Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Konfirmasjon - urimelig av ene forelder?


Anbefalte innlegg

Ønsker synspunkter på følgende:

 

Mor og far er skilt, og samarbeider svært dårlig. Begge foreldre var i utgangspunktet villige til å ha felles selskap når sønnen skal konfirmeres i vår. Dette fordi sønnen har uttrykt ønske om dette, det er såpass anstrengt ellers mellom foreldrene at det ellers ikke ville vært naturlig ha felles feiring. Begge foreldre er i nye forhold og far er nylig gift på nytt. Far og stemor ønsker at også stemors foreldre skal delta i selskapet, men dette er helt uaktuelt for mor. Hun mener at fars foreldre, tanter og onkler, samt fars nye familie skal inviteres, mens at stemors foreldre definitivt ikke er naturlige deltakere. Det er forøvrig ikke noe nært forhold mellom konfirmanten og stemors foreldre, og han har fast bosted hos mor siden han ikke trives så godt i den nye settingen hjemme hos far. 

 

Som respons på at mor ikke godtar ønsket om at stemors foreldre skal inviteres har far nå konkludert med at de derfor ikke kan feire sammen, til tross for at det er sønnens ønske. Dette begrunnes med hensynet til den nye familien. Mor mener dette illustrerer at far setter sønnens behov etter sine egne, og at det ikke er rimelig å kreve at stemors foreldre skal delta, når dette ikke er ønsket av biologisk mor.

 

Hva synes dere?  

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes konfirmanten skal få invitere gjestene, det er tross alt hans selskap.

Og så får de voksne som blir invitert, oppføre seg som det.

 

for å presisere, sønnen har ikke noe ønske om å invitere stemors foreldre, det er et ultimatum fra far/stemor at de skal være med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel de som sønnen anser som sin familie som burde være med tenker nå jeg. Hvis det skal være på den måten så får han bare akseptere at far og stemor ikke klarer å tilpasse seg og godta ørlite grann og heller bare la de styre for seg selv. Hvis de har såppas lite respekt for sønnen så bør de kanskje vurdere å få det.

 

Jeg har vært med på konfirmasjoner som rett og slett ble uhyggelige og elendige fordi de to familiene absolutt skulle krangle. Jeg visste at det ville skjedd på min konfirmasjon og jeg har ikke angret et sekund selv om jeg antagelig fikk en god del mindre gaver enn om jeg hadde invitert alt av familie fra begge sider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes konfirmanten skal få invitere gjestene, det er tross alt hans selskap.

Og så får de voksne som blir invitert, oppføre seg som det.

 

for å presisere, sønnen har ikke noe ønske om å invitere stemors foreldre, det er et ultimatum fra far/stemor at de skal være med. 

 

 

Ultimatum at stemors foreldre skal være med for at de skal ha felles konfirmasjonsselskap? Og tanken at dette er sønnens dag og selskap som begivenhet i livet er fraværende hos far/stemor? Litt fleksibilitet rundt sønnen hadde vært på sin plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjør 2 selskap, så slipper man alt dette jævla gnålet.

 

Kommentar: sønnen er en sart og forsiktig gutt, som er sår for at far ikke prioriterer han mer enn han gjør etter han fikk ny familie. Han blir derfor skuffet når hans ønske om et selskap ikke imøtekommes. Han har forøvrig ikke noe imot stemors foreldre, men som nevnt over har han omtrent ingen omgang med dem. Far ønske er altså å ha to separate markeringer av konfirmasjonen, og begrunnelsen er altså å kunne inkludere sine svigerforeldre. 

Lenke til kommentar

Som sønn hadde jeg bedt alle glemme hele greia. Hvem går i kirken lenger? Konfirmasjon betyr at man konfirmérer at den aktuelle ungdommen lever og praktiserer den kristne tro. Hvem bryr seg om gud og jebus overhodet i dagens samfunn lenger?

 

Hvis noen ville sende et kort med en hilsen som en hyggelig gest, så ville jeg tatt imot det med takk. Penger ikke nødvendig. Ville sendt takkekort til alle som sendte meg kort.

 

Det er en annen verden i dag, på tide å legge vekk slike sosial stigmatiséringsgreier én gang for alle.

Endret av Taurean
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som sønn hadde jeg bedt alle glemme hele greia. Hvem går i kirken lenger? Konfirmasjon betyr at man konfirmérer at den aktuelle ungdommen lever og praktiserer den kristne tro. Hvem bryr seg om gud og jebus overhodet i dagens samfunn lenger?

 

Hvis noen ville sende et kort med en hilsen som en hyggelig gest, så ville jeg tatt imot det med takk. Penger ikke nødvendig. Ville sendt takkekort til alle som sendte meg kort.

 

Det er en annen verden i dag, på tide å legge vekk slike sosial stigmatiséringsgreier én gang for alle.

Det går an å konfirmere seg andre steder enn i kjerka...

 

For mange så er konfirmasjon en tradisjon, det å "tre inn i de voksnes rekker" er også et uttrykk som blir brukt. En konfirmasjon er også i mange tilfeller en sosial sammenkomst for å feire den enkelte ungdom. 

Endret av Gurglemuffin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kjør 2 selskap, så slipper man alt dette jævla gnålet.

 

Kommentar: sønnen er en sart og forsiktig gutt, som er sår for at far ikke prioriterer han mer enn han gjør etter han fikk ny familie. Han blir derfor skuffet når hans ønske om et selskap ikke imøtekommes. Han har forøvrig ikke noe imot stemors foreldre, men som nevnt over har han omtrent ingen omgang med dem. Far ønske er altså å ha to separate markeringer av konfirmasjonen, og begrunnelsen er altså å kunne inkludere sine svigerforeldre. 

 

Hva kan gi størst skuffelse for han av:

 

1. 2 x delt selskap uten bråk

2. Det blir bråk i voksenrekka når alle er samlet samtidig

 

Jeg har tatt bilder av konfirmanter med familie, og i flere tilfeller har det vært 2 selskaper, noen ganger har også bilder blitt solgt 2 ganger, mot at de må spørre hverandre om lov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kjør 2 selskap, så slipper man alt dette jævla gnålet.

 

Kommentar: sønnen er en sart og forsiktig gutt, som er sår for at far ikke prioriterer han mer enn han gjør etter han fikk ny familie. Han blir derfor skuffet når hans ønske om et selskap ikke imøtekommes. Han har forøvrig ikke noe imot stemors foreldre, men som nevnt over har han omtrent ingen omgang med dem. Far ønske er altså å ha to separate markeringer av konfirmasjonen, og begrunnelsen er altså å kunne inkludere sine svigerforeldre. 

 

Hva kan gi størst skuffelse for han av:

 

1. 2 x delt selskap uten bråk

2. Det blir bråk i voksenrekka når alle er samlet samtidig

 

Jeg har tatt bilder av konfirmanter med familie, og i flere tilfeller har det vært 2 selskaper, noen ganger har også bilder blitt solgt 2 ganger, mot at de må spørre hverandre om lov.

 

 

Det er ingen ting som tilsier at det skulle bli slike problemer som du antyder her i en felles feiring. Det er folk med rimelig god kontroll på følelser. To separate feiringer er åpenbart det mest nærliggende når situasjonen er som den er, men jeg vil forsatt ha flere synspunkter på om det er urimelig av far å sette som ultimatum at hans nye svigerforeldre må få ta del i denne feiringen, eller om det er mange som mener at det er et rimelig krav?

Lenke til kommentar

Det er urimelig hvis det ikke er det gutten ønsker.

Enig. Jeg forstår ikke engang tankerekken hvor man ender opp med å true til å invitere noen hovedpersonen ikke har noe forhold til. Det virker mer enn bare litt selvsentrert og egoistisk.

Jeg forstår heller ikke at disse menneskene har lyst til å komme dit gitt ultimatumet. Men det er vel ikke så mange som vet om ultimatumet, tenker jeg. Det hele virker som at far (jeg mistenker det er deg) stiller seg i midten og forteller alle det de må høre for at det skal bli slik han vil til slutt.

Jeg vil tro at hvis alle berørte parter fikk høre hvordan det ligger an så vil det bli en grei løsning på det for hovedpersonen. Far vil nok bli skuffet, men det er da ikke hans dag heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg står utenfor dette, er venn av mor, men prøver å beskrive dette på en objektiv måte. Som jeg har forsøkt å formidle er det ikke slik at gutten har uttrykt at han IKKE ønsker stemors foreldre til stede. Siden han bor hos sin mor er det hun som har pratet mest med han om selskapet. Da hun spurte om hvem han ville be ble de ikke nevnt. Om far sier at han må invitere dem tror jeg fort at han vil si ja til det. Men problemet er at dette av ulike grunner ikke er ønsket av mor.

Lenke til kommentar

igjen, gutten har ikke sagt noe om at han ønsker at foreldrene til stemor skal inviteres, men om far presser han til å si ja vil det ikke være utenkelig at han sier det er OK. Tilsvarende om mor sier at hun ikke ønsker at de ikke skal inviteres vil han helt klart si nei til dette. Foreldrene ønsker så klart å ikke sette han i klemma her, så inntil videre er han uvitende om at det går mot to selskaper og ikke ett. Og kommer det frem at far har stilt ultimatum ovenfor mor som forklart over, regner jeg med at det kan ha store konsekvenser for hans relasjon med far og hans nye familie i årene som kommer, allerede nå føler han seg ikke lengre hjemme hos far.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...