Gå til innhold

– Jo mer man snakker frem elbiler, jo mer går oljeprisen opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

50 prosent elbil vil gi flere bensinbiler

Han påpeker at det ved et globalt bilsalg på 90 millioner biler, hvor halvparten er elbiler, vil det ikke bli færre biler med forbrenningsmotor, men flere.

– Vi taper fire prosent av bilene hvert år. Det totale markedet for forbrenningsmotorer vil da øke, sier han.

Han mener overgangen til elektrisk mobilitet derfor ikke kan sammenlignes med når man gikk fra hester til biler. For selv om det er billigere å kjøre en elbil, er det enda billigere å kjøre en nedbetalt bensinbil.

 

Ehm hva? Taper 4% derfor vill bensinbiler øke? Her må det mangle noe informasjon? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"For selv om det er billigere å kjøre en elbil, er det enda billigere å kjøre en nedbetalt bensinbil."

 

Logikken i dette var ikke enkel!

Skulle tro det er nybilsalget som viser tendensene fremover, og når el-bilen er billigere i drift, samtidig som den er en enklere konstruksjon og dermed billigere å lage og har mindre vedlikehold, så skulle all logikk tilsi at fossil-industrien bør være bekymret.

I dag kom det statistikk for dieselsalget, som viser en liten nedgang.

Kurvene snur, så spørs det hvor fort det går.

Det mest bekymringsfulle for Norge er om vi får priskrig med OPEC før 2050?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Han mener overgangen til elektrisk mobilitet derfor ikke kan sammenlignes med når man gikk fra hester til biler. For selv om det er billigere å kjøre en elbil, er det enda billigere å kjøre en nedbetalt bensinbil."

 

Det var billigere å kjøre med en nedbetalt hest, enn å kjøre bil i sin tid også. Gjorde ikke store forskjellen.

 

Forøvrig er det dyrere med fossil-biler vs el-biler dess lengre du kjører. Regner med grensen går ved ca 10 000 km i året.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

  50 prosent elbil vil gi flere bensinbiler

Han påpeker at det ved et globalt bilsalg på 90 millioner biler, hvor halvparten er elbiler, vil det ikke bli færre biler med forbrenningsmotor, men flere.

– Vi taper fire prosent av bilene hvert år. Det totale markedet for forbrenningsmotorer vil da øke, sier han.

Han mener overgangen til elektrisk mobilitet derfor ikke kan sammenlignes med når man gikk fra hester til biler. For selv om det er billigere å kjøre en elbil, er det enda billigere å kjøre en nedbetalt bensinbil.

 

Ehm hva? Taper 4% derfor vill bensinbiler øke? Her må det mangle noe informasjon? 

4% av bilene blir skrotet (levealderen er 25år). Det er en mrd biler, så 40mill blir skrotet pr år. Det blir produsert 90mill biler i året, om halvparten, altså 45mill, er med forbrenningsmotorer vil det fortsatt bli 5 mill flere forbrenningsmotorbiler pr år.

 

Men når det er sagt så er alternativet mye verre... Om "bare" 20% av bilene blir elbiler vil det komme 32mill flere forbrenningsmotorbiler pr år, hvilket er 6 ganger så mange som ved 50%.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

4% av bilene blir skrotet (levealderen er 25år). Det er en mrd biler, så 40mill blir skrotet pr år. Det blir produsert 90mill biler i året, om halvparten, altså 45mill, er med forbrenningsmotorer vil det fortsatt bli 5 mill flere forbrenningsmotorbiler pr år.

 

Men når det er sagt så er alternativet mye verre... Om "bare" 20% av bilene blir elbiler vil det komme 32mill flere forbrenningsmotorbiler pr år, hvilket er 6 ganger så mange som ved 50%.

 

 

Ja dette er jo info som burde stått i artikkelen :p Da gir det jo mening! 

Lenke til kommentar

Elbiler er et villedende sidespor i debatten om fremtidens drivstoff. Mye tyder på at vi i fremtiden vil få et overskudd av energi fra fornybare kilder som solkraft og vindkraft dette kan vi bruke til å lage syntetisk drivstoff eller hydrogen. Da vil ikke energieffektiviteten være det viktigste, men brukervennlighet, pris og holdbarhet. Her er biler med forbrenningsmotor fullstendig overlegne elbiler.

 

Elbiler er ikke en god løsning i dag fordi strøm stort sett produseres i kullkraftverk. Elbiler vil heller ikke være løsningen i en verden med stor tilgang på miljøvennlig kraft.

 

Også må vi ikke glemme alle barna som får helseskader og dør i farlige kobiltgruver i Kongo for at vi skal få kjøre elbiler.

 

https://www.tu.no/artikler/norsk-selskap-kan-bli-forst-i-verden-til-a-produsere-audis-vidunderdiesel/348424

 

https://www.tu.no/artikler/denne-containeren-kan-lage-bensin-av-solenergi-luft-og-vann-hvor-som-helst-i-verden/364139

 

https://www.nrk.no/urix/amnesty-kritiserer-barnearbeid-i-kongo-1.12756520

Lenke til kommentar

"Han mener overgangen til elektrisk mobilitet derfor ikke kan sammenlignes med når man gikk fra hester til biler. For selv om det er billigere å kjøre en elbil, er det enda billigere å kjøre en nedbetalt bensinbil."

 

Det var billigere å kjøre med en nedbetalt hest, enn å kjøre bil i sin tid også. Gjorde ikke store forskjellen.

 

Forøvrig er det dyrere med fossil-biler vs el-biler dess lengre du kjører. Regner med grensen går ved ca 10 000 km i året.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

Overgang fra hest til bil var tross alt en overgang fra en type "teknologi" (hvis vi kan kalle hesten det) til en annen teknologi (bil). En overgang fra fossil til elbil er naturligvis ikke i samme kategori når det er snakk om bil vs bil.

 

Driftskost er riktignok én ting, men det er fortsatt store utfordringer innen infrastruktur (utbredelse av elnett, kapasitet i elnettet og ladepunkter) i store deler av verden.

 

Itillegg til at verden prater om elbiler og grønt skifte så må man få fokus på det totale energibehovet. Der ligger nøkkelen. Å endre fra fossilt til grønt vil hjelpe, men det vil hjelpe enda mer å få ned totale etterspørselen. Men hvordan skal man overbevise de i den tredje verden at de ikke kan få gjøre som vi her i vest tillatt oss? Fly på ferier, kjøp-og-kast, etc.

Lenke til kommentar

Ford Raptor selger som hakka møkk i USA om dagen, så tror ikke de som kjøper den bryr seg så mye om elbiler egentlig.

 

Og for de som har sovet med hue oppi ræva de siste 35 årene, så er Ford F-150 hvor Raptor er den råeste varianten, USA's mest solgte "bil".

 

https://youtu.be/0ct4PwI7FGA

 

Er vel spesielt for landsbyene i Amerika dette. Ikke mange av disse i Paris eller New York for å si det sånn ?

Lenke til kommentar

Elbiler er et villedende sidespor i debatten om fremtidens drivstoff. Mye tyder på at vi i fremtiden vil få et overskudd av energi fra fornybare kilder som solkraft og vindkraft dette kan vi bruke til å lage syntetisk drivstoff eller hydrogen. Da vil ikke energieffektiviteten være det viktigste, men brukervennlighet, pris og holdbarhet. Her er biler med forbrenningsmotor fullstendig overlegne elbiler.

 

Elbiler er ikke en god løsning i dag fordi strøm stort sett produseres i kullkraftverk. Elbiler vil heller ikke være løsningen i en verden med stor tilgang på miljøvennlig kraft.

 

Også må vi ikke glemme alle barna som får helseskader og dør i farlige kobiltgruver i Kongo for at vi skal få kjøre elbiler.

 

https://www.tu.no/artikler/norsk-selskap-kan-bli-forst-i-verden-til-a-produsere-audis-vidunderdiesel/348424

 

https://www.tu.no/artikler/denne-containeren-kan-lage-bensin-av-solenergi-luft-og-vann-hvor-som-helst-i-verden/364139

 

https://www.nrk.no/urix/amnesty-kritiserer-barnearbeid-i-kongo-1.12756520

 

Overskuddet kan vi bruke på å lade elbilene... Istedenfor å bruke unødvendig tid og energi på å produsere, transportore og selge hydrogen.

 

Strøm produsererer I hovedsak av fornybar energi i Norge. Og i gjennomsnitt 50% av strømmen i Europa er fornybar..

 

Selv den skitneste strømmen er renere en hydrogen Hvis du ser på bildet fra A-Å. Produksjonen, lagring, transport, lagring, transport igjen.. Hydrogenbiler er ikke noe å satse på.. Bare spør Toyota

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Ford Raptor selger som hakka møkk i USA om dagen, så tror ikke de som kjøper den bryr seg så mye om elbiler egentlig.

 

Og for de som har sovet med hue oppi ræva de siste 35 årene, så er Ford F-150 hvor Raptor er den råeste varianten, USA's mest solgte "bil".

 

https://youtu.be/0ct4PwI7FGA

Er vel spesielt for landsbyene i Amerika dette. Ikke mange av disse i Paris eller New York for å si det sånn

 

Tja, ruller mange av de i både New York og L.A.

Lenke til kommentar

 

 

 

  50 prosent elbil vil gi flere bensinbiler

Han påpeker at det ved et globalt bilsalg på 90 millioner biler, hvor halvparten er elbiler, vil det ikke bli færre biler med forbrenningsmotor, men flere.

– Vi taper fire prosent av bilene hvert år. Det totale markedet for forbrenningsmotorer vil da øke, sier han.

Han mener overgangen til elektrisk mobilitet derfor ikke kan sammenlignes med når man gikk fra hester til biler. For selv om det er billigere å kjøre en elbil, er det enda billigere å kjøre en nedbetalt bensinbil.

 

Ehm hva? Taper 4% derfor vill bensinbiler øke? Her må det mangle noe informasjon? 

4% av bilene blir skrotet (levealderen er 25år). Det er en mrd biler, så 40mill blir skrotet pr år. Det blir produsert 90mill biler i året, om halvparten, altså 45mill, er med forbrenningsmotorer vil det fortsatt bli 5 mill flere forbrenningsmotorbiler pr år.

 

Men når det er sagt så er alternativet mye verre... Om "bare" 20% av bilene blir elbiler vil det komme 32mill flere forbrenningsmotorbiler pr år, hvilket er 6 ganger så mange som ved 50%.

 

 

Det er mange måter å regne på, men om dette er den mest sannsynlige tviler jeg på.

Skifter vi ut bilparken på 1 mrd. biler i løpet av 25 år må det produseres 40 mil./år.

Du forutsetter at bilparken dobler seg til 2 mrd. biler innen 25 år, og dersom halvparten av denne økningen også er fossilbiler så kommer oljeindustrien godt ut.

Har mer tro på at utviklingen er elektrisk, og at folk flest finner ut at elektriske biler er billigere i drift, en enklere konstruksjon med mindre vedlikehold og som en følge av disse faktorene en billigere bil når fabrikkene får fres på produksjonen.

Vanskelig å spå, spesielt om fremtiden.

Den som lever får se, og innen 25 år tror jeg havene er tatt i bruk for å produsere nok fornybar energi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den "tredje verden" er de som kommer til å dra elbilutviklingen videre- de er rett og slett nødt. Ref. India og Kinas gigantsatsninger pga. alternativet er katastrofale luftforurensningsnivåer.

 

10 år og nettopp disse landene vil tvinge frem en ekstrem masseproduksjon og ulike billige varianter hvor fossildrift kommer til å virke helt bak mål. Tenker de som blir født om en 10 års tid også kommer til å lure på hva f*** vi drev med.

 

Hadde vært moro å lande faststoffbatteriteknologien med god levetid så er iallefall alle alternativ til batteri helt uaktuelle.

 

Men.. takk gud for tesla og leaf som har vist vei - elbilisme har trengt reelle eksempler for at ikke de gamle bilprodusentene og oljeindustrien skulle greie å utsette skiftet enda 30 år til med propaganda og lobbisimen deres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Stempelmotoren er (snart) død: Et glimt inn i nær framtid….

 

Bensinprisen bikka tilslutt 70kr/litern og med det forsvant kundene.

De siste oljeplattformene taues til land og smeltes om. Oljeraffineriene demonteres, bensinstasjonene fjerner pumpene og prøver å overleve på salg av wiener og cola og strøm. Hepp hepp... 120 år med stempelmotorer er forbi..

 

En bråkende og forurensende...men nødvendig...epoke er passert.

Fra å være universets mest støyende planet blir det plutselig stille i melkeveien...

 

For det er mye positivt med elektrisk motor. Mangel på lyd gjør det attraktivt å bo ved sterkt trafikkert veg. Ingenting er som å sitte på verandaen og se transportfartøyene bukte seg lydløst forbi i hundretalls. Eller en kolonne elektriske Harley Davidson som passerer.... Hvis Harleyfolket savner lyd kan de lytte til historiske lydopptak av Harleyer på lydanleggene inni hjelmene...

 

Gummiblandingen i hjulene er selvfølgelig optimalisert så hjulstøy er eliminert..alt er bare herlig stillhet.

 

Og i framtidens helger klippes det fremdeles plen i hagene. Susing fra gress som kuttes og flyr gjennom luften er alt man hører. Naboer henger på gjerdene og prater motor og teknikk ... Briggs & Stratton.....største produsent av elektriske småmotorer til hagemaskiner...Batterikapasitet: 5 timers kontinuerlig klipping på sitteklipper. Kan også brukes til snømåking om vinteren.

 

På fjorden ser man hvite striper etter småbåter og vannscootere. Ingenting er som å ha en lydløs Mercury på hekken....100 000W..minst. Bare går og går.. Ikke en eneste motorlyd forstyrrer sommerdagen.

 

Et elektrisk kampfly suser taust over himmelen... lydløs krigføring får en helt ny betydning…

 

Om vinteren kan alle cruise rundt på elektrisk snescooter i fjellene..... Eneste irritasjonsmomenter i framtidens fjellheim er at smørefrie ski bråker så dj...

 

Meeen til dem som tror at utviklinga stopper ved elektriske kjøretøy.....neeida....også dette er bare en epoke på vegen videre. Nå som alle midler, ressurser og kloke hoder er fokusert mot utvikling av bedre lagringsmedier for energi….da kommer det alltid overraskelser... Plutselig vil en luring snuble over noe nytt som gjør batterier patetisk ueffektiv.... Og så er vi igang igjen.....

 

Med den nye heftige energi-duppeditten har vi endelig kraft nok til å realisere barnedrømmen.... svevefartøyer... Da begynner morroa.. Bort med veger og bruer og tuneller...

4 hjulsdrift...SUV...?..næh..her kommer jeg i min splitter nye sveveToyota....

 

Mens utviklinga går sin gang kan vi småsnakke om hybridbiler og mangel på stikk kontakter og om strømmen er laget av kull eller solskinn....kanskje endog litt om hydrogen hvis man vil..

 

«Lenge leve gammelskogen»

  • Liker 7
Lenke til kommentar

4% av bilene blir skrotet (levealderen er 25år).

Allereie her skurrar det. FrP tyt oss øyrene fulle av at vi har den eldste bilparken i Europa, i alle fall, og gjennomsnittsalderen for ein norsk bil ved skroting er 18 år.

 

Det er en mrd biler, så 40mill blir skrotet pr år. Det blir produsert 90mill biler i året, om halvparten, altså 45mill, er med forbrenningsmotorer vil det fortsatt bli 5 mill flere forbrenningsmotorbiler pr år.

Men dersom den globale veksten i salet av elbilar held fram med å auke, er det berre 7-8 år til over halvparten av nybilsalet er elbilar.

 

Det totale forbruket av bensin og autodiesel i Noreg gjekk ned med ca 0,3% i 2017, trass i at langt under 50% av nybilsalet er elbilar og økonomien veks. Diesel til tungtransport utgjer ein stor del, og den er førebels ikkje elektrifisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han er en luring den Schjøtt-Pedersens og en god representant for oljebransjen. Det skal han jo også være.

Han selekterer fokuset på CO2 vel vitende om at det ikke er hovedfokuset til EU for å få en utslippsfri bilpark. EU fokuserer hovedsakelig på at ca 460 000 innbyggere dør årlig i byene pga NOx og at biler med forbrenningsmotor slipper ut en rekke andre farlige og kreftfremkallende substanser som følge av fossil forbrenning: Benzen, aldehyd, 1,3-butadien, metaller og en lang rekke såkalte polysykliske organiske materialer.

Det gjør ikke Elbilen.

 

En annen positiv faktor for Elbilen er lave driftskostnader. Fossilbilen har ca 2000 bevegelige deler for å få fire hjul til å gå rundt. Elbilen har kun ca 20.

Her er en kort artikkel om service intervall for Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e).

http://www.electric-vehiclenews.com/2016/12/the-chevy-bolt-ev-requires-zero_12.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbiler er et villedende sidespor i debatten om fremtidens drivstoff. Mye tyder på at vi i fremtiden vil få et overskudd av energi fra fornybare kilder som solkraft og vindkraft dette kan vi bruke til å lage syntetisk drivstoff eller hydrogen.

Enkel framskriving av statistikk syner at 100% av nybilsalet er elbilar lenge før verda har overskot på fornybar kraft, og då er det nok ingen som vil gå attende til gammaldagse stinkebilar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...