Gå til innhold

Kan jeg bruke mitt oppsparte studielån som egenkapital ved kjøp av bolig?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sparer for tiden til egenkapital til bolig og avslutter en mastergrad til sommeren. Har tatt opp fullt studielån (ikke stipend) som jeg har satt inn på høyrentekonto. Dette summerer seg nå til rundt kr 500 000 som jeg tenkte å betale tilbake til sommeren.

 

Har i tillegg spart opp kr 150 000 i egenkapital.

 

Fikk nå et tips om at det er mulig å bruke studielånet som egenkapital. Altså at jeg har kr 650 000 i EK.

 

Stemmer dette? Er det noen som har erfaring med å gjøre det samme? :) 

 

Takk for eventuelle svar. 



Anonymous poster hash: 5c716...c99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, penger er penger. Du får nok bedre rente på studielånet enn om du skulle tatt opp den halve millionen i huslån, og det er flere grunner til at studielån er bedre: Skulle du bli ufør, kan gjelden reduseres eller slettes, og ved død slettes den helt. Gratis forsikring, kan man si.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg sparer for tiden til egenkapital til bolig og avslutter en mastergrad til sommeren. Har tatt opp fullt studielån (ikke stipend) som jeg har satt inn på høyrentekonto. Dette summerer seg nå til rundt kr 500 000 som jeg tenkte å betale tilbake til sommeren.

 

Har i tillegg spart opp kr 150 000 i egenkapital.

 

Fikk nå et tips om at det er mulig å bruke studielånet som egenkapital. Altså at jeg har kr 650 000 i EK.

 

Stemmer dette? Er det noen som har erfaring med å gjøre det samme? :)

 

Takk for eventuelle svar. 

 

Anonymous poster hash: 5c716...c99

 

 

Ja, du har 650,000 i EK, men du vil få 500,000 mindre i lån av banken. Du får ikke dobbelt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PR idag får man ikke låne m nn 5x årsinntekt. Har du 600.000 i året får du låne 3M. Har du alt 500 i lån minsker denne summen til 2.5M

 

Ren idioti, og det forsvinner forhåpentlig til sommeren. Det er klart at jo høyere inntekt man har, jo høyere burde multippelen være. Om man tjener 350.000 eller 1 mill. i året, så trenger man ikke ha så veldig ulikt forbruk. Det man MÅ bruke penger på kan være tilsvarende, slik at en som tjener 1 mill. i året selvsagt lettere vil kunne betjene et lån på 5 mill. enn hva en som tjener 350.000 klarer mtp et lån på 1,75 mill.

 

Selv er jeg blant de som tjener et syvsifret beløp i året, og irriterer meg over at jeg ikke får låne mer til mine finansinvesteringer (aksjer, bitcoin m.m.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

PR idag får man ikke låne m nn 5x årsinntekt. Har du 600.000 i året får du låne 3M. Har du alt 500 i lån minsker denne summen til 2.5M

 

Ren idioti, og det forsvinner forhåpentlig til sommeren. Det er klart at jo høyere inntekt man har, jo høyere burde multippelen være. Om man tjener 350.000 eller 1 mill. i året, så trenger man ikke ha så veldig ulikt forbruk. Det man MÅ bruke penger på kan være tilsvarende, slik at en som tjener 1 mill. i året selvsagt lettere vil kunne betjene et lån på 5 mill. enn hva en som tjener 350.000 klarer mtp et lån på 1,75 mill.

 

Selv er jeg blant de som tjener et syvsifret beløp i året, og irriterer meg over at jeg ikke får låne mer til mine finansinvesteringer (aksjer, bitcoin m.m.).

 

 

Må si meg uenig der. Du forutsetter at du vil ha denne høye lønnen resten av livet. Det er ikke nødvendigvis tilfellet. Minster du jobben og må over på dagpenger får du ikke i nærheten av like mye utbetalt. Og jeg vil tro det er vanskeligere for deg med så høy lønn å finne en tilsvarende stilling med samme lønn enn for noen med en mer gjennomsnittlig lønn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Må si meg uenig der. Du forutsetter at du vil ha denne høye lønnen resten av livet. Det er ikke nødvendigvis tilfellet. Minster du jobben og må over på dagpenger får du ikke i nærheten av like mye utbetalt. Og jeg vil tro det er vanskeligere for deg med så høy lønn å finne en tilsvarende stilling med samme lønn enn for noen med en mer gjennomsnittlig lønn. 

 

 

Dette. Jeg kjenner selv godt betalte oljearbeidere som hadde en utrolig sterk og sunn økonomi i årevis, men nå har strøjobber på treningssenter og lignende etter oljenedturen.

 

Er det en ting banker flest er meget opptatt av er det å redusere risikoen sin. Skal de låne ut penger vil de gjerne ha sikkerhet for det de låner ut og dette har blitt mye strengere de siste årene. Investeringer i verdipapirer og i hvert fall Bitcoin er høyrisiko spekulasjon. Selv om finanskrisen er lagt bak oss for lengst var det mange som tapte penger på spekulasjon under denne. Da burde det ikke være noen overraskelse om banken er skeptisk til å låne ut penger til nettopp spekulasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får nok bedre rente på studielånet enn om du skulle tatt opp den halve millionen i huslån, og det er flere grunner til at studielån er bedre: Skulle du bli ufør, kan gjelden reduseres eller slettes, og ved død slettes den helt. Gratis forsikring, kan man si.

Jeg har lavere rente på boliglånet enn studielånet. De andre godene er det ingenting å si på da.

Endret av rabs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du får nok bedre rente på studielånet enn om du skulle tatt opp den halve millionen i huslån, og det er flere grunner til at studielån er bedre: Skulle du bli ufør, kan gjelden reduseres eller slettes, og ved død slettes den helt. Gratis forsikring, kan man si.

Jeg har lavere rente på boliglånet enn studielånet. De andre godene er det ingenting å si på da.

 

 

De skal dog mye til(husbanken?) og i tillegg er det langt bedre vilkår hos lånekassen. En kan lett utsette betalinger, forsvinner om en dør osv.

Lenke til kommentar

 

 

Du får nok bedre rente på studielånet enn om du skulle tatt opp den halve millionen i huslån, og det er flere grunner til at studielån er bedre: Skulle du bli ufør, kan gjelden reduseres eller slettes, og ved død slettes den helt. Gratis forsikring, kan man si.

Jeg har lavere rente på boliglånet enn studielånet. De andre godene er det ingenting å si på da.

 

 

De skal dog mye til(husbanken?) og i tillegg er det langt bedre vilkår hos lånekassen. En kan lett utsette betalinger, forsvinner om en dør osv.

 

Jeg har helt standard boliglån for unge hos Nordea og har nominell rente på 1,99 %. Er du ung burde du minimum ha denne renten :)

Lenke til kommentar

Har også boliglånsrente på 1,99% (2,05% effektiv). Dette er hos Gjensidige. Renten hos Lånekassen er ikke spesielt god slik sett, men de andre fordelene som utsetting av betalinger, samt mulighet for sletting av gjeld om man kommer i situasjoner der det kan bli nødvendig å søke om, er viktige å ta med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har helt standard boliglån for unge hos Nordea og har nominell rente på 1,99 %. Er du ung burde du minimum ha denne renten :)

 

 

Tja, det er vell ikke helt normalt. Selv har jeg 1,15% eller noe slik, via husbanken. Men jeg ville heller hatt mer i lånekassen om mulig, pga vilkårene. Det er verdt å betale noen ekstra kroner i rente på, spør du meg. 

Lenke til kommentar

 

 

Du får nok bedre rente på studielånet enn om du skulle tatt opp den halve millionen i huslån, og det er flere grunner til at studielån er bedre: Skulle du bli ufør, kan gjelden reduseres eller slettes, og ved død slettes den helt. Gratis forsikring, kan man si.

Jeg har lavere rente på boliglånet enn studielånet. De andre godene er det ingenting å si på da.

 

 

De skal dog mye til(husbanken?) og i tillegg er det langt bedre vilkår hos lånekassen. En kan lett utsette betalinger, forsvinner om en dør osv.

 

2.00 hos dnb

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har helt standard boliglån for unge hos Nordea og har nominell rente på 1,99 %. Er du ung burde du minimum ha denne renten :)

 

 

Tja, det er vell ikke helt normalt. Selv har jeg 1,15% eller noe slik, via husbanken. Men jeg ville heller hatt mer i lånekassen om mulig, pga vilkårene. Det er verdt å betale noen ekstra kroner i rente på, spør du meg. 

 

1,99% er helt normalt og en god rente i det åpne markedet for boliglån. Det er visse kriterier som må oppfylles hos Husbanken, og rentene er lavere enn det som er normalt. Har selv 1,95% i Danske Bank.

 

Til trådstarter: Det er selvsagt fullt mulig. Men det er den totale lånebelastningen som avgjør hvor mye i lån du får av banken.

F.eks. bør du så langt det går prøve å oppfylle EK-kravet med oppsparte midler. Så kan du bruke studielånet til å erstatte en del av lånet du ellers ville fått hos banken. 

Endret av LordBendtner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...