Gå til innhold

Svensk redaktør reagerer på "sexistisk" Skavland intervju


Anbefalte innlegg

Kanskje ikke så overraskende var det ingen av oss her i Norge som syntes det var noe spesielt sjåvinistisk i dette. Eller som Skavland redaktøren skriver:

 

"– Vi synes det er leit dersom programmet har skapt slike reaksjoner i Sverige. Her i Norge har vi ikke mottatt noen henvendelser knyttet til dette intervjuet."

 

Så hva syntes dere? Står feminismen etterhvert for sterkt i Sverige?

(klipp ifra intervjuet i artikkelen)

https://www.nrk.no/kultur/skavlan-beskyldes-for-sexistisk-intervju-1.13891429

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk at det bare er én person som har skrevet én kronikk, og jeg tviler derfor på om ordbruken "Sverige" (ei heller "svenske") medfører en grei nok forståelse av situasjonen. Det er derfor ikke særlig grunn til å ta videre utgangspunkt i spørsmålet om hvorvidt den såkalte 'svenske feminismen' har gått for langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hadde visst kommet flere reaksjoner på dette, men ja, kanskje mest på grunn av nettopp kronikken til den sinte kvinnen.

 

Men spørsmålet står seg allikevel, siden hvorfor var det ingen i Norge som følte for å forme en slik kronikk?

Fordi programmet har flere seere i Sverige?

 

 

Det spiller garantert inn ja, at det finnes flere mennesker i Sverige...

 

Men mitt inntrykk etter hvordan #metoo kampanjen utartet seg der borte at vi har ett litt forskjellig syn på det hele, noe som er litt overraskende.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

At det finnes noen blandt de svenske feministene som både er sprø som kjeks og slipper til i media er vel ikke akkurat noe nytt? Egentlig synes jeg koko-faktoren har roet seg med årene. Den klassikeren her, fra 2005, er liksom i en annen liga:

"Glassen 88:an är nazistisk"

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Feminismen gått for langt? Du er klar over det at det å stille en topp idrettsutøver usakelige spørsmål som hva husarbeid hun gjør eller hva hun spiser er rimelig drygt i 2018? Det er jo nettopp akkurat det som er problemet her. At du ikke reagerer viser bare til at vi har en lang vei å gå før likestilling er fullbyrdet.

Lenke til kommentar

Feminismen gått for langt? Du er klar over det at det å stille en topp idrettsutøver usakelige spørsmål som hva husarbeid hun gjør eller hva hun spiser er rimelig drygt i 2018? Det er jo nettopp akkurat det som er problemet her. At du ikke reagerer viser bare til at vi har en lang vei å gå før likestilling er fullbyrdet.

 

Spennende. Enkelte mener at feminisme ikke kan gå for langt, men jeg mener at vi kan manøvrere fint gjennom dette uten ett slikt voldsomt kjønns fokus. Akkurat som det er noen konkurranse mellom mann og kvinne og som om ikke menn jevnt over elsker kvinner og unner dem alt godt.

 

Det kan ende med at det blir nær sagt umulig for det store flertallet å forholde seg politisk korrekt, fordi det er blir unaturlig å neglisjere alle de fine forskjellene mellom kjønnene, som for eksempel ofte forskjellige interesser, mål og drømmer. Når man har lover på plass som sikrer lik lønn for likt arbeid og frihet for enkeltmenneske til å gjøre hva man vil helt uavhengig av kjønn, så ser jeg ikke at å kunne være litt ærlig rundt det man måtte tenke burde bli så feil og krenke noen så fælt.

Lenke til kommentar

Feminismen gått for langt? Du er klar over det at det å stille en topp idrettsutøver usakelige spørsmål som hva husarbeid hun gjør eller hva hun spiser er rimelig drygt i 2018? Det er jo nettopp akkurat det som er problemet her. At du ikke reagerer viser bare til at vi har en lang vei å gå før likestilling er fullbyrdet.

Du får unnskylde min sarkasme, men kvinner kan ikke håntere likestilling. De vil ikke armere fundamenter midt på vinteren i 15 minusgrader, de vil ikke fly ut midt på natten for å reparere en el-mast i en storm osv. Jeg mener de drittjobbene menn må gjøre for å holde det moderne samfunnet sammen, og når menn nevner noen urettferdigheter som rammer dem så blir de bedt om å holde kjeft fordi kvinner har det verre. Så hvis de ønsker likestilling så gjelder det det også de virkelige drittjobbene som menn er veldig overrepresentert i. 50 prosent representert på fyllinga og annen avfallshåntering. Så om en kvinne får noen ubehagelige og "sexist" spørsmål bryr meg midt på ryggen.

Lenke til kommentar

Dette kan ikke tas til inntekt for noe hva Sverige som helhet angår. Én ting man kan ta fra dette derimot er at hvis du beskylder noen for å være "sexistisk" i en kronikk så kommer du til å oppleve en helt hinsides mediastorm.

 

Kunne dette utnyttes kommersielt? Skaffe oppmerksomhet for å selge noe direkte eller indirekte? Svakheter gir jo gjerne muligheter :-)

Lenke til kommentar

 

Feminismen gått for langt? Du er klar over det at det å stille en topp idrettsutøver usakelige spørsmål som hva husarbeid hun gjør eller hva hun spiser er rimelig drygt i 2018? Det er jo nettopp akkurat det som er problemet her. At du ikke reagerer viser bare til at vi har en lang vei å gå før likestilling er fullbyrdet.

 

Spennende. Enkelte mener at feminisme ikke kan gå for langt, men jeg mener at vi kan manøvrere fint gjennom dette uten ett slikt voldsomt kjønns fokus. Akkurat som det er noen konkurranse mellom mann og kvinne og som om ikke menn jevnt over elsker kvinner og unner dem alt godt.

 

Det kan ende med at det blir nær sagt umulig for det store flertallet å forholde seg politisk korrekt, fordi det er blir unaturlig å neglisjere alle de fine forskjellene mellom kjønnene, som for eksempel ofte forskjellige interesser, mål og drømmer. Når man har lover på plass som sikrer lik lønn for likt arbeid og frihet for enkeltmenneske til å gjøre hva man vil helt uavhengig av kjønn, så ser jeg ikke at å kunne være litt ærlig rundt det man måtte tenke burde bli så feil og krenke noen så fælt.

 

 

Og en ting til, det står jo i artikkelen at hun hadde vært der før og allerede pratet om idrettsprestasjonene slik at hun syntes det var greit at fokuset var på annet random stuff nå. Du sier dette er drygt i 2018, men jeg mener at nettopp fordi vi er der vi er burde dette være helt problemfritt.

Lenke til kommentar

Feminismen gått for langt? Du er klar over det at det å stille en topp idrettsutøver usakelige spørsmål som hva husarbeid hun gjør eller hva hun spiser er rimelig drygt i 2018? Det er jo nettopp akkurat det som er problemet her. At du ikke reagerer viser bare til at vi har en lang vei å gå før likestilling er fullbyrdet.

Jeg tror vi alle kan vær enige om at mennesker er mennesker?

 

På talkshow så er det mennesker som snakker med mennesker for å få innsyn i hva andre gjør og mener.

 

Hvordan kan du si at en person sin eneste identitet er idrettsutøver? Gjør ikke idrettsutøvere noe annet enn idrett i livet sitt? Det er jo og naturlig at folk er interessert i idrettsøvere sitt hverdagslige liv utenom idrett. Vi har serier om det på TV. Jeg har sett en om familien Ingebritsen. Da så vi hvordan det var med mat, matlaging, husarbeid ol. Men ingen klaget over seksisme, vet du hvorfor? Fordi det er ikke. 

 

Hadde disse spørsmålene blitt stilt Petter Northug ville noen reagert? Hvordan mener du at det er likestilling at vi kan spørre menn om hva de spiser og hvor mye husarbeid de gjør, men ikke kvinner? Eller mener du hva en spiser og husarbeid kanskje er et tabu?

 

Nei dette her er bare folk som VIL bli fornærmet over som klarer å bli fornærmet over. Det er ikke seksisme en plass. 

 

 

Det er heller ikke bevis på at feminisme har gått for langt, det er bare bevis på at noen i samfunnet er ekstremt hårsåre og klarer å bli utrolig såret over ikke-saker. I et likestilt samfunn er det helt greit å spørre  begge kjønn om hvordan hverdagen deres er. Og folk kan svare uten at det skaper reaksjoner. Folk som mener dette er seksisme hjelper ikke på likestilling, snarere tvert imot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Feminismen gått for langt? Du er klar over det at det å stille en topp idrettsutøver usakelige spørsmål som hva husarbeid hun gjør eller hva hun spiser er rimelig drygt i 2018? Det er jo nettopp akkurat det som er problemet her. At du ikke reagerer viser bare til at vi har en lang vei å gå før likestilling er fullbyrdet.

Du får unnskylde min sarkasme, men kvinner kan ikke håntere likestilling. De vil ikke armere fundamenter midt på vinteren i 15 minusgrader, de vil ikke fly ut midt på natten for å reparere en el-mast i en storm osv. Jeg mener de drittjobbene menn må gjøre for å holde det moderne samfunnet sammen, og når menn nevner noen urettferdigheter som rammer dem så blir de bedt om å holde kjeft fordi kvinner har det verre. Så hvis de ønsker likestilling så gjelder det det også de virkelige drittjobbene som menn er veldig overrepresentert i. 50 prosent representert på fyllinga og annen avfallshåntering. Så om en kvinne får noen ubehagelige og "sexist" spørsmål bryr meg midt på ryggen.

 

 

Det er det mest tåpeligste jeg har lest ha ha!

 

Hvem tror du det er som tørker bestemora di i ræva?

Lenke til kommentar

 

Feminismen gått for langt? Du er klar over det at det å stille en topp idrettsutøver usakelige spørsmål som hva husarbeid hun gjør eller hva hun spiser er rimelig drygt i 2018? Det er jo nettopp akkurat det som er problemet her. At du ikke reagerer viser bare til at vi har en lang vei å gå før likestilling er fullbyrdet.

Du får unnskylde min sarkasme, men kvinner kan ikke håntere likestilling. De vil ikke armere fundamenter midt på vinteren i 15 minusgrader, de vil ikke fly ut midt på natten for å reparere en el-mast i en storm osv. Jeg mener de drittjobbene menn må gjøre for å holde det moderne samfunnet sammen, og når menn nevner noen urettferdigheter som rammer dem så blir de bedt om å holde kjeft fordi kvinner har det verre. Så hvis de ønsker likestilling så gjelder det det også de virkelige drittjobbene som menn er veldig overrepresentert i. 50 prosent representert på fyllinga og annen avfallshåntering. Så om en kvinne får noen ubehagelige og "sexist" spørsmål bryr meg midt på ryggen.

 

De greiene der vil faen ikke jeg heller, så jeg får noen som ikke tjener like mye som meg til å gjøre det. 

Det har ingenting med kjønn å gjøre, det har med kapitalisme å gjøre.

Lenke til kommentar

 

 

Feminismen gått for langt? Du er klar over det at det å stille en topp idrettsutøver usakelige spørsmål som hva husarbeid hun gjør eller hva hun spiser er rimelig drygt i 2018? Det er jo nettopp akkurat det som er problemet her. At du ikke reagerer viser bare til at vi har en lang vei å gå før likestilling er fullbyrdet.

 

Spennende. Enkelte mener at feminisme ikke kan gå for langt, men jeg mener at vi kan manøvrere fint gjennom dette uten ett slikt voldsomt kjønns fokus. Akkurat som det er noen konkurranse mellom mann og kvinne og som om ikke menn jevnt over elsker kvinner og unner dem alt godt.

 

Det kan ende med at det blir nær sagt umulig for det store flertallet å forholde seg politisk korrekt, fordi det er blir unaturlig å neglisjere alle de fine forskjellene mellom kjønnene, som for eksempel ofte forskjellige interesser, mål og drømmer. Når man har lover på plass som sikrer lik lønn for likt arbeid og frihet for enkeltmenneske til å gjøre hva man vil helt uavhengig av kjønn, så ser jeg ikke at å kunne være litt ærlig rundt det man måtte tenke burde bli så feil og krenke noen så fælt.

 

 

Og en ting til, det står jo i artikkelen at hun hadde vært der før og allerede pratet om idrettsprestasjonene slik at hun syntes det var greit at fokuset var på annet random stuff nå. Du sier dette er drygt i 2018, men jeg mener at nettopp fordi vi er der vi er burde dette være helt problemfritt.

 

Ikke sant. Hvis kvinner ikke har lov til å snakke om ting som de er interessert i fordi det tilfeldigvis er ting som kvinner måtte gjøre før i tiden er ikke frigjøringen ferdig enda.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...