Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Delt vannstamme, rørlegger regning for annen leilighet, skal jeg betale halve?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Mulig dette er feil forum, men skitt au...

 

Jeg kjøpte meg leilighet som jeg overtok i januar. Leiligheten under den jeg kjøpte ble solgt like etter, og den nye eieren begynte å pusse opp 1-2 dager etter at jeg flyttet inn, så vi hadde overtagelse noenlunde samme tid. Problemet er at han hadde noe tull med rørene, og at det rant over når jeg brukte vann og trakk ned i do, for vi har felles vannstamme.

 

Nå har tidligere eier av leiligheten under endt opp med regningen for dey, som hn mener at jeg skal være med på å betale halvparten av. Det er snakk om 2 timer med rørlegger, så "det ble ikke så dyrt". Jeg må jo bare innrømme at jeg syns det virker veldig rart at jeg skal måtte være med å betale for dette, og derfor spør jeg dere kloke hoder: er det riktig at jeg skal betale halve summen for rørlegger til leiligheten under, bare fordi vi deler vannstamme?

 

Jeg hadde tatt regningen selv om det hadde hendt hos meg, det hadde ikke slått meg en gang, at naboen skulle betalt for noe som har gått skeis hos meg. Det neste blir vel at jeg må være med å dekke evt vannskader som oppsto ?

 

Anonymous poster hash: 20e98...e4d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjelder dette et sameie eller et borettslag? Ulike lover gjelder. I et sameie er den enkelte seksjonseier ansvarlig for vedlikehold av våtrom, sluk og rør frem til fellesledningen, mens sameiet er ansvarlig for vedlikehold av felles installasjoner som rør etc. Likevel, dersom felles installasjoner får skade/vedlikeholdsbehov fordi en seksjonseier ikke har utført sitt vedlikehold, kan seksjonseier også være ansvarlig for vedlikehold av fellesledningen. H*n vil også kunne være ansvarlig for følgeskade, som vannskade etter å ha forårsaket et tett avløp.

 

Hva var årsaken til feilen? Gamle rør som hadde gått tett? En leke eller noe annet som har blitt skylt ned i WC og tettet avløpet? Dersom dette er et felles rør for deg og din nabo, og feilen ikke dekkes av sameiet/borettslaget, er det vel rimelig at dere deler på regningen, ettersom dere begge har nytte av at avløpet er i orden.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjelder dette et sameie eller et borettslag? Ulike lover gjelder. I et sameie er den enkelte seksjonseier ansvarlig for vedlikehold av våtrom, sluk og rør frem til fellesledningen, mens sameiet er ansvarlig for vedlikehold av felles installasjoner som rør etc. Likevel, dersom felles installasjoner får skade/vedlikeholdsbehov fordi en seksjonseier ikke har utført sitt vedlikehold, kan seksjonseier også være ansvarlig for vedlikehold av fellesledningen. H*n vil også kunne være ansvarlig for følgeskade, som vannskade etter å ha forårsaket et tett avløp.

 

Hva var årsaken til feilen? Gamle rør som hadde gått tett? En leke eller noe annet som har blitt skylt ned i WC og tettet avløpet? Dersom dette er et felles rør for deg og din nabo, og feilen ikke dekkes av sameiet/borettslaget, er det vel rimelig at dere deler på regningen, ettersom dere begge har nytte av at avløpet er i orden.

Det er sameie.

 

Jeg har ikke peiling på hvorfor det var problemer, men leiligheten hadde stått tom i flere mnd før den ble solgt, så om det var tett, frosne rør eller lignende, så kan det ha vært sånn en stund uten at det har blitt oppdaget. Tingen er jo at jeg overtok leiligheten 2 dager før jeg flyttet inn, han begynte å pusse opp dagen etter det, så alt i alt hadde jeg eid leiligheten min i 3-4 dager når problemet ble oppdaget i den andre leiligheten.

 

Anonymous poster hash: 20e98...e4d

Lenke til kommentar

Du må få greie på hva problemet var.Å betale nå, kan gi deg goodwill senere, bare ikke la det omvendte skje (at du lar deg utnytte senere, hvis det er noe som ikke er ditt problem).

Får neppe noen goodwill fra en person som jeg ikke har noe med å gjøre til vanlig, vedkommende er ikke min nabo eller i min omgangskrets, hn har kun kommet bort til meg på gaten for å gi beskjed om at jeg skal betale for halve + hn sa det samme til min mor når hun handlet der hvor tidligere eier jobbet (noe som har ergret meg voldsomt, min mor har ingenting med dette å gjøre, og det er unødvendig å dra familiemedlem inn i dette, bare for at tidligere eier skal "spare" noen kroner).

 

Jeg har kontaktet gratis advokathjelp for å se hva som stemmer her og om jeg faktisk må betale, jeg har ikke så god råd at jeg er villig til å betale for noe som jeg ikke føler er mitt ansvar og som er urimelig.

 

Anonymous poster hash: 20e98...e4d

Lenke til kommentar

Når du overtok er ikke vesentlig. Eierseksjonslovens § 32, siste ledd, gir deg plikt til å utføre vedlikehold som skulle vært gjort av tidligere seksjonseier. Uansett, sjekk først med sameiets styre om dette dekkes av sameiet.

Hvorfor er det automatisk min seksjon som ikke har gjort tilfredsstillende vedlikehold? Leiligheten som hadde problemet sto tom i månedsvis før den ble solgt og dette har garantert oppstått lenge før jeg overtok. Og det har ikke vært noe problem i min seksjon. Jeg kan ikke akkurat gå inn å utføre vedlikehold etc hos naboen.

 

Sameie dekket garantert ikke noe her.

 

Anonymous poster hash: 20e98...e4d

Lenke til kommentar

Problemet er (...) at det rant over (hos naboen under) når jeg brukte vann og trakk ned i do, for vi har felles vannstamme.

Saken er altså at ditt vann havner i naboen under sitt klosett (eller opp av gulvsluk?) når du skyller ned, fordi det felles avløpsrøret fra begge dere to og videre ut/ned er (eller var, før rørleggerbesøket...) mer eller mindre tett, og ikke svelger unna fort nok. Her vil jeg nok si meg enig i at du har ansvar for halvparten (om det kun er dere to som deler det tette røret) av vedlikeholdskostnaden.

 

det har ikke vært noe problem i min seksjon.

Ettersom du bor øverst, så er jo ikke det så rart, så lenge naboen under ikke står under vann... Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Problemet er (...) at det rant over (hos naboen under) når jeg brukte vann og trakk ned i do, for vi har felles vannstamme.

Saken er altså at ditt vann havner i naboen under sitt klosett (eller opp av gulvsluk?) når du skyller ned, fordi det felles avløpsrøret fra begge dere to og videre ut/ned er (eller var, før rørleggerbesøket...) mer eller mindre tett, og ikke svelger unna fort nok. Her vil jeg nok si meg enig i at du har ansvar for halvparten (om det kun er dere to som deler det tette røret) av vedlikeholdskostnaden. 

det har ikke vært noe problem i min seksjon.

Ettersom du bor øverst, så er jo ikke det så rart, så lenge naboen under ikke står under vann...

Jeg vet ikke, han kom på døren og sa han måtte ha rørlegger på besøk, og at jeg ikke burde bruke vannet mer enn nødvendig, han sa ingenting om hva som var galt eller hvor vannet kom fra, jeg fikk bare inntrykk av at det var vann som rant utover (ikke fra avløp) og at det kom mer vann utover hos han når jeg skrudde på kranen hos meg.

 

Det er til og med mitt ansvar når han overtok leiligheten sin før meg? Han skal heller ikke betale, den forrige eieren endte med hans del av regningen siden problemet må ha oppstått før han overtok. Og jeg overtok min leilighet 2 dager før han begynte med oppussing hos seg, så jeg klarer ikke helt å se hvorfor det er jeg (og f.eks ikke tidligere eier av min seksjon, siden problemet må ha oppstått før jeg sto som eier) som skal betale i så fall.

 

Jeg sendte saken som spørsmål til advokat og de mente jeg ikke skulle betale for dette, med ref. til eierseksjonsloven paragraf 29 og 32 (om jeg husker rett).

 

Anonymous poster hash: 20e98...e4d

Lenke til kommentar

Det virker rart da. Siden blokkeringen ligger i en felles del av vannløsningen, så virker det da fornuftig å dele regningen. Du får evt prøve å få tidligere eier til å betale tilbake i ettertid.

 

Dette pga at kloakk er en felles del av huset,på lik linje med taket. Når taket lekker, så er det vel en felles kostnad, selv om bare øverste etasjen får vann i hodet?

 

Eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er til og med mitt ansvar når han overtok leiligheten sin før meg? Han skal heller ikke betale, den forrige eieren endte med hans del av regningen siden problemet må ha oppstått før han overtok. Og jeg overtok min leilighet 2 dager før han begynte med oppussing hos seg, så jeg klarer ikke helt å se hvorfor det er jeg (og f.eks ikke tidligere eier av min seksjon, siden problemet må ha oppstått før jeg sto som eier) som skal betale i så fall.

Eierseksjonslovens § 32, siste ledd, sier at er dette ditt ansvar selv om skaden oppstod før du overtok. Du må ev. rette ditt krav til din selger. Videre sier eierseksjonslovens § 33, 2. ledd, at er det sameiet som har ansvaret for felles avløp, men § 34, 1. ledd, sier at seksjonseier er ansvarlig dersom dette skyldes mangelfullt vedlikehold fra hans side. Eksempel: Dersom årsaken til feilen er at noen i din seksjon (enten før eller etter du overtok) har kastet for eksempel en gjenstand i toalettet og skylt ned, og at denne gir problemer med felles avløp, er ansvaret ditt. Dersom feilen skyldes konstruksjon eller slitasje ved elde, vil sameiet ha ansvaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eierseksjonsloven 2017 §§ 34 til og med 37 gjelder ikke for handlinger eller unnlatelser som skjedde før loven trådte i kraft 1. januar 2018, se lovens § 67 åttende ledd. Eierseksjonsloven 2017 § 32 siste ledd sier ikke at "dette er ditt ansvar selv om skaden oppsto før du overtok". Plikten til å utføre vedlikehold overføres til ny eier, men det er ikke det samme som at konsekvensene av mangelfullt utført vedlikehold overføres.

 

 

Seksjonseiers plikt til å vedlikeholde sluk og avløpsrør går fra din leilighet og til felles ledning, jf. eierseksjonsloven § 32 fjerde ledd. Felles ledning er sameiets vedlikeholdsansvar, jf. eierseksjonsloven § 33 annet ledd. Disse bestemmelsene er like i ny og gammel lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...