Gå til innhold

Holder det med bilde av pass for å dra til Gdansk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som allerede sagt er pass eneste gyldige legitimasjon for nordmenn utenfor Norge. Man har lenge jobbet med et nasjonalt ID-kort som vil holde for reiser innen schengen-området (altså ikke inkludert Egland). Det ble besluttet i 2007 å innføre dette kortet i Norge, men det har stadig blitt forsinket. Siste estimat jeg hørte om var lansering i 2019, men ikke sats på at de klarer den fristen. Og regn med at å få det utstedt blir like mye styr som for pass. 

 

Å ha med en kopi av bildesiden i passet kan være lurt i tilfelle du mister passet og har da alle personalia og info om passet samlet. De ønsker sikkert se dette om du må reise til til ambassaden for få utstedt et nytt pass. I seg selv vil en kopi imidlertid ikke regnes som gyldig, like lite som det er mulig å betale med en kopi av en pengeseddel.

Lenke til kommentar

I teorien kan du reise til Gdansk uten legitimasjon. Men det er flyselskapet og ferjeselskapene som krever pass som eneste gyldige ID. Reiser du via over Sverige og via Køben og Tyskland slipper du bry deg om pass. 

 

Vet ikke om det er sløvhet. Men dro til Spania for to uker siden, og da viste jeg ikke passet mitt en eneste gang på vei ned. Men på vei hjem igjen var det passkontroll. Dette har skjedd flere ganger med meg på vei ned til Spania. 

Lenke til kommentar

I teorien kan du reise til Gdansk uten legitimasjon. Men det er flyselskapet og ferjeselskapene som krever pass som eneste gyldige ID. Reiser du via over Sverige og via Køben og Tyskland slipper du bry deg om pass. 

 

Vet ikke om det er sløvhet. Men dro til Spania for to uker siden, og da viste jeg ikke passet mitt en eneste gang på vei ned. Men på vei hjem igjen var det passkontroll. Dette har skjedd flere ganger med meg på vei ned til Spania. 

Det er gjentatt over at pass er eneste gyldige ID for nordmenn utenfor norden, så det frarådes å reise til Gdansk uten legitimasjon. Når man reiser innenfor Schengen er det vanligvis ikke kontroll av pass, men jeg har blitt bedt om å vise pass når jeg sjekker inn bagasje. 

Lenke til kommentar

 

Reiser du via over Sverige og via Køben og Tyskland slipper du bry deg om pass.

Det er ikke sikkert... Da jeg kjørte bil fra Køben til Oslo i høst ble jeg stoppet og måtte vise pass da jeg kom over Øresundsbroen og kjørte inn i Sverige.

 

 

Enkelte land har innført midlertidig passkontroll for terrorsikkerhet.

Lenke til kommentar

 

Da jeg kjørte bil fra Køben til Oslo i høst ble jeg stoppet og måtte vise pass da jeg kom over Øresundsbroen og kjørte inn i Sverige.

Sjekket de bagasjerommet for migranter?

 

Nei, ingen sjekk av bil/bagasje. Men tittet litt lenger i passet enn bare å se at bilde stemmer, både for meg og passasjeren...
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...