Gå til innhold

800 Kcal brent på en times styrketrening ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er feil. Avhengig av intensitet og type øvingar forbrenn du kanskje 100-400 kcal per time med styrketrening. Skal du forbrenne opp i 4-500 kcal må det vere snakk om tung styrketrening som får pulsen opp eller store mengder push-ups, knebøy, utfall eller liknande, der du driv på heile timen.

 

Styrketrening av skuldre brukar ikkje dei største musklane, så det er kanskje rundt 100-200 kcal.

 

Har du forresten ein heil time med trening av kun skuldre?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Et lite regnestykke (som kanskje blir feil)

 

800 kalorier er 3347.2 kilojoule

 

Ved å løfte 100kg en meter, forbrenner du 1 kilojoule.

 

For å forbrenne 800 kalorier ved kun styrketrening, ikke medregnet hva kroppen brukes på å holde seg i gang,

Må du altså løfte 100 kg, én meter, 3347 ganger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut som en heftig skulderøkt med tanke på at du hadde en gjennomsnittlig hjerterytme på 130bpm.

 

Hva betyr "skuldretrening"? At du bare løfter vekter opp og ned? Eller er det ellipsetrener med bare armene?

 

Avhengig av intensitet og type øvingar forbrenn du kanskje 100-400 kcal per time med styrketrening. Skal du forbrenne opp i 4-500 kcal må det vere snakk om tung styrketrening som får pulsen opp eller store mengder push-ups, knebøy, utfall eller liknande, der du driv på heile timen.

Styrketrening av skuldre brukar ikkje dei største musklane, så det er kanskje rundt 100-200 kcal.

 

Har du forresten ein heil time med trening av kun skuldre?

Trente i en time hvor jeg starta med 40kg 5x5 overhead press, noe jeg har funnet ut at er en veldig krevende øvelse, i likhet med type øvelser som markløft og knebøy. Etter det fortsatte jeg med skulderpress med manualer 3x8 og etter dette superset med mye ekstra-øvelser som lateral raises og litt magetrening mot slutten.

Det var en ganske så tung økt, og tok i litt ekstra ettersom jeg ville få et ''bra resultat'' første gangen jeg prøvde klokka, men ble overrasket over 800 kcal, hørtes mye ut. Ellers er jeg veldig høy og 90kg, så jeg forbrenner vel litt mer enn noen på 1.75 og 70kg, tror i hvertfall det er sånn det funker. Etter å ha lest litt om styrketrening og kaloriforbrenning vil jeg tippe økta mer realistisk var mellom 300 - 500 kcal. 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Litt gammel tråd, men etter det jeg erfarer forbrenner man vel typisk en god del mindre enn hva man tror uansett hva slags aktivitet det er. Noe som kan forklare hvorfor det finnes mange som trener hardt, men fortsatt ikke er spesielt slanke. Hint: det er kostholdet som avgjør til syvende og sist, så sant du ikke trener like mye som en eliteidrettsutøver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...