Gå til innhold

Skifte yrke (fra elektriker)


Anbefalte innlegg

Hei

Har vurdert en stund om jeg ksal prøve meg på noe nytt. Har jobbet som elektriker i snart 10 år, begynner å bli litt lei av hvordan bransje blir behandlet av ledelsen og landet forøvrig. Samt at jeg egentlig ikke er et A-menneske, så jeg blir aldrig vant til å starte kl 7, men har nok selvkontroll til å alltid komme meg på jobb.

Så det jeg lurer på er hva kan jeg videreutdanne meg til og hvilke jobber er der ut?

Første er vel hva kan jeg bruke nåværende fagbrev som elektriker til?
Tekniskfagskole har jeg i grunn lagt ifra meg da jeg egentlig ikke ønsker meg en kontorjobb, men det er kanskje andre muligheter også`?
Har også sett litt på det å bli brannkonstabel da fagbrev kan hjelpe og det virker kanskje som en spennende jobb.

Er også åpen for et helt annet yrke, men som alle vet så er det veldig vanskelig å finne ut hva som passer for seg selv. Og jeg trur ikke jeg klarer å sette meg på skolebenken nå i flere år for en utdanning jeg ikke er sikker på jeg ønsker.

Noen andre elektrikere der ute som har skiftet beite?

Endret av Maxiraze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har vurdert en stund om jeg ksal prøve meg på noe nytt. Har jobbet som elektriker i snart 10 år, begynner å bli litt lei av hvordan bransje blir behandlet av ledelsen og landet forøvrig. Samt at jeg egentlig ikke er et A-menneske, så jeg blir aldrig vant til å starte kl 7, men har nok selvkontroll til å alltid komme meg på jobb.

 

Så det jeg lurer på er hva kan jeg videreutdanne meg til og hvilke jobber er der ut?

 

Første er vel hva kan jeg bruke nåværende fagbrev som elektriker til?

Tekniskfagskole har jeg i grunn lagt ifra meg da jeg egentlig ikke ønsker meg en kontorjobb, men det er kanskje andre muligheter også`?

Har også sett litt på det å bli brannkonstabel da fagbrev kan hjelpe og det virker kanskje som en spennende jobb.

 

Er også åpen for et helt annet yrke, men som alle vet så er det veldig vanskelig å finne ut hva som passer for seg selv. Og jeg trur ikke jeg klarer å sette meg på skolebenken nå i flere år for en utdanning jeg ikke er sikker på jeg ønsker.

 

Noen andre elektrikere der ute som har skiftet beite?

 

Hvorfor ikke bare skifte beite? Trenger ikke ta noe utdanning, selv om det dog kan hjelpe. Hva med å jobbe med support, i en eller annen skiftordning innenfor industri eller noe annet? Tekniker osv? 

 

Det du bør gjøre er å sette opp noen punkt for hva du ønsker og gjøre, for så å finne ut hvordan du kan oppnå dette. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor ikke bare skifte beite? Trenger ikke ta noe utdanning, selv om det dog kan hjelpe. Hva med å jobbe med support, i en eller annen skiftordning innenfor industri eller noe annet? Tekniker osv? 

 

Det du bør gjøre er å sette opp noen punkt for hva du ønsker og gjøre, for så å finne ut hvordan du kan oppnå dette. 

 

Spesefikt hvilke jobber tenker du på når du sier support/tekniker?

Vet ikke om jeg kunne tenkt meg å være "vaktmester" på et fast industrianlegg feks.

 

Ikke dumt å sette opp punkt, problemet er bare at jeg ikke vet hva jeg ønsker. Har ikke noe "drømmejobb" i sikte.

Så tenket å høre her, kanksje det dukker opp tips om jobber jeg ikke engang tenkte eksisterte :)

Men er klart noe jeg børe sette meg ned å tenke mere over, hva jeg ønsker, men det er vanskelig. Tenker litt slik at, jobb er jobb, det skal ikke være morsomt eller spennende, det er for å få penger til å gjøre det som er morsomt og spennende på fritiden.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor ikke bare skifte beite? Trenger ikke ta noe utdanning, selv om det dog kan hjelpe. Hva med å jobbe med support, i en eller annen skiftordning innenfor industri eller noe annet? Tekniker osv?

 

Det du bør gjøre er å sette opp noen punkt for hva du ønsker og gjøre, for så å finne ut hvordan du kan oppnå dette.

Spesefikt hvilke jobber tenker du på når du sier support/tekniker?

Vet ikke om jeg kunne tenkt meg å være "vaktmester" på et fast industrianlegg feks.

 

Ikke dumt å sette opp punkt, problemet er bare at jeg ikke vet hva jeg ønsker. Har ikke noe "drømmejobb" i sikte.

Så tenket å høre her, kanksje det dukker opp tips om jobber jeg ikke engang tenkte eksisterte :)

Men er klart noe jeg børe sette meg ned å tenke mere over, hva jeg ønsker, men det er vanskelig. Tenker litt slik at, jobb er jobb, det skal ikke være morsomt eller spennende, det er for å få penger til å gjøre det som er morsomt og spennende på fritiden.

Supportere ett system eller produkt. Selv gjør jeg dette, lager system med roboter.

Mulighetene er enorme, mange bransjer trenger folk med elektro bakgrunn, men en trenger ikke strekke kabel hele dagen:)

 

For min del føler jeg det er veldig viktig å drive på med noe en trives med. Man skal trossalt tilbringe store deler av livet i arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vurdert en stund om jeg ksal prøve meg på noe nytt. Har jobbet som elektriker i snart 10 år, begynner å bli litt lei av hvordan bransje blir behandlet av ledelsen og landet forøvrig. Samt at jeg egentlig ikke er et A-menneske, så jeg blir aldrig vant til å starte kl 7, men har nok selvkontroll til å alltid komme meg på jobb.

 

Har også sett litt på det å bli brannkonstabel da fagbrev kan hjelpe og det virker kanskje som en spennende jobb.

 

Spesefikt hvilke jobber tenker du på når du sier support/tekniker?

Vet ikke om jeg kunne tenkt meg å være "vaktmester" på et fast industrianlegg feks.

 

Ikke dumt å sette opp punkt, problemet er bare at jeg ikke vet hva jeg ønsker. Har ikke noe "drømmejobb" i sikte.

 

Hvis du liker yrket generellt sett så kan du vurdere å starte for deg selv (i det små). Det er nok et marked for elektriker som kommer på ettermiddagen. Da får du også variasjon ved at du må administrere firmaet med regnskap og det hele, når man har satt seg inn i det så er det ikke så voldsomt vanskelig og mye jobb.

 

Brannkonstabel er nok et fint yrke og det er mye variasjon. Du har gode sjanser hvis du tar et røykdykkerkurs og litt andre brannrelaterte ting. Fant denne linken sånn kjappt https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/individ-og-samfunn/beredskap-og-sikkerhet/brannvern-og-eksplosjonsvern/roykdykkerkurs

Hvis du i tillegg slenger inn førstehjelp så vil det nok hjelpe.

 

Bare noen tanker sånn i farta. Håper du finner noe du vil like de neste ti årene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har vurdert en stund om jeg ksal prøve meg på noe nytt...

 

Spesefikt hvilke jobber tenker du på når du sier support/tekniker?...

 

Hvis du liker yrket generellt sett så kan du vurdere å starte for deg selv (i det små). Det er nok et marked for elektriker som kommer på ettermiddagen. Da får du også variasjon ved at du må administrere firmaet med regnskap og det hele, når man har satt seg inn i det så er det ikke så voldsomt vanskelig og mye jobb.

 

Brannkonstabel er nok et fint yrke og det er mye variasjon. Du har gode sjanser hvis du tar et røykdykkerkurs og litt andre brannrelaterte ting. Fant denne linken sånn kjappt https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/individ-og-samfunn/beredskap-og-sikkerhet/brannvern-og-eksplosjonsvern/roykdykkerkurs

Hvis du i tillegg slenger inn førstehjelp så vil det nok hjelpe.

 

Bare noen tanker sånn i farta. Håper du finner noe du vil like de neste ti årene :)

 

Det er vel generelt for få dager jeg synes er spennende og grei, så trur ikke det er løsning for meg. Men ikke dumt forslag.

 

Ang brannkonstabel, vet du at det gir gode sjanser? og gode sjanser for ansettelse hos brannvesenet, eller til skolegang?

 

Takk for tips :) håper jeg også

 

 

 

Servicetekniker i et ventilasjonsfirma?

Må jeg har noe kurs før jeg søker på en evt stilling?

 

Elektroingeniører med fagbrev er veldig ettertraktet på jobbmarkedet, så om du ikke er dritlei av elektrofaget ville jeg satset på enten teknisk fagskole eller y-veien til høyskoleingeniør innen elkraft eller automasjon

Litt lei elektrofaget til tider, men trur ikke kontorjobb er noe for meg med det første.

Men har vurdert det flere ganger, så vi får se.

 

 

 

 

 

Hvorfor ikke bare skifte beite? ....

Spesefikt hvilke jobber tenker du på når du sier support/tekniker......

Supportere ett system eller produkt. Selv gjør jeg dette, lager system med roboter.

Mulighetene er enorme, mange bransjer trenger folk med elektro bakgrunn, men en trenger ikke strekke kabel hele dagen:)

 

For min del føler jeg det er veldig viktig å drive på med noe en trives med. Man skal trossalt tilbringe store deler av livet i arbeid.

 

Jeg skulle tru at mulighetene er enorme innen elektro, men har ingen god oversikt over mulighetene :p

Er du tidligere elektriker? hva har du av utdanning for dette? Hva består dagene i? :) Hørest spennende ut, så ble nysgjerrig.

 

Ja akkurat det jeg tenker også, så har startet søket nå på hva det kan være.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg skulle tru at mulighetene er enorme innen elektro, men har ingen god oversikt over mulighetene  :p

Er du tidligere elektriker? hva har du av utdanning for dette? Hva består dagene i?  :) Hørest spennende ut, så ble nysgjerrig.

 

Ja akkurat det jeg tenker også, så har startet søket nå på hva det kan være.

Jeg har ett fagbrev i automasjon, og snart en bachelor i elektro med fordypning i automasjon. Jeg hadde dog kun fagbrev når jeg startet i denne jobben. 

 

Mine dager består i all hovedsak av å supportere våre distributører som selger vårt system. Jeg har mine egne key accounts(Spania,Australia og midtøsten) som jeg følger opp, i tillegg til at jeg er støtte for resten av våre distributører når det trengs. 

Mye av jobben går i feilsøking ift caser som kommer inn, for så å jobbe med utviklingsavdelingen vår for å luke dem ut. I tillegg utvikler jeg litt software, og har diverse andre oppgaver som mine faste ting. 

 

I tillegg reiser jeg mye, typisk er det trening av distributører. Gjerne en commissioning, eller i byggefasen. 

Jeg skulle tru at mulighetene er enorme innen elektro, men har ingen god oversikt over mulighetene  :p

Er du tidligere elektriker? hva har du av utdanning for dette? Hva består dagene i?  :) Hørest spennende ut, så ble nysgjerrig.

 

Ja akkurat det jeg tenker også, så har startet søket nå på hva det kan være.

Lenke til kommentar

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/brannkonstabel

http://www.nbsk.no/index.html

 

http://www.nbsk.no/C1256F6C0045321D/64428269EBACCAA8C1256CED00338E57/63BD9C8DA611ECA2C1257B12003800EE

"Veien til brannkonstabel kan i dag være svært forskjellig. Det er altså slik at brannkonstabel er et yrke man ikke først går noen skole for, men derimot blir ansatt som i et brannvesen. Deretter blir man sendt til Norges brannskole for lovpålagt opplæring og diverse kurs."

 

Så du vil stå sterkere ved at du har begynt på det som trengs på eget initiativ. God fysisk form er en selvfølge. Det beste du kan gjøre er å dra til brannstasjonene som er aktuelle og ta en prat med sjefen.

 

Edit; Svaret mitt er selvfølgelig på generellt grunnlag. Det er nok ikke uvanlig å ville bli brannmann så det kan godt hende det er et presset marked, mange søkere og få stillinger.

Endret av Soseks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

servicetekniker

Kurs i innregulering er nok nyttig.

Vi har hatt folk fra helt andre fag som får opplæring på jobb.

 

Utfolding, montering, innregulering og automatikk er de tre ting du evt burde prøve å få grep om.

 

(Automasjon er strengt tatt ikke nødvendig - jeg nevner det bare fordi de fleste ventilasjonsfirma har egen automasjonsavdeling og som elektriker regner jeg med at den mest ideelle veien for deg ville vært å sikte deg mot å få en fot inn i den avdelingen).

Lenke til kommentar

Elektroingeniører med fagbrev er veldig ettertraktet på jobbmarkedet, så om du ikke er dritlei av elektrofaget ville jeg satset på enten teknisk fagskole eller y-veien til høyskoleingeniør innen elkraft eller automasjon

 

Enig med Twinflower!

Flertallet av ferske ingeniører i dag kommer rett fra skolebenken, og er helt uten praktisk erfaring.

En som har fagbrev i bunn, med flere års teknisk erfaring og senere påbygg til ingeniør, vil i de fleste tilfeller være mer ettertraktet enn en 23 år gammel teoretiker.

Lenke til kommentar

[...]

Har jobbet som elektriker i snart 10 år, begynner å bli litt lei av hvordan bransje blir behandlet av ledelsen og landet forøvrig. [...]

 

Så det jeg lurer på er hva kan jeg videreutdanne meg til og hvilke jobber er der ut?

«The sky is the limit...»

Men fra spøk til revolver, så har jeg en barndomskompis som også fant ut at han skulle skifte beite. I hele oppveksten var han fast bestemt på å skulle bli elektriker, og klarte det uten stress – helt uten noen avbrekk. Etter en stund ble han – som deg – en smule lei og endte opp som ROV-operatør i Nordsjøen isteden. Alt (iallfall av tekniske fag) er vel mulig, antar jeg.

Endret av MrMire
Lenke til kommentar

 

Elektroingeniører med fagbrev er veldig ettertraktet på jobbmarkedet, så om du ikke er dritlei av elektrofaget ville jeg satset på enten teknisk fagskole eller y-veien til høyskoleingeniør innen elkraft eller automasjon

 

Enig med Twinflower!

Flertallet av ferske ingeniører i dag kommer rett fra skolebenken, og er helt uten praktisk erfaring.

En som har fagbrev i bunn, med flere års teknisk erfaring og senere påbygg til ingeniør, vil i de fleste tilfeller være mer ettertraktet enn en 23 år gammel teoretiker.

 

 

Forøvrig helt enig i denne jeg også, gjør det samme selv :) Skole lar seg greit kombinere med jobb også, om en ønsker det. 

Lenke til kommentar

Utdanningen til brannvesenet skal endres, du kan lese litt her om det. De vil endre den fra nåværende modell der du først får jobb og så blir sendt på skole til at du søker først på skole og så må søke etter jobb.

 

http://www.nbsk.no/html/nyhetsartikler/nbsk75.html

 

Det er ekstremt mange søkere på stillinger i brannvesenet, men har du gjort bra forarbeid i forhold til utdanning/kurs/fysisk form burde du ha mulighet til å få en fot innenfor. Kan sies at de som begynner i brannvesenet jobber som regel der til de pensjonerer seg eller ikke er fysisk i stand til å utføre arbeidsoppgavene siden de trives så ekstremt bra med arbeidet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ene broren min var i samme båt som deg, 10 år i yrket og det begynte å ta på både knær og det at man blir litt lei.

 

Prøvde seg på adgangskontroll et par år, det var helt OK men ledelsen her også dyttet han mer inn tilbake til gamle baner med rent elektriker arbeid

 

Har aktivt søkt hvert år på å komme inn i brannvesenet, Tatt både kurs, lastebil sertifikat, egentlig det som kan tas privat.. Tror det var investert rundt 200k her totalt.  Kommet inn til løpe test 3/8 ganger søkt. Kommet gjennom alle tre løpene, 1/3 tatt videre til neste "prøve" og deretter intervju,

 

Har enda å få seg jobb.. Dog nå er søkt i Oslo og konkuransen der er enorm, samt de siste årene er det blitt fokusert på å ha et multikulturelt arbeidsmiljø, Så man blir fort litt nedprioritert dersom det ikke er kjennskap til noen innen bransjen allerede. Som forøvrig min bror også har, Hans barndomsvenn jobber der men har ikke vært nok til å få han inn enda ^^

 

Søker aktivt selv hvert år som brannmann med elektro fagbrev, Har gått gjennom løpetestene 4/4 ganger men blir ikke kalt inn videre.

 

Han har senere tatt veien innen regnskap ( mest av nysgjerrighet om hvordan økonomien styres i diverse selskaper osv )

 

Og jobber nå i 2 butikker en som selger hobby relaterte ting som har selv har interesse for og en byggvareforretning

Aldri vært mer fornøyd med jobben sin ^^  Dog det har kun gått 2 år og lønningen er noe helt annet en hva man kunne forvente som elektriker. Heldigvis kjøpte han bolig tidlig og betalte mye av gjelden ned så mye som mulig og dermed ikke mye å måtte betale per mnd

 

Det kom ned til å trives hver dag som ble valget istedet for å evt kunne ha mye penger i 40

-50 årene men å ha jobbet 30 år i noe man ikke trives med

 

Jeg meg selv jobbet som trikker et par år etter læra, Tok deretter en litt midlertidig jobb som regnskapsmedarbeider ( Skal starte egen butikk en dag, så greit å kunne ha alt på stell )

 

Trodde ikke jeg skulle klare en kontorjobb, Men dagene her går fortere enn hva de gjorde ute på service :p

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du liker yrket generellt sett så kan du vurdere å starte for deg selv (i det små). Det er nok et marked for elektriker som kommer på ettermiddagen. Da får du også variasjon ved at du må administrere firmaet med regnskap og det hele, når man har satt seg inn i det så er det ikke så voldsomt vanskelig og mye jobb.

Dette tror jeg kan være veldig populært. Jeg ville gjerne hatt en elektriker på ettermiddagen, enn å måtte være halve dagen borte fra jobb for å vente på en som kanskje kommer.

 

Og som forbruker lurer jeg på hvor mye av fortjenesten som "går i lomma" på eierne? Dette kan ikke være rent lite, med de prisene som flere oppererer med. Hvis du orker papirarbeidet osv, skulle jeg tro det er litt å tjene på å starte for seg selv?

(Det er i hvert fall vanskelig å få elektrikere til småjobber i Oslo, og de få som svarer skal ofte ha en blodpris.)

 

Men er du lei elektrikeryrket, så har det jo kommet et par andre gode forslag.

Lykke til! Håper du finner en løsning du blir fornøyd med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...