Gå til innhold

Regnskap


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp startet et enkeltmannsforetak og jeg har en venn som jobber som regnskapsfører (ikke autorisert). Både jeg og han har Googlet en del rundt etter informasjon om følgende: Kan han føre mitt regnskap gratis, uten autorisasjon? Uten at dette vil være brudd på regnskapsloven? Jeg leverer selv alle papirer via Altinn.

Håper på litt hjelp fra noen kloke sjeler her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har nettopp startet et enkeltmannsforetak og jeg har en venn som jobber som regnskapsfører (ikke autorisert). Både jeg og han har Googlet en del rundt etter informasjon om følgende: Kan han føre mitt regnskap gratis, uten autorisasjon? Uten at dette vil være brudd på regnskapsloven? Jeg leverer selv alle papirer via Altinn.

 

Håper på litt hjelp fra noen kloke sjeler her.

Regnskapsførerloven § 1 første ledd lyder som følger:

§ 1.Autorisasjonsplikt for regnskapsførere

Enhver som i næring påtar seg å føre regnskap for andre, jf. § 2 første ledd, skal​1 være autorisert av Finanstilsynet​ i samsvar med denne lov.

Her er det sentrale vilkåret "i næring". Hvis din kompis gjør dette gratis som en vennetjeneste, er det ikke krav om autorisasjon. Dette følger også ganske klart av forarbeidene. Det mest praktiske eksempelet på når det ikke kreves autorisasjon er når man fører regnskap som ansatt, men også vederlagsfri regnskapsføring kan utøves uten at det kreves autorisasjon, i alle fall om det ikke skjer i stort omfang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Herr Brun skrev (På 8.2.2018 den 20.37):

Det mest praktiske eksempelet på når det ikke kreves autorisasjon er når man fører regnskap som ansatt

Vet du noe om det kan brukes som et smutthull eller finnes det noe praksis for hva som teller som en ansatt? Si at man f.eks. har en 10% ansettelse som regnskapsfører og da jobber en dag annenhver uke i snitt med å få gjort unna regnskapsføring o.l. Eller for den saks skyld, 1% ansettelse for små foretak som dette?

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Vet du noe om det kan brukes som et smutthull eller finnes det noe praksis for hva som teller som en ansatt? Si at man f.eks. har en 10% ansettelse som regnskapsfører og da jobber en dag annenhver uke i snitt med å få gjort unna regnskapsføring o.l. Eller for den saks skyld, 1% ansettelse for små foretak som dette?

Jeg vil tro finanstilsynet kan finne på å skjære gjennom i rene omgåelsessituasjoner, men jeg er ikke sikker. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 timer siden):

Vet du noe om det kan brukes som et smutthull eller finnes det noe praksis for hva som teller som en ansatt? Si at man f.eks. har en 10% ansettelse som regnskapsfører og da jobber en dag annenhver uke i snitt med å få gjort unna regnskapsføring o.l. Eller for den saks skyld, 1% ansettelse for små foretak som dette?

Er vel ikke helt uvanlig at folk har deltidsjobb med fakturering og regnskap, så lenge han er ansatt og du betaler ordinær lønn så burde dette være uproblematisk jmf hva som åpenbart er vanlig praksis ute i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...