Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke spilt av 4K video


Anbefalte innlegg

Jeg får ikke spilt av 4K video på min PC. Jeg har fått noen "proffe" til å se på PC'n min, og de mener den skal være mer en kraftig nok til å takle dette. Men de anbefalte at jeg formatterte PC og installerte VLC Player på nytt. Dette har jeg nå gjort, men jeg får fortsatt ikke spilt av 4K video. Det vil si, jeg får ingen feilmeldinger, men bildet på videoen henger bare mens den spilles av. Lyden virker imidlertid som er intakt. Hva er galt? Hva kan jeg gjøre? Det er snakk om en Windows 10 PC med i7 prosessor 3.40GHz, og 8 GB RAM minne. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det GoPro HERO6 det er filmet med?

Viss ja, så har jeg skjønt det slik at filmsnuttene krever Windows 10 (Som du har),
pluss en CPU tilsvarende Kaby Lake eller nyere,
dvs. at CPUen din bør være fra 2016 eller nyere.

Kilde: GoPro.com:

"HEVC is supported on Windows 10 computers using the Intel Kaby Lake (or equivalent) processor and newer."

HEVC står for High Efficiency Video Coding,
og er noe HERO6 benytter seg av når man filmer med det.

Lenke til kommentar

Hvis du kan si hva du gjorde for å fikse problemet så hadde det vært knall. Mange som spør om hjelp her og hvis du fikser det, skriver det ned og merker med beste svar så er det større muligheter for at folk slipper å spørre om det samme igjen :)

 

Skal gjøre det. Foreløpig har jeg ikke funnet ut av det, men Malmern er muligens inne på noe. Det er riktig at jeg har filmet med HERO6. Jeg skal overlate PC'n til noen som har litt mer greie på det, så håper jeg det blir en løsning. 

Lenke til kommentar

VLC er god på formatsupport men den sliter gjerne med å håndtere høy båndbredde og komplekse kodeker og er generelt kjent for å være lite effektiv selv på moderne maskiner. Dekoding er krevende for en vanlig CPU, så det er laget ulike løsninger i dedikert silikon som ligger i skjermkortene/CPU.

 

Prøv gjerne en mer effektiv avspiller som MPC-HC eller f.eks PotPlayer hvor sistnevnte er designet for å bruke aksellerator-teknologi i maskinen din.

 

https://potplayer.daum.net/

 

Alternativet er som nevnt å transcode ned til et mer håndterbart format som en last resort.

Generelt bør man ikke transcode ned ting før det er ferdig redigert for å beholde kvalitet.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode råd. Skal sjekke litt nærmere til helgen når jeg har bedre tid på meg. Men kom til å tenke på en ting... Det er nesten litt pinlig dette her..., men kan grunnen til at jeg ikke får spilt av 4K-video være fordi jeg i øyeblikket IKKE har 4K skjerm? :blush: Jeg får snart en ny 4K skjerm, men i mellomtiden bruker jeg bare en som støtter full HD...

Lenke til kommentar

Jeg installerte PotPlayer som ble anbefalt av vidor. Det fungerte helt perfekt! Problem løst!  :w00t:  Var redd at innkjøpet av GoPro skulle bli MYE dyrere enn jeg hadde tenkt, men nå ser det ut til at jeg kan fortsette med det utstyret jeg allerede har. Tusen takk til dere alle som har kommet med gode forslag! Jeg er VELDIG takknemlig!  :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...