Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når ungdommen begynner å skulke skolen


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg fortalte gutten min som går på vgs at navere er de som ser ned på. På denne listen finner vi .... (+ nettrollene på kommentarfelt). 

 

Hvis du ikkje he lyst å bli naver, da må du bli flink på skolen og takle utfordringene du står ovenfor istedet for å lure deg unna - da er du ett steg nærmere å bli naver!

 

Anonymous poster hash: 375f1...536

 

Dét er jo en forferdelig stigmatisérende holdning å lære han da!

 

Si meg en ting: Hva har du tenkt å gjøre dersom han -ikke-, til tross for mange års iherdig innsats, finner seg noen jobb? Skal du lære han til at det er intelligent å lene seg på samfunnet, eller skal du lære han til å bli kriminell og selge dop til mindreårige for å overleve?

 

Det er dette som er problemet i verden: Folk som lever som ofre for sosial stigmatiséring. Folk er folk, vi må alle ha noe å leve av. Vi betaler skatt nettopp fordi at de som ikke finner seg noe jobb skal ha noe å leve av, blant annet. Disse pengene går jo tilbake til samfunnet iform av skatt, husleie, mat og strøm. De forsvinner ikke i et svart hull og blir borte for alltid. Penger er bare symbolikk i de fleste tilfeller. Det er når massive pengesummer blir brukt på kriminalitet, som former kriminelle miljøer, at det virkelig blir et problem. Ikke når en ærlig borger som har prøvd i årevis på å få jobb og ikke klarer det søker om trygd for å ha noe å leve av.

 

Jeg er og kommer alltid til å være en forkjemper for borgerlønn, sånn at folk kan jobbe av arbeidsglede og personlig utvikling, og -ikke- for å leve under sosial stigmatiséring, eller jobbe av grådighet. Jobb skal være en -glede-, det skal være noe man har lyst til, ikke noe man føler seg tvunget til. Dét er aldri bærekraftig over tid.

 

Dette er prisen vi betaler for ikke å lære om psykologi og økonomi i barne- og ungdomsskolene, slike problemer som i tråden her. Det er et massivt overgrep fra statens og regjeringens side.

 

 

Men den borgerlønnen mange tar til orde for er en fattigdomsfelle, ihvertfall hvis det er snakk om den modellen man har innført i Finland som går ut på å utbetale en fast luselønn på 7000 kroner. Enda verre er at man snakker om at denne luselønnen skal erstatte alt som er av inntektsgivende trygder og pensjonsordninger, slik at alle som blir arbeidsledige, uføre eller rett og slett går av med pensjon kun får denne luselønnen å leve av og ikke penger man har spart opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Sønn, det er ikke 1959 i år, ikke 1960 heller, om du ser ut av vinduet, ser du hverken ut på 1959, eller 1958, for den saks skyld. Det er 2018, skjønner du? Ikke 1959."

 

Om dette du forsøker å lære ham "å stå i det og ikke gi opp når ting blir litt vanskelig", er riktig eller ikke, kommer jo helt an på hva som er problemet til gutten. 
Om ikke moren går med på å si dette til gutten kommer kanskje av at hun vet noe mer om situasjonen, eller ikke tror slike generelle råd har noen særlig virkning.

om du er på jordet, vites vel ikke, men om du bare står å gjentar dette mantraet, kan jeg se for meg at det vokser en og annen potet rundt deg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

 

Jobb skal være en -glede-, det skal være noe man har lyst til, ikke noe man føler seg tvunget til. Dét er aldri bærekraftig over tid.

 

 

Var det ikke slik at 6/70% av de som jobber i Norge ikke trives i jobben sin ?

 

hvordan skal vi trives når de fleste lederne skal ha mer mer mer og atter mer, mens vi som gjør arbeide skal gjøre mer mer mer for mindre mindre mindre

 

Det er ikke rart folk blir gale.

 

Vi kan ikke alle være grundere heller..så systemet i seg selv er laget for å holde noen nede

 

Anonymous poster hash: f98f1...104

 

Det er nok riktig. Og derfor mener jeg det er riktig at, så lenge man har gjort et ærlig og iherdig forsøk over mange år, prøvd å tilpasse seg og tåle tyranniske ledere for å håpe på noe bedre, innfinne seg med kaos og surr, dårlig ledelse og alt mulig, og ingenting noen gang blir bedre, så mener jeg det er fullstendig riktig å søke uføretrygd basért på psykisk lidelse og utbrenthet. Da sender man nemlig et signal til staten om at de må endre regelverket, sånn at ikke hvem som helst kan starte bedrifter og ansette folk, sånn som det stort sett alltid har vært.

 

Jeg håper også at i fremtiden vi får inn psykologi og økonomi som fag fra barneskolen av, slik at de som finner det for godt å starte bedrifter får litt bedre selvkontroll og forståelse for disse temaene, sånn at folk flest klarer å trives bedre.

 

Jeg mener også at selv de mest monotone og uinspirérende jobbene -kan gjøres- tålelige og selv inspirérende! Det gjelder bare å holde fokuset på riktig område. For eksempel da jeg jobbet med å sjaue gods containere over på paller, så tenkte jeg på det på den måten at jeg fikk betalt for å gå på jobb og trene. Med musikk på øret, det var en gulljobb for min del! Men som alltid, så var det miljøet som ødela. En sjef som dreit i lojal og stabil arbeidskraft, og ville ha en kalle klovn på jobben å gjøre narr av. Jeg var fornøyd med å lese avisen og slappe av i pausa, han skulle ha en Cosmo Kramer som han ville kødde med etter sitt godtbefinnende. Det var også ei dame fra helvetes forgård der, som la meg for hat fra første dag av en eller annen grunn jeg aldri forstod.

 

Så det er mange nyanser til arbeidslivet. Det er ikke bare å gå på jobb og være fornøyd. Dette bunner etter min mening i manglende forståelse av psykologi og manglende personlig utvikling. Derfor må dette inn som fag i skolen.

 

Og det beste en kan gjøre som forelder, leder eller hva enn maktposisjon man har, når man er usikker, er å belære seg selv om disse temaene, se stooooort på ting, ta et valg som sørger for å skape trygghet og sikkerhet, sånn at alle kan tenke klart å ta valg basért på sunn fornuft, og ikke desperasjon. Hva ville man gjort om man vant 100 millioner i vikinglotto? Er penger så viktig at man skal gå til krig mot sin egen sønn? Det er ikke så viktig.

 

 

Spør ham ærlig og opriktig: ønsker du å være selvforsørgende i ditt liv eller er målet ditt å leve på NAV? For det er resultatet av å gi blaffen i skolen. Det er ikke som i 1959 da det bare var å slutte på skolen og ta seg jobb på den lokale fabrikken og jobbe seg oppover eller å dra til sjøs. Forklar ham det.

 

Selv om noen havner på NAV, så betyr ikke dét at alt er tapt. Arbeidslivet er fremdeles åpent for deltagelse. Man kan komme tilbake. En diagnose eller et vedtak er kun ment for å være der som en veiviser, ikke som en innskrift på gravsteinen. Men det er også psykologisk. Vi mennesker trenger noe trygt å basére oss på. I en verden hvor alt skifter raskt, så mener jeg det er bedre om folk gjør ting på en trygg måte, i stedet for å brenne lyset i begge ender og ende opp som en amøbe til slutt.

 

 

Men den borgerlønnen mange tar til orde for er en fattigdomsfelle, ihvertfall hvis det er snakk om den modellen man har innført i Finland som går ut på å utbetale en fast luselønn på 7000 kroner. Enda verre er at man snakker om at denne luselønnen skal erstatte alt som er av inntektsgivende trygder og pensjonsordninger, slik at alle som blir arbeidsledige, uføre eller rett og slett går av med pensjon kun får denne luselønnen å leve av og ikke penger man har spart opp.

 

 

Ja, nei jeg skjønner ikke hvorfor de skal insistére på denne latterlig lave summen. I dagens marked i Norge, tenker jeg at 15-16 000 er en mer riktig sum. Det blir som å investére. Man (staten) må bruke penger for å tjene penger. Og alt folk gjør over denne summen blir inntektsgivende arbeid, som folk betaler skatt av. Det er mange som mener at det er ingen som ville "giddi" å jobbe om man fikk alt man trengte. Men jeg mener det er en psykologisk felle. Folk jobber nemlig ikke bare ut fra et behov om penger. Vi jobber også av psykologiske grunner. Selvverd, mestring, identitét. Dette er grunner som står sterkere enn bare penger og kjøpekraft.

 

Hvorfor er det så mange som spiller lotto og lever på kanten av loven? Fordi de føler ikke at arbeidslivet gir dem nok på disse områdene, de ønsker seg vekk. Hvis de hadde vært superfornøyd, hvorfor spille lotto da? Det er bare snyteri, alt sammen! ^^ Nesten alt, i hvert fall. Det er en viss % som finner sin plass, som ikke spiller lotto, og hvis dem gjør det, så er det noen av dem igjen som ville fortsatt i jobben sin.

 

Jeg mener også at hvis man hadde lært om økonomi i skolen, så hadde man lært om investéring. Lært å investére og skape bedrifter, lært å investére i andre mennesker man hadde tro på. Da trenger man ikke å vinne i lotto for å bli rik, eller lure på hva man skal gjøre med alle millionene, annet enn å leve på renter fra banken... fordi man også hadde fått borgerlønn. ALT hadde blitt bedre om det ble innført borgerlønn, og økonomi som fag i skolen. Vi er på nivå med amøber, de fleste av oss. Så fort livsgrunnlaget blir truet, så er det fram med kniven, skjoldet og sabelen, slåss for livet. Sånn er ikke livet ment til å være! Det er intelligent å søke trygd og lene seg på samfunnet, til man finner en bedre mulighet, i stedet for å kjøre seg ned i grøfta og dø ulykkelig.

Lenke til kommentar

Spør ham ærlig og opriktig: ønsker du å være selvforsørgende i ditt liv eller er målet ditt å leve på NAV? For det er resultatet av å gi blaffen i skolen. Det er ikke som i 1959 da det bare var å slutte på skolen og ta seg jobb på den lokale fabrikken og jobbe seg oppover eller å dra til sjøs. Forklar ham det.

Pisspreik (pardon my french) og en ungdom vil selv forstå at det er vas. Det er flere jobber på gulvet enn det er oppover i pyramiden.

 

(At den gjennomsnittlige nordmann er allergisk mot fysisk arbeid og helst skal sitte i pyjamas på kontor med topplønn eller på nav sånn at hele norge kommer til å bestå av nav klienter og nav arbeidere om en stund mens utlendinger utfører alt arbeid er en annen diskusjon

 

 

De som ikke gjør det bra på skolen har minst like god arbeidsmoral som de som gjør det bra på skolen - forskjellen er bare at de uten skolegang må finne seg i å ikke kunne velge fritt og ta til takke med jobber som ikke krever særlig kompetanse utover ansvarsfølelse.

Det er tross alt de med skolegang som styrer samfunnet ogndet blir lengre og lengre mellom bedriftsledere som ser etter norske arbeidere som kan "ta i et tak" over underdanige skolelys med god husk. Uskolerte er tross alt mye billigere fra polen eller litauen.

 

Det kan også argumenteres at å hoppe over skolegang kan være lurt i noen tilfeller. 3 år vgs (uten lønn) og to år lære (lav lønn) vs 5 år hjelpearbeider (normal lønn) og etterpå sitte igjen med samme kompetanse som førstnevnte PLUSS krav på gratis utdanning.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

For tjue-tredve år siden var det mulig å gå andre veier enn gjennom skolen dersom det ikke funket, det er i realiteten ikke tilfelle lenger. 

 

Det er i stor grad tilfellet. Ser flere og flere bedrifter som ønsker realkompetanse / selvlærte mennesker.

Men det er nesten en forutsetning at man bruker skulkinga på å "utdanne" seg selv eller bli flink i noe.

Jeg skulket fordi jeg trodde jeg skulle klare å bli rik på å programmere dataspill og websider eller lage musikk.

Det skjedde ikke, men den selvlærte kompentansen skaffet meg hvertfall en fast ansettelse innen noe jeg liker å holde på med.

 

Men å skulke for å sove eller se på Netflix er ikke akkurat noe man kommer spesielt langt med.

Som jeg ser det er det ca tre veier å gå:

 

Skole

Selvlært kompetanse

NAV

Lenke til kommentar

 

Spør ham ærlig og opriktig: ønsker du å være selvforsørgende i ditt liv eller er målet ditt å leve på NAV? For det er resultatet av å gi blaffen i skolen. Det er ikke som i 1959 da det bare var å slutte på skolen og ta seg jobb på den lokale fabrikken og jobbe seg oppover eller å dra til sjøs. Forklar ham det.

Pisspreik (pardon my french) og en ungdom vil selv forstå at det er vas. Det er flere jobber på gulvet enn det er oppover i pyramiden.

 

(At den gjennomsnittlige nordmann er allergisk mot fysisk arbeid og helst skal sitte i pyjamas på kontor med topplønn eller på nav sånn at hele norge kommer til å bestå av nav klienter og nav arbeidere om en stund mens utlendinger utfører alt arbeid er en annen diskusjon

 

 

De som ikke gjør det bra på skolen har minst like god arbeidsmoral som de som gjør det bra på skolen - forskjellen er bare at de uten skolegang må finne seg i å ikke kunne velge fritt og ta til takke med jobber som ikke krever særlig kompetanse utover ansvarsfølelse.

Det er tross alt de med skolegang som styrer samfunnet ogndet blir lengre og lengre mellom bedriftsledere som ser etter norske arbeidere som kan "ta i et tak" over underdanige skolelys med god husk. Uskolerte er tross alt mye billigere fra polen eller litauen.

 

Det kan også argumenteres at å hoppe over skolegang kan være lurt i noen tilfeller. 3 år vgs (uten lønn) og to år lære (lav lønn) vs 5 år hjelpearbeider (normal lønn) og etterpå sitte igjen med samme kompetanse som førstnevnte PLUSS krav på gratis utdanning.

 

 

Jeg har ikke sagt at de som sliter på skolen har dårlig arbeidsmoral. Du tillegger meg fullstendig feil standpunkter om du skriver det. Jeg påpeker kun det faktumet at arbeidslivet i Norge anno 2018 er ekstremt rigid, diskriminerende og sosialdarwinistisk. De krever topp papirer og ekstremt gode skusmål samt langvarig erfaring; jeg hørte en spøk om at arbeidslivet ønsker en 25-åring med 15 års høyere utdannelse og 30 års arbeidserfaring. Hopper man av videregående havner man på bunn. Og å gå en periode på NAV slår også dårlig ut på CVen.

 

Og jeg nevnte det faktum at i tidligere tider var det mye lettere for de skoletrøtte å gå rett ut i arbeidslivet og til og med klatre seg til topps. Men det er det ikke i våre dager.

Og igjen - jeg har ikke sagt at de skoletrøtte har dårlig arbeidsmoral. Da misforstår du meg fullstendig og forstod ikke konteksten av hva jeg skrv.

Lenke til kommentar

 

 

Spør ham ærlig og opriktig: ønsker du å være selvforsørgende i ditt liv

eller er målet ditt å leve på NAV? For det er resultatet av å gi blaffen i skolen. Det er ikke som i 1959 da det bare var å slutte på skolen og ta seg jobb på den lokale fabrikken og jobbe seg oppover eller å dra til sjøs.

Forklar ham det.

Pisspreik

(pardon my french) og en ungdom vil selv forstå at det er vas. Det er flere jobber på gulvet enn det er oppover i pyramiden.

 

 

(At den gjennomsnittlige nordmann er allergisk mot fysisk arbeid og helst skal sitte i pyjamas på kontor med topplønn eller på nav sånn at hele norge kommer til å bestå av nav klienter og nav arbeidere om en stund mens utlendinger utfører alt arbeid er en annen diskusjon

 

 

 

De som ikke gjør det bra på skolen har minst like god arbeidsmoral som de som gjør det bra på skolen - forskjellen er bare at de uten skolegang må finne seg i å ikke kunne velge fritt og ta til takke med jobber som ikke krever særlig kompetanse utover ansvarsfølelse.

Det er tross alt de med skolegang som styrer samfunnet ogndet blir lengre og lengre mellom bedriftsledere som ser etter norske arbeidere som kan "ta i et tak" over underdanige skolelys med god husk. Uskolerte er tross alt mye billigere fra polen eller litauen.

 

Det kan også argumenteres at å hoppe over skolegang kan være lurt i noen tilfeller. 3 år vgs (uten lønn) og to år lære (lav lønn) vs 5 år hjelpearbeider (normal lønn) og etterpå sitte igjen med samme kompetanse som førstnevnte PLUSS krav på gratis utdanning

.

Jeg har ikke sagt at de som sliter på skolen har dårlig arbeidsmoral.

Du tillegger meg fullstendig feil standpunkter om du skriver det. Jeg påpeker kun det faktumet at arbeidslivet i Norge anno 2018 er ekstremt rigid, diskriminerende og sosialdarwinistisk. De krever topp papirer og ekstremt gode skusmål samt langvarig erfaring; jeg hørte en spøk om at arbeidslivet ønsker en 25-åring med 15 års høyere utdannelse og 30 års arbeidserfaring. Hopper man av videregående havner man på bunn. Og å gå en periode på NAV slår også dårlig ut på CVen.

 

Og jeg nevnte det faktum at i tidligere tider var det mye

lettere for de skoletrøtte å gå rett ut i arbeidslivet og til og med klatre seg til topps. Men det er det ikke i våre dager.

 

Og igjen - jeg har ikke sagt at de skoletrøtte har dårlig arbeidsmoral. Da misforstår du meg fullstendig og forstod ikke konteksten av hva jeg skrv

.

Å klatre til "topps" er nok ikke mulig idag slik som det var før da personlige evner ble verdsatt høyere enn papirer "alle" kan få. Det er vi enige om, men poenget mitt er at det er massevis av jobber og det vet poden så et slikt argument hjelper ikke.

 

Muligheten for at han "når til topps" er allikevel større om han får spart skoleretten sin til han er moden nok til å bruke den på noe han ønsker.

 

Sånn burde det egentlig vært for oss alle.

Hvis alle gikk ut i arbeid som 15 åringer og valgte karrieresti etter 5 år med arbeid så kan jeg tenke meg nasjonens samlede kompetanse hadde skutt i været.

Lenke til kommentar

Hvis du klarer å finne hans interesse og hva han brenner for kan han nå veldig langt på egen hånd. Folk som er sultne på livet og sosialt flinke har nærmest ubegrensede muligheter, selv med null papirer. Man kan prate seg til jobber og man kan bygge opp noe eget.

Problemet med visse ungdommer i dag er vel heller at de ikke er særlig opptatt av noe som helst, annet enn å sove lenge og sitte halve døgnet med trynet ned i mobilskjermen. Vi har fått inn noen sånne på jobb, gikk og trykket på mobilen hele dagen hver dag. Varte ikke så lenge de gitt. Generelt er det lite engasjement og vilje til å bry seg, men det er kanskje et resultat av at mange havner på feil hylle.

Vanskelig tid det der fra 15-20 år cirka, lett å skylde på skolen eller jobben når den egentlige årsaken kanskje er at de er redd for det å bli voksen, og klare seg på egen hånd. Som ungdom og fersk i arbeidslivet er det nok også litt trøstesløst i enkelte jobber der det ser ut som vi går og gjør det samme dag ut og dag inn. Men dette er jo realiteten i storparten av samfunnets jobber. De fleste trives nok ikke supergodt på jobb, men gode kolleger og samhold drar folk gjennom dagene for å si det på den måten. Det er på VGS det starter, fra da av har man ansvar for egne prestasjoner og handlinger. Og så starter man i arbeidslivet og blir sluppet ut til "ulvene" noe som blir fryktelig hardt for enkelte.

Lenke til kommentar

Tar man fra dem retten til å ta egne valg og behandler dem som barn så blir de barn.

 

Jo tidligere ungdom får ta sine egne valg jo snarere blir de selvstendige voksne.

 

Og vi har uansett et apparat som er til for å hjelpe ungdom som tok "feil" valg sålenge ikke de voksne blander seg for mye inn og tar det apparatet fra dem.

 

 

Ikke undervurder det å være skolelei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...