Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe "ny" bruktbil, Audi A3 alternativer?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er på utkikk etter en forholdsvis ny bruktbil til alt i fra 100 til 200 tusen, min første "skikkelige" bil. Eier idag en 2005 Golf 1.6 bensin og vil fornye.

 

Jeg har sett meg ut en 2014 og 2015 Audi A3, begge med Ambition S tronic - nokså standard ustyrspakke (virker det som - hvertfall likt utstyrt på de to).

 

På kilometerstand har 2014 modellen ~24000km og 2015 har ~36000km,

første nevnte er priset til rundt 210 og sistnevnte rundt en 230.

 

Begge ligger til salgs av autorisert audiforhandler, så prisen kan nok "prutes" litt,

men lurer egentlig på om det er verdt å legge 20k i en 1 år nyere bil med 12k mer kjøring? På KVD fikk jeg opp at 2015 var det beste kjøpet, da var faktisk verdien høyere enn den ligger ute for, mens 2014 modellen var dyrere ut ifra kalkulatoren .

 

Kan nevne at 2014 er hvit og 2015 er grå / mørke grå - begge er like strøkne. Tenker kanskje at fargen også kan ha noe å si ved eventuelt salg noen år frem i tid...

 

 

Hvilken ville du gått for av de to og hvorfor?

 

 

Eventuelt:

Hvilke andre modeller burde jeg se på?

 

 

Har vært å prøvekjørt Mercedes A-klasse siden forhandleren lå rett ved, den blir uaktuell.

Også har jeg jo tenkt på BMW 1-serie men ikke fått prøvekjørt enda.

 

Er veldig lite bilkyndig selv - men Audien var meget innenfor min smak både interiør og eksteriør, finnes sikkert mange som er "kjekkere" å kjøre.

 

 

Takker på forhånd for all hjelp!

Endret av tøffeterje
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Den der var meget interessant for min del, skal se litt rundt om jeg finner her i området :)

 

Takk for innspill, sparer nok litt inn på bensin og avgifter der ja.

 

 

Den "billigste" jeg fant som var i nærmeste krets var 289k, det kan jo hende jeg tar meg råd til det, men følte jeg strakk meg nok på de rett over 200k. Takker igjen.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Golf GTE som er samme bil, bare annet chassis. Kan si at jeg er meget fornøyd. forbruket ved normal kjøring ligger 0.25 - 0.35/mil når den først trenger å bruke bensinmotor.

 

Eneste som er med dem, ihvertfall de eldre GTE (2015 - 2016 modeller) er at de ikke kan kjøre på ren eldrift "fom." -10C i utetemperatur, med mindre man ber om en softwareoppdatering fra autorisert verksted (Møller, Dahles Auto etc.). Usikker på om dette også gjelder e-Tron.

Lenke til kommentar

Kan nevne at 2014 er hvit og 2015 er grå / mørke grå - begge er like strøkne. Tenker kanskje at fargen også kan ha noe å si ved eventuelt salg noen år frem i tid...

 

 

Hvilken ville du gått for av de to og hvorfor?

 

 

 

jeg ville gått for 2015 modellen.

fordi den har den "nye" 1,2 motoren, med registerreim

den 2014 modellen har den gamle motoren med kjede, og den har VAG problemer med... styr unna

Lenke til kommentar

Jeg kjører Golf GTE som er samme bil, bare annet chassis. Kan si at jeg er meget fornøyd. forbruket ved normal kjøring ligger 0.25 - 0.35/mil når den først trenger å bruke bensinmotor.

 

Eneste som er med dem, ihvertfall de eldre GTE (2015 - 2016 modeller) er at de ikke kan kjøre på ren eldrift "fom." -10C i utetemperatur, med mindre man ber om en softwareoppdatering fra autorisert verksted (Møller, Dahles Auto etc.). Usikker på om dette også gjelder e-Tron.

 

Prøvekjørte faktisk GTE her en dag, riktig nok en 2018. Blir nok den av de to hybridene om jeg ender opp med hybrid.

Lenke til kommentar

 

Kan nevne at 2014 er hvit og 2015 er grå / mørke grå - begge er like strøkne. Tenker kanskje at fargen også kan ha noe å si ved eventuelt salg noen år frem i tid...

 

 

Hvilken ville du gått for av de to og hvorfor?

 

 

 

jeg ville gått for 2015 modellen.

fordi den har den "nye" 1,2 motoren, med registerreim

den 2014 modellen har den gamle motoren med kjede, og den har VAG problemer med... styr unna

 

 

Se der, en ting jeg ikke hadde peiling på - takker!

Lenke til kommentar

 

Kan nevne at 2014 er hvit og 2015 er grå / mørke grå - begge er like strøkne. Tenker kanskje at fargen også kan ha noe å si ved eventuelt salg noen år frem i tid...

 

 

Hvilken ville du gått for av de to og hvorfor?

 

 

 

jeg ville gått for 2015 modellen.

fordi den har den "nye" 1,2 motoren, med registerreim

den 2014 modellen har den gamle motoren med kjede, og den har VAG problemer med... styr unna

 

 

Er ingen 1.2 motor i hybridene, det er 1.4.

 

Motorkodene på de forskjellige årsmodellene er det samme. Disse motorene er ikke direkte sammenlignbare med de 1.4 som sitter i standard TSi.

 

Har ikke fått med meg noen kjedeproblemer på hybridene.

Lenke til kommentar

 

 

Kan nevne at 2014 er hvit og 2015 er grå / mørke grå - begge er like strøkne. Tenker kanskje at fargen også kan ha noe å si ved eventuelt salg noen år frem i tid...

 

 

Hvilken ville du gått for av de to og hvorfor?

 

 

 

jeg ville gått for 2015 modellen.

fordi den har den "nye" 1,2 motoren, med registerreim

den 2014 modellen har den gamle motoren med kjede, og den har VAG problemer med... styr unna

 

 

Er ingen 1.2 motor i hybridene, det er 1.4.

 

Motorkodene på de forskjellige årsmodellene er det samme. Disse motorene er ikke direkte sammenlignbare med de 1.4 som sitter i standard TSi.

 

Har ikke fått med meg noen kjedeproblemer på hybridene.

 

 

Tror han snakker om 1.2 motorene i de jeg egentlig spurte om, som er linket lenger oppe :)

Det gjaldt vel også kjede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...