Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mene noe annet enn det man sier


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hvorfor sier nesten alle ting hvor de mener noe annet enn det de sier? Jeg skjønner ikke hva som skal komme ut av det av positive ting, da det bare blir misforståelser ved slik kommunikasjon. Mitt inntrykk er at jeg blir sett på som dum når jeg ikke klarer dette, men er det egentlig slik det er? Er det ikke snarere tvert imot et tegn på intelligens å forholde seg til fakta, saklighet, logikk, ærlighet? Tydeligvis ikke skal man tolke ut i fra min vellykkethet sosialt sett. Men for meg blir det bare vås, da ingen vet hva andre snakker om, selv om alle føler de vet det. Mulig jeg overser noe. Hvordan kan jeg lære meg dette?

 

Anonymous poster hash: a0a96...29c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk sier mye usant eller unngår å si ting for at andre skal føle seg så bra som mulig eller fordi sannheten er ydmykende for dem selv. Hvis man hele tiden er ærlig og sier akkurat det man tenker blir de aller fleste frekk og ufin fordi mennesker er hakket dårligere av natur enn det som fungerer i et fellesskap. Folk lyger for å bli godtatt, ikke få for mange fiender og for å verne om sin egen stolhet så man slipper bli ydmyket mer enn nødvendig. Det er lett å lære. Man bare lar være å si de tingene man ikke hadde tålt å høre selv.

 

 



Anonymous poster hash: dca14...865
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, fakta er fakta, det er ingen to-vei ting rundt det. Og det er veldig mange som har sin versjon av fakta, og hardnakket står på det.

 

Det er viktig å alltid be om kilder. Hvis du har fakta fra kilder som er av de mest troverdige, så kan du be andre komme med sine kilder... hvis de ikke kan det, så har du effektivt avslørt dem.

 

Så har man fenomenet rundt personlig erfaring og forskning. Veldig mange lener seg hardnakket på forskning som fakta. Og dét er i 99% av tilfeller det man bør ta med seg videre og legge det til grunn for sitt livssyn. Men problemet er at folk flest implementérer sjelden denne faktaen inn i sine liv, de tester ikke ut faktaen i praksis, og dermed får de ikke et objektivt, saklig syn på saken. Dette leder ofte til masse misforståelser.

 

Så har man ofte også situasjonen, at forskere og vitenskapsfolk, de konstaterer fakta, men det er den store folkemengden som må bli prøvekaninene. Kan jo ta matvareindustrien og reklamebransjen som et eksempel. Stadig dukker det opp problemer, som at gravide ikke bør spise laks mér enn 2 ganger i uka.

 

Mennesket har mye stolthet, og vi går til svært store lengder for å beskytte den. Hvis man klarer å ha sympati for at folk har mye stolthet knyttet rundt sine interesseområder, kan man lettere se hva som er sant og hva som er løgn, og ikke miste sinnet, og heller legge frem fakta når situasjonen kaller for det. Det er så mange som mister hodet og går i angrep.

 

Men det er mitt syn på hele saken: Vi lærer ingenting om psykologi eller menneskesinnet i skolen, så det er ikke rart vi er på nivå med amøber når det kommer til dette feltet ^^ Høres litt kynisk ut kanskje, men jeg synes det er trist. Så bruker vi enkle hersketeknikker, går tilbake til steinalderen, når det blir konflikt, i stedet for å åpne opp og lytte, og til syvende og sist: Be om kilder!

 

Hvis du vet du har rett, så har du ingen grunn til å ha dårlig samvittighet eller være redd for at noen skal se igjennom deg. En veldig effektiv væremåte er å være 100% ærlig hele tiden. Da blir det fort svært åpenlyst hvem som er uærlig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Dere misforstår. Jeg tenker på bilder, feks hvis noen sier fint vær i dag, at de syns jeg virker glad, eller om noen sier dette var en humpete vei, at de mener det var mange «humper i veien» for vårt forhold, eller mitt liv/vei... man aner jo ikke hva den andre egentlig mener.

 

Anonymous poster hash: a0a96...29c

 

Kontekst. Det er vanlig å bruke ordspill og slike uttrykk som du nevner. Så det er faktisk å si hva man egentlig mener. At du ikke har hørt om et gitt uttrykk betyr ikke at det ikke er et rett frem utsagn.

Lenke til kommentar

Jeg tror de mener jeg juger og later som jeg ikke forstår. For jeg sa «hørtes ut som de spilte poker», og så sa han ene «det kan hende, det er lovlig nå det». Og med at det var «lovlig» betyr nok at jeg ikke trenger å straffes for det, selv om han som sa det mente jeg burde blitt det. Vet ikke hvor mange som er imot meg eller om det er noen som forsøker å få meg til å tro at mange er imot meg. Skjønner ikke hva jeg har gjort galt som jeg skal straffes for.

 

Anonymous poster hash: a0a96...29c

Lenke til kommentar

I denne sammenhengen er det intelligent å forstå sosialinteraksjon. Å ikke forstå det betyr ikke at man er dum, bare at man ikke er så god på sosialt samspill. Vanligvis er dette noe som utvikles gjennom oppveksten. Men hvis man møter ulike hinder som f.eks traume, omsorgssvikt, mobbing og autismspekterlidelser, er det ikke uvanlig at utviklingen bremses eller stopper helt. I noen tilfeller vil man aldri lære seg sosialt samspill.

 

Og så: Kan du være så grei og lage deg en bruker i stedet for å være anonym hele tiden. Da er det mye lettere for forumet å huske hvem du er. 

Så fremt ikke det er din intensjon å forvirre forumet, som f.eks ved gjøre forsøk på å formulere deg annerledes med et håp at ingen skal forstå at du frekventerer forumet med gjentatte spørsmål som ingen kan gi deg kvalitativt gode svar på annet enn "snakk med helsepersonell".

Lenke til kommentar

Da er det virkelig, ikke innbilning. Det må jeg fortelle behandleren, hun vil nemlig ikke si noe om ting utenfor det jeg forteller, feks ting andre sier om meg, det er kanskje slik det skal være?

 

Mener ikke å forsøke å lure forumet til å tro at det er nye brukere. Jeg har blitt testet av nevropsykolog, og jeg er godt over gjennomsnittet.

 

Anonymous poster hash: a0a96...29c

Lenke til kommentar

Du skriver at det er noe man lærer, tror du jeg kan lære denne dobbelttalen, hvordan i såfall? Merkelig at psykiatrien ikke lærte meg det eller snakket noe om det. Feks å si at jeg er fiskepudding = en svekling psykopat, jeg syns det er merkelige greier, men man må visst klare dette som kalles «fotball» og «værmelding». For å jobbe og ha det koselig sammen med venner.

 

Anonymous poster hash: a0a96...29c

Lenke til kommentar

Jeg har sikkert spurt om dette tidligere. Hvorfor får jeg ikke noe svar? Virker som ingen skjønner at dette er mulig å ikke få til? Det sa de på hjelpetelefonen og, at grunnen til at ingen kan svare meg er at de ikke forstår det.

 

Regner med å dø uvitende.

 

Anonymous poster hash: a0a96...29c

Spør behandleren om hvordan du kan forbedre sosial samhandling/kompetanse. Da kommer du i det minste ett skritt nærmere forståelse. :)

 

For øvrig, kan du lage en bruker? Jeg gjenkjenner teksten, men blir tungvint med backtracking til eldre tråder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor sier nesten alle ting hvor de mener noe annet enn det de sier? Jeg skjønner ikke hva som skal komme ut av det av positive ting, da det bare blir misforståelser ved slik kommunikasjon. Mitt inntrykk er at jeg blir sett på som dum når jeg ikke klarer dette, men er det egentlig slik det er? Er det ikke snarere tvert imot et tegn på intelligens å forholde seg til fakta, saklighet, logikk, ærlighet? Tydeligvis ikke skal man tolke ut i fra min vellykkethet sosialt sett. Men for meg blir det bare vås, da ingen vet hva andre snakker om, selv om alle føler de vet det. Mulig jeg overser noe. Hvordan kan jeg lære meg dette?

 

Anonymous poster hash: a0a96...29c

Jeg har egentlig ikke noe annet å svare enn:

 

Lenke til kommentar

Det første jeg tenker er at TS iallefall ikke er en samarbeidspartner med Eirik Jensen.

 

Det andre er at du ikke skjønner metaforer, noe som er veldig merkelig. Hvis noen kommer med en metafor, så er det i hodet ditt et skjult angrep mot deg. Du virker å være veldig paranoid, og har sannsynligvis andre psykiske problemer også. Det å skjønne hva andre mener krever en viss grad av empati, noe du virker å være blott for.

 

Jeg vet ikke om det er lys i enden av tunnelen, eller om det er knallvær i sikte, men jeg håper at TS greier å ta tyren ved hornene og ro seg i havn fra dette indre sirkuset.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Det første jeg tenker er at TS iallefall ikke er en samarbeidspartner med Eirik Jensen.

 

Det andre er at du ikke skjønner metaforer, noe som er veldig merkelig. Hvis noen kommer med en metafor, så er det i hodet ditt et skjult angrep mot deg. Du virker å være veldig paranoid, og har sannsynligvis andre psykiske problemer også. Det å skjønne hva andre mener krever en viss grad av empati, noe du virker å være blott for.

 

Jeg vet ikke om det er lys i enden av tunnelen, eller om det er knallvær i sikte, men jeg håper at TS greier å ta tyren ved hornene og ro seg i havn fra dette indre sirkuset.

Vel, nå er det forskjell på metaforer og det å tale med to tunger. Metaforer er en berikelse av språket, men det å tale med to tunger er å "kryptere" beskjeden og håpe mottageren klarer å "deskryptere" beskjeden. Det siste mener jeg er uheldig. I dagens samfunn er det faktisk slik at mange har problemer med å lese bokstavelig eller forholde seg til det noen sier på en rett frem måte. Mange leser fantasier mellom linjene i det folk sier heller enn å lese det faktiske inneholdet. Dette fører dessverre til svært mange problemer for samfunnet.

 

Jeg har inntrykk av at trådstarter snakket om den siste problemstillingen og ikke bruk av metaforer. Men ved videre lesning virker det som metaforer også er problematisk, selv om de er basert på logikk.

 

Å mene noe annet enn man sier, kan jo også vise til å hinte til ting eller være svært subtil, noe som kan fære til problemer og missforståelser. Selv synes jeg ikke slikt er en bra bruk av språk eller bra kommunikasjon. Det går an å ikke være feig og faktisk si det man mener og ikke gjemme nålen i høystakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...