Gå til innhold

Kjøper på Finn misfornøyd med batteritid, iPhone 7


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er litt nysgjerrig på hva loven sier her. Jeg solgte nettop en iPhone 7 på Finn.

Så kommer kjøper og mener at jeg ikke kom med noen opplysninger om dårlig batteri, og vil enten ha pengene tilbake eller 500kr på Vipps.

Etter min erfaring så hadde den lik batteritid som de andre jeg kjente med iPhone 7 (og 8).

Noen som vet hvem som har loven på sin side her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De viktigste punktene i Kjøpsloven er at selger skal levere avtalt vare til avtalt tid og avtalt sted. Hvis varen er forsinket eller har mangler, kan kjøperen enten kreve ny vare, prisavslag, heving av kjøpet eller erstatning.

 

Spørsmålet her er jo vedrørende "eller har mangler", hvordan kan man klassifisere en mangel når det er batteri tid som blir klaget på? Det er jo et brukt produkt, og mobiler/elektronikk mister jo litt batteri tid over tid.

 

Er nyskjerrig selv, det er ihvertfall kjøpsloven som gjelder ved privat salg på finn. Ikke forbrukerkjøpsloven, så det er ikke alt du trenger å finne deg i.

Lenke til kommentar

Driver å leser litt om batteritiden på iPhone 7.

 

Fra http://www.trustedreviews.com/reviews/iphone-7-battery-life-and-verdict-page-5

 

"However, in practice, I’ve found the iPhone 7 has the shortest battery life I’ve experienced on any mainstream phone over the past couple of years. The larger iPhone 6S Plus or Samsung Galaxy S7 Edge are miles ahead of it, and it doesn’t even come close to the tiny iPhone SE."

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er jo vedrørende "eller har mangler", hvordan kan man klassifisere en mangel når det er batteri tid som blir klaget på? Det er jo et brukt produkt, og mobiler/elektronikk mister jo litt batteri tid over tid.

 

Er nyskjerrig selv, det er ihvertfall kjøpsloven som gjelder ved privat salg på finn. Ikke forbrukerkjøpsloven, så det er ikke alt du trenger å finne deg i.

Man bør alltid informere om mangler på produktet\ om produktet er dårlig stand (Ladesykluser) hvor mye det er brukt etc.

 

Men godt mulig også kjøper må spørre om det før man kjøper, så der kommer vel heller spørsmålet, en mobil som er 1-2 år som er lite brukt, kan ha bedre batterilevetid en en som er mye brukt i 1 år. Er vel heller problemet over 2,5 år blir det vanskelig å ta reklamasjon på batteriet, det må i så fall si det er defekt og kjøper må regne med å kjøpe nytt batteri for egen regning. Eller si batterilevetiden er 15-30 minutter, sier man det slipper man kanskje å dekke reklamasjon. Men da vil jo prisen falle også.

 

Slik gjelder det vel alt, men usikker på om man kan fraskrive seg reklamasjonsrett heller, tror hvis ting er 5 år gammelt man kan slippe unna å si man garanter 3-5 måneder bruk. Ellers burde man ikke selge eller regne man kan må dekke kostnaden med returfrakt og gi pengene igjen. Normalsett er dette ikke stort problem men men må tenke på slikt på salg av brukt også. Og håpe på kjøperene er ærlig. Er jo risiko å kjøpe brukt. Men slik er jo det på ebay også, ofte har man dårlig reklamasjonstid men man får ting skattefritt hvis det er under 350 kr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Spørsmålet her er jo vedrørende "eller har mangler", hvordan kan man klassifisere en mangel når det er batteri tid som blir klaget på? Det er jo et brukt produkt, og mobiler/elektronikk mister jo litt batteri tid over tid.

 

Er nyskjerrig selv, det er ihvertfall kjøpsloven som gjelder ved privat salg på finn. Ikke forbrukerkjøpsloven, så det er ikke alt du trenger å finne deg i.

Man bør alltid informere om mangler på produktet\ om produktet er dårlig stand (Ladesykluser) hvor mye det er brukt etc.

 

Men godt mulig også kjøper må spørre om det før man kjøper, så der kommer vel heller spørsmålet, en mobil som er 1-2 år som er lite brukt, kan ha bedre batterilevetid en en som er mye brukt i 1 år. Er vel heller problemet over 2,5 år blir det vanskelig å ta reklamasjon på batteriet, det må i så fall si det er defekt og kjøper må regne med å kjøpe nytt batteri for egen regning. Eller si batterilevetiden er 15-30 minutter, sier man det slipper man kanskje å dekke reklamasjon. Men da vil jo prisen falle også.

 

Slik gjelder det vel alt, men usikker på om man kan fraskrive seg reklamasjonsrett heller, tror hvis ting er 5 år gammelt man kan slippe unna å si man garanter 3-5 måneder bruk. Ellers burde man ikke selge eller regne man kan må dekke kostnaden med returfrakt og gi pengene igjen. Normalsett er dette ikke stort problem men men må tenke på slikt på salg av brukt også. Og håpe på kjøperene er ærlig. Er jo risiko å kjøpe brukt. Men slik er jo det på ebay også, ofte har man dårlig reklamasjonstid men man får ting skattefritt hvis det er under 350 kr.

 

 

Hvis det er kjent at iphone 7 har et generelt dårlig batteri (ref linken til TS i posten over), er det da selgers plikt å informere om det? Jeg er nyskjerrig på hvordan detta fungerer.

Lenke til kommentar

Opplyste du om kor gammal mobilen var? Medan elektronikken i mobilen etter kjøpsloven skal vare 5 år, er det begrensninger på batteri.

 

Det står bl.a. her: http://www.cw.no/artikkel/it-karriere/slik-dine-batteri-rettigheter 

 

Dersom kjøper kan dokumentere at batteriet er unormalt slitt og mobilen er forholdsvis ny (under to år) kan han "ha rett". 

Ikke relevant for innebygde batterier. Hvis bruker ikke kan enkelt bytte batteri selv, så er det 5 års reklamasjon hvis resten av produktet har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Heisann, jeg er litt nysgjerrig på hva loven sier her. Jeg solgte nettop en iPhone 7 på Finn.

Så kommer kjøper og mener at jeg ikke kom med noen opplysninger om dårlig batteri, og vil enten ha pengene tilbake eller 500kr på Vipps.

Etter min erfaring så hadde den lik batteritid som de andre jeg kjente med iPhone 7 (og 8).

Noen som vet hvem som har loven på sin side her?

Hva legger kjøper i «dårlig batteri»? At modellen generelt har et dårlig batteri, eller at batteriet i din telefon var svekket i forhold til en ny telefon?
Lenke til kommentar

Opplyste du om kor gammal mobilen var? 

Nei, ikke direkte, men sendte med kvittering, så det står der 

 

Hva legger kjøper i «dårlig batteri»? At modellen generelt har et dårlig batteri, eller at batteriet i din telefon var svekket i forhold til en ny telefon?

 

Fikk en melding der han sa den holdt 8 timer med lite bruk. Er jo enig i at dette er ekstremt lite  :hm: Men ingen av de jeg kjenner får den igjennom en hel dag uten å lade den underveis eller sette på flymodus.

 

Nå koster det vel 199,- å bytte batteriet hos Apple?

Ja, mente å huske at de satt ned prisen på det nå nylig  :hmm:

 

Ja jeg mener man burde informere det man vet om eller ikke, for å ungå problemer i ettertid. Kan jo være kjøperen ikke er klar over det.

Så gjør man ikke det får man da risikere reklamasjon eller krangling i ettertid.

 

Helt enig, men skrev denne annonsen litt fort og gærlig og ville påpeke den strøkne skjermen som var under skjermbeskytteren, og nevne at resten absolutt ikke var strøkent med små riper fra støvet som sniker seg inn i dekselet. Og når den ble henta så gikk liksom så fort, forventer av en eller annen grunn at folk som kjøper ting vil prøve det litt der og da  :hmm:

Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar

Det er derfor du kan kjøpe Samsung. Håper du lærer det neste gang.

 

(NB: Apple har bevist gjort batteriene dårligere for øke salget. De har selv innrømmet det!)

Da har du lest veldig feil (eller lest med Android-fanboybriller, som Android-sheeps alltid gjør).

 

Når batteriene begynner å bli dårlige (noe alle batterier blir etter en del bruk), så reduserer telefonen ytelsen på mobiltelefonen hvis du gjør noe som trekker litt prosessorkraft, og den merker at batteriet har problemer med levere nok strøm. Det er egentlig en bra ting, for alternativet er at telefonen slår seg rett av fordi den ikke får nok strøm til å utføre oppgaven den er satt til å gjøre.

 

Bedre at ting går litt saktere, enn at det ikke går i det hele tatt.

 

Dette er noe flere produsenter gjør, men Apple gjorde den feilen å ikke opplyse om det. Samsung gjør det vel ikke, tror jeg, men da slår telefonen seg av når den får for lite strøm. Så da står man der da, til man får ladet batteriet sitt igjen. Min iPhone 5s har ikke denne funksjonen (den er for gammel) og batteriet begynner å bli dårlig. Så innimellom slår den seg av om jeg starter noe som trekker litt kraft og batteriet er under 20%. Hadde vært glad for en funksjon som i et slikt tilfelle heller reduserte ytelsen litt slik at jeg fikk gjort det jeg ville.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...