Gå til innhold

Snart kan «loot crates» bli definert som gambling i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ingenting imot random loot drop i spill, eller å kunne velge item man vil gride til/direkte kjøpe. Men det å kjøpe seg til random drops er kynisk og regelrett gambling.men i full pris spill burde kjøp av ekstra items ikke finnes, remember when games had character unlocks for completing certain milestones? I sure do. I free to play spill gjør vel warframe/fashionframe mye rett om ikkje alt. Se jim sterlings video ang fashionframe imo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot random loot drop i spill, eller å kunne velge item man vil gride til/direkte kjøpe. Men det å kjøpe seg til random drops er kynisk og regelrett gambling.men i full pris spill burde kjøp av ekstra items ikke finnes, remember when games had character unlocks for completing certain milestones? I sure do. I free to play spill gjør vel warframe/fashionframe mye rett om ikkje alt. Se jim sterlings video ang fashionframe imo.

 

Jeg skjønner hva du sier, men "full pris" vil bare øke dersom spillselskapene ikke finner andre metoder å tjene inn pengene på. Det er faktisk ganske utrolig at prisen for spill har nesten ikke endret seg siden NES-eraen (det har faktisk blitt billigere om tar til rette for inflasjon og indie spill som koster ~200 kroner). Enten må de ha mikrotransaksjoner i form av loot boxes eller andre ting(de endrer nok bare hva som kan betales for, i dette tilfellet) eller så vil spillprisen øke, og kanskje vi ender opp med en prislapp på $100 for AAA spill, istedenfor $60.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot random loot drop i spill, eller å kunne velge item man vil gride til/direkte kjøpe. Men det å kjøpe seg til random drops er kynisk og regelrett gambling.men i full pris spill burde kjøp av ekstra items ikke finnes, remember when games had character unlocks for completing certain milestones? I sure do. I free to play spill gjør vel warframe/fashionframe mye rett om ikkje alt. Se jim sterlings video ang fashionframe imo.

 

Warframe må være et at de eneste spillene som har perfeksjonert free-to-play modellen.

 

Enig med kodama over, uten mikrotransaksjoner ville spill vært generelt dyrere. Er det ikke bevist at spill faktisk er den billigste underholdningindustrien? Hvis lootboxes blir ulovlig, så vil utviklerne sette prislapp på noe annet i spillene.

 

Dersom det skulle oppstå forbud (eller begrensninger) burde man ikke skille mellom f.eks Overwatch sine kosmetiske bokser, og CS: Global Offensive sine kasser? I det ene spillet kan man få alle gjenstandene bare man spiller det nok, og det er ikke mulig å bytte gjenstandene med andre. Med CS er det bokstavelig talt bygget et helt gamblingmiljø rundt spillet. Har venner som har investert og mistet tusenvis av kroner på grunn av spillet. I Overwatch vil man alltid få noe for pengene, ihvertfall etter lootboxoppdateringen som kom ut for en stund siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har ingenting imot random loot drop i spill, eller å kunne velge item man vil gride til/direkte kjøpe. Men det å kjøpe seg til random drops er kynisk og regelrett gambling.men i full pris spill burde kjøp av ekstra items ikke finnes, remember when games had character unlocks for completing certain milestones? I sure do. I free to play spill gjør vel warframe/fashionframe mye rett om ikkje alt. Se jim sterlings video ang fashionframe imo.

 

Warframe må være et at de eneste spillene som har perfeksjonert free-to-play modellen.

 

Enig med kodama over, uten mikrotransaksjoner ville spill vært generelt dyrere. Er det ikke bevist at spill faktisk er den billigste underholdningindustrien? Hvis lootboxes blir ulovlig, så vil utviklerne sette prislapp på noe annet i spillene.

 

Dersom det skulle oppstå forbud (eller begrensninger) burde man ikke skille mellom f.eks Overwatch sine kosmetiske bokser, og CS: Global Offensive sine kasser? I det ene spillet kan man få alle gjenstandene bare man spiller det nok, og det er ikke mulig å bytte gjenstandene med andre. Med CS er det bokstavelig talt bygget et helt gamblingmiljø rundt spillet. Har venner som har investert og mistet tusenvis av kroner på grunn av spillet. I Overwatch vil man alltid få noe for pengene, ihvertfall etter lootboxoppdateringen som kom ut for en stund siden.

 

Hva er det du sier? uten mikrotransaksjoner ville spill vært generelt dyrere? Se på playstation 1.2.3 spill uten mikrotransaksjoner og samme pris på spill :) hørte ingen klage den tiden. "åh jammen det har blitt dyrere og lage spill" Nope, det er AAA utviklere som BRUKER mer penger på ansatte, kjente voice actors osv. Noe jeg ikke bryr meg om, så da skal jeg betale mer for spillene fordi dem gjør dumme valg? ooook

 

 

Det er AAA industrien (host EA) som kom med "åh det er så billig for spill nå, så derfor er det lootboxes i spill" Dem prøver sååå hardt for å beholde lootboxes i spillene sine fordi dem tjener SYKT mye på det. Det var forresten en investor dude fra EA games som kom med denne kommentaren fordi han ikke fikk penga sine fra lootboxes i Star Wars Battlefront 2.

 

 

Og visst AAA industrien vil jeg skal betale mer for spille, kan dem i alle fall slutte release uferdig spill (ser på deg Mass Effect Andromeda)

 

 

avslutter med Jim Sterling

 

https://www.youtube.com/watch?v=6kIPNckHDN8

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har ingenting imot random loot drop i spill, eller å kunne velge item man vil gride til/direkte kjøpe. Men det å kjøpe seg til random drops er kynisk og regelrett gambling.men i full pris spill burde kjøp av ekstra items ikke finnes, remember when games had character unlocks for completing certain milestones? I sure do. I free to play spill gjør vel warframe/fashionframe mye rett om ikkje alt. Se jim sterlings video ang fashionframe imo.

 

Jeg skjønner hva du sier, men "full pris" vil bare øke dersom spillselskapene ikke finner andre metoder å tjene inn pengene på. Det er faktisk ganske utrolig at prisen for spill har nesten ikke endret seg siden NES-eraen (det har faktisk blitt billigere om tar til rette for inflasjon og indie spill som koster ~200 kroner). Enten må de ha mikrotransaksjoner i form av loot boxes eller andre ting(de endrer nok bare hva som kan betales for, i dette tilfellet) eller så vil spillprisen øke, og kanskje vi ender opp med en prislapp på $100 for AAA spill, istedenfor $60.

Volum? Tror du det har vært stabilt?

Lenke til kommentar

De fleste AAA koster $100, du får nesten ikke komplette AAA spill til $60 i dag.

 

Spill A koster 60 dollar i 2004 de selger 1 million kopier.

Spill B koster mye mer å lage men selge 15 millioner kopier.

AAA utgivere ville tjent bøtter og spann uten micro transaksjoner. Men de er ikke fornøyde med bøtter og spann. De vil ha ALLE BØTTER OG SPANN I HELE VERDEN!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett at jeg skulle lage et spill før.

Jeg kunne fått til et studio på ca 20 personer.

Vi trengte mindre betalt.

Av konkurrenter hadde vi et spill som kom ut for to år siden.

Vi lager et lite spill, som tar 2-3 timer å spille gjennom.

Reklame får vi så og si gratis, da magasinene bare har et fåtall spill å velge mellom.

Det koster ikke noe for platene, ikke har vi stemmeskuespillere eller noe annet slikt heller...

Vi selger spillet for 600 kr.

Det selger veldig bra.

Så vi lager en liten ekstra del til det, vi har allerede alt vi trengte for å gjøre det, for vi hadde ekstra ideer vi kuttet fra starten av.

Det legger til 1 time til spillet.

Vi selger denne for 300.

 

Så går vi frem noen år.

Studioet mitt har nå 200 ansatte, og vi leier bygg i flere store byer.

Vi har måttet kjøpe helt nytt utstyr for å kunne animere karakterer på en realistisk måte.

Vi har leid flere servere for å holde liv i en mp del.

Vi får 10 nye konkurrenter per uke.

Vi må betale store summer for å få reklame, skuespillere, etc.

Om vi gjør en eneste liten feil så blir vi latterliggjort. Hele studio blir stengt.

Så vi bruker all vår kraft.

Vi selger spillet for 600, slik har det alltid vært.

Vi må bare håpe at folk kjøper det over et annet, ellers tjener vi ikke noe.

Vi må stadig lage nye pakker til spillet. Det koster oss mindre enn å begynne på nytt.

Vi kan selge hver pakke for 150.

 

Så noen år til.

Vi kan nå lage like gode spill, og holde liv i dem, for folk donerer penger til oss.

Ikke direkte. De får kosmetiske ting i spillene våre.

Men det lar oss holde spillet gående.

Vi kan selge spillene for 600 uten å tvile.

Vi trenger ikke lage pakker som må selges.

Vi har mye bedre kontroll.

Vi kan konkurrere bedre.

 

Så noen år inn i fremtiden.

Vi har måttet legge ned det meste av eldre spill.

Betale tilbake penger, og bruke en haug på advokater.

Spillene våre ble forbudt i de fleste land hvor vi hadde kunder.

Vi har ikke lengre råd til skuespillere, moderne grafikk, etc.

Vi må øke prisene på spillene for å tjene noe.

 

Noen år deretter.

Spillbransjen er ikke lengre noe vi kan leve på.

Alle store firma går vekk fra den.

Det blir et stort firma som eier alt.

Noen få hobby programmerere lager et og annet spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det du sier? uten mikrotransaksjoner ville spill vært generelt dyrere? Se på playstation 1.2.3 spill uten mikrotransaksjoner og samme pris på spill :) hørte ingen klage den tiden. "åh jammen det har blitt dyrere og lage spill" Nope, det er AAA utviklere som BRUKER mer penger på ansatte, kjente voice actors osv. Noe jeg ikke bryr meg om, så da skal jeg betale mer for spillene fordi dem gjør dumme valg? ooook

Det er AAA industrien (host EA) som kom med "åh det er så billig for spill nå, så derfor er det lootboxes i spill" Dem prøver sååå hardt for å beholde lootboxes i spillene sine fordi dem tjener SYKT mye på det. Det var forresten en investor dude fra EA games som kom med denne kommentaren fordi han ikke fikk penga sine fra lootboxes i Star Wars Battlefront 2.

Og visst AAA industrien vil jeg skal betale mer for spille, kan dem i alle fall slutte release uferdig spill (ser på deg Mass Effect Andromeda)

avslutter med Jim Sterlinghttps://www.youtube.com/watch?v=6kIPNckHDN8

Var ikke det jeg sa. :)

Blir ikke relevant å trekke frem Playstation 1-3 da industrien er såpass annerledes i dag i forhold til hvordan det var på den tiden. Det er akkurat på grunn av AAA-industrien sin grådighet at spill hadde vært dyrere uten mikrotransaksjoner. De kommer alltid til å prøve å tjene mest mulig penger. Se for deg å betale 500 kr for Overwatch, også får du bare halvparten av karakterene inkludert. Resten må du betale for. Kosmetiske gjenstander hadde bare vært tilgjengelig gjennom kjøp med ekte gjenstander, fordi lootboxes ikke var lov. Kanskje du hadde måttet betale for å få tilgang til nye kart og nye spillmoduser.

 

Åh, herregud. Electronic Arts. Det er vanskelig å sammenligne dem med noen andre spillselskaper, de er jo på et helt eget nivå når det gjelder egoisme og gjerrighet. Skammer meg litt over å ha brukt så mye penger spillene deres. Sims 4 er garantert det mest overprisede spillet noensinne.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ingenting imot random loot drop i spill, eller å kunne velge item man vil gride til/direkte kjøpe. Men det å kjøpe seg til random drops er kynisk og regelrett gambling.men i full pris spill burde kjøp av ekstra items ikke finnes, remember when games had character unlocks for completing certain milestones? I sure do. I free to play spill gjør vel warframe/fashionframe mye rett om ikkje alt. Se jim sterlings video ang fashionframe imo.

 

Jeg skjønner hva du sier, men "full pris" vil bare øke dersom spillselskapene ikke finner andre metoder å tjene inn pengene på. Det er faktisk ganske utrolig at prisen for spill har nesten ikke endret seg siden NES-eraen (det har faktisk blitt billigere om tar til rette for inflasjon og indie spill som koster ~200 kroner). Enten må de ha mikrotransaksjoner i form av loot boxes eller andre ting(de endrer nok bare hva som kan betales for, i dette tilfellet) eller så vil spillprisen øke, og kanskje vi ender opp med en prislapp på $100 for AAA spill, istedenfor $60.

Da får de øke prisene. Det er å foretrekke fremfor "mikro"transaksjoner og lootbokser. Det har en kostnad å designe spill rundt mikrotransaksjoner og for min del synes jeg det ødelegger hele spillet. Spesielt gjelder dette historiedrevne spill.

Lenke til kommentar

Da får de øke prisene. Det er å foretrekke fremfor "mikro"transaksjoner og lootbokser. Det har en kostnad å designe spill rundt mikrotransaksjoner og for min del synes jeg det ødelegger hele spillet. Spesielt gjelder dette historiedrevne spill.

 

Hvordan ødelegger det spillet om du kan kjøpe en kjole til en karakter?

Lenke til kommentar

Pay2win i spill er god nok grunn til at eg ikkje bidreg med ei einaste krone. Lootboxes man må betale for utan å vite kva di innehelde er samma dritten i ny innpakning.

 

Spill der man bare kan kjøpe skins som ikkje påvirker spillet kan eg godta, men litt mas er nok til å skape dårlige vibber.

 

Vi har alle forbrukermakt til å sjølv bestemme kva eit spill er verdt og kva som er riktig pris. For meg er ingen spill verdt meir enn maks 500 kr.

Lenke til kommentar

 

Vi har alle forbrukermakt til å sjølv bestemme kva eit spill er verdt og kva som er riktig pris. For meg er ingen spill verdt meir enn maks 500 kr.

 

Da må du nok forberede deg på å gå uten spill i fremtiden.
Hvilken alternativ virkelighet kjøper du spill i? Jeg kan ikke huske sist jeg kjøpte et spill til over 500 kroner, og har for lengst fått en større backlog enn jeg har tid til.

 

Det er ikke slik at spill må koste mer i dag enn før. Tvert imot er spill som regel billigere, også de uten mikrotransaksjoner, fordi konkurransen er større. Husker godt hvor dyrt det var spill til f.eks Nintendo 64. Selv uten å ta høyde for inflasjon var det dyrt. Mario 64 kostet 700-800 kroner. I dagens verdi over 900 kroner...

Lenke til kommentar

Hvilken alternativ virkelighet kjøper du spill i? Jeg kan ikke huske sist jeg kjøpte et spill til over 500 kroner, og har for lengst fått en større backlog enn jeg har tid til.

 

Det er ikke slik at spill må koste mer i dag enn før. Tvert imot er spill som regel billigere, også de uten mikrotransaksjoner, fordi konkurransen er større. Husker godt hvor dyrt det var spill til f.eks Nintendo 64. Selv uten å ta høyde for inflasjon var det dyrt. Mario 64 kostet 700-800 kroner. I dagens verdi over 900 kroner...

 

Nå skrev jeg meget bestemt i fremtiden...

Om de må fjerne alt de kan tjene penger på, så må de få penger fra en annen kilde. Det blir da prisen på selve spillet.

Flere større firma vil ikke orke dette, så konkurransen kommer til å gå ned.

For ikke å snakke om alle studio som går under pga prisen på å legge ned tidligere spill som nå blir ulovlige.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

 

Hvilken alternativ virkelighet kjøper du spill i? Jeg kan ikke huske sist jeg kjøpte et spill til over 500 kroner, og har for lengst fått en større backlog enn jeg har tid til.

 

Det er ikke slik at spill må koste mer i dag enn før. Tvert imot er spill som regel billigere, også de uten mikrotransaksjoner, fordi konkurransen er større. Husker godt hvor dyrt det var spill til f.eks Nintendo 64. Selv uten å ta høyde for inflasjon var det dyrt. Mario 64 kostet 700-800 kroner. I dagens verdi over 900 kroner...

 

Nå skrev jeg meget bestemt i fremtiden...

Om de må fjerne alt de kan tjene penger på, så må de få penger fra en annen kilde. Det blir da prisen på selve spillet.

Flere større firma vil ikke orke dette, så konkurransen kommer til å gå ned.

For ikke å snakke om alle studio som går under pga prisen på å legge ned tidligere spill som nå blir ulovlige.

Synsing, uten noe fot i virkeligheten. Volum har aldri vært større. Hvis de lager et bra spill, vil de overleve.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...