Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

20% til 50% sykemelding


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

Har en jobb der det ikke er mulig med mindre arbeidsmengde eller kortere dager.

 

Har de siste ukene da hatt 20% sykemelding og fri en dag i uken. Denne varer til idag, 31/01. Fra imorgen, 01/02 har jeg 50% sykemelding. Ordningen blir da 2 dager fri en uke, 3 dager fri neste uke.

 

Sjefen sier at denne uken har jeg kun rett på en dag fri. Stemmer dette? Slik ser altså sykemeldinger som kræsjer midt i uken ut nå: er det ikke meningen å ha 2 dager fri da?

 

Mandag 20%

Tirsdag 20%

Onsdag 20%

Torsdag 50%

Fredag 50%

 

Anonymous poster hash: 1cae1...77e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betalt får jeg jo uansett mtp sykepenger. Sykemeldt er jeg pga fysisk skade på kroppen og fysisk og psykisk belastning i en vanskelig situasjon for tiden. Om jeg får betalt eller ei er ikke problemet, men (over)belastningen jeg har får tiden. Derfor er det vesentlig for meg å få så mye fri jeg har krav på.

 

Anonymous poster hash: 1cae1...77e

Lenke til kommentar

Hvis 20% sykem

 

Hei
Har en jobb der det ikke er mulig med mindre arbeidsmengde eller kortere dager.

Har de siste ukene da hatt 20% sykemelding og fri en dag i uken. Denne varer til idag, 31/01. Fra imorgen, 01/02 har jeg 50% sykemelding. Ordningen blir da 2 dager fri en uke, 3 dager fri neste uke.

Sjefen sier at denne uken har jeg kun rett på en dag fri. Stemmer dette? Slik ser altså sykemeldinger som kræsjer midt i uken ut nå: er det ikke meningen å ha 2 dager fri da?

Mandag 20%
Tirsdag 20%
Onsdag 20%
Torsdag 50%
Fredag 50%

Anonymous poster hash: 1cae1...77e

 

 

Du skal jobbe mandag til og med torsdag.

Da har du hatt fri én dag i uken, og i tillegg har du hatt fri 50% av dagene du er 50% sykemeldt. Sjefen din har rett.

Lenke til kommentar

Svaret fra lederen i fagforeningen jeg er med i:

 

Hei. Du har 37,5 times uke. Dvs du skal jobbe 6 timer mandag til onsdag og 3,75 timer torsdag og fredag. Til sammen skal du jobbe 25,5 timer i løpet av uken hvis du velger å trekke timene sammen, altså 3 dager à 7,5 timer pluss en dag med 3 timer, eller 3 dager med 8,5 timer pr dag.

 

Anonymous poster hash: 1cae1...77e

Lenke til kommentar

Sykepenger graderes periodevis. Det er ikke relevant hvor mye du jobber den enkelte uke, det relevante er hvor mye du jobber over sykemeldingsperioden.

 

Er du 80 % sykemeldt i fire uker skal du jobbe fire dager.

 

Hvis du nå er sykemeldt fra 1. februar til 14. februar med 50 %, og det i denne perioden er 10 arbeidsdager, så skal du arbeide 5 av dem. Hvordan disse dagene plasseres innenfor perioden er mindre relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange tror at eks. 50% prosent gradert sykmelding betyr at den sykmeldte må jobbe halv arbeidstid. Slik er det nødvendigvis ikke. Om en arbeidstaker bruker lengre tid på å utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, for eksempel bruker hele dagen på å utføre 50 prosent av sine oppgaver, så skal arbeidstaker arbeide vanlige dager.

Lenke til kommentar

Det følger av folketrygdloven §§ 8-6 og 8-13 at gradering av sykepenger gjøres etter reduksjon i arbeidstid og/eller inntektstap. Lovens utgangspunkt er at med mindre man har klare holdepunkter for noe annet skal en sykemelding innebære redusert arbeidstid.

 

Det er altså først dersom arbeidsgiver og den sykemeldte kan bli enige om en funksjonell og akseptabel arbeidstidsordning at man kan drøfte arbeidsoppgaver og arbeidstid, se også om dette Ot.prp.nr. 48 (2003-2004) s. 11.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...