Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Leilighet i blokk uten jording.


Anbefalte innlegg

Jeg har en leilighet i Spania, alle kontakter i stue og soverom er uten jord, bad og kjøkken har jord.

 

Det er automatsikringer.

 

Hvordan blir det enklest å få jord i alle rom? Er det nødvendig?

 

Må det strekkes nye kabler i alle rom eller finnes det enklere løsninger?

 

Hva med jordfeilautomater? Vil det gi like god sikkerhet? Trenger jeg jording med jordfeilbrytere?

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er anlegget bra i utgangspunktet og el-nettet i orden så trenger man strengt tatt ikke jording. Meeeeen det er idiotisk å ikke slenge det inn overalt når man bygger så det er merkelig at de kun har jording på bad og kjøkken, kanskje de tenker at komfyren trenger mest sikring...

 

Jording kan bare gå gjennom en egen kabel så så vidt jeg vet så er det ingen vei utenom å legge egen jordingskabel. Sikringen skal dog beskytte noe og slå ut hvis det skjer noe dritt.

 

Superikkeekspert så hvis det er helt på jordet så lærer jeg hvertfall noe nytt hvis noen kjefter litt på meg :)

Lenke til kommentar

Har du eget sikringsskap inne i leiligheten?, normalt skal du ha en jordfeilbryter der som heter interruptor eller diferencial.

Den skal være på 30mA eller mindre, tror ikke Spania bruker det samme systemet som Norge som er IT eller TT nett.

Her er det mest vanlig med TN.

Har du sjekket om du har jording på badet og kjøkkenet?.

Jeg bor også i Spania og hadde problemer med jording i sommer, måtte trekke nye kabler i hele huset og få nytt jordspyd.

Da ble det lagt egen jordkabel fra kontaktene som manglet jord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er anlegget bra i utgangspunktet og el-nettet i orden så trenger man strengt tatt ikke jording. Meeeeen det er idiotisk å ikke slenge det inn overalt når man bygger så det er merkelig at de kun har jording på bad og kjøkken, kanskje de tenker at komfyren trenger mest sikring...

 

Jording kan bare gå gjennom en egen kabel så så vidt jeg vet så er det ingen vei utenom å legge egen jordingskabel. Sikringen skal dog beskytte noe og slå ut hvis det skjer noe dritt.

 

Superikkeekspert så hvis det er helt på jordet så lærer jeg hvertfall noe nytt hvis noen kjefter litt på meg :)

Er det krav om jording overalt nå?

Før i tiden var det heller ikke vanlig med jording andre steder enn bad og kjøkken også her i Norge.

 

(Har fortsatt et par ujordete skjøteledninger liggende som jeg ikke lenger kan bruke....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...