Gå til innhold

Hvor er Telenor bedre enn Telia?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

En negativ ting jeg kom på etter at vi byttet ifra Phonero (Telenornett), til Telenor var at det kom merkbart mere telefonselgere som skulle ha ditt og datt. Ser ut som jeg fikk stoppet det meste via Brønnøysund registeret, men fortsatt mye telefoner med spørreundersøkelser. Hadde nesten ikke noe slikt via Phonero, men kom det mye rett etter overgangen.

Det er nok mer en issue med firmaet du jobber hos enn operatørens feil. Selgere går etter telefonlister via brønnøysundregisteret når de ringer firmakunder og privatkunder. Privatkunder har rettigheter mot sånt, det har ikke firmakunder! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En negativ ting jeg kom på etter at vi byttet ifra Phonero (Telenornett), til Telenor var at det kom merkbart mere telefonselgere som skulle ha ditt og datt. Ser ut som jeg fikk stoppet det meste via Brønnøysund registeret, men fortsatt mye telefoner med spørreundersøkelser. Hadde nesten ikke noe slikt via Phonero, men kom det mye rett etter overgangen.

Det er nok mer en issue med firmaet du jobber hos enn operatørens feil. Selgere går etter telefonlister via brønnøysundregisteret når de ringer firmakunder og privatkunder. Privatkunder har rettigheter mot sånt, det har ikke firmakunder! :)

 

 

Hvorfor startet det da når firmaet byttet operatør, og ikke før?

Lenke til kommentar

 

 

En negativ ting jeg kom på etter at vi byttet ifra Phonero (Telenornett), til Telenor var at det kom merkbart mere telefonselgere som skulle ha ditt og datt. Ser ut som jeg fikk stoppet det meste via Brønnøysund registeret, men fortsatt mye telefoner med spørreundersøkelser. Hadde nesten ikke noe slikt via Phonero, men kom det mye rett etter overgangen.

Det er nok mer en issue med firmaet du jobber hos enn operatørens feil. Selgere går etter telefonlister via brønnøysundregisteret når de ringer firmakunder og privatkunder. Privatkunder har rettigheter mot sånt, det har ikke firmakunder! :)

 

 

Hvorfor startet det da når firmaet byttet operatør, og ikke før?

 

Firmaet "glemte\mistet" noen reservasjoner?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

https://www.insidetelecom.no/artikler/brut-2-0-nettet-som-ikke-ma-feile/137159

Usikker på de har 40 GPON gigabit mellom land, og 10 gigabit GPON mot kunder (Siste fordelingen?). Før var det 4 gigabit (GPON) eller lavere tror jeg.

 

Broadnet har vel flere 10 gigabit P2P fiber tror jeg?

 

Telenors dekning er litt bedre enn telias i Østfold, Telia har bedre utendørsdekning, men telenor har bedre innendørsdekning i betongbygg.

Hvor er kildene på det? Dine meninger? For eneste telenor kan gjøre der å ha flere lave 800 mhz bånd en å gå for høye frekvenser 1800\2100 med dårlig rekkevidde, er vel heller det som går på, derfor er telenor dårlig på hastighet men god på rekkevidde tror jeg.

For ordensskyld så er ikke BRUT basert på GPON, det er en aksessteknologi, har lavere BW og egner seg ikke for transportnett.

BRUT består av en kombinasjon av WDM og svart-fiber.

Endret av MontBlanc
Lenke til kommentar

For ordensskyld så er ikke BRUT basert på GPON, det er en aksessteknologi, har lavere BW og egner seg ikke for transportnett.

BRUT består av en kombinasjon av WDM og svart-fiber.

Men problemet er vel ofte det kun er fiber kanskje på et sted, blir fiberen brutt merkes det i høyere ping eller dårligere hastighet.

Har vært skandaler der en fiber har blitt brutt på et sted og hel by mister internett.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8lgelengdemultipleksing

https://www.ranablad.no/nyheter/fiberbrudd-etter-fergehavari/s/1-63-7245735

Lenke til kommentar

I 2009 jobbet jeg for Tele2 ADSL. På senvåren hadde vi en issue med at en gravemaskin oppi gokk mellom hordaland, rogaland og et tredje nærliggende fylke, gravde over en fiberkabel som slo ut uplinken til rogaland og hordaland fylke. Jeg har fortsatt mareritt om natta rundt all krediteringen og unnskyldningene jeg ga våre kunder i vest. De fleste mente at jeg personlig skulle sette meg i bilen, lete opp bruddpunktet og sveise det sammen.

 

Nedetiden varte i 12 dager...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For ordensskyld så er ikke BRUT basert på GPON, det er en aksessteknologi, har lavere BW og egner seg ikke for transportnett.BRUT består av en kombinasjon av WDM og svart-fiber.

Men problemet er vel ofte det kun er fiber kanskje på et sted, blir fiberen brutt merkes det i høyere ping eller dårligere hastighet.

Har vært skandaler der en fiber har blitt brutt på et sted og hel by mister internett.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8lgelengdemultipleksing

https://www.ranablad.no/nyheter/fiberbrudd-etter-fergehavari/s/1-63-7245735

I BRUT har vel Telenor større landsdekkende ringer (samtidig som de skal ha to uavhengige nett), deretter har de mindre regionale ringer.

 

I nettet for aggregering (fra aksess mot BRUT), er det neppe like stor bruk av ringstruktur og enkelte lokasjoner vil da henge på kun en sambandsvei. Fiber både på luft og i sjø regnes som relativt stabilt, men av og til vil man også der oppleve brudd på lag 1.

 

At omruting i BRUT fører til stor økning i latency tviler jeg på, muligens noe, men dog lite. Enkelte steder har sikkert radiolinjer som backup, med lavere BW og høyere latency enn fiber, men disse kan også ha høy kapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor lar meg si opp kontantkort på e-post, og de betaler ut restsaldoen!

Telenor og andre telenor levrandører er vanskelige, muligen de gi deg pengene tilbake, men de må både ha kopi av pass\kontonummer for de skal gjøre det. Ellers gidder de ikke. Chess\telia er ikke like vanskelige. Slik er min erfaring.

 

Telenor tjener også mye ganske store overskudd alikevell er telia raskere på mobildata. Ville sagt opp talkmore avtalen hvis det ikke var fordi telenor har bedre dekning.

Lenke til kommentar

Det er tull telenor tilbyr mobildatapakker hvis bredbåndet er nede til andre kun djuice kunder eller de som har fast avtale med telenor.

De med chess\telia eller icenet eller talkmore får ikke datapakke hvis bredbåndet er nede uansett om det er fiber\dsl eller coax.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Telenor lar meg si opp kontantkort på e-post, og de betaler ut restsaldoen!

 

Telenor og andre telenor levrandører er vanskelige, muligen de gi deg pengene tilbake, men de må både ha kopi av pass\kontonummer for de skal gjøre det. Ellers gidder de ikke. Chess\telia er ikke like vanskelige. Slik er min erfaring.

 

Telenor tjener også mye ganske store overskudd alikevell er telia raskere på mobildata. Ville sagt opp talkmore avtalen hvis det ikke var fordi telenor har bedre dekning.

Telia tilbød det av egen fri vilje, ba om mitt kontonummer oh lovet utbetaling i løpet av en uke.
Lenke til kommentar

 

Telenor tjener også mye ganske store overskudd alikevell er telia raskere på mobildata. Ville sagt opp talkmore avtalen hvis det ikke var fordi telenor har bedre dekning.

 

 

Telenor er raskere iflg. Orkla speedtest.

 

Er det overhodet NOE av det du skriver her inne som stemmer?  

Endret av Rusher
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Telenor tjener også mye ganske store overskudd alikevell er telia raskere på mobildata. Ville sagt opp talkmore avtalen hvis det ikke var fordi telenor har bedre dekning.

 

 

Telenor er raskere iflg. Orkla speedtest.

 

Er det overhodet NOE av det du skriver her inne som stemmer?  

 

 

 

Hastighet vil alltid variere etter hvor en er lokalisert og når en kjører testen.   Orkla Speedtest tror jeg du skal lese som et øyeblikksbilde.  Telenor var mer fremsynt enn Telia og bygget ut LTE nettet med 4+ teknologi med en gang.  Når Telenor satt opp en 4G sender sørget de for å ha minst 2 frekvenser på over 90% av sitene (dvs LTE800/1800, LTE 1800/2600 eller LTE800/1800/2600).  Telia gjorde ikke det samme.  De bygget ut LTE800 utenfor byer/tettsteder og LTE800/1800/2600 i forskjellige kombinasjoner i byer/tettsteder.  Dette gjorde at Telenor fikk bedre kapasitet og høyere hastigheter over store deler av landet. Dette har selvsagt hatt en innvirkning på Speedtest.

 

Men testen som Telenor refererer til (og som er linket til på deres hjemmesider) er fra perioden 1.1.17 til 30.6.17.  Nå som Telia også har bygget ut nettverket med 4G+ kapasitet over store deler av landet vil nok dette kunne endre seg.   Telenor vil være best noen steder og Telia andre steder.   Uansett så har vi i Norge flere av verdens beste mobil nettverk (Telenor og Telia).  Forskjellen mellom nettverkene tror jeg vil bli minimale de aller fleste steder for folk oppholder seg og ferdes.

Lenke til kommentar

 

 

 

Telenor tjener også mye ganske store overskudd alikevell er telia raskere på mobildata. Ville sagt opp talkmore avtalen hvis det ikke var fordi telenor har bedre dekning.

 

 

Telenor er raskere iflg. Orkla speedtest.

 

Er det overhodet NOE av det du skriver her inne som stemmer?  

 

 

 

Hastighet vil alltid variere etter hvor en er lokalisert og når en kjører testen.   Orkla Speedtest tror jeg du skal lese som et øyeblikksbilde.  Telenor var mer fremsynt enn Telia og bygget ut LTE nettet med 4+ teknologi med en gang.  Når Telenor satt opp en 4G sender sørget de for å ha minst 2 frekvenser på over 90% av sitene (dvs LTE800/1800, LTE 1800/2600 eller LTE800/1800/2600).  Telia gjorde ikke det samme.  De bygget ut LTE800 utenfor byer/tettsteder og LTE800/1800/2600 i forskjellige kombinasjoner i byer/tettsteder.  Dette gjorde at Telenor fikk bedre kapasitet og høyere hastigheter over store deler av landet. Dette har selvsagt hatt en innvirkning på Speedtest.

 

Men testen som Telenor refererer til (og som er linket til på deres hjemmesider) er fra perioden 1.1.17 til 30.6.17.  Nå som Telia også har bygget ut nettverket med 4G+ kapasitet over store deler av landet vil nok dette kunne endre seg.   Telenor vil være best noen steder og Telia andre steder.   Uansett så har vi i Norge flere av verdens beste mobil nettverk (Telenor og Telia).  Forskjellen mellom nettverkene tror jeg vil bli minimale de aller fleste steder for folk oppholder seg og ferdes.

 

Endrer fortsatt ikke det faktum at det gladgutten og trådstarter skriver er direkte feil. 

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...