årene og jeg priser meg lykkelig over det.  Det er ren glede å komme på jobb og få fred til å faktisk få gjort ting.

 

Eneste tidspunkt der kontorlandskap har en fordel er hvis du har folk som ikke er selvgående og/eller kompetente nok til å jobbe på egen hånd.  De kan ha større sperre for å spørre om hjelp eller nye oppgaver hvis de må forstyrre noen som sitter i eget kontor. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Åpent kontorlandskap er kun positivt i to situasjonar. Det fyrste er med tanke på økonomi. Åpent kontorlandskap er billegare om ein kun ser på kva som blir betalt ut i husleige, og ikkje på kor effektiv arbeidstida blir.

Det andre tilfellet er i kreative yrker der ein jobbar i team og uansett ville brukt mesteparten av arbeidstida i møterom.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i IT, og jeg er ute hos forskjellige kunder og selskaper hver eneste dag. Vi snakker da små kunder med kanskje under 10 ansatte, til kontorer med flere hundre. Det er svært, svært sjeldent jeg ser lokaler i dag som ikke er åpne. Det går jo på penger.

 

Du mister veldig mye areale hvis hver ansatt skal ha sitt eget kontor. I et bygg jeg ofte er i på Aker Brygge, er flere av etasjene åpne, og en etasje rommer svært mange mennesker i et åpent landskap. I øverste etasje i dette bygget, er det en kunde hvor hver ansatt har eget kontor. Og dermed er det ikke plass til mer en 20-30 ansatte når alle skal ha sitt eget kontor med litt arbeidsplass. Arealsprisen i Oslo er så ekstrem at jeg forstår at firmaer går over til åpent landskap.

 

De eneste firmaene jeg i dag opplever bruker kontorer, er firmaer som driver med sensitivt arbeid. Advokater, konsulenter, Forsvar/Politi. Resten bruker åpne lokaler, selv oljefirmaer og eiendomsselskaper jeg er hos som omsetter for milliarder.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Har alltid jobbet i åpent kontorlandskap og liker det. Det er sosialt og effektivt siden det er lett å prate med kolleger om utfordringer man har. Men det forutsetter jo en viss lyddisiplin, og hvis man ikke tør si fra til de få som ikke slår av lyd på pc /telefon blir det vanskelig. Hadde kjedet meg alene på et rom hver dag.

Lenke til kommentar

Åpent landskap kan være positivt for kommunikasjon. Selv foretrekker jeg lukket kontor, men flytter meg gjerne til åpne landskap for å komme meg inn i prosjekter og få et litt bredere perspektiv på det som foregår i firmaet.

 

Sitter jeg på kontoret så befinner jeg meg i min egen boble, noe som er glimrende for prosjekter kun jeg jobber med. Skal jeg derimot jobbe som en del av et større team så foretrekker jeg å sitte sammen med teamet, med en lav barriere for å snakke med andre medlemmer, og heller høre på musikk for å fjerne støy.

 

Jeg forstår om dette ikke fungerer for alle, men vil påstå at det er positivt for meg.

Lenke til kommentar

Nå angrer jeg på at jeg laget tråden fordi jeg har begynt å tenke over hvor mye jeg heller ville hatt mitt eget kontor. I dag var en slik dag hvor man gjerne skulle hatt litt fred til å konsentrere seg om ting som ikke er helt rett frem. Kjipt å måtte ha på seg øretelefoner for å stenge ut støyen og erstatte den med annen støy. :)

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

høre på musikk for å fjerne støy.

Jeg har fått denne servert fra "ledelsen" jeg også. Hjelper ikke på konsentrasjonen å bytte ut en type bråk med en annen ;) Men det gjelder meg.

Ellers er jeg enig med det du skriver om at teamarbeid kan funke, men da i team-rom, ikke i åpent landskap der 4 team til enhver tid har noe å diskutere.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det ikke fungerer for alle. Jeg er også helt enig i at lukket kontor generelt sett er bedre. Jeg har luksusen med å kunne velge selv, og har likevel valgt å sitte med andre medlemmer av teamet, der spørsmål og diskusjoner hagler ned.
 

Mulig jeg er i en ganske unik situasjon siden jeg har muligheten til å isolere meg fra støy, samtidig som jeg sitter i den typen arbeid der "mas" gir meg nyttig kunnskap om store og tverrfaglige prosjekter.

Lenke til kommentar

Åpent kontorlandskap er kun positivt i to situasjonar. Det fyrste er med tanke på økonomi. Åpent kontorlandskap er billegare om ein kun ser på kva som blir betalt ut i husleige, og ikkje på kor effektiv arbeidstida blir.

Det andre tilfellet er i kreative yrker der ein jobbar i team og uansett ville brukt mesteparten av arbeidstida i møterom.

 

Når jeg koster deg 1500 kr timen å leie inn, hvor mange timer med ineffektivt arbeid skal til før det ikke lønner seg å ha meg i et åpent landskap?

Lenke til kommentar

Jeg tror det har veldig mye med hva slags oppgaver man har.

Jobber selv i en avdeling hvor hele avdelingen sitter i åpent landskap i en etasje, der de i samme team sitter i nærheten av hverandre. Trives jeg veldig godt.  Snakket endel med de andre om dette, og de fleste trives slik det er i dag.

 

Vi har faste plasser, så det har noe noe å si.

Lenke til kommentar

 

Clean desk derimot hater jeg som pesten. Slutta i en jobb med det etter kort tid. 

 

Er det særlig vanlig egentlig? Og hvordan fungerer det egentlig i praksis? Lager folk seg faste plasser allikevel? 

 

Besøkte Skanska i deres nye og fantastiske lokaler, men de hadde ikke faste plasser. WTF.

 

Forferdelig konsept. :)

 

 

Aner ikke hvor vanlig det er, men det er/var moteriktig i en periode i endel type jobber. Lavere effektivitet kommer ikke like lett frem i regnskapet som lavere husleiekostnader.

 

Der jeg var hadde vi ikke faste plasser. 

Lenke til kommentar

 

Clean desk derimot hater jeg som pesten. Slutta i en jobb med det etter kort tid. 

 

Er det særlig vanlig egentlig? Og hvordan fungerer det egentlig i praksis? Lager folk seg faste plasser allikevel? 

 

Besøkte Skanska i deres nye og fantastiske lokaler, men de hadde ikke faste plasser. WTF.

 

Forferdelig konsept. :)

 

Da jeg jobbet for Evry for et par år siden så hadde man egentlig en clean desk policy, men ble fort sånn at folk fant seg faste plasser alikevel.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...