Gå til innhold

Tidenes roman


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg mener at det ikke er mulig å si at en roman er den beste som er skrevet. Siden alle har forskjellige meninger hva som er best.  

 

Disse fem er de romaner jeg synes er best. 

Krig og Fred av Leo Tolstoy

Idioten av Fjodor Dostojevskij

Store Forventninger av Charles Dickens

Les Miserables av Victor Hugo

Stormfulle Høyder av Emily Bronte

Endret av Feologild
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kommer sterkt ann på hva man liker. Jeg er ikke akkurat en fan av å "skryte" ved å liste opp Dostojevski, Tolstoy og alt det der. Jeg liker mer "jordnære" forfattere og bøker for "vanlige folk". Så for ta noen få anbefalinger:

 

Jeg vet hvem du er, av Yrsa Sigurdardottir. Her snakker vi en god grøsser som faktisk klarte å få meg skremt til tider, og jeg er en stor fan av grøssere. De andre bøkene hennes er alt fra "greit nok" til ræva, der mange mystiske ting ikke blir forklart, eller bare glemt. Men denne boken er et must for fans av skrekk.

 

Kvinnen i buret, av Jussi Adler-Olsen. Dette kunne fort ha blitt bare en tilfeldig krimroman i en alt for stor haug, men Aldler-Olsen klarte å fenge meg med bra karakterer og et interessant plott. Kort sagt er hovedpersonen en politimann som får i oppdrag å finne en dame som forsvant for mange, mange år siden, men det tar ikke lang tid før vi innser at hun fortsatt er i live. Men hvorfor har noen holdt henne i live i alle disse årene? Rimelig spennende og litt uvanlig bok. Har lest det meste av bøkene i serien (Avdelig Q), og stort sett har det vært rimelig bra kvalitet. Noen bøker er jo bedre enn andre, men likevel.

 

Spectre, av Stephen Laws. Enda en grøsser, og rimelig bra saker. En gjeng ungdommer vet de kommer til å dra hvert til sitt pga studier, jobb og så videre, som de fleste gjør. For å ha et minne tar de et bilde av hele gjengen samlet. Mange år senere sitter en fyr og ser på bildet og mimret om gamledager, og oppdager at en person i bildet er forsvunnet. Kort tid etter ser han at fyren som forsvant fra bildet er død. Ikke lenge etter begyner enda en person på bildet å forsvinne... 

 

Darkness Comes, av Dean Koontz. Ikke uventet enda en grøsser. :p Har lest en del fra Dean Koontz, og han har veldig ofte vært "hit or miss". Enten er bøkene veldig bra, ellers er de veldig dårlige. Er sjelden mange midt i mellom. Darkness Comes er helt klart en av de bedre. Vi tar et stort hus som tilhører en mafiafyr. Det er en drøss vakter over alt, men ingen så eller hørte noe. Mafiafyren var låst inne på et lite rom med kun én utgang, og det var vakter rett utenfor døren. Likevel ble fyren slitt i stykker uten at noen merket noe. Med andre ord har vi et rimelig rå krimroman med et bra mysterie, bra karakterer, og kanskje ett og annet overnaturlig involvert. Anbefales. :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Krimromaner fungerer ofte bra.

 

"Da Vinci koden", "Hunden fra Baskerville", "Nålen" og "Dr Jekyll og mr Hyde" kan anbefales.

 

Man kan vel også regne de tre første Harry Potter bøkene som en type krimromaner. Det er gode bøker. Spennende intriger, gode karakterer og bra miljøskildring. Men fjerde bok i serien er en skuffelse. Fra der av mister forfatteren grepet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...