Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen rumler/rister ved gasspådrag


aklla

Anbefalte innlegg

Bilen min har de siste dagene begynt å komme med en slags risting når den kommer over ca 40km/t.

Den er egentlig ganske jevn uavhengig av fart, men blir litt hyppigere og kraftigere ved høyere fart, men marginalt.

 

Men denne er kun når bilens fart øker, uavhengig av hastighet og turtall. Jeg kan f.eks ha bilen i 2.gir i 60, ikke noe problem. Men gir jeg gass slik at farten øker kommer denne lyden.

Det samme skjer i alle gir, har jeg den i 4. gir i 60 og øker farten kommer rumlingen, mens jeg kan ha den i f.eks 80 i 4.gir uten at det rumler, så lenge hastigheten ikke øker.

 

Jeg kan også ha den i fri, da kommer ikke lyden uansett, selv om jeg gir gass og er i fart.

 

Har ikke merket at den går dårligere, slurer på cluthen, ujevn styring eller noe slikt.

Det er en Mercedes SLK 1998 forresten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakhjulene kanskje?

Ettersom det er bakhjulstrekk :)

 

Men, ville ikke dette også vært utenom når man gir gass? Jeg kan trille i 100km/t uten noe problem

Forhjulene dine har hjullager de og :) Lyden kan forplante seg gjennom bilen og bli til de merkeligste symptomer. Da mitt høyre hjullager på Pajeroen røyk, kom lyden inn i kupeen fra girkassen - tro det var festlig i saktegående kø før jeg fant feilen.

 

Hvis det rister ved gasspådrag så ville jeg sjekket motor og gir fester for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Forhjulene dine har hjullager de og :) Lyden kan forplante seg gjennom bilen og bli til de merkeligste symptomer. Da mitt høyre hjullager på Pajeroen røyk, kom lyden inn i kupeen fra girkassen - tro det var festlig i saktegående kø før jeg fant feilen.

 

Hvis det rister ved gasspådrag så ville jeg sjekket motor og gir fester for sikkerhets skyld.

Om det var motor og girfester ville jo lyden vært der når jeg satte den i fri å ga gass når den var i fart?

Og når jeg setter den i f.eks 2-gir i 60 slik at jeg får høyt turtall? 

 

Ellers skrev Complexity at jeg skulle sjekke lagerene på framhjulene før han redigerte innlegget sitt, jeg antok jo at det da var de dekkene med trekk som var ment :)

 

Ville også sjekket hardykobingen.

Hva er det? Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Forhjulene dine har hjullager de og :) Lyden kan forplante seg gjennom bilen og bli til de merkeligste symptomer. Da mitt høyre hjullager på Pajeroen røyk, kom lyden inn i kupeen fra girkassen - tro det var festlig i saktegående kø før jeg fant feilen.

 

Hvis det rister ved gasspådrag så ville jeg sjekket motor og gir fester for sikkerhets skyld.

Om det var motor og girfester ville jo lyden vært der når jeg satte den i fri å ga gass når den var i fart?

Og når jeg setter den i f.eks 2-gir i 60 slik at jeg får høyt turtall? 

 

Ellers skrev Complexity at jeg skulle sjekke lagerene på framhjulene før han redigerte innlegget sitt, jeg antok jo at det da var de dekkene med trekk som var ment :)

 

Ville også sjekket hardykobingen.

Hva er det?

 

 

 

https://da.wikipedia.org/wiki/Hardyskive

 

https://www.autodeler.co.no/hardyskive/mercedes-benz

 

Typiske symptomer på gåen hardykobling er vibrasjoner og rumling under gasspådrag med belastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan sjekker man denne?

Har helt ærlig aldri hørt om noe slikt før..

Det er kun under belastning lyden kommer ja.

 

Jeg satt forresten fast her om dagen og ble tauet ut, det hadde pakket seg for mye snø under bilen, kan dette ha gjort noe? Kjørte ikke av veien eller noe slikt :)

Kan evt. is/snø ha pakket seg på den eller noe slikt?

Var ikke noe problem før etter en dag eller to etter jeg ble tauet ut, men mildt så kaldt vær kan ha påvirket noe..

Lenke til kommentar

Jeg satt forresten fast her om dagen og ble tauet ut, det hadde pakket seg for mye snø under bilen, kan dette ha gjort noe? Kjørte ikke av veien eller noe slikt :)

Kan evt. is/snø ha pakket seg på den eller noe slikt?

Var ikke noe problem før etter en dag eller to etter jeg ble tauet ut, men mildt så kaldt vær kan ha påvirket noe..

 

Kan være, har hatt noe tilsvarende med andre biler hvor is/snø har pakket seg på de merkeligste steder. Sett den varmt over natta hvis du har mulighet for det og la det smelte.

Lenke til kommentar

Kjørt den i vask med underspyling, har ikke noen sted å sette den inn i varmegrader..

Ingen endring

 

https://da.wikipedia.org/wiki/Hardyskive

 

https://www.autodeler.co.no/hardyskive/mercedes-benz

 

Typiske symptomer på gåen hardykobling er vibrasjoner og rumling under gasspådrag med belastning.

Lest litt om denne, og det virker veldig logisk at det er den :)

Stemmer mtp antall km også, den nærmer seg 200 000, som vistnok er ca så lenge de ofte holder.

Men hvilke merke anbefalles?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...