Gå til innhold

Elbilladerne bygges ikke der behovet er størst


Anbefalte innlegg

 

 

Det som irriterer meg mest er at de på død og liv skal plassere de på bensinstasjoner, hva skal en der å gjøre liksom? Plasser de i områder hvor folk bruker deler av dagen sin, som butikker, treningssenter, bykjerne osv. Da kan folk som ikke har ladeplass hjemme la bilen lade mens de gjør produktive ting, ikke spise pølser... 

Hurtigladere passer best langs hovedveiene og andre veier, der langdistanse er mest aktuelt.

I byene holder det med normalladere.

 

Kjekt med noen hurtgladere i byene også. Kan f.eks brukes av taxier, håndverkere som hurtiglader varebilen i lunsjpausen osv. Det er mer enn nok av bruksområder.

Ja, hurtigladere i byen kan det absolutt være behov for, men det må ikke bli enten byen eller landeveien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Og utenfor langtur, altså nær hjemmet, holder det med normalladere, for de som ellers ikke kan ha det på veggen hjemme. Dersom normalladere kommer i utstrakt grad på parkeringsplasser, slik at mn kan lade i nærheten av hjemmet, så holder det med normallading.

Borcselv ikke så langt fra en parkeringsplass med normalladere, og kunne fint benyttet den, dersom jeg ikke hadde lader hjemme.

Man må ikke kjøpe pølser fordi hurtigladerne står på en bensinstasjon. Men praktisk om man må innom for andre ærender på turene som krever hurtiglading. Kjedelig med ladere som står midt på en parkeringsplass ved en butikk eller andre steder ,uten toaletter f.eks.

 

 

Hvorfor vill du ikke ha hurtigladere i bykjernen? Å legge opp 10A kurser til alle bilene i Norge er jo en håpløs ordning, og vanskelig logistikk messig sett å holde kontroll på at alle har plass. 

 

Det er helt normalt at butikker har toalett, det er faktisk ett krav ift de ansatte... 

 

Jeg fatter ikke hva dere vill på shell å gjøre, verken i bykjernen eller på langtur. Vi har åpenbart forskjellige interesser. Jeg vill iallefall heller spise ett godt måltid enn pølser. Evt få unnagjort en treningsøkt eller lignende når jeg først er på tur. Så kan dere sitte der å sture å spise pølse å kose dykk  :rofl:

Normallading er ikke kun 10A. Normalladere på 32A holder ,dersom man er en time i treningsstudio, innom det lokale kjøpesenteret eller butikkene i byen osv. Men det er altså meget sj.elden man gidder å kjøre av, og flere kilometer fra E18 på langtur, for å få ladet bilen.

Artikkelen nevner altså et enten/ eller mht hurtigladere, by vs landeveien. Og er det der, så er det langtkjørende som trenger hurtiglading, ikke lokalkjørere som kan lade hjemme, eller evt. på raske normalladere mens de er i byen i ærender, eller på jobb.

Lenke til kommentar

 

 

Normallading er ikke kun 10A. Normalladere på 32A holder ,dersom man er en time i treningsstudio, innom det lokale kjøpesenteret eller butikkene i byen osv. Men det er altså meget sj.elden man gidder å kjøre av, og flere kilometer fra E18 på langtur, for å få ladet bilen.

Artikkelen nevner altså et enten/ eller mht hurtigladere, by vs landeveien. Og er det der, så er det langtkjørende som trenger hurtiglading, ikke lokalkjørere som kan lade hjemme, eller evt. på raske normalladere mens de er i byen i ærender, eller på jobb.

 

 

Selve effekten var ikke tingen her, det var å sette opp alle punktene. Jeg mente aldri at det var enten eller, jeg mente at plasseringen av laderne ofte er idiotisk. Jeg liker ikke at det blir mer poppis å plassere de på bensinstasjon. verken i byen eller på "landet" hvor en passerer ved langkjøreing. 

 

Tror kanskje vi missforstår hverandre. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Normallading er ikke kun 10A. Normalladere på 32A holder ,dersom man er en time i treningsstudio, innom det lokale kjøpesenteret eller butikkene i byen osv. Men det er altså meget sj.elden man gidder å kjøre av, og flere kilometer fra E18 på langtur, for å få ladet bilen.

Artikkelen nevner altså et enten/ eller mht hurtigladere, by vs landeveien. Og er det der, så er det langtkjørende som trenger hurtiglading, ikke lokalkjørere som kan lade hjemme, eller evt. på raske normalladere mens de er i byen i ærender, eller på jobb.

 

 

Selve effekten var ikke tingen her, det var å sette opp alle punktene. Jeg mente aldri at det var enten eller, jeg mente at plasseringen av laderne ofte er idiotisk. Jeg liker ikke at det blir mer poppis å plassere de på bensinstasjon. verken i byen eller på "landet" hvor en passerer ved langkjøreing. 

 

Tror kanskje vi missforstår hverandre. 

Men langs E18, så eg det mest bensinstasjoner langs veiene. Det er naturlig å sette opp ladere ved fasiliteter, enten det er spisesteder, sentre osv. Men bensinstasjoner er det flest av langs de store veiene.

Går en mindre hovedfartsåre gjennom en by, er saken en annen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Normallading er ikke kun 10A. Normalladere på 32A holder ,dersom man er en time i treningsstudio, innom det lokale kjøpesenteret eller butikkene i byen osv. Men det er altså meget sj.elden man gidder å kjøre av, og flere kilometer fra E18 på langtur, for å få ladet bilen.

Artikkelen nevner altså et enten/ eller mht hurtigladere, by vs landeveien. Og er det der, så er det langtkjørende som trenger hurtiglading, ikke lokalkjørere som kan lade hjemme, eller evt. på raske normalladere mens de er i byen i ærender, eller på jobb.

Selve effekten var ikke tingen her, det var å sette opp alle punktene. Jeg mente aldri at det var enten eller, jeg mente at plasseringen av laderne ofte er idiotisk. Jeg liker ikke at det blir mer poppis å plassere de på bensinstasjon. verken i byen eller på "landet" hvor en passerer ved langkjøreing.

 

Tror kanskje vi missforstår hverandre.

Men langs E18, så eg det mest bensinstasjoner langs veiene. Det er naturlig å sette opp ladere ved fasiliteter, enten det er spisesteder, sentre osv. Men bensinstasjoner er det flest av langs de store veiene.

Går en mindre hovedfartsåre gjennom en by, er saken en annen.

Husk, det finnes en verden utenfor E18 også;)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Normallading er ikke kun 10A. Normalladere på 32A holder ,dersom man er en time i treningsstudio, innom det lokale kjøpesenteret eller butikkene i byen osv. Men det er altså meget sj.elden man gidder å kjøre av, og flere kilometer fra E18 på langtur, for å få ladet bilen.

Artikkelen nevner altså et enten/ eller mht hurtigladere, by vs landeveien. Og er det der, så er det langtkjørende som trenger hurtiglading, ikke lokalkjørere som kan lade hjemme, eller evt. på raske normalladere mens de er i byen i ærender, eller på jobb.

Selve effekten var ikke tingen her, det var å sette opp alle punktene. Jeg mente aldri at det var enten eller, jeg mente at plasseringen av laderne ofte er idiotisk. Jeg liker ikke at det blir mer poppis å plassere de på bensinstasjon. verken i byen eller på "landet" hvor en passerer ved langkjøreing.

 

Tror kanskje vi missforstår hverandre.

Men langs E18, så eg det mest bensinstasjoner langs veiene. Det er naturlig å sette opp ladere ved fasiliteter, enten det er spisesteder, sentre osv. Men bensinstasjoner er det flest av langs de store veiene.

Går en mindre hovedfartsåre gjennom en by, er saken en annen.

Husk, det finnes en verden utenfor E18 også;)

Ja, men da spørs det hva som er behovene. Uansett bør ikke og må ikke hurtiglading langs hovedfartsårene nedprioriteres opp mot lokaltrafikk, som er godt innenfor sin aksjonsradius, i forhold til lader hov som kan tas hjemme, og kan lade med normallading under besøk på kjøpesenter, trimstudio, osv.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, men da spørs det hva som er behovene. Uansett bør ikke og må ikke hurtiglading langs hovedfartsårene nedprioriteres opp mot lokaltrafikk, som er godt innenfor sin aksjonsradius, i forhold til lader hov som kan tas hjemme, og kan lade med normallading under besøk på kjøpesenter, trimstudio, osv.

 

 

Jeg har aldri sagt det skal nedprioriteres, for andre gang...

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, men da spørs det hva som er behovene. Uansett bør ikke og må ikke hurtiglading langs hovedfartsårene nedprioriteres opp mot lokaltrafikk, som er godt innenfor sin aksjonsradius, i forhold til lader hov som kan tas hjemme, og kan lade med normallading under besøk på kjøpesenter, trimstudio, osv.

 

 

Jeg har aldri sagt det skal nedprioriteres, for andre gang...

Men det gjør altså artikkelen.

Lenke til kommentar

Ellers kan de lære av Tesla og ikke bygge 1 og 1 50 kW lader, men heller sette opp en på 70 med to uttak (med CHAdeMO og CCS på hvert uttak). Køen går raskere unna ved at 2 stk får max 35 kW hver enn at 1 får max 50, mens den andre venter.

 

Veldig godt poeng! Ikke minst får man utnyttet tiden mellom der man bytter bil. Tesla laderen vil pøse ut strøm konstant dersom begge biler ikke bytter samtidig, mens en tradisjonell hurtiglader vil ha en del dødtid mellom hvert bytte.
Lenke til kommentar

 

Ellers kan de lære av Tesla og ikke bygge 1 og 1 50 kW lader, men heller sette opp en på 70 med to uttak (med CHAdeMO og CCS på hvert uttak). Køen går raskere unna ved at 2 stk får max 35 kW hver enn at 1 får max 50, mens den andre venter.

 

Veldig godt poeng! Ikke minst får man utnyttet tiden mellom der man bytter bil. Tesla laderen vil pøse ut strøm konstant dersom begge biler ikke bytter samtidig, mens en tradisjonell hurtiglader vil ha en del dødtid mellom hvert bytte.

En annen ting; de ser seg litt blinde på nok ladere mht distansen i mellom. Og den er jo kanskje bra nok for de nyere elbilene. Problemet som gjenstår er da å få nok ladere, i forhold til antallet biler, som er økende.

Det blir litt som å legge ned bensinstasjoner langs veiene, og så sette opp noe midt i byene og sentrum, dersom de virkelig vil gjøre det p det viset.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Mange ser seg blind på størrelsen på batteriet når de også burde se på ladehastigheten. Mange biler kan ikke utnytte de ladehastigheter de tilbys. Spiller ingen rolle om rekkevidden er 200km hvis man kan lade på to-tre minutter. Det er jo uansett sunt å strekke på bena hver to-tre timers kjøring. Dette anbefales jo også på lange flyreiser. Å stå litt et par ganger. Forhindrer blodpropp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...