Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Var hos legen idag og fikk høre at jeg har Skoliose, kan dette stemme?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Nå er kanskje ikke et diskusjonsforum beste plass å spørre, men samma det.

 

Har hatt smerter i ryggen i ca 1 uke nå. Er 21 år gammel og har aldri hatt problemer med ryggen før.

 

Ble tildelt ny fastlege pga. den forrige pensjonerte deg. Dro til legen idag for første gang. Hun ba meg ta av meg t-skjorta, så tok hun meg litt på ryggen og sa at jeg har skoliose, fikk en resept og hun sa at det er over på mandag.

 

Søkte litt rundt og synes ikke det høres helt rett ut. Skoliose høres ut som noe som man får påvist i barndommen, at man kan begynne å kjenne smerter i pubertetsalderen, og at veldig få får smerter av det. Av de 0,5-3% som får skoliose er det kun 10% som får smerter av det. En annen ting jeg leste var at man blir henvist til røntgen ved mistanke om skoliose. Kan legen virkelig bare se og ta på ryggen min i 10 sekunder og fastslå at jeg har skoliose?



Anonymous poster hash: cc622...49c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres rart ut. Tar nok ikke så langt tid å sjekke om man har skoliose, men ville definitivt forventet nøyere undersøkelse.

Spesielt dersom hun mener smertene er forårsaket av skoliosen.. Det er jo ikke noe som bare går over.

Om du fortsetter å ha smerter kan du jo prøve å få en henvisning til fysioterapeut e.l.

 

Men kan jo virke som hun ikke tror smertene skyldes skoliose om hun ga deg smertestillende og sa det ville gå over.

 

Ellers har jeg også fått høre at jeg har skoliose (i svært liten grad riktignok), sannynligvis pga en liten beinlengdeforskjell. Fant ikke det ut før jeg var 18 ca..

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Høres rart ut. Tar nok ikke så langt tid å sjekke om man har skoliose, men ville definitivt forventet nøyere undersøkelse.

Spesielt dersom hun mener smertene er forårsaket av skoliosen.. Det er jo ikke noe som bare går over.

Om du fortsetter å ha smerter kan du jo prøve å få en henvisning til fysioterapeut e.l.

 

Men kan jo virke som hun ikke tror smertene skyldes skoliose om hun ga deg smertestillende og sa det ville gå over.

 

Ellers har jeg også fått høre at jeg har skoliose (i svært liten grad riktignok), sannynligvis pga en liten beinlengdeforskjell. Fant ikke det ut før jeg var 18 ca..

Min forrige lege så mye på ryggen min pga en mistenklig føflekk for et par år siden. Fikk aldri noen kommentarer på det da.

 

Hun så jo på ryggen min i forbindelse med smertene. Synes det hadde vært like rart om hun sa at jeg har Skoliose, og ikke sier noe mer om skoliosen. Om Skoliosen var irellevant for smertene så fikk jeg ikke høre noe mer om hva smertene kom fra. Smertene ligger på venstre side av ryggen så det er mulig jeg sto i en littegranne skjev stilling uten at jeg merket det pga smertene.

 

 

 

Anonymous poster hash: cc622...49c

Lenke til kommentar

Et trent øye oppdager skoliose på 5 sekunder. Det er egentlig null problem for enhver å se at det er et tydelig "midtlinjeskille" over ryggsøylen. 

Det er helt nødvendig å få stadfestet diagnosen. Be fastlegen utrede dette. Det kan komme å få betydning i fremtiden dersom dette utvikler seg til å bli noe du i perioder kanskje må sykemelde deg for. 

Hun mente f.ø. nok ikke at skoliosen var over på mandag, men smertene. 

Lenke til kommentar

Et trent øye oppdager skoliose på 5 sekunder. Det er egentlig null problem for enhver å se at det er et tydelig "midtlinjeskille" over ryggsøylen. 

Det er helt nødvendig å få stadfestet diagnosen. Be fastlegen utrede dette. Det kan komme å få betydning i fremtiden dersom dette utvikler seg til å bli noe du i perioder kanskje må sykemelde deg for. 

Hun mente f.ø. nok ikke at skoliosen var over på mandag, men smertene. 

Tror og hun har ment smertene. 

Diagnostisering forekommer ikke uten analysegrunnlag. I dette eksempelet røntgen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Nå er kanskje ikke et diskusjonsforum beste plass å spørre, men samma det.

 

Har hatt smerter i ryggen i ca 1 uke nå. Er 21 år gammel og har aldri hatt problemer med ryggen før.

 

Ble tildelt ny fastlege pga. den forrige pensjonerte deg. Dro til legen idag for første gang. Hun ba meg ta av meg t-skjorta, så tok hun meg litt på ryggen og sa at jeg har skoliose, fikk en resept og hun sa at det er over på mandag.

 

Søkte litt rundt og synes ikke det høres helt rett ut. Skoliose høres ut som noe som man får påvist i barndommen, at man kan begynne å kjenne smerter i pubertetsalderen, og at veldig få får smerter av det. Av de 0,5-3% som får skoliose er det kun 10% som får smerter av det. En annen ting jeg leste var at man blir henvist til røntgen ved mistanke om skoliose. Kan legen virkelig bare se og ta på ryggen min i 10 sekunder og fastslå at jeg har skoliose?

 

Anonymous poster hash: cc622...49c

 

 

Rareste jeg har hørt på lenge. Skoliose "går ikke over på mandag" nei. Ryggen er skjev, og den retter seg ikke ut på noen dager :) Som andre her sier: Røntgenbilde. Du bør absolutt skaffe deg ny lege :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-lYlo5C

Veldig spesielt! Jeg gikk til legen da jeg var rundt 13, og hadde da hatt mye vondt i ryggen. Legen sa at hun nesten var sikker på det var skoliose etter en undersøkelse, men ble alikevel henvist til røntgen for bekreftelse.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...