Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har plutselig blitt ekstremt lat.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er i 20 åra, og bor for meg selv. Jeg er overvektig, studerer og jobber litt. Jeg var veldig lat før, men bestemte meg for å endre livsstilen min. En stund nå har jeg prøvd å gå ned i vekt, laget ordentlig mat, ryddet når jeg har hatt tid, og gått.

 

For et par uker siden mistet jeg fullstendig kontroll. Døgnrytmen er helt ødelagt. Spiser bare ferdigmat. Går ikke ut av døra med mindre jeg må. Har droppet flere skoledager pga at jeg forsover meg eller ikke gidder å gå. Oppvasken må taes men gidder ikke det heller. Har kun vært på pcen.

 

Føler meg ikke dårlig eller slapp, det er bare ren latskap. Jeg prøver hele tiden å bestemme meg for at jeg skal ta tak nå, men av en eller annen grunn gjør jeg det ikke. Følte jeg hadde klart å ordne meg gode rutiner for første gang i livet og nå er det helt borte.

 

Noen som har noe tips til hvordan jeg kan komme meg ut av dette? Vil tro det er mest mentalt, men skjønner bare ikke hvorfor jeg ikke klarer å komme meg igang med ting.

 

Anonymous poster hash: bd434...5f9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være en ide det ja. Er mulig det som startet det hele var å prøve alt på en gang. Før gjorde jeg lite, jobbet bare, brydde meg ikke om vekta eller noe slikt, bodde hjemme og fikk alt servert. Nå har jeg prøvd å ha en helomvending hvor jeg må ta vare på meg selv, rydde, lage egen mat, jobbe, skole, gå ned i vekt, trene. Bestemte meg for å ta tak i alt samtidig.

 

Anonymous poster hash: bd434...5f9

Lenke til kommentar

Det første du bør glemme som er det minst viktige er å gå ned i vekt. Fokuserer du på å lage skikkelig mat og prøve å være aktiv så kommer det av seg selv. Veldig mange som slanker seg som brenner seg fordi de fokuserer på vekta, fokuset bør være å bli sunnere.

 

Høres ut som en liten forskjell, men så demotiverende som badevekta kan være så er det en veldig stor forskjell. Å føle seg bedre er viktigere enn at den planlagte kiloen i vektreduksjon fortsatt er der.

 

Edit; Og for guds skyld ikke begyn å telle kalorier, det er like ille. "Jeg spiste jo bare 1000kcal/dag sist uke så jeg burde ha gått ned [insert]. Det er noe galt med meg, liten vits å prøve mer da.". Om du får i deg mer kalorier enn du trenger, men blir sunnere og får orden på det du trenger å få orden på så er det bedre.

 

Når du får orden på det andre og rutinene er på plass så vil du også takle slankingen bedre.

 

Kort fortalt så bør du minimere kravene dine til deg selv og målene dine på kort sikt. Lettere å sjonglere med færre baller.

Endret av Soseks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan være en ide det ja. Er mulig det som startet det hele var å prøve alt på en gang. Før gjorde jeg lite, jobbet bare, brydde meg ikke om vekta eller noe slikt, bodde hjemme og fikk alt servert. Nå har jeg prøvd å ha en helomvending hvor jeg må ta vare på meg selv, rydde, lage egen mat, jobbe, skole, gå ned i vekt, trene. Bestemte meg for å ta tak i alt samtidig.

 

Anonymous poster hash: bd434...5f9

 

Mennesker er som regel vanedyr, så det å endre i rutinen kan være vanskelig. Sett deg små mål og start smått, så kommer ting av seg selv etterhvert.

Lenke til kommentar

Det første du bør glemme som er det minst viktige er å gå ned i vekt. Fokuserer du på å lage skikkelig mat og prøve å være aktiv så kommer det av seg selv. Veldig mange som slanker seg som brenner seg fordi de fokuserer på vekta, fokuset bør være å bli sunnere.

 

Høres ut som en liten forskjell, men så demotiverende som badevekta kan være så er det en veldig stor forskjell. Å føle seg bedre er viktigere enn at den planlagte kiloen i vektreduksjon fortsatt er der.

 

Edit; Og for guds skyld ikke begyn å telle kalorier, det er like ille. "Jeg spiste jo bare 1000kcal/dag sist uke så jeg burde ha gått ned [insert]. Det er noe galt med meg, liten vits å prøve mer da.". Om du får i deg mer kalorier enn du trenger, men blir sunnere og får orden på det du trenger å få orden på så er det bedre.

 

Når du får orden på det andre og rutinene er på plass så vil du også takle slankingen bedre.

 

Kort fortalt så bør du minimere kravene dine til deg selv og målene dine på kort sikt. Lettere å sjonglere med færre baller.

De brenner seg fordi de glemmer at de helst burde finne en diett de kan leve med resten av livet, det er så mange som forventer å bli tynn og flott av ett veldig strengt regime og glemmer at det er så lett å falle av hvis målene er så urealistiske. 

 

Vekt er tøv, man burde føle hvordan klærne dine sitter. Er buksa litt løsere så går du i riktig retning. 

 

Å telle kalorier er veldig hjelpsomt for mange, men feks jeg foretrekker å faste, da slipper jeg å tenke over kaloriene for det er ikke sjangs at jeg får dyttet inn for mye på noen få timer. Vær obs på at fasting ikke passer alle og det finnes flere typer fasting med variende varighet. 

Lenke til kommentar

Kom deg ut og gå tur. Ikke kjedelig tur langs veien, da lengter man fort hjem igjen, men turer oppover som ender i et utsiktspunkt!

Er det "Stikk-Ut" hos deg, så lag et mål om ta alle dem først.  Det blir fort en "mani", en positiv en  :)

 

Lag oppgaver med belønning: Si til deg selv at du får ikke se TV eller bruke PC før du har gått den eller den turen.

Vær forelder for deg selv: "Rydde og oppvask før kos!"

 

Tenk på hva dine foreldre ville tenkt hvis de så deg sitte å late deg i en haug med rot... Bli for "stolt" på egne vegne til å la det skli ut sånn! "Jeg både vet og kan bedre enn dette!"

 

Studiene vil også ha nytte av bedre struktur, omgivelser og sunnhet i det daglige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det første du bør glemme som er det minst viktige er å gå ned i vekt. Fokuserer du på å lage skikkelig mat og prøve å være aktiv så kommer det av seg selv. Veldig mange som slanker seg som brenner seg fordi de fokuserer på vekta, fokuset bør være å bli sunnere.

 

Høres ut som en liten forskjell, men så demotiverende som badevekta kan være så er det en veldig stor forskjell. Å føle seg bedre er viktigere enn at den planlagte kiloen i vektreduksjon fortsatt er der.

 

Edit; Og for guds skyld ikke begyn å telle kalorier, det er like ille. "Jeg spiste jo bare 1000kcal/dag sist uke så jeg burde ha gått ned [insert]. Det er noe galt med meg, liten vits å prøve mer da.". Om du får i deg mer kalorier enn du trenger, men blir sunnere og får orden på det du trenger å få orden på så er det bedre.

 

Når du får orden på det andre og rutinene er på plass så vil du også takle slankingen bedre.

 

Kort fortalt så bør du minimere kravene dine til deg selv og målene dine på kort sikt. Lettere å sjonglere med færre baller.

De brenner seg fordi de glemmer at de helst burde finne en diett de kan leve med resten av livet, det er så mange som forventer å bli tynn og flott av ett veldig strengt regime og glemmer at det er så lett å falle av hvis målene er så urealistiske. 

 

Vekt er tøv, man burde føle hvordan klærne dine sitter. Er buksa litt løsere så går du i riktig retning. 

 

Å telle kalorier er veldig hjelpsomt for mange, men feks jeg foretrekker å faste, da slipper jeg å tenke over kaloriene for det er ikke sjangs at jeg får dyttet inn for mye på noen få timer. Vær obs på at fasting ikke passer alle og det finnes flere typer fasting med variende varighet.

 

Joa, men nå er dette tydeligvis et passe alvorlig tilfelle. Å "slite seg ut" med å telle kalorier er bare en ekstra belastning som nesten garantert går utover det andre. Sunn mat er relativt lett å få til da sunn mat er like lett å lage som usunn og man merker effekten alerede etter første måltid. Man føler seg friskere/bedre etter et sunnt måltid uten f.eks. brus og det er ganske lett å like den følelsen. Det med sunn mat kommer mer eller mindre automagisk uten at man trenger å ha fokus på verken vekt eller kalorier.

 

Det største problemet er at mange blir avhengige av den noe kvalmende følelsen av å ha spist tung mat i tillegg til sukkerkick. Det kan sammenliknes med mange andre ting, f.eks. røyking der ting er ute av kroppen relativt kjappt så man kan få vekk den avhengigheten uten å måtte presse seg i et år eller to.

 

Så droppe kaloritelling og vektfokus er nok det lureste TS kan gjøre i starten på eventyret. Det er veien som er viktig og det er mange ting å gjøre, kongeriket og prinsessa kommer man frem til tidsnok ;)

 

PS; Det er ikke snakk om en motorvei, heller en liten sti man vandrer på i et rolig tempo.

Lenke til kommentar

 

Det første du bør glemme som er det minst viktige er å gå ned i vekt. Fokuserer du på å lage skikkelig mat og prøve å være aktiv så kommer det av seg selv. Veldig mange som slanker seg som brenner seg fordi de fokuserer på vekta, fokuset bør være å bli sunnere.

 

Høres ut som en liten forskjell, men så demotiverende som badevekta kan være så er det en veldig stor forskjell. Å føle seg bedre er viktigere enn at den planlagte kiloen i vektreduksjon fortsatt er der.

 

Edit; Og for guds skyld ikke begyn å telle kalorier, det er like ille. "Jeg spiste jo bare 1000kcal/dag sist uke så jeg burde ha gått ned [insert]. Det er noe galt med meg, liten vits å prøve mer da.". Om du får i deg mer kalorier enn du trenger, men blir sunnere og får orden på det du trenger å få orden på så er det bedre.

 

Når du får orden på det andre og rutinene er på plass så vil du også takle slankingen bedre.

 

Kort fortalt så bør du minimere kravene dine til deg selv og målene dine på kort sikt. Lettere å sjonglere med færre baller.

De brenner seg fordi de glemmer at de helst burde finne en diett de kan leve med resten av livet, det er så mange som forventer å bli tynn og flott av ett veldig strengt regime og glemmer at det er så lett å falle av hvis målene er så urealistiske. 

 

Vekt er tøv, man burde føle hvordan klærne dine sitter. Er buksa litt løsere så går du i riktig retning. 

 

Å telle kalorier er veldig hjelpsomt for mange, men feks jeg foretrekker å faste, da slipper jeg å tenke over kaloriene for det er ikke sjangs at jeg får dyttet inn for mye på noen få timer. Vær obs på at fasting ikke passer alle og det finnes flere typer fasting med variende varighet.

 

Joa, men nå er dette tydeligvis et passe alvorlig tilfelle. Å "slite seg ut" med å telle kalorier er bare en ekstra belastning som nesten garantert går utover det andre. Sunn mat er relativt lett å få til da sunn mat er like lett å lage som usunn og man merker effekten alerede etter første måltid. Man føler seg friskere/bedre etter et sunnt måltid uten f.eks. brus og det er ganske lett å like den følelsen. Det med sunn mat kommer mer eller mindre automagisk uten at man trenger å ha fokus på verken vekt eller kalorier.

 

Det største problemet er at mange blir avhengige av den noe kvalmende følelsen av å ha spist tung mat i tillegg til sukkerkick. Det kan sammenliknes med mange andre ting, f.eks. røyking der ting er ute av kroppen relativt kjappt så man kan få vekk den avhengigheten uten å måtte presse seg i et år eller to.

 

Så droppe kaloritelling og vektfokus er nok det lureste TS kan gjøre i starten på eventyret. Det er veien som er viktig og det er mange ting å gjøre, kongeriket og prinsessa kommer man frem til tidsnok ;)

 

PS; Det er ikke snakk om en motorvei, heller en liten sti man vandrer på i et rolig tempo.

 

Sunn mat? Det er mengden mat det kommer an på. Jeg spiser vanlig mat, men mengden mat som spiller noe rolle.

Spiser jeg mer, legger jeg på meg. Spiser jeg mindre går jeg ned. Og det er ikke farlig og kjenne sult følse litt.

 

Men mange har endel vaner/uvaner, man trenger feks ikke saus til all mat. Er en vane sak, og etter all min tid i Asia har mitt saus forbruk gått veldig ned. Er nok endel kalorier vekk der.

Ofte er overvekt bare et symptom på noe annet. At man ikke er lykkelig eller trives der en er i livet, noen tyr til mat andre tyr til øl. Noen trener seg spent i hjel etc. For og glemme virkeligheten litt.

 

Legg om på livet, finn på noe nytt. En hobby feks, noe du kunne tenke deg og gjøre som du ikke har rotet deg til.

Du må nok ut og søke litt forandring fordi den kommer sjelden og faller deg i fanget. Ut og sosialisere seg er viktig.

 

Sett deg små mål som du kan oppnå, når du oppnår disse sett deg nye mål. Høres kanskje klisje ut, men start med og re opp sengen om morgenen. Så er dagens første mål gjort, og du er klar for det neste.

 

Lykke til, og det er nok mange av oss som har vært i lignende situasjoner i en eller annen form.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

Sunn mat? Det er mengden mat det kommer an på. Jeg spiser vanlig mat, men mengden mat som spiller noe rolle.

Spiser jeg mer, legger jeg på meg. Spiser jeg mindre går jeg ned. Og det er ikke farlig og kjenne sult følse litt.

 

Selvfølgelig, men poenget gikk kanskje over hodet ditt. Når det er tusen ting som trengs så kan det være greit å dele opp litt. Det viktigste i første omgang er å venne seg til å lage sunn mat slik at det blir vesentlig lettere å begyne med reduksjonen senere. Sunn mat er sunnere enn usunn mat uansett ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

*snip*

Sunn mat? Det er mengden mat det kommer an på. Jeg spiser vanlig mat, men mengden mat som spiller noe rolle.

Spiser jeg mer, legger jeg på meg. Spiser jeg mindre går jeg ned. Og det er ikke farlig og kjenne sult følse litt.

 

Selvfølgelig, men poenget gikk kanskje over hodet ditt. Når det er tusen ting som trengs så kan det være greit å dele opp litt. Det viktigste i første omgang er å venne seg til å lage sunn mat slik at det blir vesentlig lettere å begyne med reduksjonen senere. Sunn mat er sunnere enn usunn mat uansett ;)

 

Variert kost er det beste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var slik før jeg også,

 

Dog jeg jobbet 8 timer.. hjem..spise..spille..sove  Rinse repeat uten venner eller noe slikt så ble jeg veldig "hjemmeværende"

 

dagene bare gikk, nå gikk dette over en lang tid pga jeg hadde et "community" i spill jeg holdt på med, så lett å la seg rive med å sitte på pcen over lengre tid. 

 

Mange ser ikke at det er sosialt på sin måte, og det er faktisk lettere å skaffe bekjentskaper gjennom felles interesser der

 

Men anyways.. "redningen" for meg var at jeg faktisk spontankjøpte en hund, Har alltid hatt lyst på hund men fikk aldri lov når jeg bodde hjemme.

 

Så jeg dro ned til diverse oppdrettere og måtte vente 4 uker før de var leveringsklare. Tok meg en ferie fra alt da jeg mottok hunden såklart. Ble tvunget til å vise hensyn og enormt ansvar som ble dumpet rett i fanget. Ekstremt mange turer første 2-3 mnd hver dag ( Korte turer vell å merke ) Men det hjalp på

 

Nå 5 år senere, føler jeg meg alltid bedre etter en morgentur, altså mer opplagt!  Uansett vær. God tid til frokost og oppdatere på nyheter e.l

 

3-4 turer hver dag gjør at du kommer deg litt ut å få sett litt ^^  Nå er du student sier du.. Så kanskje ikke det lureste dersom du har lange skoledager/arbeidsdager å anskaffe hund, men senere vil muligheten være der dersom det passer deg ^^ forteller bare min historie jeg nå egentlig

 

Man møter jo andre hundeelskere på tur i nærområdet, var forøvrig slik jeg møtte fruen ^^

 

Men ja..Vanskelig å si hva som kan være hjelpen du trenger. Det er vanskelig når det ikke er noe som tvinger deg ut døra. Jeg prøvde mange ganger slik du sier, men etter noen uker så falt jeg tilbake i gamle vaner. 

 

Prøv å evt "late" som du skal ha hund? Stå opp 1.5 time før du skal på skole / jobb.. Gå en 30 min tur i området, spis frokost, ta en dusj, gå gjennom hverdagen, etter du har kommet hjem tar du en kjapp snackbit før du tar en 30+ min gåtur, og igjen en 20-30 min gåtur på kvelden

 

Det er en start.. klarer du det er du på god vei :)  Kosthold kan man forøvrig endre etter at man har fått en litt "friskere" oppkvikning og føler man har litt mer energi å gå på

 

Er ikke akkurat motiverende å lage mat i 30 min når en egentlig bare vil slappe av

 

Men men.. ga deg ihvertfall min greie

 

men for all del..ikke skaff deg hund uten at du er 100% sikker på valget ditt

Det er evt 15 år av livet ditt fremover du vil ha en kompis som alltid må tenkes på ;)



Anonymous poster hash: 0d6cc...748
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kuttet ut drittmat, kuttet ut sukkerskvipet kjent som "Energidrikker", bedret søvnrutinene, sunnere mat, spiser 4 regelmessige måltider og gikk rundt 100 mil/1 million skritt på 7 måneder, dro av 20 kg og forskjellen på hva man orker var sykt merkbart.

Et par minus man kan leve med er økt klesbudsjett samt rastløs til tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hamburger og cola, det er vel ikke dritt og skvip det vel. Når morgan spurlock legger på seg i super size me så er det fordi han spiser for mye, no shit morgan sherlock

 

Viktig å tenke. Det er ikke nødvendig å gå rett på super size så fort man går vekk fra knekkebrøddietten

Jo det er junkfood, så drittmat det er det. Er ingen forskjell på kalorier, men det er forskjell i næring, noe som er grunnen til hvorfor smellfeite folk i vesten er underernærte selv om de sprekker i sømmene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...