Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan slutte å være "too much"


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en veldig direkte og kynisk person. Kan virke medlidenhetsløs og ER apatisk. I tillegg til dette, "tuller" jeg mye. Kommer med mye sarkastiske og unødvendige kommentarer. Er oppi 20-årene, og dette var sikkert morsomt når jeg var 14, men nå er det på tide å vokse opp.

 

Eksempler. Noen sier at noe er stygt, så kan jeg si, "likner litt på deg". Mener det selvsagt ikke, og er fullstendig unødvendig, men jeg sier det for det. Har hatt flere tilfeller hvor folk forteller meg at nå holder det, da jeg ikke klarer å stoppe med unødvendige kommentarer og bemerkninger.

 

Hadde et tilfelle hvor en 20 år eldre dame spurte meg om hvordan jeg syntes oppførselen min var dagen før. Dette syntes jeg er direkte flaut, da jeg er fullstendig klar over at jeg har oppført meg meget barnslig og veldig unødvendig. Jeg kan virke kjepphøy og arrogant med andre typer kommentarer, som at jeg tuller med at "jeg er best" og "jeg vet alt", selv om jeg er fullstendig bevisst over at jeg ikke er noe særlig bedre enn andre. Rettere sagt, jeg tror jeg vet at jeg ikke er bedre. Kanskje jeg mener jeg er bedre, innerst inne, men ikke vil godta det?

 

Til poenget. Hvordan kan man slutte å være en fullstendig idiot rundt andre mennesker?

 

Tilleggsinfo, har vært deprimert i mange år, mistenker at jeg er ganske oppmerksomhetssyk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kartlegg din personlighet og dine lidenskaper.

 

Hvilke interesser har du?

 

Hva får deg til å føle deg ydmyk?

 

Er du mest: Fysisk, intellektuell, emosjonell eller spirituell?

 

Hvilket stjernetegn er du?

 

Hvordan ser du deg selv som 70-åring?

 

Hva ville du lært dine eventuelle barn?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men om du har som mål å stort sett holde kjeft og kjenne etter, så tror jeg du kan gi uttrykk for "den du egentlig er" og ikke den første og mest rappkjefta replikken som melder seg. Prøv å "bli mer introvert" i sosiale settinger. Sosiale settinger bør ikke være en konkurranse om å være smartest, men et sted hvor vi deler vår virkelighet med hverandre. Problemet er at du ikke deler din virkelighet, men noe tillært annet. Kanskje ;)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Kartlegg din personlighet og dine lidenskaper.

Interesser. Ikke meget. Går mye i dataspill. Glad i film, bøker og naturen. Gode samtaler.

Ydmyk. Er jeg noen gang det? Hvis man tenker synonymet underdanig, blir jeg det de få gangene jeg blir ordentlig irrettesatt. Ellers er ikke beskjedenhet og ydmykhet det folk vil beskrive meg som. Er vel kanskje det jeg må lære meg, evnen til å være ydmyk.

Jeg er vel mest intellektuell. Kan være emosjonell som ethvert menneske, men rasjonell tankegang står høyest hos meg.

Er væren, selv om jeg absolutt ikke ser hvordan det har noe med saken å gjøre.

Som 70-åring sitter jeg alene i en bolig midt i sentrum, da mine barn ikke vil ha noe med meg å gjøre. Eier da så klart 5 katter og tilbringer all min tid på å kjefte på stakkarslige, unge butikkansatte. Nei, for å være seriøs: håper på å ha blitt et sunt medmenneske. Som kan se enhver og føle med andre.

Mine stakkars barn. Jeg ville lært dem å være egne, stolte mennesker, som tør å stå opp, ta litt plass og være seg selv, men samtidig ikke krysse over grensen jeg har krysset. Den gylne middelvei, ikke bli helt overkjørt, men ikke være den som kjører over.

 

 

Jeg vet ikke, men om du har som mål å stort sett holde kjeft og kjenne etter, så tror jeg du kan gi uttrykk for "den du egentlig er" og ikke den første og mest rappkjefta replikken som melder seg. Prøv å "bli mer introvert" i sosiale settinger. Sosiale settinger bør ikke være en konkurranse om å være smartest, men et sted hvor vi deler vår virkelighet med hverandre. Problemet er at du ikke deler din virkelighet, men noe tillært annet. Kanskje ;)

Men problemet her er jo hvordan man holder kjeft. Når man er rappkjefta, så snakker man jo nettopp uten å tenke først. Litt vanskelig å tenke over at man ikke burde si noe, når man har sagt 3 ting før tanken er ferdig.

Endret av fidos
Lenke til kommentar

Ta deg et år i Forsvaret. Er artig å se hvor forandret et menneske kan bli. Kjepphøye blir gjerne jekket ned og satt på jorda, og man lærer mye av seg selv som menneske og om andre.

Har egentlig alltid tenkt at jeg ikke passer inn der, det jeg har hørt er at for de mindre begavede (meg selv inkludert), er det utrolig kjedelig. Pluss, har strengt talt ikke fysikken til det, heller ikke motivasjonen til å anskaffe fysikken nødvendig.

Lenke til kommentar

 

Ta deg et år i Forsvaret. Er artig å se hvor forandret et menneske kan bli. Kjepphøye blir gjerne jekket ned og satt på jorda, og man lærer mye av seg selv som menneske og om andre.

Har egentlig alltid tenkt at jeg ikke passer inn der, det jeg har hørt er at for de mindre begavede (meg selv inkludert), er det utrolig kjedelig. Pluss, har strengt talt ikke fysikken til det, heller ikke motivasjonen til å anskaffe fysikken nødvendig.

 

 

Tullball. Det er ingen som er skreddersydd forsvaret før de kommer inn kanskje med unntak av streberne som følger en karrièrestige, men de holder man seg jo unna uansett. Å være i forsvaret er voksenopplæring, og det er sunt å komme seg bort. Fysikken kommer av seg selv. Hvis du har overlevd gym på skolen overleverer du forsvaret. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Det er helt legitimt å ville ha oppmerksomhet. Eller, ihvertfall anerkjennelse for "godt utført arbeid", enten det er en well-crafted joke eller noe sånt som at du har gått ned i vekt. Det virker som det du holder på med (som nevnt i trådstart) er destruktivt for dine relasjoner. Så hvis du vil ha oppmerksomhet som ikke går på bekostning av vennene dine, anbefaler jeg å gjøre noe positivt som du kan fortelle om. Med slikt som "jeg gikk på ski rundt sognsvann i går" og "jeg gjorde frivillig arbeid for rusmisbrukere på Berøa i helgen" får du nok flere spørsmål og hyggelig anerkjennelse. Når du selv opplever å bli sett og hørt, blir det kanskje lettere å være en bedre lytter og et bedre medmenneske for andre.

En annen ting jeg vil si, er at du fint kan beklage når du har tråkket i salaten og sagt noe stygt til folk. Det virker nå som at du har dårlig samvittighet for det, og da er en oppriktig beklagelse å foretrekke framfor et "nytt forsøk" med dårlige spøker.

Lenke til kommentar

 

skaff dame.

Ønsker jo ikke å gå inn i et forhold når jeg ikke er selvsikker og har trua på min egen personlighet. Oser ikke sexy av det, og er jo heller ingen som er interessert i det.

Jeg tuller bare med deg.

Jeg har hatt kompiser som har vært litt slik som du beskriver, og for dem har det vært en fase. Det faktum at du selv vet at du er sånn er jo knall bare det.

Greia er at det er ingen fasit på hvordan du kan legge av deg uvanen annet enn at du må prøve å ta det litt roøig å tenke deg om før du svarer folk. For du har rett, slikt ER jævla irriterende. Det er gøy i starten så bli man lei.

 

Men you can do it!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...