Gå til innhold

Oppkjøring Klasse B Lillestrøm


Inayat

Anbefalte innlegg

Hei til alle dere som skal ha oppkjøring på Lillestrøm biltilsynet. Jeg hadde oppkjøring igår 01.02.17 og bestod på første forsøk. Men jeg kan fortelle dere at jeg var ganske nervøs før selve dagen og under prøven! Jeg hadde prøvd å forberede meg ved å blandt annet lete etter tips på sider som dette. Jeg fant noe, men tenkte at det ikke skadet å fortelle om min opplevelse av det hele.

 

Dagen startet med en dobbeltime med kjørelæreren. Der fikk jeg øvd meg på ting jeg ikke var helt sikker på og samtidig fikk jeg svar på spm jeg hadde. Jeg prøvde å få en god oversikt over bilen generelt slik at jeg var godt forberedt på å svare på den første delen av førerprøven (sikkerhetskontrollen). Øvde også på å rygge og parkere. Dette er noe de fleste av oss nybegynnere sliter med, så veldig greit å øvd en del på det da du garantert må gjøre dette iløpet av førerprøven.

 

Også til selve prøven; man starter ved å stå inne på biltilsynet og vente på at navnet ditt blir ropt opp av den sensoren som skal kjøre med deg. Jeg fikk forøvrig en veldig hyggelig sensor som var rolig og tålmodig, men mer om det senere. Så gikk vi til bilen og satte oss inn. Kjørelæreren ønsket meg lykke til og satt seg inne for å vente på meg. Om man ønsker å ha med seg kjørelæreren på selve prøven så er det mulig ettersom jeg forstod det, men jeg ønsket ikke dette da det var nok med et menneske i bilen under oppkjøringa!

 

I bilen begynte senson med å forklare hva som skulle skje iløpet av den neste timen: først skulle jeg svare på sikkerhetsspm som var plukket ut automatisk på side til vegvesenet, dette skjedde på sensors iPad. Hvis det er noe som lurte, så fikk jeg spm om å sjekke tåkelys forand på bilen og siden det ikke er tåkelys forand på den bilen jeg kjørte i så var det ikke noe sjekke? Andre spm jeg fikk var hva som kunne være ulempen ved å bruke tåkelys feil. Ganske enkle og greie spm, var nok heldig med det! Så skulle jeg gjøre klar bilen til å kjøre. Feste setebelte, ordne speil, skru på motoren. Sensor var også veldig opptatt av at jeg skulle være mest mulig komfertabel under kjøringa og lurte på blandt annet om jeg ønsket at det skulle være småprat under turen eller om radioen skulle være på.

 

Vi begynte med å kjøre ut til vestre fra biltilsynet. Da kom vi på et tettbygdstrøk. Mer av hvor vi kjørte husker jeg ærlig talt ikke. Jeg er ikke fra Lillestrøm og var overhode ikke kjent på de veiene, men for å være ærlig , så hadde det ikke så mye å si. Veiene vi kjørte var veldig OK, ingen vansklige hindringer og kan du kjøre bil generelt så klarer du lett å kjøre den ruten uten å kjenne til den. Men jeg tenkte jeg skulle fortelle litt hvilken oppgaver jeg fikk iløpet av turen. Når jeg fikk beskjed om hvilken retning jeg skulle kjøre fikk jeg beskjed om å følge vei nr 121 eller 152 osv. Fikk i blandt beskjed om å følge skilt mot Oslo eller Trondheim, og da havnet vi som regel på motorveien. Husk at du gjerne kan be sensor om å gjenta hvis du glemmer hvor du skulle kjøre og det gjør ingenting hvis du kjører feil.

 

Andre oppgaver jeg fikk var :

- kjøre inn på en parkeringsplass og finne et sted å parkere med nesen først inn.

- kjøre inn på et boligstrøk, stoppe rett etter et smalt kryss og rygge inn til høyre og stoppe ved første lysstolpa for å så kjøre ut igjen, altså snu.

- ta av på avkjøring nr 45 på motorveien.

- Kjøre tilbake til biltilsynet og rygge og parkere på hvilen som helst plass.

 

Når jeg hadde fått rygget med på plass og slått av motoren så fikk jeg muligheten til å fortelle om hvordan jeg selv synes turen gikk, så satt sensor i 2 min og skrev vurdering. Lengste 2 min i mitt liv, men fikk bestått ???? Fikk ingen anmerkninger, men kommentar på at jeg kjørte litt defensivt på motorveien, noe jeg kommenterte selv og at jeg holdt rattet på en måte som kunne gjøre bilen litt utstabil, spesielt i høy fart ( høyre hånd på toppen av rattet og venstre langt nede på rattet). Forklarte at dette var det jeg bare følte meg mest komfortabel med.

 

Mine tips til dere som skal ha oppkjøring , uansett hvor: ta det rolig , det er ikke så farlig som mange skal ha det til, og er du trygg på at du har ferdighetene til å kjøre bil så har du ikke noe å beskymre deg for. Kjørelæreren din skal ha ansvaret for at du er klar og har du kommet så langt at du kun har oppkjøringa igjen, så skal du i bunn og grunn være klar.

 

Andre praktiske tips:

- kjør rolig inn mot kryss og rundkjøringer

- se langt frem og les trafikken, da flyter du mye bedre.

- OBS på fotgjengere og andre mennesker i trafikken , holdt god avstand og kjør sakte forbi om du møter på mennesker langs veien.

- les skilt og vis at du er selvstendig. Jeg liker å tenke høyt og sier til meg selv når jeg er på forkjørsvei og når jeg ikke er det.

- husk vikeplikten din!! Se deg godt om både til høyre og venstre uansett hvor du kjører, sånn at kan være klar hvis en situasjon skulle oppstå.

- bruk luker , men ikke vær dristig.

- kjør etter forholdene! Jeg kjørte sakte på motorveien fordi jeg følte selv at føre var dårlig ( sludd og mye vann), bare begrun dette når du er ferdig. Begrun alltid hvorfor du gjør ting.

- sakk ned farte FØR du kjører inn i en ny fartsone som er lavere enn fartssonen du er i. Eks fra 70 km/t til 50 km/t. Du skal ligge da i 50 før du har pasert skilet. Men øk farten ETTER skiltet hvis det er omvent , altså fra 50 til 70.

- pust med magen, turen går mye fortere enn hva man tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...