Gå til innhold

Nedgradere bredbåndshastighet, lønner det seg?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har for tiden fiberbredbånd 300/300 Mbps fra Fiber1 (Altibox).

Om jeg gjør hastighetstest med kablet kobling får jeg 300 Mbps, men trådløst får jeg ikke mer enn rundt 30 Mbps. Spørsmålet er da:

 

- Om jeg nedgraderer til 150/150 Mbps og sparer litt penger, vil dette da påvirke min opplevde internetthastighet som uansett er begrenset til rundt 30 Mbps i praksis?

 

Vil ruteren være flaskehalsen, eller vil trådløs hastighet også halveres/påvirkes om jeg halverer hastigheten inn til huset? Kunne jeg egentlig nedgradert til 40/40 også uten at jeg ville merket forskjell?

 

Mvh.

Fredrik

Endret av freddern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg jobbet en gang i en fylkeskommune som hadde vel 15 000 klienter som delte en 300 Mb linje mot Internett. Det burde fortelle deg om hvilken hastighet du bør ha.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte bare en ny høy hastighets wifi router til min 500/500 linje. Så har det på telefon og. Kan ikke gå tilbake til tregt i dag.

Har jeg behov for noe på 50giga, no problem er nede på minutter i stedet for timer.

 

Men internet er kunstig svinedyrt i Norge da så er noen kroner og spare der om du ikke bryr deg mye.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Ok, litt varierende respons men...

 

La oss si jeg er fornøyd med opplevd hastighet slik en er i dag (>30Mbps). Vi den kunne påvirkes negativt av at jeg reduserer hastighet inn til huset ned til 150/150, eller skal den holde seg lik helt til jeg eventuelt reduserer hastigheten inn ned til 30/30?

 

Skjønner at det sikkert er tiltak jeg kan gjøre for å heve opplevd hastightet over wifi, men det blir litt off-topic fra det jeg er ute etter.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Ok, litt varierende respons men...

 

La oss si jeg er fornøyd med opplevd hastighet slik en er i dag (>30Mbps). Vi den kunne påvirkes negativt av at jeg reduserer hastighet inn til huset ned til 150/150, eller skal den holde seg lik helt til jeg eventuelt reduserer hastigheten inn ned til 30/30?

 

Skjønner at det sikkert er tiltak jeg kan gjøre for å heve opplevd hastightet over wifi, men det blir litt off-topic fra det jeg er ute etter.

 

Takker for svar.

 

Om du ikke har utstyr som klarer å utnytte 300/300 så vil du ikke merke en nedgradering til 150/150. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei, du vil ikke merke noe forskjell på om du har en 30Mbps eller en 300Mbps linje dersom flaskehalsen er routeren din og du ikke oppnår mer enn 30Mbps i dag.

Dersom du ikke vil risikere å gå ned i hastighet i forhold til det du har i dag vill jeg dog anbefale å ha *litt* høyere hastighet på linja ut enn hastigheten på flaskehalsen i nettverket (routeren), just to be on the safe side. Det er ikke alltid du får 100% av den hastigheten du har bestilt. Med det sagt, Altibox har konsekvent levert litt MER enn bestilt hastighet når jeg har installert for dem, og jeg tester alltid etter installasjon, mens Telenor for eksempel, som regel ligger rett under (marginalt under, f.eks. 99.5Mbps på en 100Mbps linje, men likevel).

Dersom du heller vil ha den hastigheten du betaler for er det mye mulig du må bytte utstyr (trådløs router). Det nye utstyret (fra slutten av 2017) som Altibox leverer er veldig bra og supporterer *mye* mer enn 30Mbps. Du ville nok ikke hatt flaskehalsen dersom du hadde oppgradert utstyret, men det er en mulighet at flaskehalsen ligger i telefonen din også.

Disclaimer: Jeg har gjort noen installasjoner for Altibox, men jeg installerer for flere andre leverandører også.

 

Ok, litt varierende respons men...

 

La oss si jeg er fornøyd med opplevd hastighet slik en er i dag (>30Mbps). Vi den kunne påvirkes negativt av at jeg reduserer hastighet inn til huset ned til 150/150, eller skal den holde seg lik helt til jeg eventuelt reduserer hastigheten inn ned til 30/30?

 

Skjønner at det sikkert er tiltak jeg kan gjøre for å heve opplevd hastightet over wifi, men det blir litt off-topic fra det jeg er ute etter.

 

Takker for svar.

Endret av cable_guy
Lenke til kommentar

Det er ikke alltid du får 100% av den hastigheten du har bestilt. Med det sagt, Altibox har konsekvent levert litt MER enn bestilt hastighet når jeg har installert for dem, og jeg tester alltid etter installasjon, mens Telenor for eksempel, som regel ligger rett under (marginalt under, f.eks. 99.5Mbps på en 100Mbps linje, men likevel).

Dersom du heller vil ha den hastigheten du betaler for er det mye mulig du må bytte utstyr (trådløs router). Det nye utstyret (fra slutten av 2017) som Altibox leverer er veldig bra og supporterer *mye* mer enn 30Mbps. Du ville nok ikke hatt flaskehalsen dersom du hadde oppgradert utstyret, men det er en mulighet at flaskehalsen ligger i telefonen din også.

Disclaimer: Jeg har gjort noen installasjoner for Altibox, men jeg installerer for flere andre leverandører også.

 

7161262057.png

Så dette stemmer ikke helt, men det som kanskje stemmer Canaldigital\telenor er dårligere på ytelse tester hvis du laster opp mye samtidig vil Altibox klare mere på 500 mbit linje en telenor, men så er jo pering avtale og ruteren også betydning der kan telenor komme bedre ut. Telenor har Gpon  ofte :

IJAREEIE-1829-t004a.gif

Mens altibox enten har 100 mbit eller gigabit, enkelte steder 10 gigabit utstyr.

 

Tror problemet her er altibox har glemt å informere deg ruteren er for gammel, og det koster 2000 kr for ny ruter ellers er det kanalene som gir problemer eller dårlig plassering synd hvis enkelte plasser ruteren i sikringskapet som eksempel. Får du bedre hastighet på 5 ghz? Eller er det kun 2.4 ghz bånd blir det raskere om du er nærmere ruteren?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For vanlig surfing og streaming holder 50/20 Mbit linje til mange brukere. Til nedlasting av store filer som spill til playstation, så blir jo ventetiden kortere med raskere linje. Problemet på playstation er at farten aldri kommer over 100 Mbit. Rundt halvparten er vanlig, selv med kablet nettverk.

 

Uansett hat vi blitt nettoholikere alle man. Kom dere heller ut på tur. Da blir biskja garantert glad i hvertfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...