Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Den «rolige» typen


Anbefalte innlegg

Sorry for at jeg går anonym på denne -_-

 

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette, men jeg vil bare spørre dere hva jeg burde gjøre..

Helt siden jeg har vært liten har jeg vært den gutten som ikke tør å sloss eller snakke høyt/kjefte/kjelle ut en person for noe negativt han eller hun har gjort mot meg.

Hele familien min og tidligere lærere refererer meg som den «snille», «den rolige», «pysa» osv.

Søsknene mine pleide å gi meg skylda for ting de gjorde, sa ikke noe imot, var bare helt stille eller gråt -samme med folk i klassen da de gjorde «greier», skyldte de alltid på meg.

Har alltid blitt terget på. Av skolekamerater, av søsken, av kolleger, til og med av villt fremmede.

Som nevnt ovenfor har jeg aldri vært i en «slosskamp», men har flere ganger selvfølgelig blitt banket opp av.

Vil liksom ikke kalle det for mobbing fordi jeg faktisk hadde mange venner og var godt likt av noen, nettopp på grunn av dette.

Er det sosialt akseptert å gå å terge på andre fordi man vet at de ikke kan si/gjøre noe? Mamma synes selv at det bare er morsomt, og fattern hater det. Hvis han faktisk misliker det, hvorfor oppfostret han en «pyse» da? -Tør selvfølgelig ikke å si det til han da.

Hva burde jeg gjøre?

 

Anonymous poster hash: 59d62...609

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg tenker umiddelbart angående dette med å terge på andre. Nei det er jo ikke normalt vil jeg si dersom man har en sosiale norm på seg.
Man har mennesker som er av dominant og submissive tendenser. Mange som er mer markant på det dominant kan lide av lite selvinnsikt på at man ikke er bevist på at man bruker herseteknikker. For den submissive så kan det være at man er ubevisst mer mottakelig for herseteknikker. I tillegg har du dette med kroppspråk både fra avsender og mottaker i en samtale.

Tenker at det som kan være fint er å kanskje i første omgang lese seg litt opp på disse tendensene for å sitte igjen med litt mer kunnskap. Reflekter litt og så tar du en samtale med foreldrene på at eksempelvis du opplever i denne samtalen at "dette og dette" opplever du som ubevist bruk av herseteknikker. Selv om det nødvendigvis ikke når i mål vil du uansett sitte igjen med mere kunnskaper på det. 

Et annet moment er kanskje at du trenger mengdetrening på sosiale settinger gjennom noe frivillige organisasjoner, politiske partier eller lignende. Har selv hatt nytte av dette siden jeg er introvert men har trent opp mine ekstroverte ferdigheter og bruker dem med mer trygghet i private sammenhenger.

Lenke til kommentar

Din far har antageligvis dårlig samvittighet fordi han har vært en bølle selv, og vil ikke se at du blir til en.

 

Vær glad for at du fremdeles har et godt hjerte.

 

I en skolesituasjon, når man er ung, så blir man tvunget til å holde ut med drittsekker og psykopater. Jeg mener dette er litt feil. Hvis du hadde hatt andre valg, så ville du antageligvis valgt det, der du kunne brukt dine empatiske og intellektuelle evner bedre. Så kunne søppelhodene bare jule hverandre opp på daglig basis til de ble dumme som sauer.

 

Livet er dessverre urettferdig på visse områder selv i vårt samfunn. Men spill det til din fordél. Som skrevet: Vær glad du ikke har blitt en slik selv. Og ikke bli det. Tenk om du hadde barn - du ville vært et prakteksempel på en som ikke gir etter for tyranni og psykopatiske verdier. Bygg deg selv opp mentalt, og ikke vie det en tanke til resten av livet ditt. Vær en fredsmekler og ikke en krigshisser. Det bringer så mye mer bra ting med seg.

 

Du kan ikke dømme de som har oppført seg dumt mot deg for at de ikke har lært et fnugg om personlig utvikling. Denne gaven har du medfødt, det er et talent. Det er derfor du ikke er en drittsekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvis han ikke klarer å stå opp for seg selv så vil han antagelig bli tråkket på resten av livet, dyttet nederst på rangstigen. Tror nok TS har godt av å lære seg å ikke ta imot alt av dritt.

 

Å holde kjeft er veldig greit, men jeg har selv erfart at noen ganger må man stå opp for seg selv og når jeg lærte det så fikk jeg mer respekt. I og med at jeg sjelden gadd å si ifra så ble jeg også tatt vesentlig mer seriøst når det var noe enn folk som "kjørte på" konstant.

 

At noe er en styrke kan raskt bli en svakhet eller handicap noe som er tydelig basert på hva TS skriver.

Lenke til kommentar

Du vokste opp i en dysfunksjonell familie. Mora di virker spesielt lite empatisk, og faren din har nok sitt å slite med siden han faktisk har endt opp med henne.

 

Du kan gå til psykolog for å lære å bli mer selvsikker.

 

Du bør også begynne med styrketrening slik at du føler deg mer fysisk kapabel. En større og sterkere figur vil også bidra til at andre ikke anser deg som hjelpeløs. Start gjerne også med en kamsport. Det inkluderer både mental og fysisk trening.

 

Men ikke begynn med boling...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...