Gå til innhold

Rett over 350 kr grensa...


Torstein132

Anbefalte innlegg

Hei :) Betalte en vare fra en butikk i Tyskland. Totalsummen ble på 36,46 euro. Dette skulle være under 350kr grensa (349kr). Men da varen gikk gjennom tollen i dag, så måtte den bli fortollet og jeg må nå betale 246,-kr ekstra! (351kr ga den kursen) Ser at tollen opererer med valutakurser som kun oppdateres en gang i blant, og at denne kursen var høyere enn da den gikk i tollen i dag. Er dette noe en kan kreve tilbake i etterkant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du kan dokumentere beløp, kjøpsdato og valutakurs den dagen så kan du jo alltids forsøke.  Tviler å at du kommer noen vei, men det hadde vært interessant å høre hva responsen blir. 

 

Tollens valutakurser oppdateres som du ser en gang i uken.  Problemet er jo at ting ofte kan bruke mer enn en uke på å bli levert.

Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger blitt bedt om dokumentasjon på verdi av posten på varer jeg har kjøpt. Da har jeg bare sendt over skjermdump av paypal betalingen og det har gått bra alle ganger. Også mange sendinger som ikke har blitt stoppet som har vært over grensa, min opplevelse at de ikke er like nøye på dette lenger. Hvis man kan bør man bestille når det er ekstremt mye pakker, som black friday, jul, påske osv, mye mindre sjanse for å bli stoppet da.

Lenke til kommentar

 

 

Nei, tollverdi på en vare er hva den er verdt i norske kroner i det den innføres i Norge (inklusiv fraktkostnader).

Kjøpstidspunktet bryr ikke Tollvesenet seg noe om, kun når varen kom til Norge.

Da varen ankom Norge i går var kursen lavere enn da jeg kjøpte varen

 

Kursen i går var 9,640. Det tilsier en importpris på kr 351,47.

https://www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/valuta/EUR

Lenke til kommentar

 

Du MÅ bruke tollens satser https://www.toll.no/no/verktoy/valutakurser/

Euro EUR (fra) 29.01.2018 (til)04.02.2018 1 9,640

Hvorfor har de høyere satser? Det gir ikke mening..

Kursen du ser på Norges Bank er ikke reel. Hvis du gidder å lese der så står det: "Valutakursene til Norges Bank er midtkurser, det vil si midtpunktet mellom kjøps- og salgskursen i interbankmarkedet på et gitt tidspunkt. Valutakursene er bare ment som en indikasjon og er ikke bindende for Norges Bank eller bankene.".

 

Du burde sette deg inn i betingelsene for import og netthandel fra utlandet før du kjøper istedenfor å klage etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du MÅ bruke tollens satser https://www.toll.no/no/verktoy/valutakurser/

Euro EUR (fra) 29.01.2018 (til)04.02.2018 1 9,640

Hvorfor har de høyere satser? Det gir ikke mening..

Kursen du ser på Norges Bank er ikke reel. Hvis du gidder å lese der så står det: "Valutakursene til Norges Bank er midtkurser, det vil si midtpunktet mellom kjøps- og salgskursen i interbankmarkedet på et gitt tidspunkt. Valutakursene er bare ment som en indikasjon og er ikke bindende for Norges Bank eller bankene.".

 

Du burde sette deg inn i betingelsene for import og netthandel fra utlandet før du kjøper istedenfor å klage etterpå.

 

Under fortsatt på hvorfor de har en SÅ mye høyere kurs enn den opprinnelige?

se

https://bors.e24.no/#!/instrument/X:SEURNOK.IDCFX

 

Kursen har ikke vært så høy siden 11. januar. Hvorfor opererer dem da med "oppdaterte" valutakurser på nesten det samme?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...