Gå til innhold

Intel: Meltdown- og Spectre-sikre prosessorer kommer i løpet av året


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-82pScT

I følge "ekspertene" her inne, som HKS, tar jo det 3 år fra en prosessor lages til den er ferdig med utvikling. Så hvis Intel visste om Spectre og Meltdown forrige sommer, kan de umulig klare å gjøre noe sånt så fort.

Lenke til kommentar

I følge "ekspertene" her inne, som HKS, tar jo det 3 år fra en prosessor lages til den er ferdig med utvikling. Så hvis Intel visste om Spectre og Meltdown forrige sommer, kan de umulig klare å gjøre noe sånt så fort.

Er kanskje noe enklere prosess når de først har muligheten til å gjøre fysisk endring?

HWcsz8a.png

Lenke til kommentar

I følge "ekspertene" her inne, som HKS, tar jo det 3 år fra en prosessor lages til den er ferdig med utvikling. Så hvis Intel visste om Spectre og Meltdown forrige sommer, kan de umulig klare å gjøre noe sånt så fort.

 

Det der må være BS, for hvor vanskelig er det å lage nye filmer å belyse silisiumet med egentlig. De skal jo ikke krympe kretsene ytterligere, kun kverne ut nye wafer'e.

Lenke til kommentar

Jeg synes at Intel bør gi ut ekstra gode CPU-er en tid, for å blidgjøre folk, til overkommelig pris. Ta igjen det tapte som finanskrisen i verden skapte, ytelsesmessig. Slutte å spare alle steder på antall kjerner eller hva det nå enn måtte være.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

I følge "ekspertene" her inne, som HKS, tar jo det 3 år fra en prosessor lages til den er ferdig med utvikling. Så hvis Intel visste om Spectre og Meltdown forrige sommer, kan de umulig klare å gjøre noe sånt så fort.

 

Det der må være BS, for hvor vanskelig er det å lage nye filmer å belyse silisiumet med egentlig. De skal jo ikke krympe kretsene ytterligere, kun kverne ut nye wafer'e.

Før prosessorene kan bygges, må de vel finne et design som fungerer, noe jeg kan tenke meg:

1: Krever mye ressurser

2: Krever mye testing

 

Hvis man skal fikse på page mapping som har eksistert i laaang tid ? Hvordan skal det løses ? Skal det bygges separate caches, slik at ikke kjernen "lekker" data til andre programmer ?

Eller hva ? Hvordan vil det påvirke ytelse og sikkerhet ? Kanskje fixen man lager, åpner nye sikkerhets hull man ikke har tenkt på ?

Kanskje kombinasjoner av programmer vil slutte å fungere ?

Alt dette garantert ting InteL vil i det minste føle seg noenlunde trygg på før noe gis ut på markedet.

De kan jo tape enorme summer hvis ikke de klarer å få dette til.

Jeg tviler på at Intel tar lett på dette, like lite som jeg tror det er en enkel oppgave å fikse.

Intel trakket vel i salaten en gang med P III 1333, og prosessorene er vel blitt uendelig mer komplekse siden den gang.

Og så var det noe med Haswell i 2014, da ble vel instruksjonsettet bare disabla tror jeg.

 

La oss si det slik at når sjefen selger aksjene sine, er det neppe bra  :-)    

 

https://arstechnica.com/gadgets/2018/01/whats-behind-the-intel-design-flaw-forcing-numerous-patches/

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Jeg tviler heller ikke på at Intel tar lett på dette. Først må det noen smarte hoder til, som kommer i sammen for å løse de utfordringene det er å lage en perfekt CPU.

 

Husk i gamle dager hvor de behersket å lage perfekte spill til Commodore 64 o.l., samt til konsoll som Playstation 2 o.l.

 

Det går mest på viljen til å investere i den prosessen.

 

Å kverne en test-CPU, går nok greit.

 

I tillegg så må Intel sette av nok folk til å teste CPU igjen, før de bestemmer seg for et trykk som kan gå..

 

Kanskje det er på tid å komme seg videre i fra x64-bit?

Lage en ny plattform fra bunnen av, og lage instrukssjonssett i CPU som lar en emulere x64 og x86 ??

Microsoft og de andre OS-leverandørene behøver da kun å forhold seg til nye CPU-er på den nye plattformen, og ikke noe jalla-greier for disse CPU-ene. De må gjøres kraftige nok til at det går an å emulere på dem. Sett av noen ekstra kjerner og litt cache, så løser nok det seg..

Endret av G
Lenke til kommentar

I følge "ekspertene" her inne, som HKS, tar jo det 3 år fra en prosessor lages til den er ferdig med utvikling. Så hvis Intel visste om Spectre og Meltdown forrige sommer, kan de umulig klare å gjøre noe sånt så fort.

For det første fikk Intel vite om dette i juni i fjord, så tipper de begynte å designe inn en hardware-fix ganske umiddelbart. 3-5 år er tiden det å lage arkitekturen fra scratch. Det er uansett ikke implantasjonen av denne fiksen som tar lang tid, det er verifiseringsprosessen hvor så mange som mulig bruks-caser skal simuleres.

 

Det er "Ice Lake", som blir første arkitektur med innebygd fix. "Ice Lake" er en ny arkitektur som bygger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...