Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en 17-åring bli straffet for å ha sex med en på 14?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville latt de finne ut av dette selv. Er ikke jenta du klar for å debutere så gjør hun ikke det, og er karen verdt å beholde respekterer han det. Hadde vært rart om han ikke pushet på. Det eneste du som foresatt kan gjøre er å oppmuntre til å bruke prevansjon så kan ungdommen finne ut av resten selv. Å debutere på egne premisser uten foreldres innblanding med hvor ''farlig'' sex er mener jeg er viktig for å få et sunt forhold til egen seksualitet

 

Det jeg er derimot er skeptisk til er å la ADHD gå umedisinert mtp. Skolegang. Gikk selv opp nesten to karakterer i de aller fleste fag etter jeg fikk medisin på andre vgs for mange år siden. Er som natt og dag.

«Er ikke jenta klar til å debutere, så gjør hun ikke det»

hvor mange jenter tror du debuterte helt, litt, noe, relativt uten å være klar? Alle disse kampanjene om å si tydelig nei og å si fra når noe ikke er greit er jo bare bortkastet om alle som ikke er klar for debut ikke gjør det? Sikker sex og samtaler om sex har vi snakket om for lenge siden. Men at det er overgrep om hun har sex med kjæresten er nok det jeg heller vil ta opp med henne. Hva konsekvensen kan være, men den lekre ADHD lar henne ikke tenke så mye på konsekvens heller.

 

Nå er det sånn at hun var medisinert, men følte at hun mistet seg selv på medisiner og derfor sluttet med de og får opplæring av bupa/ppot i andre metoder å håndtere det på. Jeg kan ikke forlange medisinering og da må hun finne ut av det selv. Hadde hun vært yngre da de oppdaget det, så hadde jeg kunne kreve at hun tok medisiner, men hun fikk diagnose da hun var 16, etter 10 år med kamp for å komme til bupa. Beklager avsporing

 

Anonymous poster hash: 3c02f...dd8

Lenke til kommentar

Hovedregelen er straff.

 

Straff kan falle bort (det er ingen automatikk i det) hvis partene er jevnbyrdige i både alder og utvikling.

 

I Rt. 2003 s. 442 aksepterte Høyesterett en aldersforskjell på 2 år og 10 måneder. I en tidligere sak, Rt. 1994 s. 1000 ble en aldersforskjell på 3 år og 11 måneder akseptert der en pike på 14 år og 3 måneder var fornærmede. Forskjellen i utvikling må ikke være større enn den aksepterte forskjellen i alder. ADHD er i rettspraksis akseptert som en reduksjon utviklingsmessig (dvs. at man er "yngre" utviklingsmessig med ADHD enn uten), se eksempelvis Frostating lagmannsretts dom LF-2002-581. Dårlig impulskontroll hos den eldre og forutsetningsvis sterkere parten i forholdet er imidlertid ikke nødvendigvis positivt.

 

Så kommer dette "kan", da. Domstolene har i tidligere saker etablert en forholdsvis lav terskel for å bruke dette fritaket, men de vil foreta en totalvurdering av alle omstendigheter - er det snakk om et etablert langvarig kjæresteforhold eller ei, bærer det preg av utnytting, er det begått andre lovbrudd...

 

Det sterkeste kortet i en eventuell sak her vil være at det var den mindreårige som tok initiativ. Dersom saken blir anmeldt er det typisk fornærmedes foreldre som gjør det.

Ligger dommene på lovdata eller lovdata pro? Min innlogging er utgått da jeg er ferdig med skolegangen.

 

Anonymous poster hash: 3c02f...dd8

Lenke til kommentar

 

Ligger dommene på lovdata eller lovdata pro? Min innlogging er utgått da jeg er ferdig med skolegangen.

Anonymous poster hash: 3c02f...dd8

Ser ikke ut som de ligger på Lovdatas åpne sider, nå når jeg sjekket inne på Pro.

Jeg kan sjekke direkte på loven og se hva jeg finner. Problemet er at 1902-loven ikke er åpen uten pro. Den kommer ikke opp i det hele tatt, så det blir færre dommer å gå ut i fra

 

Anonymous poster hash: 3c02f...dd8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...