Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en 17-åring bli straffet for å ha sex med en på 14?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har et barn på 17 år som har en kjæreste på snart 15. Kjæresten har presset litt på ang det å ha sex, men barnet mitt vil ikke fordi 1: under seksuell lavalder og 2: føler seg ikke klar for sex.

 

Jeg vet at loven snakker om barn under 14 og under 16, men den sier også noe om jevnbyrdige i alder og utvikling. Matningsdal sier vel at 7 år + IKKE er jevnbyrdige i alder og utvikling. Men så vet jeg at det har vært dommer hvor aldersforskjellen er 4 år.

 

Jeg er veldig klar over at mitt barn kan bli anmeldt og bare det er vanskelig, men så har vi dette med dom. Kan det bli dømt for overgrep? Barnet mitt har adhd og mangler mye impulskontroll. Derfor er jeg redd for at det gir etter for presset om det blir for «hett». Heldigvis har det ikke (meg bekjent) vært sex enda, men man vet jo ikke. Jeg forebygger alt jeg kan med feks å la de være her og så har jeg ganske mange «beskjeder» sånn hver halvtime, men jeg vet jo (har vært 17 år jeg også) at hvis ungdommer vil ha sex , så finner de et sted å ha det.

 

Jeg vet at dette er ekstremt vanskelig å svare på, men hvor stor er sjansen for en dom i slike saker?

 

Anonymous poster hash: 3c02f...dd8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I teorien: ja. I praksis: antageligvis ikke. For det første, er det ikke all verden av aldersforskjell og for det andre, er det ikke den eldste som utøver et press på den yngste. Men hvis de klarer å vente til hun har bikka 15, ser det antageligvis ganske mye bedre ut i øya på både en dommer og på omverdenen.

Loven har vel ikke et trinn som bikkes ved 15 år? Den snakker bare om barn under 14 år og barn under 16 år. Så yngste er ikke under 14 år, og omfattes vel derfor av alderstrinnet under 16 år? Eller tar jeg helt feil nå?

 

Anonymous poster hash: 3c02f...dd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Loven er til for beskytte barn mot utnyttelse av noen som er vesentlig eldre.

 

Er du i nogen lunde lik alder som 17 og 14 vil det nok aldri gå rettens vei, det er ikke meningen med loven.

 

Var selv over 16 på ungdom skolen med en 8 klassing som kjæreste (14år). Var ikke unormalt for og si det sånn.

Aldersforskjellen er ikke stort nok rett og slett, kan ikke se det gale i det for og være ærlig. Selv om jeg hadde ikke vært stor fan av deg om jeg hadde en datter på 14. Men det er vel en like naturlig følelse det og :p

 

Jenter er gjerne litt tidligere modne og går for de eldre guttene

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

 

 

Risikoen avhenger muligens av om 17-åringen er gutt eller jente.

Straff er ikke kjønnsbestemt. Alle er like for loven.

 

Anonymous poster hash: 3c02f...dd8

Søtt og uskyldig :)

 

Du spurte om risikoen, ikke om strafferammen.

 

Jeg vet at dette er ekstremt vanskelig å svare på, men hvor stor er sjansen for en dom i slike saker?

 

Anonymous poster hash: 3c02f...dd8

Strafferammen er den samme, risikoen (eller sjansen) er godt mulig kjønnsbetinget selv om dette ikke er nedfellt i skrevet lov, men kun er praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I teorien: ja. I praksis: antageligvis ikke. For det første, er det ikke all verden av aldersforskjell og for det andre, er det ikke den eldste som utøver et press på den yngste. Men hvis de klarer å vente til hun har bikka 15, ser det antageligvis ganske mye bedre ut i øya på både en dommer og på omverdenen.

Loven har vel ikke et trinn som bikkes ved 15 år? Den snakker bare om barn under 14 år og barn under 16 år. Så yngste er ikke under 14 år, og omfattes vel derfor av alderstrinnet under 16 år? Eller tar jeg helt feil nå?

 

Anonymous poster hash: 3c02f...dd8

Nei, det har den ikke. Men i tilfeller der den ene er under 16, foretas det en kjønnsmessig vurdering. Som det blir nevnt andre steder, er loven til for å hindre utnyttelse, hvilket innebærer at man vurderer relasjonen turtelduene imellom dersom den ene er under 16.

 

Bare sånn at jeg får fram poenget: 12 og 17 er verre enn 14 og 17. 14 og 17, der syttenåringen presser fjortenåringen, er noe helt annet enn dette tilfellet. Også videre. Det er ikke noen automatikk i at man blir straffa hvis man har sex med en under 16. Det kommer an på omstendighetene.

 

Og med dét i bakhodet, så er poenget mitt at 15 og 17 antageligvis virker mindre ille enn 14 og 17. Men som de andre påpeker, så tror jeg uansett ikke det er noen fare involvert her :)

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Scenario: 14-åring presser 17-åring til sex. Begge er fornøyde med det en stund, helt til det blir slutt. Da endrer plutselig 14-åringen syn på ting, gjerne godt hjulpet av foreldre. 17-åringen har et problem.

Foreldrene til 14-åringen er ikke begeistret for forholdet, så jeg tror de ville anmeldt før et evt brudd om de fikk vite om det før. Dessuten er jeg like redd for et evt svangerskap, for jeg vet at barnet hadde blitt beholdt og det (etter min mening og erfaring) er ikke ideelt. Så 17-åringen kan få litt større problemet også

 

Anonymous poster hash: 3c02f...dd8

Lenke til kommentar

Om jenta blir gravid kan det skape temmelig kompliserte problemer for begge, spesielt for syttenåringen. Jenten kan også senere angre og hevde at hun ble utnyttet siden hun var så ung.

 

En sak som nylig kom frem i bt.no:

 

Tiltale: Gutt gjorde jente (13) gravid
05. februar kl 11:44av Per Willy Lindberg

En mann i 20-årene er tiltalt for å ha hatt seksuell omgang med en 13 år gammel jente i Hordaland i årene 2011 og 2012. Han var da under 18 år, men eldre enn henne, går det frem av en tiltale.

Jenten ble gravid og aborterte, heter det videre. Hennes bistandsadvokat ønsker ikke å kommentere saken.

Politiadvokat Trond Eide opplyser at det var fornærmede som anmeldte saken i fjor. Eide opplyser at tiltalte har erkjent straffskyld.

Det har ikke lyktes BT å få kommentar fra hans forsvarer.

Lenke til kommentar

Nå ser jeg st alle går ut i fra st jenta er den yngste. Det er ikke tilfelle. Mitt barn er ei jente. Relativt umoden for alder og med umedisinert ADHD og ekstremt mangel på impulskontroll. Jeg vet at skulle hun bli gravid, så er det jeg som får et barn til, ikke hun som får et barn (kanskje derfor denne store frykten). Man kan jo heller ikke tvinge et barn på 14-15 år til å være far. Jeg kunne truet med barnevern og overtakelse, men jeg er jo her og jeg er en god omsorgsperson og jeg tror ikke jeg ville hatt hjerte til å sende et evt barnebarn av sted til fremmede. Men jeg er jo bare 36 år selv.

 

 

Anonymous poster hash: 3c02f...dd8

Lenke til kommentar

Jeg ville latt de finne ut av dette selv. Er ikke jenta du klar for å debutere så gjør hun ikke det, og er karen verdt å beholde respekterer han det. Hadde vært rart om han ikke pushet på. Det eneste du som foresatt kan gjøre er å oppmuntre til å bruke prevansjon så kan ungdommen finne ut av resten selv. Å debutere på egne premisser uten foreldres innblanding med hvor ''farlig'' sex er mener jeg er viktig for å få et sunt forhold til egen seksualitet

 

Det jeg er derimot er skeptisk til er å la ADHD gå umedisinert mtp. Skolegang. Gikk selv opp nesten to karakterer i de aller fleste fag etter jeg fikk medisin på andre vgs for mange år siden. Er som natt og dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedregelen er straff.

 

Straff kan falle bort (det er ingen automatikk i det) hvis partene er jevnbyrdige i både alder og utvikling.

 

I Rt. 2003 s. 442 aksepterte Høyesterett en aldersforskjell på 2 år og 10 måneder. I en tidligere sak, Rt. 1994 s. 1000 ble en aldersforskjell på 3 år og 11 måneder akseptert der en pike på 14 år og 3 måneder var fornærmede. Forskjellen i utvikling må ikke være større enn den aksepterte forskjellen i alder. ADHD er i rettspraksis akseptert som en reduksjon utviklingsmessig (dvs. at man er "yngre" utviklingsmessig med ADHD enn uten), se eksempelvis Frostating lagmannsretts dom LF-2002-581. Dårlig impulskontroll hos den eldre og forutsetningsvis sterkere parten i forholdet er imidlertid ikke nødvendigvis positivt.

 

Så kommer dette "kan", da. Domstolene har i tidligere saker etablert en forholdsvis lav terskel for å bruke dette fritaket, men de vil foreta en totalvurdering av alle omstendigheter - er det snakk om et etablert langvarig kjæresteforhold eller ei, bærer det preg av utnytting, er det begått andre lovbrudd...

 

Det sterkeste kortet i en eventuell sak her vil være at det var den mindreårige som tok initiativ. Dersom saken blir anmeldt er det typisk fornærmedes foreldre som gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...