Gå til innhold

Hvor ofte bør man lade mobilen?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei! 

 

Jeg har nettopp fått meg en P10 Pluss, og det jeg lurer på er hvor ofte man bør lade mobilen? 

 

Bør man lade den før den når til et viss punkt? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forlenger levetiden maksimalt hvis du aldri lader over 85% og aldri lader ut mere enn til 25%.

 

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

 

Vanlig 10-100% bruk gir deg kun opptil 4-500 ladesykluser.

 

Hva er en ladesyklus? Er det en lading fra 0-100%, eller gjelder det også fra 25-85%?

Ved å alltid operere i området 25-85% har du i praksis lagt en kunstig begrensing på bruk til bare 60% av batteri. Til sammenligning er det all grunn til å forvente at batteri fungerer vel over 60% kapasitet de første leveårene uansett bruk.

Lenke til kommentar

 

Forlenger levetiden maksimalt hvis du aldri lader over 85% og aldri lader ut mere enn til 25%.

 

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

 

Vanlig 10-100% bruk gir deg kun opptil 4-500 ladesykluser.

 

Hva er en ladesyklus? Er det en lading fra 0-100%, eller gjelder det også fra 25-85%?

Ved å alltid operere i området 25-85% har du i praksis lagt en kunstig begrensing på bruk til bare 60% av batteri. Til sammenligning er det all grunn til å forvente at batteri fungerer vel over 60% kapasitet de første leveårene uansett bruk.

 

 

En ladesyklus er en full opplading av batteriet, uavhengig om det gjøres i en eller flere omganger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Fikk faktisk P10 Pluss'en gratis som garanti på min Nexus 6P som hadde et helt inn-for-jævelig batteri. Merker dog at dette batteriet også har en svært liten lunte, dog ikke like ille som Neuxs. 

Lenke til kommentar

 

Forlenger levetiden maksimalt hvis du aldri lader over 85% og aldri lader ut mere enn til 25%.

 

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

 

Vanlig 10-100% bruk gir deg kun opptil 4-500 ladesykluser.

 

Hva er en ladesyklus? Er det en lading fra 0-100%, eller gjelder det også fra 25-85%?

Ved å alltid operere i området 25-85% har du i praksis lagt en kunstig begrensing på bruk til bare 60% av batteri. Til sammenligning er det all grunn til å forvente at batteri fungerer vel over 60% kapasitet de første leveårene uansett bruk.

 

Har ikke påstått at det er praktisk . "Jeg" har ikke lagt noen begrensninger hos noen . Men som svar til TS refereres det til hva Cadex (BatteryUniverity) viser til i URL .

Cadex som mener seg å være ledende innen batteri vedlikehold/testing /analyse. :)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei! 

 

Jeg har nettopp fått meg en P10 Pluss, og det jeg lurer på er hvor ofte man bør lade mobilen? 

 

Bør man lade den før den når til et viss punkt? 

 

Det er best å lade ved 20-10%, helst før 10%

 

Batteri bytter du bare om det blir tomt, må levere inn til service der du kjøpte den da.... Eller gjøre det selv, noe som ikke er enkelt.

 

Vi lader alltid på natten, er ikke helt bra men synes det funker best... Vel og merke så bruker vi KUN originale ladere....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å legge til på Apples nettsider så anbefaler de også å lade ut telefonen helt til 0% en gang i måneden. Altså 20-80 til vanlig, men en full utladning per måned.

 

For å gi TS et bilde av besparelsene du får her slik at du vet hvorfor du gjør det, og ikke bare at du bør.

 

En ladning fra 0-80% er ~0.3 ladesykluser. Fra 80->100 er de resterende 0.7. Så å lade fra 0-80 tre ganger tilsvarer 1 ladesyklus. Vanligvis varer et batteri 2-3 år før det er ved 80% kapasitet som er rimelig nærme døden for batteriet. Gjør du dette blir det 6-9 år. Så du vil kunne holde deg over 90% så lenge du har mobilen essensielt.

 

 

Finnes apper som AccuBattery som har informasjon, og kan hjelpe deg med dette, pluss gi deg mye informasjon og statistikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...