Gå til innhold

Dette er nyhetene i vårens store Windows 10-oppdatering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har forstått det så har MS også implementert PWA støtte i UWP plattformen slik at disse web appene kan lastes ned og kjøres fra store med native kode. Om denne metoden velges så kan disse appene få tilgang til live tiles, notifications osv.

 

Dette kan vise seg å bli en stor fordel for MS og MS Store når det kommer til apptilgjengelighet på plattformen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Onedrive, Google drive osv gjør dette overflødig

 

Snakker du om Timeline, Fluent design eller Nearby Share?

Antar du snakker om Nearby Share. Jeg synes dette er langt fra overflødig.

I flere use-cases jeg har på jobb hvor jeg må overføre filer fra PC til Mobil, og motsatt. Store videofiler og slikt ønsker jeg ikke å laste opp i en skytjeneste, for å så laste ned igjen til den andre enheter, og ikke for å snakke om hastigheten er avhengig av kapasiteten på internettlinjen.

Det er også bedriftshemmeligheter som ikke skal forlate bygget.

 

Frem til nå har ShareIT (som dessverre har blitt bloatware nå, etter min mening) og Filedrop løst problemet jeg har.

 

Jeg ønsker Nearby Share velkommen, selv om det kanskje kun gjelder mellom Windows datamaskiner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Onedrive, Google drive osv gjør dette overflødig

Tildels, men ikke helt. For det første må man da synke over nett, og med eksempelvis en video av litt størrelse samt en opplastingshastighet på 700kbps så går prosessen tregere enn man ønsker.

 

Det er flere andre tilfeller jeg kan se for meg at man får et umiddelbart behov for overføring som ikke behøver at man lagrer noe i OneDrive etc. 4G nett har databegrensinger.

 

Jeg vet ikke om Nearby Share støtter det, men om man kan overfør til en enhet som ikke er din egen så er også det en fordel. Man slipper da å laste opp til OneDrive etc. og dele.

 

Edit: Ser Zeav kom meg i forkjøpet :p

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Muligheten for å faktisk kunne velge, per app og legacy applikasjon hvorvidt den skal benytte integrert eller dedikert skjermkort er noe jeg har ønsket lenge.

 

På min stasjonære så kjører jeg skjerm #1 på GTX 1080 Ti og skjerm #2 på Intel UHD 630. Grunnen er at jeg har to skjermer som støtter G-Sync og de har forskjellig Hz og det har skapt en bunke med funky problemstillinger og det er ingen måte for meg å deaktivere G-Sync på en av skjermene. Ved å koble skjerm #2 til det integrerte skjermkortet så eliminerer jeg G-Sync problematikken.

 

Men endel applikasjoner, deriblant Google Chrome insisterer jo på å kjøre alt av maskinvareakselrelasjon mot NVIDIA kortet fremfor Intel kortet selv om Intel QuickSync jo egentlig gjør en like bra jobb som NVENC og når jeg sitter å spille på skjerm #1 så vil jeg helst at videoavspilling osv på skjerm #2 benytter seg av Intel kortet som ikke gjør noe som helst og kan ta for seg den jobben like bra som NVIDIa kortet som samtidig står å renderer spillet jeg spiller.

Lenke til kommentar

Fører dette til at man mister internett mens man overfører? Kan være upraktisk det også. Kanskje ikke på Dual Band nettverkskort?

I min erfaring klarer maskinene å forhandle om å dele bruken av nettverkskortet, slik at man i verste fall vil få noe nedsatt ytelse i perioden man overfører. Kanskje noe alá annehver pakke internett, pakke share? Med mindre du metter linja tviler jeg de fleste vil merke noe til det.

Endret av Zhylo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sitter på en laptop som suger, så jeg hadde foretrukket at Microsoft trakk den dårlige Spectre/Meltdown oppdateringen sin ut av maskinen min, og laget en bedre utgave. Maskinen er blitt sirupstreg..  :hm:

Viktigere enn dette design og funksjonalitetshysteriet..

Lenke til kommentar

Det er bare å deaktivere det selv det;

 

https://support.microsoft.com/en-hk/help/4073119/protect-against-speculative-execution-side-channel-vulnerabilities-in

 

 

EDIT:

 

 

 

 

To disable the fix *

reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management" /v FeatureSettingsOverride /t REG_DWORD /d 3 /f

reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management" /v FeatureSettingsOverrideMask /t REG_DWORD /d 3 /f

Restart the computer for the changes to take effect.

 

To disable Variant 2: CVE 2017-5715"Branch Target Injection":

reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management" /v FeatureSettingsOverride /t REG_DWORD /d 1 /f

reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management" /v FeatureSettingsOverrideMask /t REG_DWORD /d 3 /f

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Muligheten for å faktisk kunne velge, per app og legacy applikasjon hvorvidt den skal benytte integrert eller dedikert skjermkort er noe jeg har ønsket lenge.

 

På min stasjonære så kjører jeg skjerm #1 på GTX 1080 Ti og skjerm #2 på Intel UHD 630. Grunnen er at jeg har to skjermer som støtter G-Sync og de har forskjellig Hz og det har skapt en bunke med funky problemstillinger og det er ingen måte for meg å deaktivere G-Sync på en av skjermene. Ved å koble skjerm #2 til det integrerte skjermkortet så eliminerer jeg G-Sync problematikken.

 

Men endel applikasjoner, deriblant Google Chrome insisterer jo på å kjøre alt av maskinvareakselrelasjon mot NVIDIA kortet fremfor Intel kortet selv om Intel QuickSync jo egentlig gjør en like bra jobb som NVENC og når jeg sitter å spille på skjerm #1 så vil jeg helst at videoavspilling osv på skjerm #2 benytter seg av Intel kortet som ikke gjør noe som helst og kan ta for seg den jobben like bra som NVIDIa kortet som samtidig står å renderer spillet jeg spiller.

 

Kjør HDMI på den ene skjermen, så slipper du det problemet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det vil være så mange begrensninger med Timeline at funksjonen i praksis vil være ubrukelig utenfor bedriftens interne Office og Onedrive og selvsagt forutsatt at man er pålogget Edge. Pr i dag klarer aldri min personlige Office 365 å holde rede på siste brukte filer på tvers av enheter. Sist brukte Excel på PC er ulik siste brukte Excel på mobil osv. Chrome har også blitt mye dårligere til å huske meg etter at jeg fikk to ulike identer. Generelt virker det som om sikkerhet og brukervennlighet desverre kjemper mot hverandre konstant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...